Het grote Vespa GTS topic

20210812_205356.jpg

Vorig jaar de grotere velgen gemonteerd. Reed toen korte tijd met bandenspanning van 2bar. Er was nog een lichte wobble bij 60km/h . Vanochtend de bandenspanning laten zakken tot 1.8 bar en vandaag totaal geen last van wobble bij welke snelheid dan ook.
 
Geen enkele topkoffer is mooi of rijdt fijn.
Ik heb de koffer dit weekend alweer verkocht. Ik vond hem toch te groot (en vooral: te zwaar. Ik twijfelde of het Vespaatje dat wel op termijn ging trekken). En verwacht nu überhaupt geen topkoffer meer te monteren. Als ik veel mee wil nemen, laad ik de Kawa wel vol :).
 
Bekijk bijlage 1743258
Vorig jaar de grotere velgen gemonteerd. Reed toen korte tijd met bandenspanning van 2bar. Er was nog een lichte wobble bij 60km/h . Vanochtend de bandenspanning laten zakken tot 1.8 bar en vandaag totaal geen last van wobble bij welke snelheid dan ook.
Zag deze upgrade ook voorbij komen. Daar mijn GTS voor woon-werk is vind ik het niet de moeite waard erin te investeren. Als ik een mooier/nieuwer exemplaar had en meer als pleziervoertuig gebruik zou ik hier misschien wel voor zijn gegaan.
Merk je ook een verbeterd rijgedrag?
 
Ik heb de koffer dit weekend alweer verkocht. Ik vond hem toch te groot (en vooral: te zwaar. Ik twijfelde of het Vespaatje dat wel op termijn ging trekken). En verwacht nu überhaupt geen topkoffer meer te monteren. Als ik veel mee wil nemen, laad ik de Kawa wel vol :).
Zelf een topkoffer op de GTS250. Vind het nou niet echt mooi. En je moet inderdaad eigenlijk zwaardere stuurgewichtjes monteren. Hebben ze bij die van mij natuurlijk achterwege gelaten. Overweeg om het weg te doen. Anderzijds is de buddy van de GTS zwaar klote. Hij is te smal om een integraalhelm in te doen. Dus praktisch is de topkoffer wel. Ben benieuwd wat het voor het rijgedrag en verbruik doet. Leeg weegt te topkoffer niet zo veel.
 
130/70 12 inch is in hoogte nagenoeg hetzelfde als de 130/60 13 inch. Vreemd dat de topsnelheid dan anders wordt.
Heb je al eens precies het verschil in de hoogte of omtrek gemeten?
 
Ik gaf op een grappige vraag een grappig antwoord. De velgen/banden zijn iets hoger dus grotere omtrek. Dit is onmogelijk op de gewone teller af te lezen of ie harder gaat evenals het verbruik. Qua rijgedrag is het een lichte verbetering maar dit is ook weer relatief. Ik heb nu de city grip 2 eronder en voorheen de gewone city grip.
 
Ik gaf op een grappige vraag een grappig antwoord. De velgen/banden zijn iets hoger dus grotere omtrek. Dit is onmogelijk op de gewone teller af te lezen of ie harder gaat evenals het verbruik. Qua rijgedrag is het een lichte verbetering maar dit is ook weer relatief. Ik heb nu de city grip 2 eronder en voorheen de gewone city grip.
130/70 op 12 inch heeft een diameter van 486,8mm of een omtrek van 1529,3mm (omtrek: PI * ((12*25,4) + 2 * 0,7*130)
130/60 op 13 inch heeft een diameter van 486,2mm of een omtrek van 1527,4mm (omtrek: PI * ((13*25,4) + 2 * 0,6*130)

Een miniem verschil.
120 met het 12 inch wiel komt reëel overeen met 120,15 met het 13 inch wiel.
Als ie vroeger 120 ging en nu 130 dan is ie reëel duidelijk sneller. Als ie vroeger 120 ging en nu ook ongeveer dan is ie niet sneller.

Daarnaast moet gezegd dat ik die velgen er best prima vind uitzien.
 
130/70 op 12 inch heeft een diameter van 486,8mm of een omtrek van 1529,3mm (omtrek: PI * ((12*25,4) + 2 * 0,7*130)
130/60 op 13 inch heeft een diameter van 486,2mm of een omtrek van 1527,4mm (omtrek: PI * ((13*25,4) + 2 * 0,6*130)

Een miniem verschil.
120 op de teller met het 12 inch wiel komt reëel overeen met 120,15 op de teller met het 13 inch wiel.
Als ie vroeger 120 ging en nu 130 dan is ie reëel duidelijk sneller. Als ie vroeger 120 ging en nu ook ongeveer dan is ie niet sneller.

Daarnaast moet gezegd dat ik die velgen er best prima vind uitzien.
 
130/70 op 12 inch heeft een diameter van 486,8mm of een omtrek van 1529,3mm (omtrek: PI * ((12*25,4) + 2 * 0,7*130)
130/60 op 13 inch heeft een diameter van 486,2mm of een omtrek van 1527,4mm (omtrek: PI * ((13*25,4) + 2 * 0,6*130)

Een miniem verschil.
120 met het 12 inch wiel komt reëel overeen met 120,15 met het 13 inch wiel.
Als ie vroeger 120 ging en nu 130 dan is ie reëel duidelijk sneller. Als ie vroeger 120 ging en nu ook ongeveer dan is ie niet sneller.

Daarnaast moet gezegd dat ik die velgen er best prima vind uitzien.
Ik ben meer van de praktijk dan een rekenwonder. Dus bakkie koffie erbij een rol tape stift en rolmaat. Ik heb trouwens voor 130-60-13 was 120-70-12. En achter nu 140-60-13 was 130-70-12. 20220328_194255.jpg20220328_193908.jpg20220328_193551.jpg20220328_194505.jpg Verschil in omtrek is iets groter. 20220328_193458.jpg
 
Ik ben meer van de praktijk dan een rekenwonder. Dus bakkie koffie erbij een rol tape stift en rolmaat. Ik heb trouwens voor 130-60-13 was 120-70-12. En achter nu 140-60-13 was 130-70-12. Verschil in omtrek is iets groter.
De breedte is dus ook verschillend, stond er niet bij. Dat maakt het verschil natuurlijk iets groter.
Maar jouw meting laat toe goed in te schatten wat het effect op je snelheidsmeter is.

Het is een GTS 300? Die meet denk ik op basis van rotaties van het achterwiel. (tenminste bij mijn Beverly 300 is dat zo en die heeft nagenoeg hetzelfde blok en aandrijving)

120 op je teller wordt nu 117 om aan dezelfde reële snelheid te rijden. Dus scheelt 3km/h. Of meet iets nauwkeuriger.
 
Vandaag mijn HPE voor zijn 1.000 kmbeurt binnengebracht.

De bestelde carterpan met peilglas was ook net binnengekomen, naar keuze blinkend of mat zwart (geen zilverkleur).

Het zijn blijkbaar originele Piaggo-carterpannen, die in D gemodificeerd zijn.
Ze komen dus niet van bij Sip, vermits men daar aan handelaars dezelfde prijzen aanrekent als aan particulieren en de B dealers daar dus nog zelfs geen schroefje willen bestellen.
 
Ik heb toevallig net weer enkele honderd Euro’s omgezet in Vespa onderdelen bij Sip.
Handelaar heeft ook bij Sip andere inkoopsprijzen dan dat particulieren betalen.
 
Ja, dat is me bekend. Dan komt de begrenzer later in, wel bij dezelfde gemeten snelheid, maar reëel ga je sneller.
Kan je doen als je scooter ABS heeft. Op de foto van Marks Vespa kan ik dat niet zien.
Nee geen ABS op vespa uit 2011. Maar zuunig wou weten of ie harder ging. Ik zelf ga voor de looks en fijn rijgedrag. Dat is behaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan