Het grote Noorwegen topic! Deel 2

De weg van Akrestrommen naar Drevsjo was ook echt prachtig.
Wij hebben vooral de TET gedaan en wat minder asfalt.

Kom voor zo'n korte duur niet in de verleiding naar de Noordkaap te rijden. Begrijp me niet verkeerd, het hele stuk is mooi en sommige delen echt prachtig, maar het is echt een tering eind!
 
Omdat de afstanden vrij groot zijn leent Noorwegen zich er niet echt voor om langere tijd op dezelfde plek te verblijven. Dat is mijn mening tenminste. Als je steeds naar dezelfde plek moet terugkeren rij je veel dezelfde stukken, en zal je een hoop andere stukken moeten laten schieten. Ik zou kiezen voor doorreis, of max 2 a 3 dagen op dezelfde plek blijven.
 
KLopt. Alleen als je je kamp opslaat ergens in het smalle stuk Noorwegen, bijvoorbeeld Steinkjer, dan heb je wel wat mogelijkheden. De fjorden in het Westen, Trondheim in het zuiden, Zweden in het Oosten en iets anders in het Noorden. En buiten de afstanden is het vooral de gemiddelde snelheid die je haalt, of beter gezegd: niet haalt. Zelden kom je boven de 60km/u over een hele dag gerekend. Zonder de rustpauzes dan nog.
 
Ik ben vorig jaar september met een maatje naar het Noorden gereden. Via Puttgarden naar Zweden en dan binnendoor (Kurviger) richting Noorwegen. We zouden dan rondje Noorwegen en weer terug via Zweden. Wij vonden Zweden saai, max. Snelheid is 70km/u. Veel onverharde wegen die als verhard aangegeven worden. Na 3 uren in Noorwegen plan omgegooid en besloten alle tijd in Noorwegen te rijden. Noorwegen Max. 80km/u en heel veel bochtige wegen met goed asfalt. Wij zochten ‘s middags op Google een Hotel in onze rijrichting. Lukte elke dag. Wel metz’n 2en op 1kamer, maar de bedden konden overal uit elkaar. Prijs hotel met ontbijtbuffet ca. 120-140€ deel door 2 is het maar de helft :-). Uit eten inderdaad wat duurder dan NL ca. 30-35€ biertje tja prijzig ca 12€, voordeel drink je minder en ben je fitter de volgende dag. Tip neem creditcard mee, soms kun je met gewone pin niet betalen. Ook neem wat warme kleding mee, was ik enigszins vergeten en reed met 5 t-shirts over elkaar. Ook zal je wel eens wat regen krijgen, dus waterbestendige kleding is een pre. Noorwegen is heel erg mooi, dat realiseer je pas als je weer terug bent. Wil je even lekker raggen kun je beter naar Duitsland. Ik zou aanraden met de boot uit Eemshaven te gaan.
 
Volgens mij is max snelheid in Zweden op gewone wegen buiten de bebouwde kom 100km, op snelwegen 120km. En op die verharde maar ongeasfalteerde lange rechte boswegen, daar haal je met gemak ook wel 80km.

Of je dat wil is natuurlijk een andere vraag. Iets in verband met Rudolf en zijn vrienden. }:O
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Volgens mij is max snelheid in Zweden op gewone wegen buiten de bebouwde kom 100km, op snelwegen 120km. En op die verharde maar ongeasfalteerde lange rechte boswegen, daar haal je met gemak ook wel 80km.

Of je dat wil is natuurlijk een andere vraag. Iets in verband met Rudolf en zijn vrienden. }:O
Het gevaar voor bekeuringen in Zweden schuilt in "bemande "flitspatrouilles. Bij de ingang van dorpen staat meestal aangekondigd dat er flitspalen staan, en die flitsen dan van de voorkant. Voor motoren dus helemaal geen probleem. Toch is het goed om in de dorpen de max snelheid aan te houden, men rekent daar gewoon op en de flitspalen staan vrijwel altijd op punten met wat verhoogd risico zoals kruisingen etc.
Voor auto's zie je dat men schuilt achter de zonneklep, de berijder moet indentificeerbaar zijn en alleen een flits op kenteken is niet genoeg. Nogal gemeen is dat er soms, veelal op snelwegen twee of drie radarvallen geplaatst zijn binnen 2 kilometer om de echt hardleerse automobilist te plagen.
 
Er werd vroeger ook gecontroleerd vanuit de helikopter, vandaar die gele T-markeringen die je op de wegen zag staan. Weet niet of dat nu nog zo is.
 
Altijd als er een heli boven je hangt, jezelf heel netjes gedragen!

Met je eigen gewone zicht lijkt de heli mss best ver weg.
Echter met een hoogwaardige camera kunnen ze veel zien en zelfs of jij je in de ochtend goed hebt geschoren!
Je weet nooit wat ze aan het bekijken of meten zijn:?
 
Of je geschoren bent zal ze wel niet interesseren, wel hoe snel je over de weg scheert. :]
 
Volgens mij is max snelheid in Zweden op gewone wegen buiten de bebouwde kom 100km, op snelwegen 120km. En op die verharde maar ongeasfalteerde lange rechte boswegen, daar haal je met gemak ook wel 80km.

Of je dat wil is natuurlijk een andere vraag. Iets in verband met Rudolf en zijn vrienden. }:O
Volgens mij is max snelheid in Zweden op gewone wegen buiten de bebouwde kom 100km, op snelwegen 120km. En op die verharde maar ongeasfalteerde lange rechte boswegen, daar haal je met gemak ook wel 80km.

Of je dat wil is natuurlijk een andere vraag. Iets in verband met Rudolf en zijn vrienden. }:O
CFE42731-F559-42D6-A967-1FB4AC10E23D.png
 
Dus eigenlijk zien we hier een volledig zinloos snelheids-bord?
Aanduiding max snelheid is 70 maar 3 meter verder is eind BBK en dan mag je ineens 100 (vlgs 't Manneke)

Ik kom regelmatig in Scandinavië met m’n werk, en je moet inderdaad de borden in de gaten houden.
Maar volgens mij mag je normaal gesproken 80 buiten de bebouwde kom en op snelwegen 110.
Staat eigenlijk altijd met borden aangegeven.
 
Ik kom regelmatig in Scandinavië met m’n werk, en je moet inderdaad de borden in de gaten houden.
Maar volgens mij mag je normaal gesproken 80 buiten de bebouwde kom en op snelwegen 110.
Staat eigenlijk altijd met borden aangegeven.

Ik begin nu wel een beetje te twijfelen 🤔 maar bij gescheiden rijbanen is het volgens mij in ieder geval geen 70.
Met die staaldraden.
 

Ik heb het maar eens opgezocht. Volgens mij kan jet het best ter plekke aan de pliesie vragen hoe het zit. :-)

Snelheidslimieten

(als er niets anders staat aangegeven)
Binnen bebouwde kom: 50 km per uur
Buiten bebouwde kom: 70 km per uur
Auto(snel)weg: 90–110 km per uur
Auto + caravan: 80 km per uur


Maximumsnelheid Zweden

Binnen bebouwde kom (A)Buiten bebouwde kom (B)Auto(snel)snelwegen
Bromfietsen klasse 130-4545verboden
Bromfietsen klasse 2 (snorfiets)2525verboden
Personenauto's, campers met toegestane maximummassa < 3500 kg en motoren30-7060-10090-120

Snelheid

De volgende maximum snelheden gelden, tenzij anders aangegeven voor personenauto's, motorfietsen, lichte vrachtwagens en busjes tot een totaalgewicht (voertuig + inzittenden + goederen) van 3.500 kg. :

Woonwijken30
Binnen de bebouwde kom50
Buiten de bebouwde kom70
Autowegen90
Autosnelwegen110

En tot slot de website van de EU: European Commission - Road Safety - Going abroad

Ik vind het nogal verwarrend. 8-)
 

Snelheidslimieten

(als er niets anders staat aangegeven)
Binnen bebouwde kom: 50 km per uur
Buiten bebouwde kom: 70 km per uur
Auto(snel)weg: 90–110 km per uur
Auto + caravan: 80 km per uur
Dus het bord 70 op streetview hierboven geeft de snelheid aan van buiten de BBK.
Wel heel vreemd dat dat bord dan binnen de BBK wordt geplaatst.
Alsnog is dat bord dus overbodig, want algemeen geldt 70 buiten de BBK. (vlgs jouw lijstje)

Als ik deze snelheden zie, weet ik niet of ik blij ga worden om heel veel km's met deze snelheden te rijden in N en S.
Vlgs mij zijn de max snelheden in DK nog hoger. Paar jaar terug dat ik in DK was, vond ik die Denen al een stelletje sukkelaars!
En in DK heb ik geen flitsers gezien zover ik me herinner. Ook nooit vervelende post gekregen van daar te snel rijden.
Ik heb begrepen dat de boetes in N en S aanmerkelijk hoger zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik was wel blij om zoveel km's aan die snelheden te rijden. Lekker genoten van de natuur enzo. Relaxed ook nog eens. :]:]:]
 
Als ik deze snelheden zie, weet ik niet of ik blij ga worden om heel veel km's met deze snelheden te rijden in N en S.
Je geniet van je vakantie...
Daarbij de visuele indrukken zijn elke keer were zo overweldigend, je hoeft niet harder.
Moet het sneller; ga naar Munchen op en neer op vakantie.
Enne, ik ken een meisje die dacht: ik trek um even open... Die sliep die nacht op het politebureau. En niet vanwege de liefde.
Ze zijn daar steng, heel streng. Greta Thunberg zal wel een kind zijn van twee politie agenten denk ik.... Takke Trol
 
Ik ben beniewd of flitsmeister in noorwegen en zweden ook werkt.
Ooit had een vriend van mij een Saab GT met daarin zowel een stinger als een scanner voor de politieradio in Zweden , hij reed overigens wel erg hard op de snelweg , rond de 180, maar hij bespaarde wel veel met zijn apparatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan