Het grote Vespa GTS topic

Over looks valt geen zinnig woord te zeggen... voor de standaard kleine wieltjes was ik een beetje bang, maar tot op heden vallen die eigenlijk best mee : geen onstabiel weggedrag en wél de vlotte wendbaarheid, die je van een Vespa verwacht...

Wil je een grote-wielen-scooter, dan hebben de andere merken daar een goed aanbod in...
 
De looks die zijn in ieder geval OK.
Vind zelf het andere type 13" wielen nog ietsje mooier

1648709454957.png
 
Ik hou juist van de kleine wielen. Ik heb zelf geen problemen met onrustig rijgedrag van de 12 inch wieltjes.
Mijn andere Vespa’s hebben 10 inch wieltjes en ook dat is helemaal prima tot 100km/u.
 
Ik hou juist van de kleine wielen. Ik heb zelf geen problemen met onrustig rijgedrag van de 12 inch wieltjes.
Mijn andere Vespa’s hebben 10 inch wieltjes en ook dat is helemaal prima tot 100km/u.
Ik had de bekende wobble en wou er van af. Nog wat geld over dus nieuwe velgen en banden besteld . Geëxperimenteerd met de banden spanning. Nu ben ik er van af. Geen wobble meer. Had misschien ook gewerkt met nieuwe 12 inch velgen. Gaat erom dat meer mensen last van die wobble hebben en dat we problemen en oplossingen delen op dit forum. Of je haar goed zit en of je sneller gaat dan is niet relevant vind ik. :}
 
Bij de nieuwere modeljaren is de wobble verdwenen, dus andere velgen zijn dan alleen voor het uiterlijk. Vanaf modeljaar 2021 zijn ook de standaard velgen iets mooier geworden (vind ik althans) en voor mij dan ook geen rede voor een upgrade.
 
Ik hou juist van de kleine wielen. Ik heb zelf geen problemen met onrustig rijgedrag van de 12 inch wieltjes.
Ikzelf ook nog niet. Heb gehoord dat de Vespa gevoelig is voor wobble. Zelf nog niet meegemaakt.

Kan aan meerdere dingen liggen natuurlijk. Versleten banden, verkeerde spanning, niet goed gebalanceerd, voorvork defect of versleten.
 
Ikzelf ook nog niet. Heb gehoord dat de Vespa gevoelig is voor wobble. Zelf nog niet meegemaakt.

Kan aan meerdere dingen liggen natuurlijk. Versleten banden, verkeerde spanning, niet goed gebalanceerd, voorvork defect of versleten.
Alle GTS modellen voor 2015 hebben hier last van. Ook met goede banden, goede druk en goed gebalanceerd.
 
In principe voel je de wobble ook niet of nauwelijks. Je merkt het vooral al je het gas loslaat en óók het stuur bij b.v. 50 km/u. Probeer maar eens. Als ik zo b.v. op modernvespa.com de reacties lees, heeft de HPE hier net zo goed last van. En is het meer gewoon een ingebakken eigenschap van de GTS.

Interesting read: Modern Vespa : FAQ: Is it normal for a GT/GTS to "wobble"?

(Ik merk het in het dagelijks gebruik b.v. totaal niet, tenzij ik bovenstaande probeer.)
 
In principe voel je de wobble ook niet of nauwelijks. Je merkt het vooral al je het gas loslaat en óók het stuur bij b.v. 50 km/u. Probeer maar eens. Als ik zo b.v. op modernvespa.com de reacties lees, heeft de HPE hier net zo goed last van. En is het meer gewoon een ingebakken eigenschap van de GTS.

Interesting read: Modern Vespa : FAQ: Is it normal for a GT/GTS to "wobble"?

(Ik merk het in het dagelijks gebruik b.v. totaal niet, tenzij ik bovenstaande probeer.)
Ik heb dit gemerkt toen ik nog met topkoffer reed. Zonder koffer geen/minder last van.

Maar wat blijkt. Bij de topkofferset destijds zat een set zwaardere stuurgewichten.
Uiteraard zaten deze er bij mij niet op.

Dit komt ook terug in die link;
"3) Top Case. If you have a top case, remove it as an experiment to see if the wobble goes away. Also make sure you have the heavier bar-end weights on your handlebars. These come with the Piaggio topcase, but not 3rd party top cases."
 
Ach, voor mijn gevoel is het ook totaal niets om je druk om te maken. Het is gewoon karakter; het karakter van de GTS. Maakt hem extra speciaal. *D
 
Op mijn laatste twee GTS-en kan ik het stuur loslaten, maar bij de twee (niet HPE uitvoering) daarvoor was het na een beetje slijtage aan de voorband ook het stuur netjes vasthouden. Bij mijn eerste GTS was het altijd slecht. De eerste was dan ook het 2011 model.
 
Ben daarstraks in stralende zonneschijn vertrokken om nog snel mijn HPE na zijn 1000 kmbeurt te gaan terughalen, alvorens we volop in de sneeuw en het strooizout zitten.

Uiteraard teruggereden in een striémende hagelbui… Djeezes, wat deed dat pijn aan mijn arme snuit…

Moet wél erkennen dat je voor de rest aardig beschut zit op een Vespa…die test is dus geslaagd !

Dirk, jouw avontuur met je afgebroken peilstok kwam ter sprake … n.a.v. de plaatsing van het carter met peilglas : mijn dealer heeft al twee recente Vespa’s gehad, waarvan de motor in de soep gedraaid is door zo’n afgebroken stukje : revisie kost € 1.600 .
Hijzelf heeft voor enige tijd een motor helemaal open gegooid, tot aan de voorkant toe, waar hij de afgebroken tip van de peilstok heeft teruggevonden, die een belangrijk oliekanaal reeds voor de helft afsloot.
Niet om vervelend te doen, maar hij raadde je DRINGEND aan om je dealer verder te laten zoeken… “Russische roulette” noemde hij het laten zitten van dat stukje (tenzij het ondertussen in de oliefilter terecht is gekomen, wat ook best mogelijk is, blijkbaar ).
 
bedankt voor de tip
Stukje peilstok is nooit tevoorschijn gekomen..
2x oliewissel, filtercheck en blok aan 1 zijde open...
De vespa heeft daarna flink wat kms gemaaakt....probleemloos ...tot nu toe....
Tja...wat is wijsheid.ik gok het er maar op...
 
Bij de nieuwere modeljaren is de wobble verdwenen
:N
Als ik zo b.v. op modernvespa.com de reacties lees, heeft de HPE hier net zo goed last van. En is het meer gewoon een ingebakken eigenschap van de GTS.

Interesting read: Modern Vespa : FAQ: Is it normal for a GT/GTS to "wobble"?
:Y

Ook mijn 2021 GTS HPE had daar last van!
Bij de 1000km-beurt opnieuw naar laten kijken. Ik heb er geen last meer van nadat ik het voorwiel in de garage van de grond af zet (band gevoelig voor een vlak stukje door stalling?), maar zeker ben ik daar niet van aangezien ik ook de zwaardere stuurgewichten heb gemonteerd vanwege de topkoffer.
 
Ik heb dit gemerkt toen ik nog met topkoffer reed. Zonder koffer geen/minder last van.

Maar wat blijkt. Bij de topkofferset destijds zat een set zwaardere stuurgewichten.
Uiteraard zaten deze er bij mij niet op.
Met topkoffer zonder zwaardere stuurgewichten doet het zich vrijwel zeker voor.
Ik heb bij aankoop zwarte stuurgewichten laten monteren en wilde deze dus niet vervangen door de zwaardere stuurgewichten die niet in zwart leverbaar zijn, maar dat is met topkoffer echt wel nodig helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan