Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Nog nooit een motor zolang gehad als de CB maar na 3 jaar wil ik weer is wat anders proberen. Helaas maar plek voor 2 motoren anders had ik hem niet te koop gezet

Wat ik precies wil hebben ben ik nog niet helemaal overuit, iig iets wat leuk is voor een rondje om de kerk. Hoeft niet bijzonder goed te rijden of comfortabel te zijn
Ben je eindelijk een keer slim bezig, doe je dit :+
 
Ik ben ook weer bijna thuis, morgen de laatste dag. De CB500 houd het prima, wel al 2x boutje van de koppelingshendel los getrild. Ja je kan lekker hoog in toeren met dat ding door de Bochten :+
20230601_130553.jpg
 
Als na af en toe inhouden, de motor ineens op 1 cilinder loopt...waar moet ik het dan in zoeken...
Ik gok iets van bougie, maar eigenlijk verwacht ik meer de bobine...gaan die vaak stuk?
 
inhouden klinkt meer als een carb die niet voldoende benzine krijgt. Vlotterniveau voldoende? Hoe zijn de bougies?

Bobines gaan wel eens kapot, maar niet bijzonder vaak dacht ik. En die werkt vaan wel of niet. Niet dat hij soms wel, soms niet werkt
 
Bobines gaan wel eens kapot, maar niet bijzonder vaak dacht ik. En die werkt vaan wel of niet. Niet dat hij soms wel, soms niet werkt
Het was ook niet soms wel soms niet...maar meer net iets overslaan.
Zaterdag liep hij perfect nadat ik er voor de zekerheid Forté 1 in had gegooid.
Zondag ineens op 1 cilinder.
 
Je kan de bobine eens uitwisselen. Of ff remmenreiniger spuiten in de carb dvan de cilinder die niet werkt. Kan je snel ff diagnose stellen.
 
Wat wordt zo'n CB toch een leuk speelfietsje met de juiste setup. Zojuist mijn eerste "echte" ritje gedaan behalve een proefrijden nadat ik wat gefixed had.

Ze loopt nog niet helemaal tof, blijft af en toe in de toeren hangen dus denk dat er een gasschuif blijft hangen. Maar eens weer loshalen als ik zin heb.... Maar rijwiel gedeelte is wel klaar nu. En dat enkele schijfje voor doet het lang zo slecht niet als ik dacht. Best prima eigenlijk. Heerlijk gooi en smijt fietsje zo.

Hoort er trouwens ergens zo'n stokkie te zitten om de buddyseat open te houden?
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat kon er niet van af, maar het zadel is er dan ook makkelijk op en af te halen, ik heb het ook moeten leren. :+

Nou zadel een cm of 25 omhoog aan de voor kant , dan naar je toe trekken en dan is het er al af.

Terug plaatsen. je steek het zadel achter waar de nokjes achter op het zadel zitten tegen de stang aan waar hij op geklemt zit. Dan aan de voorkant van het zadel drukken en dan klikt hij op zijn plek.

Lukt het niet dan even de kont verwijderen, dan zie je precies wat je doet. Ook kan je de nokjes iets verder open buigen dan klikt het zadel iets makkelijker op zijn plek.

Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Nee, dat kon er niet van af, maar het zadel is er dan ook makkelijk op en af te halen, ik heb het ook moeten leren. :+

Nou zadel een cm of 25 omhoog aan de voor kant , dan naar je toe trekken en dan is het er al af.

Terug plaatsen. je steek het zadel achter waar de nokjes achter op het zadel zitten tegen de stang aan waar hij op geklemt zit. Dan aan de voorkant van het zadel drukken en dan klikt hij op zijn plek.

Lukt het niet dan even de kont verwijderen, dan zie je precies wat je doet. Ook kan je de nokjes iets verder open buigen dan klikt het zadel iets makkelijker op zijn plek.

Succes
Wut? Zonder de boutjes bedoel je? :o
 
Wut? Zonder de boutjes bedoel je? :o
Ja, vooral met dit warme weer gaat dat makkelijk.
Het is gewoon een handigheidje, vandaar ook het advies om de eerste keer de kont te verwijderen, dan zie je precies hoe het moet, vooral het terug plaatsen doe je op gevoel
 
Nee, dat kon er niet van af, maar het zadel is er dan ook makkelijk op en af te halen, ik heb het ook moeten leren. :+

Nou zadel een cm of 25 omhoog aan de voor kant , dan naar je toe trekken en dan is het er al af.

Terug plaatsen. je steek het zadel achter waar de nokjes achter op het zadel zitten tegen de stang aan waar hij op geklemt zit. Dan aan de voorkant van het zadel drukken en dan klikt hij op zijn plek.

Lukt het niet dan even de kont verwijderen, dan zie je precies wat je doet. Ook kan je de nokjes iets verder open buigen dan klikt het zadel iets makkelijker op zijn plek.

Succes
Kom je nou mee....loop ik al die tijd de moertjes los te kloten! 🙈
 
is er hier iemand die zijn zadel verhoogd heeft? Ik vind hem wel vrij laag en heb het idee dat als ie wat hoger zou zijn 2 a 3 cm het een stuk beter zou zijn. Ben wel benieuwd naar jullie mening en hoelang jullie zijn?
 
Ik heb twee zadels verhoogd. eentje die vlak onder passagiers deel ligt en eentje net wat minder. Die hoge is met een paar van die standaard rugprotectoren als vulmiddel gedaan, de minder hoge heb ik laten doen bij iemand die t voor zn werk doet.

Volgens mij is dit het 'prof' verhoogd zadel
1686856196808.png



1686856301329.png




Dit is het nog hogere zadel
1686855760175.png

1686855834231.png

1686855849480.png


1686855967577.png
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie met foto’s!
Heb je enig idee hoeveel cm hoger dat “prof” zadel is ten opzichte van het orginele?
Dan heb ik een beter beeld. Dat vind ik persoonlijk nog prima staan.
 
Zal ik vanavond ff proberen te meten, ik dacht dat er iets van 3cm bij gekomen was, maar het passagiers deel is bij dat zadel ook iets verhoogd om de vorm te behouden zoals het origineel was
 
Zal ik vanavond ff proberen te meten, ik dacht dat er iets van 3cm bij gekomen was, maar het passagiers deel is bij dat zadel ook iets verhoogd om de vorm te behouden zoals het origineel was
Heb je die zadels verhoogt voor de racerij, of om gewoon een betere zit houding te krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan