Speedy tochMet 2,8 mm zou je normaal gesproken nog geen problemen moeten hebben en de wettelijke grens ligt bij 1,5 mm, maar ik voel al iets eerder de grens aankomen.
Volgens de wet is het 1,6 mm en de door jou genoemde 1 mm geldt voor categorie 4 (Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor)Speedy toch
De wettelijke grens voor het profiel van motorbanden is 1 mm (1.6 geldt voor koekblik en 1.5 komt nergens voor).
Ik wil bij 2 mm m'n bandje vervangen
Volgens de wet is het 1,6 mm en de door jou genoemde 1 mm geldt voor categorie 4 (Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor)
Categorie-indeling B:
1 - Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft;
2 - Bestuurders van motorvoertuigen op twee wielen;
3 - Bromfietsers en snorfietsers;
4 - Fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor;
5 - Voetgangers;
6 - Overige weggebruikers;
7 - Schippers;
8 - Een ieder.
de profilering van een band/de banden niet voldoet aan de gestelde eisen (cat. 2, 5, 13, [cat. 3 T 100-bus, overig cat. 3 en 12 kleiner of gelijk aan 3500 kg] min. 1,6 mm; cat. 4 min 1,0 mm; cat. 6 en 10 profilering moet aanwezig zijn over de gehele omtrek en breedte) (NB cat 3 en 12 > 3500 m.u.v. T 100-bus geen profileringseisen)
Op de volgende site kun je ook de boetes vinden.
P.S. Link vergeten: http://www.wetboek-online.nl/wet/We...e handhaving verkeersvoorschriften.html#16939
Zoals je hebt kunnen zien kwam mijn quote uit het wetboek, maar misschien dat iemand anders nog een goede link heeft.In AL mijn boekjes staat minimaal 1 mm, en ze raden aan zelf 2 mm als absoluut minimum aan te houden.
Zelfs bij mijn AVD vroeg de examinator hier nog naar (december 2008), en die zei ook minimaal 1mm en aan te raden mininimaal 2 mm aan te houden.
Zoals je hebt kunnen zien kwam mijn quote uit het wetboek, maar misschien dat iemand anders nog een goede link heeft.
En om het helemaal compleet te maken, voor bedrijfsauto's boven de 3500kg, vrachtwagens dus, is er helemaal geen minimum. Deze mogen dus gewoon met gladde banden rijden, zolang ze maar niet beschadigd zijn, of het canvas zichtbaar is. Zie artikel 5.3.27
Mijn theorie heb ik in juni gehaald, waarin was het ook altijd 1mm. Bij het AVD examen werd het ook gevraagd en 1mm was het goede antwoord.In AL mijn boekjes staat minimaal 1 mm, en ze raden aan zelf 2 mm als absoluut minimum aan te houden.
Zelfs bij mijn AVD vroeg de examinator hier nog naar (december 2008), en die zei ook minimaal 1mm en aan te raden mininimaal 2 mm aan te houden.
Hartelijk dank voor de informatie, want hiermee is het verhaal helemaal duidelijk.Voor de exacte eisen moet je in het Voertuig Reglement zijn, en wel bij de permanente eisen.
Voor motoren, Artikel 5.4.27 van het Voertuigreglement Zoals al eerder gezegd, is dit voor motoren 1mm, zie punt 4 van het artikel.
Voor personenauto's is het inderdaad 1.6mm, zie artikel 5.2.27
En om het helemaal compleet te maken, voor bedrijfsauto's boven de 3500kg, vrachtwagens dus, is er helemaal geen minimum. Deze mogen dus gewoon met gladde banden rijden, zolang ze maar niet beschadigd zijn, of het canvas zichtbaar is. Zie artikel 5.3.27
Ja van die wetgeving van vrachtwagens slaat helemaal nergens op...maar dit gaan ze volgens mij volgend jaar veranderen...
Het moet ook niet gekker worden! deze zouden juist een minimale profieldiepte moeten hebben want als die gaan glijden verpletteren ze alles wat ze tegen komenEn om het helemaal compleet te maken, voor bedrijfsauto's boven de 3500kg, vrachtwagens dus, is er helemaal geen minimum. Deze mogen dus gewoon met gladde banden rijden, zolang ze maar niet beschadigd zijn, of het canvas zichtbaar is. Zie artikel 5.3.27
Toen ik mijn balhoofdlagers heb vervangen zat er ook totaal geen speling op de voorvork. Dat wil niet zeggen dat de lagers niet aan vervanging toe zijn. Bij mij zat er, precies in de rechtuit stand, een heel zwaar punt in de lagers. Dus op dat punt voelde je in het stuur een punt waar ie op bleef hangen zeg maar. Dat is een aanwijzing dat de lagers moeten worden vervangen, niet de speling op de voorvork.Ik mis mijn motor te erg en het sneeuwt niet hard genoeg (lees: niet!). Ik ga de motor maar uit de stalling op het werk halen om er lekker mee te rijden.
Deze beslissing is enigzins geholpen door het feit dat mijn auto vanochtend niet verder dan 1m kwam voordat de motor uitviel.Dit is niet mijn winter, normaal heb ik er geen problemen mee. Verder werd ik door motoport gebeld om mij te eraan herinneren dat ik een balhoofdlager had besteld en de reparatie had afgebeld (vanwege mijn verhuizing). Ik had die afspraak gemaakt omdat zij een versleten balhoofdlager hadden geconstateerd. Het vreemde is... Ik heb net aan mijn voorvork getrokken, gedraaid, geduwd etc.. Ik voel nergens speling! Heb nog een collega (mede-motorrijder) laten voelen en die voelde ook niets. Ik denk dat ik voor een second opinion ga...
En toch hebben jullie beiden gelijk, ook het duw- & trek-werk van Oxi is een indicatie die in eerste instantie misschien nog bijgesteld kan worden, maar ook dat is een keer op.Toen ik mijn balhoofdlagers heb vervangen zat er ook totaal geen speling op de voorvork. Dat wil niet zeggen dat de lagers niet aan vervanging toe zijn. Bij mij zat er, precies in de rechtuit stand, een heel zwaar punt in de lagers. Dus op dat punt voelde je in het stuur een punt waar ie op bleef hangen zeg maar. Dat is een aanwijzing dat de lagers moeten worden vervangen, niet de speling op de voorvork.
Gefeliciteerd,ff een update over m'n hoge brandstofverbruik.
Het beestje was nogal gek op benzine en reed ongeveer 1 op 13. Had de carburateur tijdje geleden al eens uitelkaar gehaald en kwam er achter dat er flinke aanslag op m'n gasnaalden zat. Nadat ik het hele spulletje had schoongemaakt reed ie wel iets zuiniger (1 op 13.5)
Heb een 2e hands carburateur erbij gekocht en wou hiermee 1 goed setje maken. Nadat ik de naalden van de "ouwe" en "nieuwe" carb eens ff had vergeleken kwam ik erachter dat ze verschillend waren. Ook de sproeiermaat in de "ouwe" was ook niet origineel trouwens.
Heb het hele spulletje weer inelkaar gezet (als origineel zoals handboek zegt) en verbruik is nu 1 op 21
Gefeliciteerd,schijnbaar heeft iemand anders zitten experimenteren om welke reden dan ook.