Het grote Vespa GTS topic

Vandaag weer getankt en echt op verbrukk gelet, kom ondanks zo zuinig mogelijk rijden niet verder dan 1:23.7.

Na 60 km is de tank al half leeg. Na 121 vanaf een volle tank begint het lampje al te branden.

Heb inmiddels Vespa gemaild of hier bij de 1e beurt wat aan te doen is. Nog geen reactie.
 

Bijlagen

  • 20230420_170019.jpg
    20230420_170019.jpg
    112,1 KB · Weergaven: 17
  • 20230422_120936.jpg
    20230422_120936.jpg
    133,2 KB · Weergaven: 17
En je weet echt 100% zeker dat kilometers kilometers zijn en geen mijlen hè (daarmee bedoel ik: geloof niet per definitie het schermpje op je Vespa, maar doe een inschatting/calculatie van hoeveel kilometers je hebt gereden en hoeveel benzine je het beestje gevoerd hebt)? En dat je niet bijna alleen maar snelwegkilometers rijdt?

Dan is er echt iets niet volledig zoals het moet, want dan moet 1:29/30 geen enkel probleem zijn.
 
Toch nog een korte toelichting: ik schrijf bovenstaande omdat je écht wilt uitsluiten dat het een 'monitor'-probleem is (als in: benzinemeter met kuren of een display dat je fopt). Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, maar het verbruik dat je beschrijft is dat ook.

Dus moet je kaderen: pas als je zéker weet dat het niet iets met de metingen is (dus als je zeker weet dat je 5-6 liter hebt weggefakkeld over 120 kilometer), dan weet je dat er iets met het blok aan de hand is. En andersom.

Aan de andere kant: hij was nieuw dus let them fix it.
 
Bedankt voor alle zinnige bijdragen omtrent het verbruik van mijn GTS. Telkens wordt de schuld bij mij neer gelegd en zou ik verkeerd gemeten of in mijlen gemeten hebben. Zoals te zien staat het dashboard gewoon op km.

Mijn gevoel zegt dat de GTS veel te veel verbruikt en de cijfers onderschrijven dat. Niets meer, niets minder. Als je niet weet wat het kan zijn zeg dan niets.

Ik ga het anders oplossen want hier heb ik niets aan.
 
Volgens mij begrijp je dan verkeerd wat er wordt geschreven. Ook nu werd niet geschreven of bedoeld dat de schuld bij jou ligt of je achterlijk bent!

Wat werd bedoeld is dat op het display wel "KM" kan staan, maar dat in werkelijkheid mijlen wordt gemeten. Om dat uit te sluiten zou je het even kunnen vergelijken met hectometerpaaltjes.

Dit gewoon om te helpen de oorzaak van het probleem te achterhalen, waarmee het misschien sneller kan worden opgelost en je eerder wél plezier kunt hebben van de GTS.

Het verbruik van mijn GTS was overigens de afgelopen 5 tankbeurten 25,32 | 27,79 | 24,55 | 24,70 | 23,11 (allemaal 98)
 
Eerste x 1:29,5
E10 getankt was daar niks anders met duo
Tweede x 1:24,7 alles met duo en ook vlot gereden… nu wel v-power en ik deed voorzichtig maar ging toch een klots overheen 🫣.. verbruik zal dus een fractie beter zijn.
Merk wel dat de tomtom en vespa teller een verschil hebben dus als ik met tomtom km’s ga tellen wordt het ook minder gunstig 🤔

Ik denk er maar niet teveel overna ..
Maar @Sender ik zou met jouw waardes ook ff gaan kijken wat een oorzaak is … niet eens om de kosten wel omdat er maar een klein tankje in zit 😉 sterkte 👍
 
De af-fabriek afstelling van de Bitubo geeft niet veel verbetering. Zojuist de voorveerspanning met 2 slagen verminderd en de demping op neutraal ingesteld (13 van de 26! klikjes). Ben benieuwd naar het verschil.
Ik ben ook lang bezig geweest om ze fijn in te stellen. Ik weeg zelf 70 kg en rij altijd alleen.
Voor 3,1 cm en knopje 5 kliks vanaf s = soft.
Achter 4 cm.
20230422_170258.jpg20230422_170145.jpg
 
Dank je! Goed om te weten :t
Ik heb Bitubo nog alleen voor gemonteerd, nu op 3,7 cm en 13 vanaf soft.
Ben wel iets zwaarder dan jij 😊 (82kg)

Merk wel dat de tomtom en vespa teller een verschil hebben dus als ik met tomtom km’s ga tellen wordt het ook minder gunstig 🤔
Niet alleen verschil in km's, maar ook in km's/uur 😉

Ik zit over de laatste 3.764 km (dat is wat ik ermee heb gereden) op 1:30,09 gemiddeld. Ik wissel E5 af met E10 en rijd weinig snelweg-kilometers.
Bij mij stond de km.teller de laatste tankbeurt op 1882 met een gemiddeld verbruik van 1: 27,59 over die afstand.
 
(...)
Mijn gevoel zegt dat de GTS veel te veel verbruikt en de cijfers onderschrijven dat. Niets meer, niets minder. Als je niet weet wat het kan zijn zeg dan niets.
(...)
Je gevoel is correct: het verbruik ligt te hoog, in die mate zelfs dat het me zou verwonderen dat je motor met zo een rijk mengsel nog fatsoenlijk loopt.

Daarom een andere piste.

Bij mijn eerste Vespa, een GS160 uit 1962, had ik ook een abnormaal hoog verbruik. Die Vespa zag er precies zo uit als deze: Restauratie Vespa GS 160 1962 | Vespa Classic Parts , alleen was het geen witte maar een grijze.

Bleek dat de benzinekraan lekte. Bij die oude types had je nog echt een benzinekraan die je manueel moest open zetten, en er was ook een reservestand.
In ieder geval, druppel per druppel lekte er benzine langs de kraan weg. Benzine is vluchtig en de scooter stond thuis geparkeerd in een goed geventileerde ruimte. Dus nooit een plasje onder de scooter gezien of een sterke benzinegeur waargenomen.
 
Ik heb die "losse" die ze kunnen jatten zeg maar. Sinds ik nu die tomtomkabel ook heb, laat ik hem er gewoon opzitten. Maarja diefstal gevaar. Daarentegen, zo vaak staat ie niet onbeheerd, zelden zelfs. Ik neem de gok :). Ik onthoud deze wel even!


Ik heb dit als ik een koude motor heb, zeer zeker niet meer als ie dus warm is. Merk je daarin nog verschil?


:N haha.


Dus echt te vol, aldus alles wat ik online lees. Ik dacht zelfs maar tot 2e streepje, blijkt zelfs eigenlijk maar eerste te zijn, maxxximaal 2e. Maar, jij hebt daarentegen geen lekkage dus, scheelt *D


Echt goede voorbereidingen hoor. Top. Hoop echt meer van je te horen en zien. Foto's zijn sprekend *D

@RD250 Leuke post, mooie foto's!!
nooit op gelet. als die warm is probeer ik het nog eens. Dat niet zo soepel optrekken gebeurt als ik heel rustig optrek tot ong 5kmpu
 
Meer trekkracht onderin. Ik vind het verschil wel meevallen, maar het went uiteraard ook snel.
Een volgende keer neem ik waarschijnlijk Dr. Pulley rollen.

Interessante video:
Bij de 1000km-beurt heb ik de originele vario (met 14gr.) laten vervangen door een Malossi vario (met 16gr. = advies Malossi). Het effect is leuk, maar beperkt en het is net of ik sindsdien stationair een "rammelende bak met stalen knikkers" heb. Dat irriteert me, dus wil de Malossi variokit sneller dan verwacht vervangen en kies dan voor dr. Pulley. Volgens deze video van Scooteria zou dat goed zelf te doen moeten zijn, maar dat gaat mij toch echt te ver helaas 😊 en je hebt er bovendien blijkbaar speciale hulpstukken voor nodig die je als het goed is daarna zelden of nooit meer gebruikt 😏
 
Bij de 1000km-beurt heb ik de originele vario (met 14gr.) laten vervangen door een Malossi vario (met 16gr. = advies Malossi). Het effect is leuk, maar beperkt en het is net of ik sindsdien stationair een "rammelende bak met stalen knikkers" heb. Dat irriteert me, dus wil de Malossi variokit sneller dan verwacht vervangen en kies dan voor dr. Pulley. Volgens deze video van Scooteria zou dat goed zelf te doen moeten zijn, maar dat gaat mij toch echt te ver helaas 😊 en je hebt er bovendien blijkbaar speciale hulpstukken voor nodig die je als het goed is daarna zelden of nooit meer gebruikt 😏
ik heb hier ook last van. ik heb mijn vespa naar de dealer gebracht omdat ik niet wist waar dat geluid vandaan kwam. Ik dacht dat er iets kapot was of iets los. de monteur zei dat dat gerammel/getik van de rolletjes van Malossi af zou komen, omdat die rolletjes niet specifiek voor de gts is.
 
De dealer verwacht dat het de Malossi vario is, maar heeft niet eerder deze ervaring ermee gehad. Vandaar mijn vraag aan de "ervaringsdeskundigen" 😄 hier. Hij zegt ook dat het belangrijk is dat de motor dit geluid niet maakt bij warme motor. Toch voelt het niet goed, dus ik heb afgesproken er een keer naartoe te rijden om er naar te laten kijken.
Dit schreef ik november 2021.
Toen ik er naar liet kijken/luisteren vond de dealer niet dat er iets "mis" was en aan moest worden gedaan. Eerlijk gezegd denk ik dat hij er geen zin in had. Kwaad kan het niet, maar het irriteert me wel. Binnenkort ga ik eens kijken bij een andere dealer, OTR, om de sfeer daar te proeven.
 
Is het een idee om hier een lijst met echt goede vespa dealer/onderhoud adressen te produceren ??
Dit nav onze eigen ervaringen.

Mijn bijdrage:
Vespucci in Apeldoorn.
Grote zaak met 2 verschillende locaties voor showroom en werkplaats. Ik denk corebusiness de snor/bromscooter. Maar zeker ook de 125 en 300 uitvoering. In de werkplaats een monteur met specialiteit voor de grotere motor uitvoering.
Doet wel een beetje massaal aan. Werkplaats erg groot. Ik ben er wel prima geholpen. Ik kon wachten tot hij klaar was.
Op prima rijafstand van mijn woonplaats Lelijkstad.
 
sindsdien stationair een "rammelende bak met stalen knikkers" heb. Dat irriteert me,
Thnx voor deze info , zou mij ook irriteren 🤔.
.
De standaard stickers zijn eraf, vond ze niet lelijk maar vond zelf dat het de vorm van de achterkant nogal bepaalde .
De zwarte punt maakte het kleiner en nu zonder komt de mooie achterlijn beter uit.

Maar goed ff bedacht wat ik wilde wel of geen decals, toen kwam ik deze SuperSport tegen volgens mij van een uitvoering van een paar jaar geleden 😋👍.
En het achterrek is deels gedemonteerd , blijft er mooi een beugeltje over waar mijn vrouw tegenaan kan zitten als referentiepunt en ik kan er altijd nog wat tegenaan knopen als dat nodig is… vond de klapkant net wat te groot en aanwezig (en niet nodig😂).

Tot nu toe zijn we tegen 1 minpuntje aangelopen en dat is de plek van de duo voetsteunen 🙄, vooral met manoeuvreren of voor een stoplicht zaten schoenen met de ondanks beperkte maat 37 bijna altijd in de weg.
Voetsteun verbreders zijn besteld, even kijken ofdat helpt en mijn vrouw is afgericht dat ze haar voeten optijd weghaald 😂👍.

En iets sneller mag van mij altijd maar wat ik gelezen heb zie ik daar niet echt nut van in alleen een andere uitlaat zou er nogwel kunnen komen.. mooi diepe brom is natuurlijk nooit verkeerd ben er alleen nog niet uit welke ik wil .. en een mooie diepe brom is geinig maar herrie pijp moet het ook niet worden .

Zo was toch rustig hier , dus mooi nog wat foto’s ☺️
 

Bijlagen

  • 7CA09941-878A-49BB-A6A9-A84C09135C70.jpeg
    7CA09941-878A-49BB-A6A9-A84C09135C70.jpeg
    377,1 KB · Weergaven: 19
  • 53F6D653-5E55-4789-8524-66A77D609BFA.jpeg
    53F6D653-5E55-4789-8524-66A77D609BFA.jpeg
    133,8 KB · Weergaven: 19
  • A74FF30B-B954-4949-9E65-1F35FE19D3CF.jpeg
    A74FF30B-B954-4949-9E65-1F35FE19D3CF.jpeg
    302,5 KB · Weergaven: 19
Staat goed zo :t

Elkaar in de weg zitten met voeten herken ik. Daarmee moet je op elkaar ingespeeld zijn inderdaad.

Is het een idee om hier een lijst met echt goede vespa dealer/onderhoud adressen te produceren ??
Dit nav onze eigen ervaringen.

De Vespa Garage in Biest-Houtakker.
Is gespecialiseerd in en doet alleen Vespa. Twee broers, de ene doet klassiek en de andere modern.
Voor aankoop erg behulpzaam, proefritten, informatie, etc.
Na aankoop minder, is ook geen voorstander (understatement) van alles dat niet origineel is en laat dat ook merken.

Van den Burg in Eindhoven.
Grote zaak, doet massaal aan, heeft diverse merken waaronder ook Vespa.
 
nooit op gelet. als die warm is probeer ik het nog eens.
Laat even weten of dit verschil maakt!

In de werkplaats een monteur met specialiteit voor de grotere motor uitvoering.
Dat klinkt goed. Als mijn verhaal met Goedhart is afgerond dan zal dit mijn "guy to go to" worden denk ik!

En het achterrek is deels gedemonteerd , blijft er mooi een beugeltje over waar mijn vrouw tegenaan kan zitten
Zo'n kleine heb ik niet eerder gezien? Niet orgineel denk ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan