De g650gs is eigenlijk hetzelfde als de oude f650gs en de sertao is de oude dakar dus met een 21" voorwiel. De brommer is precies hetzelfde maar de styling is net wat moderner. Ik kom dus van een 650gs af en het grootste nadeel is wel dat ie maar 5 versnellingen heeft/ op de snelweg dus niet prettig rijdt en 0,0 windbescherming. 500km snelweg is op zoiets echt heel anders als op een 1100. Geweldig onder de honderd en goed om mee te leren offroaden, mul zand met tourance goed te doen zolang de sporen niet te diep zijn. De versnellingen van de g650gs zijn ook veel beter geschikt voor het offroaden. Beter als de versnellingen van de 800.
Het technisch langzaam staand rijden is veel moeilijker op een 800 als op 1 cylinder. Moet veel meer met de koppeling werken. De 800 is een stuk nerveuzer op het gas. Het langzame staand offroaden voelt nog niet vertrouwd aan. Daarnaast is de 800 88cm zadelhoogte en de 650gs 75cm. Ik moet er erg nog aan wennen. Nu dus een 21" voorwiel. Zolang je wat harder gaat voelt het staand rijden net hetzelfde als op de 650.
Op zo'n manier technisch staand rijden gaat niet met een 800. Dit kan wel met een g650. Het verschil is echt de 1ste versnelling.
De g650gs is dacht ik 2 jaar geleden geïntroduceerd en pas vorig jaar in nederland. Ik heb er nog nooit een bij mijn dealer in de showroom gezien. Geloof dat ze alleen op aanvraag besteld worden, dacht daar iets over gelezen te hebben, zelfde als de g450x. Ik denk dat er niet veel in nederland zullen zijn 2de hands. Net even voor je gekeken op bmw motorrad nederland of er een 2de hands ergens bij een dealer staat. De g650gs komt in de lijst geeneens voor dus wat ik al dacht, er zijn er niet veel. Dat zal dus dan een nieuwe worden. Dan zou ik zelf geen sertau nemen. Kan je beter voor dat geld er abs en hvv (comfort en veiligheidpakket) bij nemen. Nog een valbeugel en paar handkappen erbij en met 295 euro rijklaar kosten zit je dan rond de 9k zonder korting.