Het ligt er aan waar je hem voor wilt gebruiken. W

Ik ben geen techneut, ik ben eigelijk bizar a-technies.
Maar is een compressor niet veel veiliger rijden ipv die turbo die aanslaat bij een x aantal toeren?
Ik ken een gast die heeft een compressor op z'n suz bandit laten bouwen, ging van iets van 100 pk tot 145.
 
T2 is denk ik wat klein. Is op een 1.4 met 1 bar @ 5200 RPM al alle fut uit. T3 denk ik eerder. Je zou ook een dikkere voetpakking (of evt een spacer met twee voetpakkingen) kunnen pakken. Breng je de compressie ook een stuk mee omlaag, zonder aan de zuigers te rommelen.

grz Thijs
 
Wat perst zo'n blade er nog uit standaard, een PK of 130/150? Dat levert een T2 dus zowat op zijn max. (ong 190 pk, maar dan heb je al best een mannelijke intercooler nodig) Vergeet niet dat je heel wat meer toeren jengelt als een koekblik motor, dus je komt automatisch bij grotere fohn's terecht, vanwege de grote luchtvraag.
T3 is misschien idd wat aan de grote kant, maar een T2 is bijna zeker weten te klein. T25/T28 misschien ook nog een optie. Of een hybride natuurlijk, T25 turbinehuis, met T3 compressorhuis oid. Je komt iig een hoop flowcharts aan het bekijken.
Als je maar een beetje overdruk wilt draaien kom je misschien met een T2 net weg, maar zit imho al wat te dicht aan de grens. Spoelt wel snel op dan.

grz Thijs
 
Bedenk wel dat het niet gewoon een turbo eropschroeven is en gaan. Er komt wel iets meer bij kijken. De compressie moet wat omlaag, je moet een goede smering hebben van de compressor (ik weet niet of de standaard oliepomp van een blade toerijkend is), brandstoftoevoer moet worden aangepast. Een wastegate lijkt me wel handig op zo'n hoogtoerig blok (zeker als je geen standaard voor dat blok ontwikkelde turbo gebruikt), en een blow off valve is nodig.
Daarna wordt het heel veel proberen, zeker als je het zelf wilt doen. Met een behoorlijke kans dat je het een en ander behoorlijk sloopt. Je kunt dit natuurlijk ook laten doen door een speciaalzaak, maar reken er dan op dat je een aardig kapitaal nodig hebt.

Maar ik las in je profiel dat je wtb studeert/hebt gestudeert, dan moet je een heel eind kunnen komen.
En ik las dat je nog in de buurt woont ook. Ik wil best wel eens komen helpen als ik in nederland ben. (Ik zit er zelf stiekum ook een beetje aan te denken om een turbo op een 550 cc te bouwen voor m'n meerjarenproject)

verder veel succes.
 
Ja ik snap dat er erg veel bij komt kijken.
En dat is dan ook weer iets dat mij aanspreekt.

De auto die ik aan het bouwen ben, is ook voornamelijk voor 'het bouwen'

Heb je geen literatuur hierover verkrijgbaar? En dan ook gericht op het berekenen en afstellen van de turbo etc.


En cawa. lijkt me super als je tegen die tijd langs zou kunnen komen.
Alle hulp is welkom en kan ik zeer goed gebruiken!
 
De turbo keuze hangt volledig af van wat je zelf wilt. Wil je bovenin veel overdruk draaien, kom je automatisch bij een grotere turbo uit. Wil je vanuit onderin gelijk al boost hebben, kom je bij een kleintje uit. Ligt er compleet aan hoeveel vermogen resp. koppel (en waar) je uiteindelijk wilt hebben. Iedere turbo heeft zijn ideale werkgebied, en wordt gekozen op de taak die het ding moet uitvoeren.
Wellicht dat een google zoekopdrachtje met het woord flowmap en/of pressure ratio je wat in de richting kan helpen van je keuze. Turbo's zijn overal nieuw te koop, denk aan Jason's Turboworld, Turbo's Hoët etc etc. Kost wel wat.
Tweedehands op ebay (oid), nadeel is alleen dat je niet van te voren ziet wat je koopt.

grz Thijs
 
Tja das een lastige.

Heb toch liever dat die er vlink inslaat bij 6.000 toeren

dan dat die bij 6.000 harstikke dood is.

Zal dus toch voor de overdruk op hoge toeren gaan.

(garret t3 voor 180 euro, in nieuwstaat. Goede optie? )

Ik denk dat een t3 een goede keus is voor een blade blok. Daar kun je genoeg druk uithalen, en met een wastegate kun je dan afregelen met wat voor blowerdruk je wilt gaan rijden.
Een 'te' grote turbo kun je meer e beter afstellen dan een te kleine.

Probeer wel voor een 100% goede te gaan als je tweedehands koopt. Als achteraf blijkt dat de lagers niet zo geweldig meer zijn dan kan het nog erg duur worden. Lagers vervangen is zo gebeurt en niet al te duur, maar het uitbalanceren van het turbinewiel is een prijzig werkje.
 
Hey JMiedema,
We hebben volges mij al meerdere keren gesproken over een turbo plaatsen. Tis even ingewikkeld maar... als ik het kan, kan jij het ook.
Een fireblade blok is niet de meest ideale motor om een turbo op te bouwen. Dat heeft te maken met het feit dat dit een opgeboorde 600 is die qua koppeling en versnellingsbak redelijk op de max zit. Waar je de meeste moeite mee gaat krijgen is de koppeling. Ik weet niet of er een lockup voor te krijgen is, dat zou je moeten uitzoeken. Want die heb je nodig!
Als je een KKK k03 (van een audi 1.8T!) neemt dan kun je daarmee zo'n 195-200pk produceren met redelijk snelle spooltijd. Met een k04 komt ie iets later in maar heb je tot 250 pk mogelijkheden. Een turbo komt altijd met een "klap" in, da's niet erg want daar raak je aan gewend, zeker met een auto. Wil je dit niet dan moet je een supercharger plaatsen, die heeft weer zijn eigen nadelen waaronder inefficientie.
Je kunt met standaard zuigers werken en een cylindervoet-spacerplaat, zelfs met standaard compressie als je niet hoger dan 0,5 bar gaat. De dikte van de spacer kun je zelf uitrekenen, je moet ergens rond 8,5:1 uitkomen. Ontsteking moet iets later afgesteld staan, zo'n 5 graden. 97 RON benzine of racefuel tanken!
Voor carburateur aanpassingen kijk je op www.turbo-bike.com

Klaar!

Marco.

Ps koop es een goed boek zoals "motorcycle turbocharging, supercharging en nitrous oxide" van Joe Haile en/of "maximum boost" van Corky Bell. (Bol.com)
 
JMiedema,
Ik neem even aan dat die vraag voor mij is...

Het turbomerk Garrett heeft types die aangeduid worden door b.v. T, VNT of GT. De bouwgrootte word aangegeven door b.v. 25, 2, 3 of 4. (Er zijn ook nog zg. hybrides waarbij ondelen gemixt worden).
Onder de bouwgrootten heb je onderscheidende grootte van compressoren en turbines, aangegeven in A/R (compr) en trim (turb). "Een T3" kan dus vele uitvoeringen hebben, niet allemaal geschikt voor wat je wil.

Het turbomerk KKK heeft types die aangeduid worden met K, de bouwgrootte weer aangeduid met b.v. 24, o3 of 04. Ook daarbij heb je weer A/R en trim verschillen. Ik wijs je hier op een KKK k04 of k03 van een Audi 1.8T, omdat deze types de juiste A/R en trim hebben voor gebruik op een motorfiets tussen de 900-1200cc. B.v. de XJR turbo van boneless heeft ook een KKK k04.

Duidelijker?

Marco.
 
Een lockup zelf maken is moeilijk omdat je een spacer moet hebben (maken)tussen het koppelingsdeksel en de carters. Het mechaniek om de platen aan te drukken is niet zo ingewikkeld. Dat is ook de beperking met je Fireblade blok, met de suzuki blokken wordt volop ge-dragracet (CBR dus niet) zodat de lockups tweedehands verkrijgbaar zijn voor een relatief laag bedrag.
Ik zou BigCC in Engeland eens contacteren voor de lockup als ik jou was. Daar ben ik met de turbo-streetfighter day eind juli geweest. Top gasten, vooral Sean Mills als-ie een pintje opheeft, dan kom je niet meer bij!

Marco.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan