Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Schoonmaken? Nooit gedaan. Hou het gewoon een beetje proper, dat zit sowieso in de ziel van Scandinaviërs. Effe kussens goedleggen en dekens opvouwen s ochtends is nu ook weer niet een werk van lange adem. ;) En inderdaad: schoenen buiten, wat ook weer zo'n Scandinavische gewoonte is (als je bij mensen op bezoek gaat, doe je altijd je schoenen uit). Verschil met hotelkamer is dat je je eigen bedlinnen meebrengt. In mijn geval was dat een slaapzak en liner.
Wat natte kledij betreft: elke hut heeft verwarming (je zit in het Noorden). De enkele keren dat ik doornat was, waren mijn kleren 's anderdaags droog.
 
En inderdaad: schoenen buiten, wat ook weer zo'n Scandinavische gewoonte is (als je bij mensen op bezoek gaat, doe je altijd je schoenen uit).
Voor ooit hikes lopen in de bergen had ik heb ik voor in de hut zgn hut-sloffen. (zoiets als Spaanse pantoffels)
Dan hoef je niet steeds op je sokken te lopen en voelt ook nog een suk warmer/ comfortabeler.
Dat is dan wel geaccepteerd/ toegestaan..................................?
 
Zojuist een overtocht geboekt van Kristiansand naar Eemshaven 😎

De heenreis rijden we via Duitsland, Denemarken en Zweden. Hoe en wat verder weten we nog niet precies maar de terugreis ligt nu in ieder geval vast. Zin in 😃
 
Als je van Putgarden naar Denemarken vaart, is een leuk adres om te slapen, Restaurant Eigenaar is een Nederlander, vanuit Nederland is dit goed in dag 1 te doen. Ik belde erheen om te vragen of er nog plek was, booking zei van wel, maar ik bel liever rechtstreeks, vaak kun je dan hetzelfde, maar vaak ook nog een betere deal krijgen. In mijn beste Engels vroeg ik om een kamer, eigenaar sprak Nederlands terug, ik gewoon verder in het Engels, hij terug in het Nederlands, toen viel het kwartje. Hele goede keuken. Mijn kameraad was zijn sleutelbos voor de sloten daar vergeten. We nemen altijd reserve mee. De Deense Nederlander stuurde het voor 5 euro naar het Nederlandse adres hulde!
 
Laatst bewerkt:
In Noorwegen zijn veel tolwegen 'gratis' voor motoren, maar bij privé land wordt dit niet altijd expliciet aangegeven. Als er niks staat voor motoren, is het dan gratis of geldt het auto tarief?

Zag in een Youtube video een Noor iedere keer het autotarief betalen onder het mom van 'better save, than sorry', maar wij Nederlanders zijn geneigd de andere kant op te denken. Ik realiseer mij echter wel dat ik te gast ben en die paar euro's maken mij niet zoveel uit (het afstappen echter wel)

Wat zouden julle doen? (of start ik nu een enorme ethische discussie 8-) )
 
Vaak is er een doorgang bij de slagboom net breed genoeg voor motoren. Als je die ziet kan je zonder problemen doorrijden.
Er zijn ook tolwegen waar je pas bij het verlaten ervan betaalt. Als je er niet langs kan, beantwoordt de vraag zichzelf. 8-)
Bij twijfel, bedenk even dat mensen die weg aangelegd hebben zodat jij eroverheen kan. Het principe in Noorwegen is dat als de aanleg van de weg afbetaald is, ze tolvrij worden. 't Is dus geen vorm van belasting heffen, als dat je geweten wat sust. :]
 
Heeft iemand ervaring met het betalen van Ferry’s achteraf?

Vorig jaar in augustus naar de noordkaap gereden en op de terugweg ruim 16 ferry’s gehad langs de Noorse kust. Op al die ferry’s is ons nummerbord gefotografeerd en nergens hebben we direct betaald. Zover ik begreep zouden we achteraf een rekening thuis moeten krijgen maar nu 6 maanden later nog niets ontvangen .

Weet iemand hoe lang dat kan duren?

Tia Leurb
 
De rekeningen uit 2020 zijn bij mij ook nooit binnen gekomen. Ik ga er vanuit dat motoren gratis kunnen oversteken. Of dat het innen bij buitenlanders duurder is dan de prijs van de overtocht en ze het daarom zo laten. Kan ook.
 
Gratis is het zeker niet. Betalen doe je via het autopass systeem ( is 50% korting) of een via een los account waarbij je de volle mep betaald. Zie video hieronder.
 
Laatst bewerkt:
Wij zij vorig jaar september geweest, op de ferry’s namen ze inderdaad foto’s.
Tot de dag vandaag geen afrekening gehad.
Denk dat ze ook niet meer komen, maar ik hield er wel rekening mee.
Hetzelfde geld voor de trajectcontroles in de tunnel, daar werkt De Tomtom niet meer.
een paar km te snel kan dan zomaar.
daarvan hield ik rekening met een “naheffing” maar hiervan nog niets gehad.
 
In een Noorwegen Facebook groep geven mensen met auto's aan dat rekeningen voor veerponten 3 tot 9 maanden later aankomen.
 
Een aantal jaar terug moest je op de meeste veerponten nog gewoon betalen, maar een enkeling had toen al dat fotosysteem. Nooit iets van thuis gehad, en ik verwacht niet dat ze inmiddels 5 jaar later nog komen. Maar wie weet is het inmiddels verbeterd. Ik denk echter dat het percentage motoren in verhouding zodanig laag is dat het, zeker gezien de kosten die voor de motor meestal vrij minimaal zijn, niet opweegt tegen de kosten om het bij buitenlanders te gaan halen.

Dit overigens in tegenstelling tot verkeersboetes, want die kwam wel gewoon thuis. Weliswaar dik 6 maanden later, maar als het moet weten ze je wel degelijk te vinden.
 
In Noorwegen zijn veel tolwegen 'gratis' voor motoren, maar bij privé land wordt dit niet altijd expliciet aangegeven. Als er niks staat voor motoren, is het dan gratis of geldt het auto tarief?

Zag in een Youtube video een Noor iedere keer het autotarief betalen onder het mom van 'better save, than sorry', maar wij Nederlanders zijn geneigd de andere kant op te denken. Ik realiseer mij echter wel dat ik te gast ben en die paar euro's maken mij niet zoveel uit (het afstappen echter wel)

Wat zouden julle doen? (of start ik nu een enorme ethische discussie 8-) )
Er zijn verschillende systemen, als er camera's staan en er staat niks bij over een vrijstelling voor motoren, heb ik voor de zekerheid gewoon betaald. Als er een vrijstelling stond uiteraard niet. Er waren ook wel tolpoortjes waarbij niks over motoren stond, en ook geen camera's. Als er ruimte genoeg was om er met de motor langs te gaan deed ik dat, als duidelijk was dat het de bedoeling was dat je er niet langs ging heb ik gewoon betaald. Je hebt ook privéwegen waar nog een ouderwetse brievenbus staat waar je geld in moet gooien, dat zijn meestal wegen van een boer ofzo. Daar betaalde ik altijd netjes, want ze stellen die wegen open, maar moeten het natuurlijk wel onderhouden en dat kost geld. In Noorwegen (in heel Scandinavië eigenlijk), gaat er nog veel op basis van goed vertrouwen, en zeker als gast vind ik dat je je daaraan moet houden. Daarom is het wel handig om wat contant muntgeld bij je te hebben. Kost meestal maar een paar kronen.
 
Gratis is het zeker niet. Betalen doe je via het autopass systeem ( is 50% korting) of een via een los account waarbij je de volle mep betaald. Zie video hieronder.
Kan je bij Autopass ook aangeven dat je een motor hebt ipv een auto? Zie dat nl. nergens in de beschrijving staan.
En volgens mij moet je ook nog zo'n tag aanvragen (waarvan de site alleen maar in het Noors zijn)... Hoop gedoe...
 
Laatst bewerkt:
Daar betaalde ik altijd netjes, want ze stellen die wegen open, maar moeten het natuurlijk wel onderhouden en dat kost geld.
Ik blijf moeite houden met betalen van tol voor rijden op de weg.
De 'hele wereld' rijdt bij ons in NL gratis, maar als wij de grens overgaan mogen we vaak daar nog eens de portemonnee trekken.

Voor zover ik het nu begrijp is het in Portugal nog veel erger.
Ik kwam in Portugal in de tijd dat de eerste snelwegen werden gebouwd.
Overal stonden toen borden om aan te geven dat de wegen werden betaald met gelden van de Europese unie. (lees: door ons)
Nu kom je over diezelfde snelwegen en moet je ineens een tol-vignet hebben.
Eigenlijk betaal ik die snelweg nu 2x. Althans, zo voelt dat wel!
 
Kan je bij Autopass ook aangeven dat je een motor hebt ipv een auto? Zie dat nl. nergens in de beschrijving staan.
En volgens mij moet je ook nog zo'n tag aanvragen (waarvan de site alleen maar in het Noors zijn)... Hoop gedoe...
Kijk op autopassferje.no en klik op NO rechts bovenin. Als het goed is krijg je dan een googletranslate balkje te zien. Klik op nederlands en je krijgt de boel goed vertaald. Onder het kopje 'Meer' zie je vragen& antwoorden.
Je moet dus voor de motor invoeren voertuig 0-8 meter. Je hebt geen tag nodig maar een veerpontkaart. Betaal je 3000NOK vooruit dan krijg je 50% korting. Facturatie kan per mail of post(kost extra). Het bedrag dat overblijft na je vakantie krijg je terug bij beeindiging van de overeenkomst.
 
En het zijn meestal geen doorgaande routes, dus als je er niet voor wil betalen keer je lekker om
Betalen, dat heb ik dus ook niet gedaan!
Vanaf moment dat op de snelweg het vignet verplicht werd ben ik eraf gegaan en binnendoor gaan rijden.
Nu is Portugal oost-west niet groot en was dus geen probleem. Eigenlijk is dat land veel leuker binnendoor dan over de snelweg.

Toch was ik niet blij dat er een tol-vignet nodig is op wegen die ooit al eens door ons zijn betaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan