Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Mee eens, maar je moet wel tegen een beetje vernedering kunnen. Ik ben niet echt bang uitgevallen en kan best aardig sturen maar ik heb al meerdere malen meegemaakt dat je zelf denk 'goh wat ben ik lekker bezig' en dat je dan schijnbaar achteloos en moeiteloos voorbij wordt gereden door een local ... 8-)
Ik heb het in de afgelopen 25 jaar slechts 2 keer meegemaakt.
Een stelletje doldwaze locals (deels op scooters, korte broek en teenslippers) die in blinde bochten en/of tunnels gewoon inhaalden (laat maar gaan dacht ik), en 1 keer een Italiaan op een Supermotard die mij in een haarspeldbocht binnendoor stak voordat ik door had dat hij er was. Toen ik de haarspeld door was, was hij al halverwege bij de volgende..... Hij was blijkbaar sneller dan het geluid want ondanks zijn zeer lawaaiige uitlaatdemper (megafoon) hoorde ik hem ook pas toen hij mij voorbij was. :+
 
De Stelvio is in mijn optiek een overgewaardeerde pas, leuk om een keer gereden te hebben maar er zijn veel mooiere passen.

Het grootste probleem in de Dolomieten (en andere berggebieden) zijn de Duitsers en GS rijders die altijd in de weg rijden en denken dat zij de koning van de bergpassen zijn...... het leukste is het rijden op de minder grote en bekende passen waar de lokale Italianen met hun hypernakeds en superbikes komen knallen.

Dan kun je lekker rijden en de Italianen waarderen het als je als Nederlander lekker mee knalt. (of meer O-) )
Achteraan rijden ben je gek er voorbij en knallen.
kamaraad moest lossen maar ik goed ik heb de vlag hoog gehouden (een heel kwartier lang)
 
Je weet dus niet beter.......
Of weet juist veel beter .. en weet in het hoogseizoen de tijdstippen te vinden dat het "te doen is".
Ik begrijp sowieso niet zo goed die hypo aangaande de Stelvio. Schitterende uitzichten maar qua rijden, varianties van bochten en "stuurmanskunsten" zijn er tientallen passen die leuker zijn.
 
Ik heb een paar keer de Stelvio vanaf Stilfs gereden om 6.00 in de morgen, in juni met zonnig weer. Dan is het best leuk. Maar via de Umbrailpas omhoog of omlaag (vanuit Zwitserland), vind ik echt veel mooier. Als ik daar in de buurt ben maak ik ook eerder het rondje via Umbrailpas en Bormio dan van of naar Stilfs.
 
De Stelvio is in mijn optiek een overgewaardeerde pas, leuk om een keer gereden te hebben maar er zijn veel mooiere passen.

Het grootste probleem in de Dolomieten (en andere berggebieden) zijn de Duitsers en GS rijders die altijd in de weg rijden en denken dat zij de koning van de bergpassen zijn...... het leukste is het rijden op de minder grote en bekende passen waar de lokale Italianen met hun hypernakeds en superbikes komen knallen.

Dan kun je lekker rijden en de Italianen waarderen het als je als Nederlander lekker mee knalt. (of meer O-) )
De buitenlanders kunnen doorgaans veel beter knallen dan die locals........ ........vooral tegen bomen, vangrail en ander verkeer.
Ik zie het ieder jaar wel 1 of 2 keer in de Duitse Eifel. Kom je weer uit bij een groepje "knallers met gele platen" .... in de berm... nerveus trekkend aan een kankerstaafje.....op zoek naar onderdelen..... _O-.
Groepsdruk heeft nu eenmaal ook negatieve invloeden op het individu. Je ziet het eveneens bij die te strakke lycra/latex pakjes op carbon fietsen. Solo houden ze zich aan de regels maar in groepsverband denken ze dat ze op de weg alles kunnen en mogen.
 
Laatst bewerkt:
De buitenlanders kunnen doorgaans veel beter knallen dan die locals........ ........vooral tegen bomen, vangrail en ander verkeer.
Ik zie het ieder jaar wel 1 of 2 keer in de Duitse Eifel. Kom je weer uit bij stelletje "knallers met gele platen" .... in de berm... nerveus trekkend aan een kankerstaafje.....op zoek naar onderdelen..... _O-
Zal mij niet gebeuren...... ik rook niet! :+ :+

En zoals ik al eerder zei: in Duitsland zijn de bochten vaak lastiger dan in Italië omdat ze regelmatig knijpen. Daar rij ik met iets meer reserve.

De afgelopen jaren heb ik in Italië vooral teleurgesteld kijkende Duitsers en Oostenrijkers zien staan bij mooie verse krassen op het asfalt.
 
Ik ben nog maar 1 keer in de Dolomieten geweest , wat me het meest bij is gebleven is de mandello pas , geweldig wat een racebaan.
En idd hele kuddes bmw gs rijders , even maximaal gaskabel oprollen en je bent er in een keer 10 voorbij .
 
Mee eens, maar je moet wel tegen een beetje vernedering kunnen. Ik ben niet echt bang uitgevallen en kan best aardig sturen maar ik heb al meerdere malen meegemaakt dat je zelf denk 'goh wat ben ik lekker bezig' en dat je dan schijnbaar achteloos en moeiteloos voorbij wordt gereden door een local ... 8-)
Dat had ik vorig jaar ja, vond het eigenlijk wel grappig. Wordt je in de buitenbocht door een Italiaan op een Tuono in (letterlijk) de korte broek en met pothelm ingehaald, dat maakte we wel ineens nederig *D .
Waarschijnlijk bedoel je de Mendola pas. Dat is inderdaad een soort circuit.......
Erg mooi asfalt maar vond het vorig jaar toen ik er was erg druk. Ik stond bij Predazzo op een camping, als je van daaruit de Passo Pordoi in zuidelijke richting nam was het 's morgens héérlijk opwarmen. Top bochten, best goed asfalt maar vooral erg weinig drukte. Kon je echt goed scheuren.

Zelfde geldt overigens voor de Passo Giau, met pluspunt dat je er een bak prachtige uitzichten bij krijgt op de top.
 
Dat had ik vorig jaar ja, vond het eigenlijk wel grappig. Wordt je in de buitenbocht door een Italiaan op een Tuono in (letterlijk) de korte broek en met pothelm ingehaald, dat maakte we wel ineens nederig *D .

Erg mooi asfalt maar vond het vorig jaar toen ik er was erg druk. Ik stond bij Predazzo op een camping, als je van daaruit de Passo Pordoi in zuidelijke richting nam was het 's morgens héérlijk opwarmen. Top bochten, best goed asfalt maar vooral erg weinig drukte. Kon je echt goed scheuren.

Zelfde geldt overigens voor de Passo Giau, met pluspunt dat je er een bak prachtige uitzichten bij krijgt op de top.
Ik ben er in de laatste week van het laagseizoen ieder jaar, dan is het daar echt genieten.

Heb er ook wel met een duopassagier op een 2009 Fireblade gereden. Zelfs dan alleen maar inhalen........ je moet alleen wat vloeiender rijden. De Italianen vinden/vonden dat prachtig. Genoeg opgestoken duimpjes gehad als ik verderop weer op de rest van de groep stond te wachten.
 
Vraagje hier, plan is om in Juni naar de dolomieten te vertrekken met motor op de aanhangwagen voor een periode van om en nabij 10 dagen. Wat is nou het meest ideaal als uitvalsbasis, is het “beter” om aan de kant Molveno/Trente te zitten of meer noord-oostelijk Val di Gardena/Ortisei/Cortina D’Ampezzo?
 
Inderdaad, kijk naar de prijzen van Hotels, dat kan behoorlijk schelen en rijden doe je toch
 
Vraagje hier, plan is om in Juni naar de dolomieten te vertrekken met motor op de aanhangwagen voor een periode van om en nabij 10 dagen. Wat is nou het meest ideaal als uitvalsbasis, is het “beter” om aan de kant Molveno/Trente te zitten of meer noord-oostelijk Val di Gardena/Ortisei/Cortina D’Ampezzo?
Ik zit al vele jaren in Valgardena/Wolkenstein.
Ideaal bij het mooie gebied, en toch veel rustiger dan bijvoorbeeld Arabba.
En, mocht je dat willen, ook nog de mogelijkheid om een ritje Stelvio/Gaviapas te rijden. Dat is wel een lange dag, maar het kan nog. Zit je oostelijker of zuidelijker, dan ga je dat niet meer redden of je moet snelwegen gaan nemen.
 
Vraagje hier, plan is om in Juni naar de dolomieten te vertrekken met motor op de aanhangwagen voor een periode van om en nabij 10 dagen. Wat is nou het meest ideaal als uitvalsbasis, is het “beter” om aan de kant Molveno/Trente te zitten of meer noord-oostelijk Val di Gardena/Ortisei/Cortina D’Ampezzo?

Zelf 10 dagen vanuit Molveno (Hotel Lory) vertrokken. Dat beviel prima qua uitvalsbasis.
Routes van het hotel gereden. Dat kan ik zeker aanbevelen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan