Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Wij hebben in 2015 op de camping Camping al Lago campingplatz am ledrosee gestaan aan het Lago di Ledro met een tent. Een meertje naast het Lago di Garda. Vandaaruit heel veel toertochten gedaan door de bergen in de omgeving. Deze camping heeft een zeer goed restaurant en is heel vriendelijk geprijsd. Erg goed bevallen.


Bedankt voor de tip.
Ik ben tegenwoordig meer een hotel gebruiker ( vind mijn lijf veel fijner _O- )
 
Wij hebben in 2015 op de camping Camping al Lago campingplatz am ledrosee gestaan aan het Lago di Ledro met een tent. Een meertje naast het Lago di Garda. Vandaaruit heel veel toertochten gedaan door de bergen in de omgeving. Deze camping heeft een zeer goed restaurant en is heel vriendelijk geprijsd. Erg goed bevallen.
Wij hebben daar in 2015 een hotel gehad in Molina de Ledro, Hotel Maroni.
De baas/kok kan heerlijke pizza's maken. Hij bakt er 's zomers tussen de 60 en 100 per dag :)
Maar ook het overige eten is bijzonder goed en gevarieerd. *O* ( Half pension)
's Zomers bij hun niet veel motorrijders, maar wel lekkere stuurwegen in de omgeving. Vooral westelijk kun je alles lekker "los rijden". :] :] :] :Y
Later in de middag komen de Locals daar ook, vaak in kleine groepjes, spelen :] :] 8-) 8-)
 
stukken wegdek waar marmer
in verwerkt zou zijn, en dat gevaarlijk glad was.

Op mijn vraag waar ik dat aan kan herkennen, heb ik geen goed antwoord gekregen.

Wie kan hier iets meer over vertellen ?
Vaak geweest. Volgens mij sowieso geen stukken. Wel zit er wel eens kleurverschil waardoor je denkt dat je gas moet terug nemen.
Type band maakt veel verschil. Ik heb met Michelin allroad banden nooit problemen. Daarbij werd stevig bochtenwerk niet geschuwd. Kwestie van goed scannen (wegdek beoordelen) en daarop anticiperen.
Mocht je regelmatig wegslippen is het toch ff wat rustiger aandoen in bochten en als groep moet je rekening houden met zwakste schakel (rijder).
Weeromstandigheid maakt veel verschil. Is het zonnig maar koel, kan je vanuit heerlijk zonnig droog asfalt in de schaduw ineens rijp op stukken wegdek hebben. Bochten kunnen hoog in de bergen bij buiten temperatuur van 6 graden toch verraderlijk glad(der) zijn.
Komend vanaf Berninipas (op weg naar Dolo's) gleed mijn maat zijn voorwiel weg.
Nog nooit meegemaakt samen.

Kortom, goed anticiperen op weg- en weers omstandigheden is de boodschap maar tegelijkertijd niet verkrampt rijden (o.a. boven je kunnen rijden).

Het blijft verder lastig om via dit medium de juiste wijsheid weer te geven. Tenslotte leer je alleen motor rijden door te ervaren. Hopelijk zijn dat alleen fijne ervaringen.

Een ding is zeker - Dolomieten blijft je trekken als je er eenmaal geweest bent 😊
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen!

Dinsdag vertrekken een vriend en ik naar de dolomieten, naar het plaatsje Bresanone. Het is de bedoeling dat wij maandag weer terug komen naar Nederland.
Wij hebben een motor aanhanger gehuurd en gaan dus met de auto.
nu hebben wij alles voorbereid, behalve het maken van de routes. Ik heb al wel een aantal routes gevonden in youroute, maar kijkende naar het aantal "sterren" die er aan gegeven zijn twijfel ik een beetje.

zijn er hier nog mensen die mij leuke routes kunnen aanraden of nog gpx bestanden op de pc hebben staan van leuke routes?

ik ben echt geen held in het maken van routes, en bepalen hoe lang je de route moet maken is al helemaal een probleem, de ene keer ben ik 1300 weer thuis, maar vaker zou het 0200 worden als ik de routes die ik maak helemaal af zou rijden.

Als er mensen zijn die mij kunnen helpen heel graag!

Groeten Arnold
 
Heeft het hotel waar je verblijft geen routes?

Als je ze zelf maakt probeer ze dan tussen de 250 en 350km te maken. Dit een beetje afhankelijk van je rijstijl en de route. Op een bijna rechte provinciale weg rij je gemiddeld veel harder dan op de Sellapas bv. Persoonlijk ben ik er vaak wel klaar mee na een 300 - 350km en rij op een comfortabele toermotor.

Je hoeft ook niet altijd routes te maken, je kunt ook een aantal dorpjes/steden die op de te rijden route liggen om de beurt als bestemming ingeven en dan in je Navi via recente bestemmingen van de een naar de ander rijden. Kom je vaak de leukste weggetjes tegen.

Je gaat met de auto. neem een laptop mee en maak de route voor de volgende dag s'avonds met een pot bier en een kaart lekker klooien met Basecamp. Als je eenmaal een beetje handigheid hebt is het een werkje van niks.

Veel plezier!
 
Heeft het hotel waar je verblijft geen routes?

Als je ze zelf maakt probeer ze dan tussen de 250 en 350km te maken. Dit een beetje afhankelijk van je rijstijl en de route. Op een bijna rechte provinciale weg rij je gemiddeld veel harder dan op de Sellapas bv. Persoonlijk ben ik er vaak wel klaar mee na een 300 - 350km en rij op een comfortabele toermotor.

Je hoeft ook niet altijd routes te maken, je kunt ook een aantal dorpjes/steden die op de te rijden route liggen om de beurt als bestemming ingeven en dan in je Navi via recente bestemmingen van de een naar de ander rijden. Kom je vaak de leukste weggetjes tegen.

Je gaat met de auto. neem een laptop mee en maak de route voor de volgende dag s'avonds met een pot bier en een kaart lekker klooien met Basecamp. Als je eenmaal een beetje handigheid hebt is het een werkje van niks.

Veel plezier!

We gaan idd met de auto. Maar toch had ik graag routes gehad die al gereden zijn en waarvan ik weet dat ik langs mooie wegen en passen kom. Daar komt bij dat ik echt geen held ben met het maken van routes.
Ik heb nu 3 routes gedownload. Daar zit iig de stelviopas bij.
Verder de "8meren route" en de "3 Meren route"

Maar verder heb ik geen idee.
 
Goedemorgen!

Dinsdag vertrekken een vriend en ik naar de dolomieten, naar het plaatsje Bresanone. Het is de bedoeling dat wij maandag weer terug komen naar Nederland.
<knip>
Als er mensen zijn die mij kunnen helpen heel graag!

Groeten Arnold

Bressanone 2.gdb

Een handvol routes in die regio.
Misschien kan je er een paar stukken van gebruiken :]
 
Goedemorgen!

Dinsdag vertrekken een vriend en ik naar de dolomieten, naar het plaatsje Bresanone.

Ik vertrek over 3 weken. Zit in Hotel Fernblick. En jij ?
Heb ze om routes gevraagd maar nog niks gekregen.
Ben ook zoekende. Of ik ga zelf een aantal passen uitzoeken en maak de routes zelf.
Fluitje van een cent in basecamp. (let op dat je alle punten als softpoint kenmerkt)
 
Ik vertrek over 3 weken. Zit in Hotel Fernblick. En jij ?
Heb ze om routes gevraagd maar nog niks gekregen.
Ben ook zoekende. Of ik ga zelf een aantal passen uitzoeken en maak de routes zelf.
Fluitje van een cent in basecamp. (let op dat je alle punten als softpoint kenmerkt)


Wij hebben een appartement gehuurd.ik heb het appartemenu zelf niet geboekt. Ik heb geen idee hoe het heet. Ik ben inmiddels druk aan het routes maken. Ik wanneer ik ze heb gereden wil ik de mooiste wel sturen.
Ik ben zelf nu bezig met tyre voor de routes. Ik vind het wel ideaal. Wanneer je op de kaart een weg ziet met veel bochtjes kun je met streetvieuw een idee krijgen of het de moeite waard is.

https://drive.google.com/open?id=0B4WFk1MXF-T4cGxZY0hLVkdteGc

Een handvol routes in die regio.
Misschien kan je er een paar stukken van gebruiken :]

Deze zijn wel handig! Ik heb tot nu toe 1 route die ten westen van bolzano zit, dus deze kan ik zeker gebruiken!
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een appartement gehuurd.ik heb het appartemenu zelf niet geboekt. Ik heb geen idee hoe het heet. Ik ben inmiddels druk aan het routes maken. Ik wanneer ik ze heb gereden wil ik de mooiste wel sturen.
Ik ben zelf nu bezig met tyre voor de routes. Ik vind het wel ideaal. Wanneer je op de kaart een weg ziet met veel bochtjes kun je met streetvieuw een idee krijgen of het de moeite waard is.Deze zijn wel handig! Ik heb tot nu toe 1 route die ten westen van bolzano zit, dus deze kan ik zeker gebruiken!

Ik werk met Basecamp van Garmin. Het meeste werk zit in de voorbereiding. Vinden van de juiste plaatsen en wegen die je wil rijden. Het inkloppenz zelf stelt in Basecamp niks voor.

Waar ik geen ervaring in heb is het bepalen wat haalbaar is voor één dag. Welke passen kun je op een dag doen, welke niet etc....
Ik kom veel in de Eifel en daar kan ik het goed inschatten maar voor de alpen/dolomieten onbreekt me de ervaring. Denk zelf dat 300-400km per dag haalbaar moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan