Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Dat heb ik ook sinds een tijdje. Ik wilde de klepspeling al gaan controleren. Als hij een beetje warm is is het inderdaad over.
 
Ik heb nog iets, de kleppen van mijn CB heb ik een tijdje terug gesteld. Daarvoor tikte het blok best veel. Nu tikt het blok niet als hij echt warm is, maar als ik hem start tikt hij zeker de eerste 10 minuten. Hebben jullie dit ook, of is het bekend?

Klepspeling hoor je niet, tenzij echt buitenproportioneel scheef staat afgesteld.

Zal wel een distributie ketting zijn, door een slechte spanner.
 
Probleem met de Nederlandse winkels/websites is dat je de hoofdprijs betaald en vervolgens is de tanktas dan nog niet eens waterdicht

Dat ie niet waterdicht is komt omdat je de beschrijving niet goed leest, heeft niks met de nederlandse aanbieders te maken 😂 😂
 
Nog wel een vraag over de klepspeling en het stellen daarvan. Ik verwacht dat er bij mij wel iets gesteld moet worden. Hoe ga ik om met die ketting? Aan de nokkenas maak je hem vast met een tie-wrap, zodat de timing goed blijft. Maar kan hij aan de onderkant niet van het kettingwiel vallen, waardoor het alsnog verloopt? Kun je dat voorkomen?
 
Klepspeling hoor je niet, tenzij echt buitenproportioneel scheef staat afgesteld.

Zal wel een distributie ketting zijn, door een slechte spanner.
Mm, ik heb natuurlijk wel de spanner er af gehaald, toen weer opgedraaid en gemonteerd en daarna 'losgelaten' zodat hij weer uit kan schieten. Kan je daarbij iets verkeerd doen of is het onderdeel gewoon (misschien) versleten?
 
Nog wel een vraag over de klepspeling en het stellen daarvan. Ik verwacht dat er bij mij wel iets gesteld moet worden. Hoe ga ik om met die ketting? Aan de nokkenas maak je hem vast met een tie-wrap, zodat de timing goed blijft. Maar kan hij aan de onderkant niet van het kettingwiel vallen, waardoor het alsnog verloopt? Kun je dat voorkomen?
Volgens mij staat het vrij duidelijk in de Haynes handleiding, volgens mij maak je hem nergens aan vast, maar het is al lang geleden. (en zo ervaren ben ik niet)
 
Mm, ik heb natuurlijk wel de spanner er af gehaald, toen weer opgedraaid en gemonteerd en daarna 'losgelaten' zodat hij weer uit kan schieten. Kan je daarbij iets verkeerd doen of is het onderdeel gewoon (misschien) versleten?

kan gesleten zijn.

Nog wel een vraag over de klepspeling en het stellen daarvan. Ik verwacht dat er bij mij wel iets gesteld moet worden. Hoe ga ik om met die ketting? Aan de nokkenas maak je hem vast met een tie-wrap, zodat de timing goed blijft. Maar kan hij aan de onderkant niet van het kettingwiel vallen, waardoor het alsnog verloopt? Kun je dat voorkomen?
Ga eerst maar meten, stellen bij een eerste kleppenbeurt is niet heel gebruikelijk.
 
kan gesleten zijn.
Bekend kwaaltje van de CB dacht ik zelfs?
Ga eerst maar meten, stellen bij een eerste kleppenbeurt is niet heel gebruikelijk.
Het is niet de eerste keer, en de laatste controle is al iets langer dan de geadviseerde 24k geleden. Ik durf hier niet te zeggen hoeveel het blok gelopen heeft zonder dat er ook maar iets aan de klepspeling gesteld is.

Het kan bijna niet anders dan dat er iets gesteld moet worden.
 
Bekend kwaaltje van de CB honda dacht ik zelfs?

Het is niet de eerste keer, en de laatste controle is al iets langer dan de geadviseerde 24k geleden. Ik durf hier niet te zeggen hoeveel het blok gelopen heeft zonder dat er ook maar iets aan de klepspeling gesteld is.

Het kan bijna niet anders dan dat er iets gesteld moet worden.

achso, ja, nouja, ga maar meten :p
 
Hoi! Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met het overnemen van een lesmotor? Ik heb mijn oog laten vallen op een CBF500A uit 2004 met 74xxx km op de teller maar het is dus een lesmotor geweest. Raden jullie die overname af? Van wat ik zo lees kan deze motor nog wel het dubbele lopen, maar misschien geldt dat niet voor voormalige lesfietsen. Help! O-)
 
Ze vragen 1500, maar dat vraag ik ook voor mijn motor dus we hebben in gedachte ze om te ruilen. Is dat redelijk denk je?
 
Het lijkt mij pas redelijk als die lesmotor van jouw keuze om over te nemen na een proefrit en optische inspectie goed bevalt.
Dat een lesmotorfiets door de jaren heen zwaarder belast zal zijn geweest is niet ondenkbaar, maar hoeft niet per definitie slechter te zijn als een niet lesmotorfiets.
Zelf zou ik wat jij wilt gaan doen niet wagen ivm eventuele kosten die nadien nog kunnen gaan komen, maar het staat en valt met hoe de lesmotorfiets er op dit moment aan toe is.
Denk bijvoorbeeld aan versleten koppelingsplaten en remschijven.
Vergeet een slecht of versleten balhoofdlager ook niet en zal de motorfiets eventueel olie gebruiken?

Als jij je zinnen er echt op hebt gezet dan is een proefrit werkelijk een aanrader en optische de motor bekijken hoe de slijtage-onderdelen eraan toe zijn scheelt je ook weer in de portemonee.
Je kunt niet in het blok kijken, maar wel aan de eigenaar van de motorfiets vragen hoe bepaalde zaken zoals koppelingsplaten, balhoofdlager en hoe het olieverbruik ervoor staat.
De beste man kan jou dan wellicht vertellen of bepaalde zaken recent vernieuwd zijn zodat jij daar de komende tijd geen omkijken meer aan hebt.
Succes met de keuze en ik hoop dat indien jij ervoor gaat het goed zal uitpakken en jij geen kat in de zak koopt.
Vr gr
 
Ik heb de "oude" CB zonder F, en daar zitten na 140k nog de originele koppelingsplaten op, terwijl ik veel in de stad rij en uiteraard met langzaam rijden met slippende koppeling vanwege het bokkende karakter (maar dat hoef ik hier niet uit te leggen neem ik aan).

Als er op die lesmotor met 74k nog de originele remschijven zitten zijn ze bijna gegarandeerd toe aan vervanging, zo is mijn ervaring.

Olieverbruik bij mij is nagenoeg 0.
 
Ik heb de "oude" CB zonder F, en daar zitten na 140k nog de originele koppelingsplaten op, terwijl ik veel in de stad rij en uiteraard met langzaam rijden met slippende koppeling vanwege het bokkende karakter (maar dat hoef ik hier niet uit te leggen neem ik aan).

Als er op die lesmotor met 74k nog de originele remschijven zitten zijn ze bijna gegarandeerd toe aan vervanging, zo is mijn ervaring.

Olieverbruik bij mij is nagenoeg 0.

Netjes. O-)
 
Het lijkt mij pas redelijk als die lesmotor van jouw keuze om over te nemen na een proefrit en optische inspectie goed bevalt.
Dat een lesmotorfiets door de jaren heen zwaarder belast zal zijn geweest is niet ondenkbaar, maar hoeft niet per definitie slechter te zijn als een niet lesmotorfiets.
Zelf zou ik wat jij wilt gaan doen niet wagen ivm eventuele kosten die nadien nog kunnen gaan komen, maar het staat en valt met hoe de lesmotorfiets er op dit moment aan toe is.
Denk bijvoorbeeld aan versleten koppelingsplaten en remschijven.
Vergeet een slecht of versleten balhoofdlager ook niet en zal de motorfiets eventueel olie gebruiken?

Als jij je zinnen er echt op hebt gezet dan is een proefrit werkelijk een aanrader en optische de motor bekijken hoe de slijtage-onderdelen eraan toe zijn scheelt je ook weer in de portemonee.
Je kunt niet in het blok kijken, maar wel aan de eigenaar van de motorfiets vragen hoe bepaalde zaken zoals koppelingsplaten, balhoofdlager en hoe het olieverbruik ervoor staat.
De beste man kan jou dan wellicht vertellen of bepaalde zaken recent vernieuwd zijn zodat jij daar de komende tijd geen omkijken meer aan hebt.
Succes met de keuze en ik hoop dat indien jij ervoor gaat het goed zal uitpakken en jij geen kat in de zak koopt.
Vr gr
Ik heb iets vergelijkbaars :-)
Balhoofdlager en de remschijf heb ik laatst vervangen. Oog de voorvelg, die was krom, bleek met de nieuwe remschijf.. Verder heb je bij oude motoren wel gewoon veel dingen die versleten raken, maar die van mij komt dan ook uit 96.
Check alles wat kan verslijten, lagers, ketting, de uitlaat kan ook al rot zijn bijvoorbeeld, keerringen, luister of hij niet tikt e.d. Ook al wil een rijschool met goede fietsen rijden, meestal wordt er voor de verkoop niet extra geld in gestopt om alles tip-top te maken.

Oh, mijn motor was ook een lesmotor, wel veel goedkoper, maar daarvan was bijna alles wel versleten..
 
Bedankt voor jullie reacties en duidelijke uitleg. Ik neig ernaar het niet te doen, maar wil de motor wel eerst nog zien. De motor is overigens nu 1 jaar in het bezit van iemand die hem van een rijschool heeft overgenomen, daar heeft hij ook zijn laatste beurt gehad. Ergens biedt dat me ook niet heel veel vertrouwen.

Mochten jullie nog ergens een mooie CBF500 (met ABS) tegenkomen, dan hou ik me aanbevolen!
 
Heeft er iemand ervaring met het terugbrengen naar 35 kW? Ik heb mijn motor laten begrenzen en een vermogensuitdraai laten maken. Die neem ik altijd mee op pad. Nu ga ik binnenkort op voor mijn volledige A rijbewijs, maar ik vraag me af of de motor daadwerkelijk is begrenst, ik was er niet bij en heb hem niet weggebracht. De zaak die het deed is ook failliet inmiddels. Volgens degene die hem weg bracht is hij 'begrenst op het gas'.

Ik zou hem uiteraard graag weer ontgrenzen, maar ik denk zelf dat bij een vies luchtfilter en verlies op de aandrijving het motorvermogen misschien al richting de 35 gaat en hij niet eens echt begrenst is. Kunnen jullie daar meer over zeggen?
 
Heeft er iemand ervaring met het terugbrengen naar 35 kW? Ik heb mijn motor laten begrenzen en een vermogensuitdraai laten maken. Die neem ik altijd mee op pad. Nu ga ik binnenkort op voor mijn volledige A rijbewijs, maar ik vraag me af of de motor daadwerkelijk is begrenst, ik was er niet bij en heb hem niet weggebracht. De zaak die het deed is ook failliet inmiddels. Volgens degene die hem weg bracht is hij 'begrenst op het gas'.

Ik zou hem uiteraard graag weer ontgrenzen, maar ik denk zelf dat bij een vies luchtfilter en verlies op de aandrijving het motorvermogen misschien al richting de 35 gaat en hij niet eens echt begrenst is. Kunnen jullie daar meer over zeggen?
Heeft er iemand ervaring met het terugbrengen naar 35 kW? Ik heb mijn motor laten begrenzen en een vermogensuitdraai laten maken. Die neem ik altijd mee op pad. Nu ga ik binnenkort op voor mijn volledige A rijbewijs, maar ik vraag me af of de motor daadwerkelijk is begrenst, ik was er niet bij en heb hem niet weggebracht. De zaak die het deed is ook failliet inmiddels. Volgens degene die hem weg bracht is hij 'begrenst op het gas'.

Ik zou hem uiteraard graag weer ontgrenzen, maar ik denk zelf dat bij een vies luchtfilter en verlies op de aandrijving het motorvermogen misschien al richting de 35 gaat en hij niet eens echt begrenst is. Kunnen jullie daar meer over zeggen?
Voor de verzekering vooral ook heel belangrijk wat er op het kentekenbewijs staat!
 
Klepspeling hoor je niet, tenzij echt buitenproportioneel scheef staat afgesteld.

Zal wel een distributie ketting zijn, door een slechte spanner.
Even hierop terugkomend: mijn fiets rammelt dus ook (nee, ik bedoel niet de koppelingrammel). De spanner doet voor zover ik kan zien zijn werk, heb hem een tijd geleden uit elkaar gehad, schoongemaakt en gesmeerd (alsof dat nodig is, dat ding krijgt genoeg olie) en wat extra veerspanning gegeven. Maar wat is de levensduur van de ketting? Ik kan daar in het WPH niets over vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan