Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey bensi thx dat je het voor me opnam in dat andere topic :P
Hoe kan ik eigenlijk zien of mijn ketting en tandwielen nog ok zijn?
Graag gedaan, stelletje miereneukers daar :9

De ketting is makkelijk te controleren of die aan vervanging toe is, daar zijn speciale gereedschapjes voor maar je kunt het ook zonder zien, zie onderstaande afb.

full
 
Laatst bewerkt:
In jah dat shimmyen heb ik ook veel last van maar ik heb dan ook EN een versleten achterband EN een topkoffer dus ik vraag er wel een beetje om :P
Zo'n topkoffer zorgt wel voor dat gedrag (heb ik wel eens gelezen), zonder zou het niet mogen. Ik kan met iedere snelheid m'n handen los van het stuur laten en hij spoort keurig strak rechtdoor.
Voorzorgsmaatregelen:
  • Juiste bandenspanning.
  • Geen versleten banden.
  • Voorvorkpoten goed in orde, vering, olie etc.
  • Wielen goed in lijn, dus achterwiel er recht in.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger had je commandant.
Dat is ook een heel fijn schuurmiddel.

En colindemo je had de pech dat er iemand anders toevallig ook met een Div 600 een dealer helemaal zwart liep te maken.
Die dacht dat de motor ook heel slecht was en dat bleek wel mee te vallen.
Hij vond dat alles wel ff onder garantie gerepareerd kon worden, hoewel hij een bodemprijs afgesproken had zonder garantie.
Vandaar de vele reacties.
Jij maakt je over sommige dingen veel te druk.
Je hoort wat rammeltjes die je niet gewend bent van een nieuwe fiets.
Je gooit het hier op het forum en iedereen komt al met de meest vreselijke dure oorzaken.
Mijn collega heeft bij zijn Honda de nokkenasketting laten vervangen vanwege een rammel.
Binnen 10K rammelde hij weer net zo "Hard" .
En hij is superzuinig op alles (op het absurde af zelfs)
Maar verder heb ik nooit meegemaakt dat er bij iemand de nokkenas ketting brak o.i.d

Maak van je ketting een foto terwijl je probeert hem aan de achterkant los te trekken.
En anders moeten we een keer met zijn allen of zo iets afspreken dan kan je wat vergelijken.
Ergens in het midden van het land ofzo (Utrecht ?)

groeten Ron
 
Hebben jullie ook last van Shimmyen?
(officieel woord net opgezocht) ;)
Shimmy - Wikipedia

Een seconde handen los en het slaan begint al snel in intensiteit toe te nemen.
Met koffers is het echt niet normaal. Dan begint het al vanaf zo'n 60km/u.


Bandenspanning is OK. Kwestie van bandenkeuze of uitbalanceren?
Ik had hier juist pas een paar messages over geschreven... Zonder kuip was het heel erg, met kuip alleen rond de 70 km/h nog, maar veel minder hard.
In een ander topic las ik dat de combinatie Bridgestone BT45 en Diversion dit erger maakt.
 
Vroeger had je commandant.
Dat is ook een heel fijn schuurmiddel.

En colindemo je had de pech dat er iemand anders toevallig ook met een Div 600 een dealer helemaal zwart liep te maken.
Die dacht dat de motor ook heel slecht was en dat bleek wel mee te vallen.
Hij vond dat alles wel ff onder garantie gerepareerd kon worden, hoewel hij een bodemprijs afgesproken had zonder garantie.
Vandaar de vele reacties.
Jij maakt je over sommige dingen veel te druk.

Maak van je ketting een foto terwijl je probeert hem aan de achterkant los te trekken.
En anders moeten we een keer met zijn allen of zo iets afspreken dan kan je wat vergelijken.
Ergens in het midden van het land ofzo (Utrecht ?)groeten Ron
Commandant bestaat nog steeds, zou je inderdaad, voorzichtig, kunnen proberen.

Helemaal mee eens Ron, niet te druk maken om bepaalde zaken en wees voorzichtig met het openen van een topic voor dat soort dingen, je ziet het resultaat aan lullige en overbodige reacties.

We komen al bij elkaar op 30 mei voor de Yamaha XJ600 & 900 Diversion Tourrit, daar kunnen we toch ook dat soort dingen bekijken en overleggen.
Ga dus gezellig mee Ron :] :] :] :] :] :]

EDIT: wel baksteensgewijs rijden hè _O-
:]...... :] ...... :] ...... :]
..... :] ...... :] ...... :]
 
Laatst bewerkt:
Jah ik zal sowieso bij de meeting zijn 30 mei, maar daarvoor een keer een keertje afspreken ben ik ook wel voor in.
 
als mijn nieuwe achterbandje en schokdemper eronder liggen maar das aan het eind van deze week al.
 
Ik had hier juist pas een paar messages over geschreven... Zonder kuip was het heel erg, met kuip alleen rond de 70 km/h nog, maar veel minder hard.
In een ander topic las ik dat de combinatie Bridgestone BT45 en Diversion dit erger maakt.

Ik rij nu met mijn 900 met BT45. Ik heb ooit een div600 gehad die er totaal geen last van had. (dacht met een andere band dan een BT45)

Voortaan netjes handjes aan het stuur. _O-
 
Dat kan even duren, het moet zich goed mengen en dan nog eens door de leiding, carburateurs enz. stromen. ;) 8-) :]

Zo'n antwoord en dat na het eerste gebruik ervan

Ik heb al resultaat gehad na het laten staan van de motor na 1 nacht...

En af en toe een stukje rijden is beter dan komt er weer "verse" opnieuw in de leidingen en carbs. Want als je niet rijdt verdampt de benzine in de vlotterkamers etc. etc. PRI-stand verhaal...
 
Ik rij nu met mijn 900 met BT45. Ik heb ooit een div600 gehad die er totaal geen last van had. (dacht met een andere band dan een BT45)

Voortaan netjes handjes aan het stuur. _O-
Ik zou liever de oorzaak opzoeken en wegnemen ipv "Voortaan netjes de handjes aan het stuur" :Y
Als het een oorzaak heeft die langzaam erger wordt zou het op een gegeven moment ook in een bocht kunnen gebeuren en dat wil je echt niet :N
 
Laatst bewerkt:
En colindemo je had de pech dat er iemand anders toevallig ook met een Div 600 een dealer helemaal zwart liep te maken.
Die dacht dat de motor ook heel slecht was en dat bleek wel mee te vallen.
Hij vond dat alles wel ff onder garantie gerepareerd kon worden, hoewel hij een bodemprijs afgesproken had zonder garantie.
Vandaar de vele reacties.
Linkje?

Ik ben té nieuwschierich... :+
 
hallo mensen even over het shimmyen? ik heb me laten vertellen dat je het ook wel weg kan halen met van die gewichten aan je stuur.. ik heb het nog niet geprobeerd, misschien iemand anders?

nog even iets anders. het blad Motor gelezen over de Div 900, en er kwam naar voren dat de voorvork nogal een zachte veerweg heeft. Ik vindt het van mijne ook een beetje.
Hoe kan je zoiets nagaan, of de voorvorkvering aan vervanging toe is?
 
Ik zal morgen effe mijn camera tevoorschijn halen, nog een vraagje aan het alltijd behulpzame topic :P
Hebben jullie wel eens krassenverwijdert van bijvoorbeeld je tank? en dan bedoel ik kleine krasje niet kraters.
Ik heb dit middel: QUIXX lak-Krasverwijdersysteem, gevonden op motozoom maar het krijgt maar een 6,1 en de reacties zijn niet echt geweldig

Wil je het echt weghebben dan wordt het: Schuren, plamuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, grondlaag spuiten, schuren, schuren, schuren, lak spuiten, stickers plaatsen, blanke lank spuiten..... Misschien toch maar dat spul proberen? O-)
 
hallo mensen even over het shimmyen? ik heb me laten vertellen dat je het ook wel weg kan halen met van die gewichten aan je stuur.. ik heb het nog niet geprobeerd, misschien iemand anders?
Ik heb idd ook stuurgewichten aan mijn 600 en nooit last van shimmyen :]
 
nog even iets anders. het blad Motor gelezen over de Div 900, en er kwam naar voren dat de voorvork nogal een zachte veerweg heeft. Ik vindt het van mijne ook een beetje.
Hoe kan je zoiets nagaan, of de voorvorkvering aan vervanging toe is?
Op de eerste plaats ervaring.

2. Vergelijken ten opzichte van andere fietsen.

3. Op het moment dat eventueel keerringen vervangen moeten worden, de veren vergelijken/opmeten en/of meteen vervangen.

;) 8-) :]
 
hallo mensen even over het shimmyen? ik heb me laten vertellen dat je het ook wel weg kan halen met van die gewichten aan je stuur.. ik heb het nog niet geprobeerd, misschien iemand anders?

Als het met de gewichten op je stuur opgelost kan worden dan zou men dat af fabriek wel hebben gedaan. Het kan door tal van zaken veroorzaakt worden:
- Onjuiste bandenspanning
- Plat afgesleten banden
- Versleten banden
- Versleten wiellagers
- Versleten balhoofdlager
- Lekke voorvork
- Te zware belading
- Koffersets

Ik zou eerst naar deze zaken kijken. De meeste zijn redelijk makkelijk te checken.

nog even iets anders. het blad Motor gelezen over de Div 900, en er kwam naar voren dat de voorvork nogal een zachte veerweg heeft. Ik vindt het van mijne ook een beetje.
Hoe kan je zoiets nagaan, of de voorvorkvering aan vervanging toe is?

Dat van die slappe voorpoten is zeker juist.

Voor dit soort zaken rij ik meestal even langs de garage. Zelf kijk ik inderdaad eerst even naar lekken? Is de voorvork nat? Probeer even te veren door je voorrem in te knijpen en kijk of 'ie dan niet naar links of rechts trekt. Dat zou een teken zijn dat er met één van de poten iets mis is. De veren gaan meestal niet zo snel kapot als je er geen extreme dingen mee doet. Wat wel erg vaak voorkomt is lekke seals van je voorpoten. Als er roest op de voorpoten zit beschadigd dit de rubberen seals. Die heten trouwens voorvorkkeerring. Lijkt op voorvorkvering.
 
Laatst bewerkt:
hallo mensen even over het shimmyen? ik heb me laten vertellen dat je het ook wel weg kan halen met van die gewichten aan je stuur.. ik heb het nog niet geprobeerd, misschien iemand anders?
Ik heb idd ook stuurgewichten aan mijn 600 en nooit last van shimmyen :]
Dat hebben ze standaard allemaal en als dat niet genoeg is dan zou ik de oorzaak opsporen & wegnemen, zoals eerder gezegd. ;) 8-) :]
Nog een kleine toevoeging:

Ik kocht ooit een splinternieuwe motor met direct al dat shimmy-effect, hierop heb ik een stuurdemper laten plaatsen van enkele tientjes en het probleem was weg.

;) 8-) :]


P.S. Hiermee wil ik niet beweren dat dit bij versleten onderdelen werkt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan