Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.267
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
@LEIP0 snapt het gewoon niet zo goed 🤣

Als je velgranden afbladeren, maar de rest van de velg hecht nog prima. Dan schuur je de rand indd kaal en de overgang schuur je er netjes uit. Rest van de velg mat schuren. Geheel in de primer, licht opschuren en aflakken.

Dus kwastert zo afblaffen is niet zo netjes als je er zelf niks van snapt.
Ik zou zeggen, wie is er hier nou een clown? Iedereen hier snapt wat ik bedoel, behalve ene Pipo 😇🤭

Enne, mij gozer noemen, ik ben je kammeraad niet, sn*tneus!

😘
 
Dat is toch geen opmerking van die gozer?
Je gaat toch niet delen van een velg waar je op het kale staal zit spuiten en de delen waar de lak nog in alle lagen op zit maar laten zitten?
Als je dat adviseert ben je gewoon een clown man _O-

Je gooit er echt een paar hele domme opmerkingen uit hier.

Mede omdat je niet leest of omdst begrijpend lezen lastig voor je is.

Er werd gesuggereert om alleen de rand KAAL te SCHUREN. De rest kun je gewoon matteren en dan alles spuiten.

Eigenlijk was je eerste reactie al niet bijster zinvol, want het is echt onnodig om alle goede verf eraf te halen.

Dus ga zelf die fopneus al maar vast halen want hij past op 1 persoon hier het beste en dat ben jij!
 
En dan denk je als hobbyist zelf wel een kleurtje te mengen, nou....dacht t niet, valt bijna altijd fout uit ...🤔
Bekijk bijlage 1954537
Het begint bij basis kleurenleer: 2 primaire kleuren kan je altijd met elkaar mengen en doet wat je ervan verwacht. Zodra je 1 secundaire kleur pakt, moet je begrijpen waar die uit opgebouwd is. En 2 secundaire kleuren bij elkaar wordt al niet gauw meer iets.

En dat komt simpelweg omdat zodra je tegenover liggende kleuren gaat mengen, je bruin krijgt...
Geel met paars is bruin,
Rood met groen is bruin,
Blauw met oranje is bruin.

Je bent dan namelijk gewoon alle drie de basiskleuren bij elkaar aan het mengen, en dat werkt niet...

Nu heb ik geen ervaring met verf mengen, wel met levensmiddelenkleurstoffen. Maar de tactiek is volgens mij: Je maakt met de basiskleuren de kleurrichting die je nodig hebt. Die kan je dan vervolgens nog bijsturen door varianten op die basiskleuren te nemen: Neem je citroengeel of eigeel, neem je helderrood of bordeauxrood. Maar mengen doe je niet met allerlei "onbekende" mengsels.
 
Je gooit er echt een paar hele domme opmerkingen uit hier.

Mede omdat je niet leest of omdst begrijpend lezen lastig voor je is.

Er werd gesuggereert om alleen de rand KAAL te SCHUREN. De rest kun je gewoon matteren en dan alles spuiten.

Eigenlijk was je eerste reactie al niet bijster zinvol, want het is echt onnodig om alle goede verf eraf te halen.

Dus ga zelf die fopneus al maar vast halen want hij past op 1 persoon hier het beste en dat ben jij!

Is ook een mooi voorbeeld waarom er in veel techniek topics door de "pro's" niet of nauwelijks gereageerd word.
Altijd wel een wijsneus die het wel beter weet als een "pro" serieus reageert
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag. Ik wil mijn tank beschilderen, een beetje in deze stijl:

67E3696D-D7ED-419E-9A65-527CC98ACCF0.jpeg
9AF65047-FFD7-461B-8F5A-4F39E7E84B8B.jpeg


Momenteel staat mijn tank in de matzwarte primer. Is het voldoende om deze waterproof te schuren (p600 oid), te verven (penseel) en dan te lakken? Gaat de dan “dofgeschuurde” primer glanzen na de lak of zeggen jullie: spuit ‘m eerst in glans-zwart, niet schuren, verven, lakken en evt daarna schuren? Dat klinkt me opzich ook wel logisch

Tank in kwestie:
4596AE6E-7AFD-45BE-A03D-6F1859E2A074.jpeg
 
Ik heb een vraag. Ik wil mijn tank beschilderen, een beetje in deze stijl:

Bekijk bijlage 1955015Bekijk bijlage 1955016

Momenteel staat mijn tank in de matzwarte primer. Is het voldoende om deze waterproof te schuren (p600 oid), te verven (penseel) en dan te lakken? Gaat de dan “dofgeschuurde” primer glanzen na de lak of zeggen jullie: spuit ‘m eerst in glans-zwart, niet schuren, verven, lakken en evt daarna schuren? Dat klinkt me opzich ook wel logisch

Tank in kwestie:
Bekijk bijlage 1955017
Die dofgeschuurde primer gaat idd glanzen als je er blank lak over spuit. Of de pigmenten in grondverf net zo goed uv bestendig zijn als lak.. dst durf ik niet te zeggen. Ik zou laag zwart en blanke lak. spuitne. Dan matteren en je wmschildereningen aanbrengrn en afblanken
 
Het begint bij basis kleurenleer: 2 primaire kleuren kan je altijd met elkaar mengen en doet wat je ervan verwacht. Zodra je 1 secundaire kleur pakt, moet je begrijpen waar die uit opgebouwd is. En 2 secundaire kleuren bij elkaar wordt al niet gauw meer iets.

En dat komt simpelweg omdat zodra je tegenover liggende kleuren gaat mengen, je bruin krijgt...
Geel met paars is bruin,
Rood met groen is bruin,
Blauw met oranje is bruin.

Je bent dan namelijk gewoon alle drie de basiskleuren bij elkaar aan het mengen, en dat werkt niet...

Nu heb ik geen ervaring met verf mengen, wel met levensmiddelenkleurstoffen. Maar de tactiek is volgens mij: Je maakt met de basiskleuren de kleurrichting die je nodig hebt. Die kan je dan vervolgens nog bijsturen door varianten op die basiskleuren te nemen: Neem je citroengeel of eigeel, neem je helderrood of bordeauxrood. Maar mengen doe je niet met allerlei "onbekende" mengsels.
Klopt helemaal. Ik heb tegenwoordig een leer (leder) spuiterij en ik meng elke kleur met de hand. Spectrometers en recepten zijn met dit laksysteem namelijk geen optie. Je mengt altijd 'vanaf' de primaire kleuren. En in dit geval zijn de concentraties ook niet gebruiksvriendelijk afgestemd zoals bij een schilderverf.
 
Ik heb een vraag. Ik wil mijn tank beschilderen, een beetje in deze stijl:

Bekijk bijlage 1955015Bekijk bijlage 1955016

Momenteel staat mijn tank in de matzwarte primer. Is het voldoende om deze waterproof te schuren (p600 oid), te verven (penseel) en dan te lakken? Gaat de dan “dofgeschuurde” primer glanzen na de lak of zeggen jullie: spuit ‘m eerst in glans-zwart, niet schuren, verven, lakken en evt daarna schuren? Dat klinkt me opzich ook wel logisch

Tank in kwestie:
Bekijk bijlage 1955017
In kleur (zwart) spuiten, P800 of P1000 tussen schuren, schilderen, 2k blanke lak met matteerpasta.
 
Terug
Bovenaan Onderaan