Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Ik wil daar toch op reageren. Ik ben blij als iemand tevreden is, dat is altijd leuk om te horen. Maar als iemand dat niet is mag hij/zij dat net zo goed zeggen.

Ik ben geen spuiter van beroep, het is ooit ontstaan als hobby omdat ik het leuk vond met mijn eerste Honda MT-5 toen ik 15 was en ik ben nu 52, dus reken maar uit.

Ik ben absoluut niet zo goed als veruit de meeste professionele spuiters hier is mijn eigen mening. Sterker nog: de laatste maanden heb ik vanwege persoonlijke omstandigheden (scheiding, ernstige ziekte vader) en een slecht functionerende spuitcabine niet bepaald mijn beste werk opgeleverd. Uiteindelijk bepaald de klant natuurlijk of hij er blij mee is maar ik heb zelf ook een oordeel over mijn eigen werk. En dat kan gewoon nog steeds beter.

Ik loop inmiddels een beetje scheef vanwege al die veren in mijn reet maar ik wil niet dat daarmee de indruk gewekt wordt dat ik het beter kan dan een goede vakspuiter. Ook ik maak fouten, ook bij mij kan er een stofje in zitten.

Maar het is mijn werk niet (godzijdank) en ik zit aan de onderkant van de markt. Lage prijs voor best aardig werk. Ik zou nooit een klus aannemen als iemand een peperdure motor kwam brengen want daar ben ik niet goed genoeg voor en ik wil die druk helemaal niet.

Maar alles in verhouding.

Ik heb wel een teringhekel aan mensen die bij mij op voorhand gaan zeiken over de prijs die goedkoper moet (ga je toch ergens anders heen?), vervolgens met veel meer rotzooi of in veel slechtere staat dan beschreven aan komen kakken en als ze het op komen halen het met een vergrootglas en een spotlight komen bestuderen en gaan janken over een stofje op de onderkant van de tank die je niet ziet in gemonteerde toestand.

Ze willen een Mercedes, ik biedt aan dat te doen voor de prijs van een VW Golf, ze willen het voor de prijs van een kapotte Ford Ka en als ze het komen halen gaan klagen dat het geen Rolls-Royce geworden is....

Ik denk dat veel spuiters hier dat wel herkennen.

Mijn cabine wordt verbouwd zodat de luchtstroom en filtratie nou eindelijk eens goed zijn, en zodra de laatste verhuisperikelen van mijn ex afgerond zijn heb ik weer alle tijd en motivatie van de wereld.

Ik hou me het voorrecht voor bepaald werk te weigeren, zoals carbon in de blanke lak en eigenbouw troep, dat zijn 2 dingen die ik niet meer doe, ervaringen uit het verleden, don't ask....

Maar ik ben en blijf een hobbymatige thuisknutselaar die leuk werk voor een redelijke prijs kan doen, maar ik ga mezelf niet vergelijken met de profi spuiters hier, dan doe ik hun ervaring en vakmanschap tekort.

Maar Honda rc36 is gewoon keihard genaaid bij één van die professionals, dat staat als een paal boven water.

Iedereen kan fouten maken, ik weet er genoeg van mezelf de laatste tijd. Maar hoe je er daarna mee omgaat maakt wel het verschil. Of je de klant gaat helpen of je hem dood laat vallen. Ik kies voor de eerste optie. Maar ik heb ook niet zoveel tijdsdruk.
Dat jou prijs lager ligt kan ook om dat je minder kosten heb ;) dus dat hoeft niks over je kwaliteit te zeggen.
En er is geen 1 spuiter die stof vrij spuit, degene die zegt dat ie dat wel doet die liegt _O- dus daar hoef je je echt niet druk te maken want daar is de poetstol je grote vriend voor.

En wat je zegt over extreem kritische klanten, daar heb je 100% gelijk in.
Daarom ben ik er grotendeels mee gestopt.
Als ik 150 euro voor een 3 laags gele seatcover rekende was ik een afzetter.
En zo kan ik nog wel 10tallen verhalen vertellen.
En ja er zitten boevenbedrijven tussen, dat heb je in elke branche
 
Tja,

Wij doen het gewoon "Old Skool". Zelf met spuitbusje en veel liefde, tijd en (veel) inspanning. We hebben er veel plezier van.

Bekijk bijlage 1663251

Moet wel bekennen dat mijn maat zeer veel talent heeft op dit gebied. We maken samen een goed team voor projecten.

Stel voor generiek minder praten over verf en meer verf daden.
dat is natuurlijk de mooiste manier , lekker zelf doen :-)
 
Dat jou prijs lager ligt kan ook om dat je minder kosten heb ;) dus dat hoeft niks over je kwaliteit te zeggen.
En er is geen 1 spuiter die stof vrij spuit, degene die zegt dat ie dat wel doet die liegt _O- dus daar hoef je je echt niet druk te maken want daar is de poetstol je grote vriend voor.

En wat je zegt over extreem kritische klanten, daar heb je 100% gelijk in.
Daarom ben ik er grotendeels mee gestopt.
Als ik 150 euro voor een 3 laags gele seatcover rekende was ik een afzetter.
En zo kan ik nog wel 10tallen verhalen vertellen.
En ja er zitten boevenbedrijven tussen, dat heb je in elke branche
precies , ik spuit zelf meestal alles in de metalflakes , is mijn ding en is een chopperwereld ding , soms 15 tot 20 lagen voordat het klaar is , ik vraag ongeveer 350 tot 400 voor een tank met flakes en wat patronen , en dan het je dat gezeur over de prijs ook vaak , laten ze eerst maar eens informeren bij een bedrijf , dan schrikken ze zich helemaal dood
 
precies , ik spuit zelf meestal alles in de metalflakes , is mijn ding en is een chopperwereld ding , soms 15 tot 20 lagen voordat het klaar is , ik vraag ongeveer 350 tot 400 voor een tank met flakes en wat patronen , en dan het je dat gezeur over de prijs ook vaak , laten ze eerst maar eens informeren bij een bedrijf , dan schrikken ze zich helemaal dood
Idd, bedrijven moeten hun uren rekenen en dat is duur.
 
Tja,

Wij doen het gewoon "Old Skool". Zelf met spuitbusje en veel liefde, tijd en (veel) inspanning. We hebben er veel plezier van.

Bekijk bijlage 1663251

Moet wel bekennen dat mijn maat zeer veel talent heeft op dit gebied. We maken samen een goed team voor projecten.

Stel voor generiek minder praten over verf en meer verf daden.
Mooi hoor .
 
Laatst bewerkt:
Dag Heren, ik wil mijn motor overspuiten en wil daardoor dupli-color lak gebruiken (primer, lak en blanke lak). Iemand hier ervaring mee? Omdat de tank van metaal is en de lak eigenlijk nog in prima staat is wil ik deze enkel opschuren en niet geheel verwijderen totdat ik op metaal uit kom. Is dit oke of moet écht alle lak eerst verwijderd worden?
 
Dag Heren, ik wil mijn motor overspuiten en wil daardoor dupli-color lak gebruiken (primer, lak en blanke lak). Iemand hier ervaring mee? Omdat de tank van metaal is en de lak eigenlijk nog in prima staat is wil ik deze enkel opschuren en niet geheel verwijderen totdat ik op metaal uit kom. Is dit oke of moet écht alle lak eerst verwijderd worden?
Als de oude lak echt goed is kan je die gewoon goed schuren en je laksysteem opbouwen.
 
Yep, "laksysteem opbouwen" maar zou het moeten zien voor een goed advies.

Voorbereiding (schuren/ontvetten/prep/onderlaag etc.) is 99% van het werk. Komt redelijk "nauwkeurig" anders is het resultaat van de laatste 1% (spuiten) niet goed. Basis moet echt glad/strak zijn! Zelf spuiten dan onder juiste omstandigheden (temperatuur/stof en luchtvochtigheid). Maar kan (zelf) met geduld en spuitbus gedaan worden. Dunne lagen (voor je het weet ben je een paar dagen verder). Na spuiten niet aankomen en elke laag voldoende (enkele dagen) laten "uitharden". Altijd wat "proefspuiten" vooraf op wat stukjes voor gevoel, effect en goede werking spuitbus. Niet goed/oepsi kan je altijd nog terug naar "waterproof" schuurpapier.

Het is maar een advies.
 
Ik ga hier even op reageren op prijsopgaves spuitwerk en mijn hele goede positieve ervaring met FZRene hier van het motor forum.
Dat dit een iets langer verhaal word kan ik niks aan doen.

Ik noem in dit verhaal bewust ook niet namen van bedrijven of van de eenmanszaak.
Daar ik niet aan de hand van dit verhaal zit te wachten op gezeik erna van de betrokken bedrijven-personen of vriendjes ervan die via internet en sociale media alles volgen.

Ik heb in verleden schade gehad door dat iemand mij omver reed.
Alles werd vergoed door de verzekering tegenpartij en ik besteed schade herstel werk uit aan een eenmans motorzaak.
Ik kwam daar al vaker die deed eerst wel serieus onderhoud aan me motor.

Voor schadeherstel deed die eenmans zaak zaken met een gerenommeerde spuiter-schade hersteller die bekend was in dit wereldje.
Die was de beste spuiter en schade hersteller volgens die eenmanszaak.
In vertrouwen heb ik hem deze schade herstel klus gegeven .
Afijn alles erheen gestuurd door de eenmanszaak wat ook weken duurde eer hij het eens opstuurde naar die gerenommeerde spuiter-Schade hersteller .

Eindelijk komt het terug na 4 maanden alles totaal verpest -slecht gespoten-spotrepair topkuip zo slecht de schade schaaf plekken zag je gewoon door het gespoten verf erover heen.
Stickers met luchtbellen en gaatjes erin ,polijst pasta vlekken onder lak gespoten en overal krasjes niet bijgewerkt maar gewoon een lak laag over gespoten door die zogenaamde goede gerenomeerde schade hersteller.

En geen metallic kleuren gebruikt maar inkt zwarte verf op de tank en de rode pearl helios red kleur leek nu wel een soort rood oranje .
En nergens metallic meer in terug te vinden.
En aan uit einde topkuip en kuipdelen klodders lak wat daar heen gedrupt was door dat er te veel lak gespoten was .
Zelfs straat vuil zat onder de lak gespoten.
Ik had hier 2400€ voor betaald.

Ook had motorzaak niet naar mijn wensen geluisterd en bepaalde onderdelen niet glimmend zwart laten poedercoaten maar gewoon matzwart laten spuiten.
Dit omdat hij het mooier vond en mij hierover niet benaderd had of ik dit ook wel wilde.
Kwam erop neer die eenmans zaak ging zelf maar bepalen wat hij wilde dat er gebeurde aan mijn motor.

En vergeet hierbij even dat het niet zijn motor is maar de mijne en ik dat zelf nog altijd bepaal wat er gespoten moeten worden of gepoedercoat en in welke kleuren en niemand anders.

Herstel volgens garantie weigerde de eenmans zaak op onduidelijke redenen en ging kletsen en stom doen.
Ook de,gerenommeerde spuiter trok zich terug en gaf de schuld aan de motorzaak.
Die gerenommeerde spuiter schade hersteller ging emigreren dus schade herstel volgens garantie was er niet meer.
Toen het garantie verhaal met de eenmans,zaak begon te spelen was de gerenommeerde spuiter al bezig ze bedrijf leeg te halen en te emigreren.

Me motor was verpest ,daarop ben ik bij de de grote bekende mannen die dit soort bedrijven hebben in dit wereldje geweest die hierin bekend staan..
En dat waren er een paar die ook grote websites hebben,en daarop,hele mooie verhalen vertellen.
Hoe het allemaal wel niet gaat bij ze het spuit herstelwerk en hoe geweldig ze allemaal wel niet kunnen spuiten
Trots laten ze dan foto's zien op die websites Van 1 of andere motor die dan door ze gespoten moet zijn.

De Prijzen van die mannen zijn buitensporig hoog ,2800-3000 euro hoorde ik overal eentje had het over 4000€ zelfs en dan was er ook nog een onduidelijke agenda planning.
En elke keer ook dat gezeik van ze het is het niet waard ik zou het niet doen.
Koop een andere motor.
Afijn dat bepaal ik ook zelf niet die grote spuit herstel bedrijven wat ik met me motor moet doen.

De kuipdelen konden ze wel doen In een bepaalde tijd.
Maar de bezine tank kon rustig maanden bij ze ergens op een rek liggen eer, ze die eens gingen spuiten.
En deden zo Verschrikkelijk moeilijk over de metallic kleuren die daarop moesten komen op de benzine tank alsof het bijna niet mogelijk was voor ze.
Dit omdat dit uit twee kleuren bestaat zwart metallic en pearl helios red met stickers er ook nog op.

1 bedrijf maakte het zo bont een half jaar voor het spuiten van mijn benzinetank was niet vreemd bij hem.
Dus allemaal onduidelijk.
Dit was bij gerenomeerde spuit herstel bedrijven die alleen maar motor schades doen.

Mij werd toen duidelijk dat ze wel kunnen spuiten in 1 kleur.
Ja dat is makkelijk.
Kom je met een motor met meerdere kleuren aan zeggen ze allemaal stuk voor stuk nee doe ik niet.
Ik kan het niet of ik ben bang ik verpest je motor.
Of ze waren bang door me kuipdelen heen te schuren en nog meer onzin hoorde ik.

Uiteindelijk heb ik via het motor- forum FZrene benadert en die wilde deze klus wel op zich nemen.
Door privé omstandigheden duurde dit bij FZrene iets langer dan hij zelf ook voorzien had maar daar was een goede reden voor .
Ook FZrene heeft het slechte spuitwerk van de zogenaamde gerenomeerde spuiter gezien waar ik in totaal 2400€ voor betaald heb.

FZrene heeft dit tot zich genomen goed naar mijn wensen geluisterd en heeft na aantal weken iets heel moois afgeleverd.
Na dat ik erna alles erop gemonteerd heb topkuip kuipdelen links en rechts -achterspatbord-tank-achterzit-nu wel goed gepoedercoate bagagerek en hielplaatjes in juiste kleur en al het andere spuitwerk had ik een compleet nieuwe motor.

Zo had in eerste instantie de aller eerste gerenommeerde spuiter die inmiddels nu geëmigreerd is het moeten afleveren.
En die eerste gerenommeerde spuiter schadehersteller die had alleen maar een gigantisch grote mond als ik hem belde gilde-schreeuwde en smeet telefoon er talloze keren op.
En de mails erna van die spuiter aan mij gericht waren van dien aard dat dit zo schandalig was.
En vond het normaal mijn spuitwerk lag er al dik 3 maanden lang en er werd niks aangedaan.

Feit is wel dat ik me buik vol heb van al die grote spuit herstel bedrijven met mooie websites op internet en doen alsof ze de allerbeste zijn die er is.
Als je met een motor komt met meerdere kleuren.
En die bestaat uit meerdere metallic kleuren taaien ze vaak af of verzinnen de meest rare verhalen die ik nog nooit zelf kon verzinnen.

Fzrene heeft dit wel gedaan deze herstel klus hij heeft wel meerdere kleuren kunnen spuiten ook in de originele metallic kleuren en alles kunnen herstellen.
Ook de stickers zijn weer perfect overal.
Een mooie lak laag zit er ook nog over heen gespoten.
FZRene Noemt zich zelf een hobby spuiter maar ik vind hem een professional zo goed heeft hij het gedaan.
Alles in juiste kleuren zoals het hoort en erna nog netjes gepolijst ook nog.
Me motor is nog nooit zo mooi geweest.

FZRene je bent een topper en ik ben heel erg blij met je mooie spuit herstel werk aan me motor.

Bijgevoegde afbeeldingen van de Suzuki Gsx-R1000 k2 zoals hij nu is .
Nu nog alleen me velgen binnekort laten poeder coaten dan is hij helemaal klaar en als nieuw.


Woon jij in omgeving alkmaar??
 
Bedankt! De lak is goed, echter zit er wel een deuk in de tank waar wat lak ''verdwenen'' is bij een poging tot ontdeuken. Ipv de deuk ontdeuken wil ik deze nu gaan opvullen met plamuur, verder is er bij het kuipwerk ergens een hoekje afgebroken, deze wil ik opvullen met epoxy. Het project betreft een Africa Twin RD07. Ik heb bij nonpaints een lijst aan benodigdheden samengesteld en wil het graag een poging gaan geven. Ik wil alle kuipdelen, ruitje en velgen in hoogglans zwart spuiten. Het stuur krijgt de kleur goud. Omdat ik niet echt een idee heb hoeveel materiaal ik ga verbruiken heb ik op de gok de volgende lijst samengesteld:
Benodigheden.jpg


Zou graag wat feedback ontvangen op wat teveel/teweinig is. Vergeet ik nog iets?
Qua schuurpapier heb ik:
25x p3000
25x p2000
25x p1500
25x p1000
6x schuursponsjes p800/p1000

Alle kleinere grofheden heb thuis verder ruim op voorraad.
 
Enige beperking wat je bij de action hebt is kleuren .. maar bij goed voorbewerken.. En goede blanke lak erop. Lijkt een spuitbeurt wat 50 euro heeft gekost. Hetzelfde als 1 van 1000 euro.
 
Bedankt! De lak is goed, echter zit er wel een deuk in de tank waar wat lak ''verdwenen'' is bij een poging tot ontdeuken. Ipv de deuk ontdeuken wil ik deze nu gaan opvullen met plamuur, verder is er bij het kuipwerk ergens een hoekje afgebroken, deze wil ik opvullen met epoxy. Het project betreft een Africa Twin RD07. Ik heb bij nonpaints een lijst aan benodigdheden samengesteld en wil het graag een poging gaan geven. Ik wil alle kuipdelen, ruitje en velgen in hoogglans zwart spuiten. Het stuur krijgt de kleur goud. Omdat ik niet echt een idee heb hoeveel materiaal ik ga verbruiken heb ik op de gok de volgende lijst samengesteld:
Bekijk bijlage 1670219

Zou graag wat feedback ontvangen op wat teveel/teweinig is. Vergeet ik nog iets?
Qua schuurpapier heb ik:
25x p3000
25x p2000
25x p1500
25x p1000
6x schuursponsjes p800/p1000

Alle kleinere grofheden heb thuis verder ruim op voorraad.

Hoeveel touringcars wilde je gaan schuren eigenlijk?
 
Bedankt! De lak is goed, echter zit er wel een deuk in de tank waar wat lak ''verdwenen'' is bij een poging tot ontdeuken. Ipv de deuk ontdeuken wil ik deze nu gaan opvullen met plamuur, verder is er bij het kuipwerk ergens een hoekje afgebroken, deze wil ik opvullen met epoxy. Het project betreft een Africa Twin RD07. Ik heb bij nonpaints een lijst aan benodigdheden samengesteld en wil het graag een poging gaan geven. Ik wil alle kuipdelen, ruitje en velgen in hoogglans zwart spuiten. Het stuur krijgt de kleur goud. Omdat ik niet echt een idee heb hoeveel materiaal ik ga verbruiken heb ik op de gok de volgende lijst samengesteld:
Bekijk bijlage 1670219

Zou graag wat feedback ontvangen op wat teveel/teweinig is. Vergeet ik nog iets?
Qua schuurpapier heb ik:
25x p3000
25x p2000
25x p1500
25x p1000
6x schuursponsjes p800/p1000

Alle kleinere grofheden heb thuis verder ruim op voorraad.

Veel te veel schuurpapier, 5 velletjes van elk is meer dan zat.

Zinkspray, waar heb je dat voor nodig? Niet voor hetgeen je van plan bent. Je krijgt met zinkspray alleen maar hechtingsproblemen of je moet er weer een etsende washprimer overheen zetten.

Polyester/epoxy + glasmat voor het fixen van een afgebroken puntje van een kuipdeel? Werkt niet, kuipdeel is een thermoplast, waarschijnlijk ABS, polyester is een thermoharder, compleet andere familie plastics. Gewoon afgebroken puntje terugsmelten met een soldeerbout.

Begint er iemand hier over MEK en Legoblokjes: direct je PC uitzetten en negeren.

Wat ga je met schuurpapier korrel 2000 en 3000 doen? Voorbereiding tot polijsten ok, maar dat is te glad om te spuiten. Verf moet hechten, anders pleurt het eraf. 3000 is te fijn. 2000 eigenlijk ook.
 
Veel te veel schuurpapier, 5 velletjes van elk is meer dan zat.

Zinkspray, waar heb je dat voor nodig? Niet voor hetgeen je van plan bent. Je krijgt met zinkspray alleen maar hechtingsproblemen of je moet er weer een etsende washprimer overheen zetten.

Polyester/epoxy + glasmat voor het fixen van een afgebroken puntje van een kuipdeel? Werkt niet, kuipdeel is een thermoplast, waarschijnlijk ABS, polyester is een thermoharder, compleet andere familie plastics. Gewoon afgebroken puntje terugsmelten met een soldeerbout.

Begint er iemand hier over MEK en Legoblokjes: direct je PC uitzetten en negeren.

Wat ga je met schuurpapier korrel 2000 en 3000 doen? Voorbereiding tot polijsten ok, maar dat is te glad om te spuiten. Verf moet hechten, anders pleurt het eraf. 3000 is te fijn. 2000 eigenlijk ook.

Bedankt! Eerste keer dat ik aan zo'n klusje begin, vandaar dat ik geen idee heb hoeveel ik nodig heb ongeveer. Nu dus wel, dat scheelt weer :)

M.b.t. de zink, deze is voor het frame her en der aan te tippen. Op een paar plekken zitten wat roestplekjes en deze wil daarmee voorlopig bestrijden.

Het puntje dat afgebroken is, is helaas niet meer aanwezig.. Terug smelten is dus geen optie. Het betreft een schroefgat dat 2 verschillende kuipdelen met elkaar verbind.

Korrel 2000/3000 had ik in gedachten om de blanke lak mee af te werken. Had uit een video op youtube vernomen dat men daar een prachtig eindresultaat mee weet te behalen..
 
Juist, ik snap het.

Niks mis met vragen hè, zo ben ik ook ooit begonnen en waarschijnlijk de meesten hier.

Zinkspray is inderdaad een verf met een hoog zinkgehalte tegen roest maar zink zelf is iets waar verf niet zo super op hecht. Als het alleen maar voor een paar puntjes op je frame is zou ik het gewoon netjes opschuren, staalborstel op de boormachine tot alle roest weg is en in dezelfde primer spuiten als je al voor je lak hebt gekocht. Scheelt je een dure spuitbus.

Ik repareer ABS schades alleen maar door er ABS in te smelten, met het afgebroken stuk of met een ander stukje. Als het maar 1 plekje is en jemoet al die rotzooi kopen wat nog niet goed is ook zou ik zeggen: kom eens langs in Ridderkerk en dan repareer ik dat wel even voor je als het echt alleen een afgebroken puntje is en niet een ontbrekend half kuipdeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan