Het grote Vespa GTS topic

Oh-oh…

4A3A4D73-D9C6-481D-A040-4105ACEEF630.jpeg
FFD14032-FECC-43BC-876F-FBDC53C38407.jpeg
 
Preventief, onderhoud of noodzaak?

Onderhoud, zij het iets eerder dan voorgeschreven. Hij heeft nu ruim 8.000 km gelopen en 'officieel' moeten de rolletjes en de sliders pas bij 10.000 km, maar ik wil alles alvast vervangen hebben voor de trip in juni.

Dus ben ik dit weekend wel even bezig geweest:
  • Olie en oliefilter vervangen
  • De sliders, de rolletjes en de aandrijfriem vervangen. Hij klinkt nu ook veel minder als een tractor bij het wegrijden. Yay!
  • Een extra slangklem op een slang van het koelsysteem gemonteerd (want het ding lekte nog stééds af en toe een druppeltje en daar hou ik niet van)
  • Het metaal achter de achterlamp heb ik ingespoten met holle-ruimtewas, want ik had ergens een beeld gezien waar dat compleet was weggeroest. En ook daar hou ik niet van.
  • De plastic tashaak heb ik vervangen door een aluminium exemplaar van Ali, want dat plastic vond ik maar lelijk.
Nu alleen nog de banden vervangen (= wielen eraf halen en daar door de brommerboer nieuwe banden op laten zetten), de uitlaat spuiten (want die ziet er niet meer zo mooi uit en moet er tóch af als het achterwiel eraf gaat) en de bougie verwisselen. En dan is ie helemaal klaar voor de Grote Tocht.

IMG_6560.JPG

Smurrie onder het achterlicht, maar dat gaat dus niet meer roesten.

IMG_6577 2.jpg


Het is maar van Ali, maar voelt een héél stuk steviger aan dan het plastic Italiaanse exemplaar. Sowieso belachelijk dat ze op zo'n mooie Vespa zo'n spuuglelijk stuk plastic schroeven. Fixed!
 
Onderhoud, zij het iets eerder dan voorgeschreven. Hij heeft nu ruim 8.000 km gelopen en 'officieel' moeten de rolletjes en de sliders pas bij 10.000 km, maar ik wil alles alvast vervangen hebben voor de trip in juni.

Dus ben ik dit weekend wel even bezig geweest:
  • Olie en oliefilter vervangen
  • De sliders, de rolletjes en de aandrijfriem vervangen. Hij klinkt nu ook veel minder als een tractor bij het wegrijden. Yay!
  • Een extra slangklem op een slang van het koelsysteem gemonteerd (want het ding lekte nog stééds af en toe een druppeltje en daar hou ik niet van)
  • Het metaal achter de achterlamp heb ik ingespoten met holle-ruimtewas, want ik had ergens een beeld gezien waar dat compleet was weggeroest. En ook daar hou ik niet van.
  • De plastic tashaak heb ik vervangen door een aluminium exemplaar van Ali, want dat plastic vond ik maar lelijk.
Nu alleen nog de banden vervangen (= wielen eraf halen en daar door de brommerboer nieuwe banden op laten zetten), de uitlaat spuiten (want die ziet er niet meer zo mooi uit en moet er tóch af als het achterwiel eraf gaat) en de bougie verwisselen. En dan is ie helemaal klaar voor de Grote Tocht.

Bekijk bijlage 1866681
Smurrie onder het achterlicht, maar dat gaat dus niet meer roesten.

Bekijk bijlage 1866682

Het is maar van Ali, maar voelt een héél stuk steviger aan dan het plastic Italiaanse exemplaar. Sowieso belachelijk dat ze op zo'n mooie Vespa zo'n spuuglelijk stuk plastic schroeven. Fixed!
Wel even opletten dat die brommerboer ook kan balanceren. Niet fijn als je rijd. Ongebalanceerde wielen.
 
.. dan is het ontwerp niet goed.
Hier overigens nog geen duidelijk antwoord op gevonden (betreft het carter met peilglas).

Zoals het er naar uit ziet is er op het carter maar 1 plek waar je het peilglas kunt aanbrengen.
En dat peilglas past dan ook alleen in het midden van het carter. Dus in hoeverre er rekening met het daadwerkelijke peil is gehouden weet ik niet. Als ik het juiste peil wil aflezen zou ik dan alsnog met het stokje moeten meten, en dus heeft het weinig meerwaarde. Je kunt dan enkel zien of er nog olie in zit of niet en niet de juiste hoeveelheid.

Lang verhaal kort; mijn indruk is dat het glaasje willekeurig is aangebracht.
 
Nog een paar dagen en mag ik hier ook meedoen 😋👍.
Zet je wat foto's hier neer? Ben benieuwd, erg leuk!! Waar koop je hem?

@Joeri999 Je stelt niet teleur en pakt het goed aan zeg. Belangrijk ook.

Ik had nog een "oil gasket" wat miste bij mijn bestelling van Sip-Scootershop. En zij bij hoog en laag beweren dat ik er naast zat, dat ik hem wel had gekregen enz. Nee nee nee....uiteindelijk boden ze excuses aan....ik had em nl. inderdaad NIET gekregen...!

Deze week komen bagagedrager voor, remhevels en Akrapovic binnen. Ik wacht met monteren van dit alles totdat onderhoud a.s. zaterdag is geweest EN het lek is gemaakt. Vandaag met Motoport Leek gesproken en even afgesproken dat Goedhart het nu overpakt met de lekkage. Gevraagd aan motoport Leek of zij de gegevens van de reparatie willen doorsturen aan Goedhart, wellicht kunnen zij dan nog onderdelen bestellen en zaterdag monteren maar heb er een hard hoofd in dat ik een retour trip maak die dag met de Vespa.
Geen ramp maar wel jammer gezien het geheel.
 

Heeft een van jullie ervaring hier mee? Het klinkt namelijk wel goed?
Ik reed snelweg van de week....de teller gaf 110 aan, mijn tomtom 101. Ik vind dat wel een groot verschil hoor.
Even los daarvan, krijg je echt een snelheidsverhoging met dat ding (zie link)? Ik las nl. ook ergens dat er eigenlijk geen snelheidstoename is maar dat je hierdoor de echte snelheid ook op je display ziet zoals je hem daar ziet (dus 110 op teller en ook 110 op TomTom om het zo uit te drukken).
 
Mijn eerste GTS gaf 115 aan wanneer de gps 100 aangaf.
De nieuwere (met opnemer op de abs ring van het achterwiel doet het al een stuk realistischer (ongeveer 10% inderdaad)
Tip van de dag: koop een aangepaste abs ring en monteer deze, je teller is dan je echte snelheid. Nadeel (of voordeel) is dat je afstand 10% te weinig telt.
Zie pagina 148 😉
 
Dank. Dan is dat nog wel een itempje die ik ga kopen, en niet duur.
Ik bekeek net even de huidige uitlaat en ging even bekijken hoe de ophanging is aangezien ik binnenkort de uitlaat vervang. Toen zag ik dit en hopelijk is het goed te zien op de foto:
1811BEDE-84AA-43F2-8A63-949D586FE352.jpeg


Alsof er een behoorlijke kier/ruimte zitten tussen het spruitstuk (zo heet dat toch?) en motorblok zelf. Is dit wel normaal?
 
Hi,

Ja hoor, dat is normaal.

De pakking zit tussen de cilinder en het uiteind van de pijp van de uitlaat, dat valt een beetje de cilinder in. Je kunt dat niet zien. Dat is de plek waar het goed moet aansluiten. Nothing to see here, move along :)

EDIT: Overigens is dat niet het stuk dat je los gaat schroeven hoor (als je de uitlaat zelf vervangt). Volgens mij is die Akra alleen het uiteinde, dat schroef je een stukje verder van de cilinder los (met zo'n ronde klem-die-geen-slangklem-is). Daar zit óók een pakking in en daar moet je wel voorzichtig mee zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan