Het grote gevaren topic

JanFillemJansen

MF veteraan
1 jan 2007
7.255
3
Om het topic van Gijs te ontlasten....

full

Met dank aan Sidecarmaniac voor het plaatje ;)

Als hij nou een nosebar had gehad......
Is zo te zien ook al 80 jaar terug...

Toen was er nog niet zoveel zijspan knowhow als nu :+
 
Laatst bewerkt:
Om het topic van Gijs te ontlasten....

[afbeelding]
Met dank aan Sidecarmaniac voor het plaatje ;)

Als hij nou een nosebar had gehad......
Is zo te zien ook al 80 jaar terug...

Toen was er nog niet zoveel zijspan knowhow als nu :+
Geloof me dat werkt nog steeds zo hoor. Maar hoe lichter de combinatie en hoe verder het zijspanwiel naar achter staat hoe makkelijker het gaat.
Een aantal jaren terug zwaar bepakt, met Straaljager in de bak, en ik als MZ piloot, dicht bij het Elefantentreffen, berg afwaarts, dit min of meer per ongeluk geïmiteerd.
De snelheid was te hoog voor de scherpe bocht naar links die er aan kwam. Het MZ frame was al danig aan het bewegen. Het voorwiel wilde niet meer goed naar mij luisteren. :o :o
De keuze was proberen te remmen of rechtsaf de afgrond inschuiven.
Met de wetenschap dat het achterwiel los zou kunnen komen toch maar voor remmen gekozen, en toen ineens hetzelfde effect als op het plaatje.
Een paar cm metaal van de Superelastiek bak gesleten maar net niet over de kop gegaan of de afgrond in gereden.
Hartslag van over de 300 beats per minute!! :Y :Y
Later aan Kees Kentrop gevraagd (die probeerde ik namelijk bij te houden) hoe hij dan wel zo hard door die bocht kon. Die gaf toen toe dat hij zijn MZ/Superelastiek frame hier en daar wat had verstevigd zodat z'n wegligging net wat beter was.
 
Sjees, dan ben je ook wel effe aan een borrel toe, als je dat hebt meegemaakt.

'Dan maar niet bijhouden' denk ik dan maar ....
 
Met de wetenschap dat het achterwiel los zou kunnen komen toch maar voor remmen gekozen, en toen ineens hetzelfde effect als op het plaatje.

Heb iets vergelijkbaars met een Zeus gehad. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Bak gekrast rechtsonder. Twee pubers met witte gezichten in de bak. Zo´n bakkie van een Zeus gaat trouwens ook gewoon de lucht in. ´T is net een echte zijspancombinatie.

Sommige wantrouwend ingestelde mensen zeiden toen dat zoiets niet kon. Eigenlijk vonden ze me dus een jokkebrok……

Lekker is dat. Gaan ze eerst navragen bij SideBike of dat wel kan, voor ze me, uiteindelijk, geloofden.

Nog wat andere plaatjes. Het gaat meestal pas fout als je echt tegen de grens aanrijdt of iets wilt uitproberen. Ken je gelijk de grens.

t_etz_racing_sw_465.jpg


t_etz250_aktion_1_148.jpg


t_etz250_aktion_2_114.jpg


t_etz250_aktion_3_327.jpg


t_etz250_aktion_4_112.jpg


Als het interessant is heb ik nog wel wat meer plaatjes en filmpjes (links) van andere voorbeelden.

Richard 8-)
 
Gevaren? Voor het eerst met je wedehelft in de bak rijden (die dat toch al niet zo zag zitten) en dan de eerste de beste rotonde op twee wielen afrijden....

...erg gevaarlijk voor je relatie :+.
 
Heb iets vergelijkbaars met een Zeus gehad. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Bak gekrast rechtsonder. Twee pubers met witte gezichten in de bak. Zo´n bakkie van een Zeus gaat trouwens ook gewoon de lucht in. ´T is net een echte zijspancombinatie.
heb 7 jaar zeus gereden , bak op de grond in een linker bocht , ja , maar bak in de lucht :N :N
en zelf , mocht hij van de grond los komen , valt onmiddelijk de traktie weg en land hij terug met het wiel op de grond.......
 
heb 7 jaar zeus gereden , bak op de grond in een linker bocht , ja , maar bak in de lucht :N :N
en zelf , mocht hij van de grond los komen , valt onmiddelijk de traktie weg en land hij terug met het wiel op de grond.......
Klopt, (tractie wegvallen). Geloof ook niet dat ik geschreven had, dat ik het een halve mijl volhield. (bij die MZ-jes blijft het achterwiel ook niet lang hoog) Even "MARCILLOLES" bellen. O-) Beide gebeurde bij mij al na 2.000 k.


Nadeel van het diff. :Y Een beetje veel meer bodemvrijheid en een sper op een Zeus en ik zou er wel voor kunnen vallen, ondanks het uiterlijk.

Richard 8-)
 
Maar dit zijn dan ook een stel dronken knoeiers -O-
Met de MZ heb ik het ook eens gedaan, niet over de kop, maar de neus aantikken.
Ik kan je vertellen dat je daar nog regelmatig aan blijft terugdenken.

Had het afgelopen vrijdagmiddag, te hard een kleine rotonde op gereden.
Dus rechts, gelijk links en het gas dicht, voelde gelijk haar kontje naar boven komen. Ik denk dat het achterwiel net wel/niet los kwam :/

Later op de dag moest ik stoppen voor een stoplicht, stond vooraan.
Werd groen (gelukkig maar :+ ) en ik geef nogal behoorlijk wat gas. Het achterwiel slipt (olie? Diesel?) en ik voel de achterkant naar links uitbreken. Waarna ik opeens weer grip krijg en de boel aggressief naar rechts knalt :X
Moest flink aan mijn stuur hangen om de boel weer op de rails te krijgen, was wel effe een "schrikmomentje" '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan