Het grote Vespa GTS topic

Volgens mij vanaf 2019 is de hpe op de markt..
Het is bijna 2024....
De 2e mag van mij een jaar of 3-4 zijn...en liefst weinig kms......
Ja dat is zo , maar de mijne is geen hpe maar met minder dan 5000 km op de teller en aangezien er niet veel veranderd bij een vespa vind ik die prima
Je weet dat er de eerste jaren bij de hpe nogal ( volgens het internet ) olie verbruik was
 
Olieverbruik is niet bij alle zo. Die van mevrouw Motorhead is van 2019 en verbruikt bijna niets en die van mij uit 2019 verbruikte wel iets meer.
Nu heb ik een 2020 hpe en die verbruikte in het begin een beetje en nu ook hetzelfde als die van mijn vrouw.
Er zijn er ook wel (ook hier op het forum) die een liter per 1000 km slurpen, maar die zijn meestal snel weer ingeruild.
 
Zou het mogelijk zijn dat het olieverbruik te maken heeft met bv rijstijl.?
Ik rijd zelden tot nooit over de snelweg. Doorgaans over jleine en B wegen en max 90 op de teller.
Oliegebruik is minimaal
 
Ik heb even wild gedaan ;-) en via AlieExpress dit besteld. Scheelt 200 euro....ik ga het in ieder geval proberen. Begin nieuw jaar even langs Vespucci want zij hebben de eerder bestelde Brembo (toen wisten we nog niet dat de bestaande adapters niet passen) nog liggen voor mij.


Hierboven wordt olieverbruik besproken van de HPE's. Voor wat mijn inbreng waar is: mijn 2023 verbruikt nauwelijkssss olie. Ik heb ook best wat hoge snelheden gedaan op de snelwegen!
 
Hier heb ik er ook twee van.
Ik heb ook nog een type groter die iets hoger kan, maar die gebruik ik zelden. HBM Mini Motorlift - ZWART
Na de bestelling op AlieExpress vanwege de tip van de goedkopere Brembo Adapter, heb ik ook deze motorlift besteld. Dank voor de tips. Tyrepoint Zwolle heb ik gemaild, waar ik m’n autobanden wissel en laat opslaan, en zij kunnen mij helpen met balanceren i.v.m. nieuwe velgen en banden.
Als ik de motorlift binnen heb dan haal ik de banden los en ga ik er mee naar Tyrepoint dus.

Andere vraag. Ik zoek een, of meerdere, momentsleutel(s). Een set wellicht. Al die moeren en bouten (bijv. om de wielen vast te zetten ) moeten zoals jullie weten met een bepaalde kracht worden vastgezet. Dit gok ik tot nu toe altijd. Nu zie ik online van alles, van groot tot klein aantal Nm.
Funfact (of niet ;-) ): met mijn eigen werk als tandarts draai ik implantaatkronen op 35Nm vast. Ook uiteraard middels een momentsleutel.

Nu kan ik wel wat kopen maar wellicht hebben jullie een aanrader, in gedachten houdende het basale onderhoud van de GTS en haar momenten.
Digitaal of ’normaal’? Een set of zo’n momentmeter als opzetstuk? Enz.
 
Na de bestelling op AlieExpress vanwege de tip van de goedkopere Brembo Adapter, heb ik ook deze motorlift besteld. Dank voor de tips. Tyrepoint Zwolle heb ik gemaild, waar ik m’n autobanden wissel en laat opslaan, en zij kunnen mij helpen met balanceren i.v.m. nieuwe velgen en banden.
Als ik de motorlift binnen heb dan haal ik de banden los en ga ik er mee naar Tyrepoint dus.

Andere vraag. Ik zoek een, of meerdere, momentsleutel(s). Een set wellicht. Al die moeren en bouten (bijv. om de wielen vast te zetten ) moeten zoals jullie weten met een bepaalde kracht worden vastgezet. Dit gok ik tot nu toe altijd. Nu zie ik online van alles, van groot tot klein aantal Nm.
Funfact (of niet ;-) ): met mijn eigen werk als tandarts draai ik implantaatkronen op 35Nm vast. Ook uiteraard middels een momentsleutel.

Nu kan ik wel wat kopen maar wellicht hebben jullie een aanrader, in gedachten houdende het basale onderhoud van de GTS en haar momenten.
Digitaal of ’normaal’? Een set of zo’n momentmeter als opzetstuk? Enz.
Je hebt een moment sleutel nodig een beetje in het bereik van 20 tot 120 nm , een gewone is goed , wel naar nul draaien als je heb weg legt
Zorg voor inbus doppen en torx doppen ( anders heb je niks aan je moment sleutel ) , wera heeft wel goed spul ( als je tandarts bent kun je dat vast wel betalen 😁)
Is wel een flink werk maar Mr Robot doet het voor , zorgen dat als je een normale uitlaat hebt dat je een uitlaat pakking hebt
 
Nu kan ik wel wat kopen maar wellicht hebben jullie een aanrader, in gedachten houdende het basale onderhoud van de GTS en haar momenten.
Digitaal of ’normaal’? Een set of zo’n momentmeter als opzetstuk? Enz.
Omdat je ook een verre trip gaat maken dit jaar, is een compacte torque wrench wellicht een idee.

Ik doe daarom alles met deze: klik! Bereik van 8 - 80 Nm (voldoende voor álle schroeven en moeren op de GTS, m.u.v. het vliegwiel en het achterwiel) en met een paar adapters overal tussen te zetten, of je nu ratelt of gewoon schroeft.

Voor het achterwiel (en vliegwiel, als ik die ooit los moet halen), daarvoor heb ik thuis nog de torque wrench liggen die ik ook voor de winterwielen van de Volvo gebruik. Maar daar zul je onderweg normaal gesproken geen gebruik van hoeven maken.
 
Deze week de vespa eens flink onder handen genomen. De kleppen gecontroleerd en grote beurt... kleppen hoefde niet gesteld te worden..
Verder wat leuke spulletjes erop gezet.. 4 zuiger remklauwen voor en achter, mivv uitlaatdemper, led koplamp, stickerset nieuwere model, verlagingsbracket voor de schokbreker voor en polini remschijf voor. Verder het transmissiedeksel laten coaten in het mat zwart. Nu alleen nog even een ander rekje achterop en dan is hij wel af volgens mij. 😁
20231214_153839.jpg
20231118_152206.jpg
20231118_152218.jpg
 
Deze week de vespa eens flink onder handen genomen. De kleppen gecontroleerd en grote beurt... kleppen hoefde niet gesteld te worden..
Verder wat leuke spulletjes erop gezet.. 4 zuiger remklauwen voor en achter, mivv uitlaatdemper, led koplamp, stickerset nieuwere model, verlagingsbracket voor de schokbreker voor en polini remschijf voor. Verder het transmissiedeksel laten coaten in het mat zwart. Nu alleen nog even een ander rekje achterop en dan is hij wel af volgens mij. 😁Bekijk bijlage 1953007Bekijk bijlage 1953008Bekijk bijlage 1953009
Goed bezig
 
Deze week de vespa eens flink onder handen genomen. De kleppen gecontroleerd en grote beurt... kleppen hoefde niet gesteld te worden..
Verder wat leuke spulletjes erop gezet.. 4 zuiger remklauwen voor en achter, mivv uitlaatdemper, led koplamp, stickerset nieuwere model, verlagingsbracket voor de schokbreker voor en polini remschijf voor. Verder het transmissiedeksel laten coaten in het mat zwart. Nu alleen nog even een ander rekje achterop en dan is hij wel af volgens mij. 😁Bekijk bijlage 1953007Bekijk bijlage 1953008Bekijk bijlage 1953009
Hey Armon, jij ook een GTS!?
 
Mooie brug, zelfs een luxe versie met elektro motor. Is ook mooi compact. Is deze ook voor niet-scooters te gebruiken? Heb er zelf ook een, maar iets minder luxe en lijkt ook wat langer.
Ja mijn andere motorfietsen passen er ook op
En hij werkt echt mooi , pedaaltje voor omhoog en als hij omlaag moet gaat met een luchtcilinder de beveiliging er automatisch af door op het andere pedaaltje te duwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan