Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het TDM 850/900-topic

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jurgo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Of een middenbok, das ook een handycap voor het lidmaatschap

Nou, daarom begin ik er nu over. Middenbok is nog niet geplaatst maar ligt wel op me te wachten bij de motorboer.

En ik geloof best dat het even kan duren omdat het allemaal vrijwilligers zijn maar na twee pogingen geloof ik het alweer bijna. Ik knikker d'r nog een mailtje er tegen aan en anders moet ik het maar doen met mijn TDM vriendjes hier

Reed er trouwens een bekende van hier met een grijze TDM900 vandaag om 14:00 in Noord Limburg rond? Zat bij Wanssum een tijdje achter hem aan namelijk.
 

Ik ben daar redelijk veel wezen rondlezen maar het is wel een club van ouwejongenskrentebrood.

Een klein clubje mensen (bijna een secte) die denken dat ze overal en altijd op iedere vraag in ieder topic moeten reageren

Niet mijn clubje zeg maar
 
Ach, het went snel hoor... Zoals bij elk clubje zitten er wel een paar zonderlingen tussen, maar met de meesten kan ik het best vinden.
 
Ach, het went snel hoor... Zoals bij elk clubje zitten er wel een paar zonderlingen tussen, maar met de meesten kan ik het best vinden.

Ze accepteren zelfs mutsen ;-)

Maar ff serieus, best gezellig daar hoor. Dat gemor over ouwelullen steunen enzo valt erg mee, uiteindelijk is het gewoon leven en laten leven....

Grtzz, van een zonderlinge TDMuts

Edit : hier de link naar het officiele aanmeld formulier, werkt vast beter dan emailen
http://www.tdm-trx.nl/aanmelden.html
 
Laatst bewerkt:
Zo, daar ben ik weer.
Inmiddels bungelt er een mooie SW Mototech middenbok onder het blok. Wat een genot om de ketting te kunnen smeren zonder dat ik de halve tuin nodig heb

Vandaag zijn de originele Bridgestone BT54 ervanaf gegaan ten faveure van Michel Pilot Road 2CT.
Scheelt een hoop, morgen lekker de Ardennen in nu het nog zomertijd is

Het volgende punt op mijn verlanglijstje is een Dynojet vooral voor de handling in lage toeren. Heeft dat zin of niet? Ik heb er niet zo veel last van maar af en toe verrast ie me weleens.......

Overigens nog steeds niet gehoord van de club maar dat even terzijde
 
Een vraag over chokegebruik bij een 97er 850 (4TX), bij mij hoef ik geen choke te gebruiken, ook bij de huidige temperaturen (10°), is dat bij iedereen zo?

Of loopt die van mij gewoon erg rijk?
 
Een vraag over chokegebruik bij een 97er 850 (4TX), bij mij hoef ik geen choke te gebruiken, ook bij de huidige temperaturen (10°), is dat bij iedereen zo?

Of loopt die van mij gewoon erg rijk?
Gisterochtend heb ik voor het eerst in maanden een heel klein beetje moeten choken. Verder start hij eigenlijk altijd zonder (heb ook een 97er 4TX).
Ik weet niet wat het benzineverbruik is, de mijne doet ongeveer 1:18 dus zal niet te rijk staan. Als het verbruik meer richting 1:15 gaat zullen je gasbuizen waarschijnlijk aan het uitslijten zijn en wordt het tijd om de carburateurs eens open te (laten) sleutelen.
 
M'n fiets vanavond...gisteravond, nog steeds zonder choke gestart.
Woonwerk (27km) met ½/½ snelweg/stad doet het verbruik 1:16-17
Thuis onder een flink afdak( ruim droog en binnenkort ook winddicht dus warmer..).
Hier op m'n werk nu binnen in de pompenhal.

Choke komt pas rond het vriespunt. En na het starten meestal meteen weer uit, anders verzuipt'ie....( begint vrij snel te stotteren als ik de choke laat staan...)
Eenmaal draaiende......stampt het torreke tevreden naar de opwarmtemp.

Nu bijna 56.000km.....
Moet ik ff vermelden, dat ik dus al bijna 24.000 km heb gereden met de TDM in 2½ jaar.....en dat dezelfde ketting met tandwielen er nog onder zitten....
Binnenkort toch maar even het voorste tandwiel controleren!
Komend voorjaar klep-controle.

.....ik rij naast de TDM, nog steeds die brik-kawa....( pekelbrik)
Dus straks gaat de TDM even rusten en komt de kawa onder het doek vandaan
 
Geen choke kan ook komen doordat de gasnaalden en sproeierbuizen versleten zijn. Is een bekend en veel voorkomend probleem bij TDM 850's (dus ook de 4TX)
 
Vanmiddag Xenon in de TDM geknutseld
ik zal nog wel een zooitje foto's en een klein How-To 'tje posten


resultaat: een gigantische bak licht.... terwijl de TDM-koplampen niet echt bekend staan om de lichtopbrengst ... tenminste, ik had niet echt het idee, dat ik tot vanmiddag een beetje fatsoenlijk mijn licht op kon steken (en die heren en dames op het carpe_tdm forum ook niet)
 
Had al eerder iets gepost over die club ..... over hun idee dat leden boven het gepeupel verheven zijn , dat mensen die alleen hun forum lezen niet geschikt zijn om ook maar aan een TDM te mogen denken, dat modificaties die niet "club-algemeen" zijn meteen afgefakkeld worden......

Niet mijn club.....
 
@TDMprutser&kawaidioot

precies hetzelfde als bij mij dus ong 1:18 en zelden starten met choke, zal wel zo horen dan.

Ik heb er wel een Leo Vinci 2-1 onder zitten, maar met E-keur dus qua tegendruk ongeveer hetzelfde verwacht ik. Is ook vrij stil bij constante snelheid, maar roffelt lekker bij acceleratie

Luchtfilter is std en vers.

Alleen olieverbruik is er wel redelijk (kmstand 27.000km), ik heb er Shell 10W40 halfsyntheet inzitten, iemand betere ervaringen met volsyntheet of bijvoorveeld 15W50?

In de winter gebruik ik toch mijn brik dus het 10W gedeelte is niet perse noodzakelijk.
 
Geen choke kan ook komen doordat de gasnaalden en sproeierbuizen versleten zijn. Is een bekend en veel voorkomend probleem bij TDM 850's (dus ook de 4TX)



Met 60.000km 'hang' ik de motor ff in de touwen voor een flink onderhoud.
Dan kan ik dat op het gemakkie eens bekijken.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat het allemaal OK is.
Want de motor start nog precies zó, als 2½ jaar geleden,... toen ik'm ophaalde.
 
De meeste TDM'ers die ik ken rijden met Putoline olie, misschien ook omdat 1 van de clubleden dat spul verkoopt. Maar het schijnt voor een TDM echt één van de betere olieën te zijn, olieverbruik wordt minder en hij loopt iets beter.
 

Heeft zeker zin!!!! Heeft toendertijd van mijn 850 een heerlijk soepel rijdende motor gemaakt
Wel af laten stellen op een dynobank, koste wat, maar dan heb je het beste resultaat

Greeeeeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzz,
 
JAMF's how-to: Xenon in een TDM 4tx ('98)

  1. Xenon kit aanschaffen: Een well-done Xenon H1 kit 8000k (lichtblauw-wit)

    [me="JAMF"]heeft niet gekozen voor een set met kleine ballast, wegens niet noodzakelijk [/ME]
  2. De ruit eraf: 6 schroefjes in rubber prop-moertjes let op !! de schroefjes zijn plastic, zorg dat je een goed passende schroevendraaier gebruikt
    De rubber moertjes kun je er voorzichtig uitpulken, of je kunt ze doorduwen
    (een stuk eenvoudiger, maar dan weet je niet waar ze blijven)
    [me="JAMF"]is er nu eentje kwijt [/me]
  3. De binnenkuip losmaken: Het kader van de tellerbak losmaken: 3 imbusjes en dan voorzichtig !! lostrekken
    Vier imbussen losmaken, en de binnenbak losmaken let op !! ter plaatse van de voorste inbussen zit de binnenbak met een soort haak-contructie vast aan de buitenkuip
  4. Het lamphuis vrijmaken: De kabel van de snelheidsmeter (links) losmaken
    twee moertjes (links- en rechtsonder) losmaken
    de tellerbak eruit tillen en de kabelboom uit het clipje halen
    Lampcover eraf en het oude lampje eruit
  5. De Xenon lamp plaatsen: [me="JAMF"]moest het bevestigings clipje van het lamphuis iets verbuigen[/me]
    De xenonbuis niet met de handen aanraken en op dezelfde manier inzetten als een halogeenlampje
  6. Testen: Alles tijdelijk aansluiten en proberen
  7. De lampcover terugplaatsen: Vanwege de nieuwe aansluiting moest er een gat in de lampcover geknipt worden en een bijgeleverde manchet sluit het weer netjes af
  8. Alles definitief aansluiten: De aansluitingen maken, de kabels netjes vastzetten met tie-raps en de ballast stevig vastzetten ... Ik heb er tochtband onder en omheen gedaan en em met een paar grote tie-raps vastgezet aan het frame van de kuip en de tellerbak. maar iedere andere oplossing is ook goed (dubbelzijdig tape - beugels etc)
  9. Alles weer aanbrengen: stap 4, 3 en 2 omgekeerd uitvoeren
  10. Wachten tot het donker is en

    Er was licht en hij zag dat het goed was (en dan gaat het over het licht, niet over de foto)

    Niet vergeten: een zwaardere zekering plaatsen, xenon is maar 35 W (halogeen 55W) maar de startstroom kan net effe hoger zijn dan 15 A)

Nog doen:

bundel goed afstellen: de bundel loopt nu te schuin naar beneden naar mijn zin.
als ik het goed herrinner moet een bundel ongeveer 1 cm/meter dalen;Ik ga em op 1,5 cm per meter zetten om verblinding te voorkomen
De links-rechts afstelling controleren: De motor op een lijn plaatsen en kijken of de knik van het lichtbeeld rechts van die lijn ligt
[.....]schijn dan eens van een meter of vijf naar een muur. De lichtbundel moet dan wat lager op de muur te zien zijn, met een scherpe grenslijn tussen licht en donker. Vanaf het midden van de bundel loopt die grenslijn naar rechts schuin omhoog.




PS: als iemand nog zo'n rubber prop-moertje over heeft mail me dan effe
 
Laatst bewerkt:
Zo JAMF

Ziet er goed uit



Niet slecht voor een timmerman
 
PS: als iemand nog zo'n rubber prop-moertje over heeft mail me dan effe
Die moertjes zijn erg voordelig te krijgen, via de voorzitter van de TDM/TRX club.
Lekker bezig geweest trouwens, dit is een duidelijke handleiding!
 
Die moertjes zijn erg voordelig te krijgen, via de voorzitter van de TDM/TRX club.
Lekker bezig geweest trouwens, dit is een duidelijke handleiding!


Als ik gewoon eens wist wat de officiele (industriele) naam ervoor is , ben ik al een heel eind geholpen --- goede contacten met een bouten-moeren leverancier
 
Als ik gewoon eens wist wat de officiele (industriele) naam ervoor is , ben ik al een heel eind geholpen --- goede contacten met een bouten-moeren leverancier
Die dingen heten volgens mij in goed Nederlands rubnuts.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.