Het grote Noorwegen topic! Deel 2

We willen een weekje plannen naar Levi in Finland medio februari. Nou zat ik te denken om vandaar naar de noordkaap te gaan, dit is zo'n 500 - 600 km met een huurauto.

Is dit te doen? Wil dan ter plaatse een overnachting boeken zodat we er twee dagen over kunnen doen.

Iemand tips en/of ervaringen...
 
Die weg wordt in principe open gehouden, maar volgens mij in tijdsblokken. Je moet dan achter de sneeuwschuiver aan. Tenminste ik meen dat ooit gehoord te hebben. Hoe en wat precies weet ik ook niet, maar in theorie kan het
 
Een setje spijkerbanden kan in het hoge noorden in de winter ook geen kwaad. De wegen met een sneeuwlaag zijn natuurlijk met een 4-wiel aangedreven auto te bereizen, maar als de ondergrond verandert in ijs is het allemaal iets spannender.
Ik ben overigens niet zelf die kant op geweest, maar heb wel uit eerste hand de ervaring gedeeld gekregen.
 
Als je daar een auto huurt zal die ook wel zijn voorzien van de juiste banden. Ik zou wel vooraf even checken of ze in de winter ook auto's verhuren aan toeristen uit landen waar ze niet zo gewend zijn aan sneeuw.

Verder zeg ik, zeker doen! Staat ook nog hoog op mijn lijstje.
 
Als je daar een auto huurt zal die ook wel zijn voorzien van de juiste banden. Ik zou wel vooraf even checken of ze in de winter ook auto's verhuren aan toeristen uit landen waar ze niet zo gewend zijn aan sneeuw.

Verder zeg ik, zeker doen! Staat ook nog hoog op mijn lijstje.
Staat ook op mijn bucketlist en nu ben ik ' in de buurt" zal ik maar zeggen. Ga eens navragen bij het reisbureau wat zei adviseren...
 
Op de website zie ik geen sluiting, is het hele jaar open.
I stand corrected. 8-)
@Frazer heeft gelijk: het gaat in tijdsblokken. Toen ik er was (2020) zag ik die slagbomen en ik herinner me nu ook de borden die erbij stonden. Heb me laten misleiden door Google maps, die aangeeft dat de weg naar de Noordkaap Camping gesloten is. Als je niet ver genoeg inzoomt lijkt het de E69 die afgesloten is. Mijn excuses.

Hou er wel nog rekening mee dat het het grootste deel van de dag donker is. Dat rijdt iets minder relaxed. Ga onder die winterse omstandigheden ook uit van een gemiddelde snelheid van 50km/u Je bent dus een dikke 11 uur onderweg. En hou de rendieren in t oog.
Verder heeft het wel wat, die donkere winters daar. Hoop op een volle maan, dat geeft een feeërieke sfeer. Anderzijds, als je ' t Noorderlicht wil zien, hoop dan op nieuwe maan.
Veel plezier ginder !
 
Hallo allemaal,

Wij gaan in augustus ongeveer 10 dagen door zuid Noorwegen en willen ook een stuk TET rijden.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en hoe waren die?
 
Zie mijn Noorwegen routes op mijn website (zie footer), is een combinatie van road, TET en andere gravel roads. Zit niet zoveel in het zuiden…
 
Wij willen dit jaar graag weer terug naar Noorwegen, vorig jaar was heel erg goed bevallen. Echter is nu de vraag wanneer ongeveer.

We hoeven niet meer in het hoogseizoen, vorig jaar zaten we midden in de zomervakantie en willen nu iets later zodat het wat rustiger is. Tot wanneer is het nog een beetje leuk qua weer (kamperen / motorrijden vraagt wel om een beetje fatsoenlijk weer), en wanneer is alles nog een beetje open?

Moeten we eind augustus gaan, of is september ook nog te doen? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
 
Wij willen dit jaar graag weer terug naar Noorwegen, vorig jaar was heel erg goed bevallen. Echter is nu de vraag wanneer ongeveer.

We hoeven niet meer in het hoogseizoen, vorig jaar zaten we midden in de zomervakantie en willen nu iets later zodat het wat rustiger is. Tot wanneer is het nog een beetje leuk qua weer (kamperen / motorrijden vraagt wel om een beetje fatsoenlijk weer), en wanneer is alles nog een beetje open?

Moeten we eind augustus gaan, of is september ook nog te doen? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Wij zijn in September geweest, wel met de auto. Gelijktijdig was adjeve er met zijn dochter op de motor en die hebben 9 dagen prachtig weer gehad en 2 dagen regen. Het is maar hoeveel geluk je hebt. Het is wel heerlijk rustig dan. Zoek het reisverslag maar eens op op YouTube. Of hier vanaf ongeveer pagina 65.
 
Wij willen dit jaar graag weer terug naar Noorwegen, vorig jaar was heel erg goed bevallen. Echter is nu de vraag wanneer ongeveer.

We hoeven niet meer in het hoogseizoen, vorig jaar zaten we midden in de zomervakantie en willen nu iets later zodat het wat rustiger is. Tot wanneer is het nog een beetje leuk qua weer (kamperen / motorrijden vraagt wel om een beetje fatsoenlijk weer), en wanneer is alles nog een beetje open?

Moeten we eind augustus gaan, of is september ook nog te doen? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Wat noordelijker in Noorwegen kunnen campings vanaf eind augustus/begin september dicht zijn. Niet allemaal, maar je loopt het risico te moeten zoeken
 
Ik denk dat we niet noordelijker komen dan Bergen zo ongeveer. Waarschijnlijk hebben we 2.5 - 3 weken en willen niet elke dag 8u op de motor zitten. Af en toe ook één of een paar dagen op de plek blijven. Wel alles zonder reservering, dus als de helft van de campings al dicht is heeft niet de voorkeur.
 
Ik denk dat we niet noordelijker komen dan Bergen zo ongeveer. Waarschijnlijk hebben we 2.5 - 3 weken en willen niet elke dag 8u op de motor zitten. Af en toe ook één of een paar dagen op de plek blijven. Wel alles zonder reservering, dus als de helft van de campings al dicht is heeft niet de voorkeur.
Hutje huren, of een klein huisje. Lekker bij de houtkachel.
 
Hutje huren, of een klein huisje. Lekker bij de houtkachel.
Ja, die zijn best ideaal, vorig jaar tijdens 2 regen dagen ook gedaan. Maar als (bijna) alle campings dicht zijn in september dan werkt dat ook niet. Daarom hier de vraag hoe laat in het jaar jullie zouden adviseren nog te gaan
 
Wij zijn in 2022 van 21/8 tot 5/9 geweest, met auto en hotels.
In de 2de week waren toch een aantal staafkerken die we wilden bezoeken, gesloten wegens einde toeristisch seizoen.
Het beste weer hadden we in die 2de week. Wel koelde het ‘s avonds vlug af. Na 18u viel er niet veel buiten te zitten.
ik zou persoonlijk niet na 10 september gaan.
 
Wij willen dit jaar graag weer terug naar Noorwegen, vorig jaar was heel erg goed bevallen. Echter is nu de vraag wanneer ongeveer.

We hoeven niet meer in het hoogseizoen, vorig jaar zaten we midden in de zomervakantie en willen nu iets later zodat het wat rustiger is. Tot wanneer is het nog een beetje leuk qua weer (kamperen / motorrijden vraagt wel om een beetje fatsoenlijk weer), en wanneer is alles nog een beetje open?

Moeten we eind augustus gaan, of is september ook nog te doen? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Ooit begin september met de motor geweest. Was vreselijk... IJskoud, hadden ook te maken met de staart van een orkaan, afkomstig van de oceaan. De zomer in Noorwegen is vrij kort. Je kan geluk hebben in september maar zelf zou ik nooit meer in de periode gaan.
 
Ja, die zijn best ideaal, vorig jaar tijdens 2 regen dagen ook gedaan. Maar als (bijna) alle campings dicht zijn in september dan werkt dat ook niet. Daarom hier de vraag hoe laat in het jaar jullie zouden adviseren nog te gaan
Wij boeken ons onderkomen vooraf, dan heb je daar geen zorgen over.
 
Toen ik in 2021 een halfjaar in Noorwegen studeerde had ik de motor ook mee. Heb toen nog twee weekenden in begin en eind september gereden.

Het waren de beste dagen van de week en daarmee te doen, maar dat was het ook. Prachtige herfstkleuren, maar wat hogerop werd het niet warmer dan max 8 graden.

Mid september viel in Oslo de eerste sneeuw en in de laatste week weer.
 

Bijlagen

  • IMG_2552.jpeg
    IMG_2552.jpeg
    512,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2502.jpeg
    IMG_2502.jpeg
    389,8 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan