Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Bij E10 is het niet alleen maximaal 10% maar ook minimaal 8,5%. Bij E5 is er geen minimum en kan het dus ook 0 zijn.
Dat is sinds kort zo bij E10. 7,5 bio ethanol en dan nog 1 procent andere bio brandstof sinds 2023 als ik het goed heb.

Bij E10 is het niet alleen maximaal 10% maar ook minimaal 8,5%. Bij E5 is er geen minimum en kan het dus ook 0 zijn.
Ja, 0% is prima.
Voor mij altijd benzine met NUL procent ethanol. (immer billig aus Deutschland)

Mijn rijden op de motor is ALTIJD slecht voor het milieu, want al mijn km's zijn alleen voor de fun.
Als ik met de motorrijdt is het zelfs met E10-drab onnodig milieu-belastend. Milieu-huilen daar doe ik niet aan mee.

Door mijn ongeval in Hongarije (was ook al 8k km zinloos) kom ik een tijdje niet meer toe aan motor-rijden.
Wat ben ik blij dat ik (nu al half jaar) zero ethanol in mijn tank van de Blackbird heb gegooid.
ECHTE benzine kan zonder probleem meer dan een jaar in de tank zitten.
Geen bezinksel, geen corrosie, want ECHTE benzine blijft ECHTE benzine.
Nu voorlopig (zonder zorgen) rustig verder revalideren. 🤪

Ik heb nooit additieven geprobeerd, ik ben daar een beetje huiverig voor. Wat doet het? Haalt het de ethanol uit de benzine? Dat denk ik niet. Dan zorg ik er liever voor dat er helemaal geen ethanol in mijn benzine zit dan zogezegd geneutraliseerd ethanol.
Benzine is simpel gezegd een mengsel van benzine en additieven. Wanneer dit voor een langere tijd niet gebruikt wordt. Valt benzine uit elkaar. Het is dus geen mengsel meer. Ethanol zorgt daar bovenop nog voor o.a vocht problemen.
Door specifieke stallingsadditief toe te voegen. Zou er voorkomen moeten worden dat het benzine mengsel uit elkaar valt tijdens de langdurige stalling. Of in ieder geval minder snel gaat. Hoe goed dit additief echt werkt, zijn genoeg discussies en testen/rapporten over te vinden.

E10 zou inderdaad max 10% Bio brandstof zijn. Ben al eens wat tegen gekomen waaruit blijkt dat het ook wel iets meer dan 10% kan zijn (max. was ongeveer 12%)

Benzine is simpel gezegd een mengsel van benzine en additieven. Wanneer dit voor een langere tijd niet gebruikt wordt. Valt benzine uit elkaar. Het is dus geen mengsel meer. Ethanol zorgt daar bovenop nog voor o.a vocht problemen.
Door specifieke stallingsadditief toe te voegen. Zou er voorkomen moeten worden dat het benzine mengsel uit elkaar valt tijdens de langdurige stalling. Of in ieder geval minder snel gaat. Hoe goed dit additief echt werkt, zijn genoeg discussies en testen/rapporten over te vinden.
Benzine is altijd een mengsel van verschillende stoffen, ook als er niets toegevoegd wordt. Het staat zelfs niet vast welke stoffen er in moeten zitten. Benzine moet wel aan bepaalde eisen voldoen om het in een verbrandingsmotor te kunnen gebruiken. Dat is ook een reden dat er zomer- en winterbenzine is. Ook staat vast welke stoffen er niet in mogen zitten in verband met giftigheid.

Wat ik me wel eens afvraag:
Bij een grotere motor dealer hier in mijn omgeving loop ik veel te vaak rond, ook tussen de occasions.
Daar herken ik diverse winkeldochters die er al een paar jaar staan.
Dit zal wel bij meerdere grotere dealers het geval zijn.

Die motoren zouden allemaal voorzien moeten zijn van zo’n overwintering additief.
Of niet, en de nieuwe eigenaar koopt zich bewust een motor met een totaal verziekt brandstofsysteem.

Toch?

Of is de soep toch niet zo heet als dat die hier soms geserveerd wordt?

Ps.: in onze voertuigen komt alleen V-Power.

Bij een grotere motor dealer hier in mijn omgeving loop ik veel te vaak rond, ook tussen de occasions.

Die motoren zouden allemaal voorzien moeten zijn van zo’n overwintering additief.
Of niet, en de nieuwe eigenaar koopt zich bewust een motor met een totaal verziekt brandstofsysteem.

Toch?

Zolang er weinig vocht in de (verwarmde) droge showrooms is trekt de ethanol weinig vocht aan. Dat scheelt al een hele hoop.

Toch?

Wie weet draaien ze af en toe een (proefritje).

Zolang er weinig vocht in de (verwarmde) droge showrooms is trekt de ethanol weinig vocht aan. Dat scheelt al een hele hoop.
Ik heb de mazzel dat mijn motoren in een ondergrondse garage (verdieping van voormalige schuilkelder) staan waar het kurkdroog is en nooit kouder dan 17 graden. Over ethanol in benzine maak ik me dus geen zorgen. En bescherming tegen pekel doe ik ook niet meer. De pekel is in no time opgedroogd en doet geen kwaad meer.

Laatst bewerkt:
Even wat advies gevraagd
Door gezondheidsklachten heb ik zeer weinig kunnen rijden, ik tank altijd 98 en de motor is 1,5 jaar oud.

Nu heb ik vorige week, na 8 maanden stilstand, 45 min kunnen rijden. Gelukkig startte de motor in 1x, lang leve de Honda + accu.
De tank zat net over de helft vol, dus aan het begin van de rit aangevuld met Shell V power.
Het kan best zijn dat het weer maanden duurt ik eer kan rijden.

Is het verstandig iets toe te voegen aan de tank?
Zo ja, wat?

Even wat advies gevraagd
Door gezondheidsklachten heb ik zeer weinig kunnen rijden, ik tank altijd 98 en de motor is 1,5 jaar oud.

Nu heb ik vorige week, na 8 maanden stilstand, 45 min kunnen rijden. Gelukkig startte de motor in 1x, lang leve de Honda + accu.
De tank zat net over de helft vol, dus aan het begin van de rit aangevuld met Shell V power.
Het kan best zijn dat het weer maanden duurt ik eer kan rijden.

Is het verstandig iets toe te voegen aan de tank?
Zo ja, wat?
Tank volgooien met V-Power, en wegzetten :Y.

Ik wist niet dat zo'n beetje ieder merk een premium versie van hun 98 benzine hebben. Goed om te weten :t

Terug
Bovenaan Onderaan