Het grote Vespa GTS topic

Mijn eerste korte proefrit was zonnig, net als de lange proefrit een week later. Dát zorgde echter niet voor blinde liefde, want de eerste rit naar huis was met regen, hagel en windstoten met kracht 8. Ik kwam koud en drijfnat thuis, maar ondanks dat ook nog steeds met een brede grijns in mijn helm 😃
 
Ik had nog niet eens mijn motor rijbewijs toen ik mijn Vespa kocht.
De proefrit deed een maatje van mij, een stukje heen en weer langs een donkere natte koude Belgische provinciale weg in de buurt van Genk.
Dat was okay, dus paar dagen later terug met een aanhanger en het ding opgehaald.

Mijn rijbewijs is bijna verlopen dus dat is bijna 10 jaar geleden.

Zo stond ze er toen bij:
IMAG0561~2.jpg
 
Ben aan de laatste 120 km bezig van de inrijperiode .
Daarstraks hoorde ik een verontrustend geschraap bij het nogal snel nemen van een linkse bocht .
Blijkt dus de jiffyverbreder te zijn .
Hopelijk lost het verhogen van de voorspanning van de achterveer het probleem op …
Veel grondspeling heeft de GTS 300 alleszins niet … wat gebeurt er dan met een passagier erbij ?
Rij je dan al het plastic of dan toch de middenbok tegen de grond in een bocht ?

85A0A8C5-A144-4DB7-94FE-F6FA44A9183B.jpeg
 
Nee, het plastic rij je niet tegen de grond. Ik moest ook erg wennen aan het schrapen van het staal (zonder jiffy-verbreder) over de weg.
Met de originele standaard schokbrekers is het helemaal erg .. en hoe het dan is met iemand achterop kan je wel raden.
 
Ik moest ook erg wennen aan het schrapen van het staal (zonder jiffy-verbreder) over de weg.
Met de originele standaard schokbrekers is het helemaal erg .. en hoe het dan is met iemand achterop kan je wel raden.
Ook mijn standaard jiffy heeft het wegdek al geschraapt inderdaad. Even schrikken, maar nu weet je hoever je kunt gaan 😄
Bitubo's staan hier nog op het wensenlijstje.

Bij een H-D in Arizona was dat echter wél het geval en toen vreesde ik voor de stralende witheid van mijn onderbroek …:+
Dat komt dan ongetwijfeld door de manier waarop het gebeurde. Mijn vorige motor was een HD en daarmee kon je ook zonder problemen prima schaven.
 
Vandaag de 1000 km aangetikt (op mijn oprit, wat dus netjes uitgerekend was :+, al zeg ik het zelf).

De Vespa werd vervolgens van zijn eerste ton vliegjes en insecten ontdaan (allemaal gevangen op de Oesterdam, waar we de laatste 500 km op 4 dagen bijeensprokkelden) en is nu klaar voor zijn beurt, volgende week donderdag...

Minpuntje : de oliecarterpan mét kijkglas is al 4 maanden in bestelling en werd alsnog niét geleverd aan mijn dealer...

Is die van jou binnen, Maniac ?
 
Mijn hpe staat nu op 5000km.
Als in april dan toch dat deel met oliekijkglas wordt gemonteerd, is het dan verstandig nog meer zaken aan te pakken ?
Riem,rollers etc...linkerzijde ligt immers toch al open....
Ik kan ook wachten tot ik 2-3 jr verder ben en de 10k aantik.....
 
Mijn hpe staat nu op 5000km.
Als in april dan toch dat deel met oliekijkglas wordt gemonteerd, is het dan verstandig nog meer zaken aan te pakken ?
Riem,rollers etc...linkerzijde ligt immers toch al open....
Ik kan ook wachten tot ik 2-3 jr verder ben en de 10k aantik.....

Nou, dat openmaken aan de linkerzijde stelt niet zo veel voor hoor. Daar hoef je zaken niet voor naar voren te trekken.

Je riem, rollers en sliders komen volgens mij pas bij 10K aan de beurt. Zou ik zeker niet nu al laten vervangen; de tand des tijds heeft daar ook niet echt heel veel invloed op, dat draait echt om kilometers. En veel meer is er aan de linkerzijde niet te doen.
 
Kun je iets vertellen over het niveau ?
Bv moet het kijkglas gevuld of tot halverwege ?
En als het bb van vol tot half is gedaald, hpeveel cc dan erbij ?
 
In principe weet je hoe het niveau moet zijn wanneer je carterpan met kijkglas is geplaatst tgv je 5.000 km beurt .
Ik zie dan graag een fotootje van je tegemoet , want volgende week zal mijn exemplaar wellicht nog steeds niet kunnen gemonteerd worden bij de 1.000 km beurt .
 
Kun je iets vertellen over het niveau ?
Bv moet het kijkglas gevuld of tot halverwege ?
En als het bb van vol tot half is gedaald, hpeveel cc dan erbij ?
Volgens mijn dealer moet de olie tot halverwege het peilglas zichtbaar zijn, zoals het ook was na de 1000km-beurt.
Bij mijn GTS zit het daar nu net onder zag ik. Het is niet direct nodig om het bij te vullen en ben er ook nog niet aan toegekomen.
 
Kutzooi :/ Kwam er vanmorgen achter, net voordat ik weg wilde gaan, dat er iets in mijn band zit wat daar niet hoort. Band is 500km oud. Dat wordt de velg er weer af halen en hem weg brengen voor een nieuwe band.

IMG_20220327_083154.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan