het grote cb topic the seventies

Voor een fotoshoot voor een magazine ben ik op zoek naar een speld in een hooiberg. Een los CB750 SOHC-motorblok. Ik heb al verschillende vragen her en der gesteld, maar heb er nog geen kunnen vinden die ik voor een korte tijd kan lenen.

Voor een artikel ben ik op zoek naar een dergelijk motorblok, waarvan de uiterlijke, alsmede innerlijke staat niet echt belangrijk is. Zolang de cilinders, kop en zijdeksels gemonteerd zijn is dit genoeg. Is er hier heel misschien iemand die een blok los heeft liggen door bijvoorbeeld een revisie/reparatie en te leen? Of een tip waar ik de vraag ook zou kunnen stellen? Eventueel een CB350/500 zou ook nog een optie zijn.
Vraag het hier eens aan,misschien heeft hij nog wat liggen wat je mag lenen
,of de blauwe plaat,
 
Eindelijk geen oliedruppels er meer onder. 🥳
Zelfs na 18 jaar... blijft toch een leuke motor om af en toe op rond te rijden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220602_184343548~3.jpg
    IMG_20220602_184343548~3.jpg
    470,8 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20220602_184313074~2.jpg
    IMG_20220602_184313074~2.jpg
    329,7 KB · Weergaven: 54
Ik ben benieuwd of er iemand een Raask rem/schakelset heeft liggen voor een CB550f?
 
Dank voor de tip, deze had ik reeds gezien idd. Als er geen mooie gebruikte boven komt drijven kan dit altijd nog.
 
Thanks daar kan ik wat mee. Wegens andere klus iets uitgesteld en nu het WP handboek al binnen.
Echter is die wel heel globaal wat betreft olie.
Welke olie gooien jullie er in?
De vorige eigenaar had het over 10W50 wat de dealer er in gooide om het olie gebruik flink terug te dringen. Echter had hij geen idee van mineraal/half/syntheet of merk.
Ik zit zelf te aan 15/20W50 semi syntheet, of zit ik daar compleet verkeerd?

Trouwens leuk om hier weer eens plaatjes aan te vullen (staat al in ander topic, maarja showen in HET topic mag toch O-) )
Was m'n eerste poging tot uitdeuken.
Voor (zie deuk in tank):
Bekijk bijlage 1590789
Bekijk bijlage 1590785
Na:
Bekijk bijlage 1590786
Bekijk bijlage 1590787
Bekijk bijlage 1590788
De vriend waaraan hij is verkocht rijdt er niet meer mee en heeft besloten hem te verkopen. Nog liefhebbers hier?
 
Leuk topic btw!

Ik zal meteen even gebruik maken mijn CB te introduceren.
Ruim 5 jaar terug kocht een vriend twee blauwe CB550F’s uit 1977, 1 mét kenteken, 1 zonder als donor.
Meteen beide helemaal gedemonteerd met als doel 1 goede op te bouwen.
Dat is er nooit van gekomen…
Tot ik het bericht kreeg ‘kom maar halen, ik weet dat jij er wél iets mee gaat doen’.
Ik heb dus destijds de twee bikes opgehaald, alles in kratten en dozen…tot de laatste schroef uit elkaar.
Sindsdien staat het bij een vriend in de garage en hij is in de tussentijd ook besmet met het CB virus!
We zijn van alle gemakken voorzien, we reinigen ultrasoon, stralen, slijpen, polijsten alles zelf.
Het eerste wat ik aan de CB heb gedaan is de wielen laten coaten en vervolgens zelf gevlochten met zwarte spaken.
De afgelopen twee jaar is er weinig gedaan aan de CB maar vanaf begin dit jaar werk ik er 1 á 2 avonden in de week aan.
Weinig kosten zijn bespaart gebleven. De kop is gevlakt, eerste overmaat zuigers erin.
Alles ultrasoon gereinigd.
Blok is dus klaar, remmen, wielen ook.
Dingen die gedaan moeten worden is de kabelboom aansluiten, er moet nog een teller komen. Knipperlichten is nog een ding. En zoals je kunt zien het zadel.
Geen haast, alles op zijn tijd….en wanneer er geld ‘over’ is :)
Hier wat beelden:
 

Bijlagen

  • 3EF35C7C-7736-485B-8676-B1DC9ED4DB19.jpeg
    3EF35C7C-7736-485B-8676-B1DC9ED4DB19.jpeg
    366,1 KB · Weergaven: 34
  • DBF4D1A3-6375-4EFC-A32A-42634FB91206.jpeg
    DBF4D1A3-6375-4EFC-A32A-42634FB91206.jpeg
    196,5 KB · Weergaven: 32
  • 280C03AB-39DF-48A6-B13F-EF249CD3D3EF.jpeg
    280C03AB-39DF-48A6-B13F-EF249CD3D3EF.jpeg
    315,9 KB · Weergaven: 31
  • 021F6719-047B-4F21-936A-47DCD644952F.jpeg
    021F6719-047B-4F21-936A-47DCD644952F.jpeg
    327,4 KB · Weergaven: 32
  • BDBC30DB-3E70-4D0B-9644-1FEF4A3A4303.jpeg
    BDBC30DB-3E70-4D0B-9644-1FEF4A3A4303.jpeg
    287,5 KB · Weergaven: 30
  • 12734BA8-3736-4A85-9B9B-8BD1BBC9A87A.jpeg
    12734BA8-3736-4A85-9B9B-8BD1BBC9A87A.jpeg
    207,1 KB · Weergaven: 32
  • 1589A1C4-4386-45C9-BC69-35001E1CA0AF.jpeg
    1589A1C4-4386-45C9-BC69-35001E1CA0AF.jpeg
    341,6 KB · Weergaven: 36
  • 41DC1B9C-EFF8-40FA-A436-949010CC5388.jpeg
    41DC1B9C-EFF8-40FA-A436-949010CC5388.jpeg
    480,9 KB · Weergaven: 39
  • 92DA22E7-71E3-488A-A259-32FF52B4E88F.jpeg
    92DA22E7-71E3-488A-A259-32FF52B4E88F.jpeg
    460,8 KB · Weergaven: 36
  • 4626BD53-017E-4A8A-BE68-F94DDAB06BD5.jpeg
    4626BD53-017E-4A8A-BE68-F94DDAB06BD5.jpeg
    235,2 KB · Weergaven: 31
  • 8CE35EA0-4102-4A3F-9A8B-95720478F169.jpeg
    8CE35EA0-4102-4A3F-9A8B-95720478F169.jpeg
    241,1 KB · Weergaven: 27
  • 69233B43-63DD-4454-8240-78C0DCCD462C.jpeg
    69233B43-63DD-4454-8240-78C0DCCD462C.jpeg
    409,2 KB · Weergaven: 33
Lekker kippenvel geluidje met mijn eigenbouw 4-4 uitlaat. Ik zou het wel ietsje minder luid willen laten zijn, maar helaas passen er in deze dempers geen dB-killers.

Alleen nou maar hopen dat de politie er geen kippenvel van krijgt ;)
Kost toch gauw rond de 400,-
 
Ik denk erover m'n CB 400 f te verkopen.
Nou weet ik niet wat ik ervoor zou moeten vragen, hij is op wat kleine dingetjes na, eigenlijk best in mooie conditie.
Zie foto:
1664016870002.png

Op de uitlaatdemper, en het ontbreken van de reflectortjes op de lamporen is ie origineel. Hoofdremcylinder is op de foto ook niet origineel, maar een originele is erbij, net als het originele gereedschapssetje.
Er is maar weinig werk aan, maar ik heb eigenlijk geen tijd ervoor..
 
Dan nog zou ik de uren er wel echt even in steken.
Een motor waar "weinig aan moet gebeuren, maar kom er niet aan toe" is een gigantische rooie vlag en betekent 9/10 keer dat er eigenlijk een veel groter probleem is wat je mooi kunt verstoppen achter kleinere simpel lijkende defecten. Ga je ook terug zien in de biedingen. Klein beetje werk niet doen kan je zo 1000 euro minder opleveren.
Bij wijze van neem je er een dag vrij voor. 1000 per dag verdien ik niet vaak.
 
Dan nog zou ik de uren er wel echt even in steken.
Een motor waar "weinig aan moet gebeuren, maar kom er niet aan toe" is een gigantische rooie vlag en betekent 9/10 keer dat er eigenlijk een veel groter probleem is wat je mooi kunt verstoppen achter kleinere simpel lijkende defecten. Ga je ook terug zien in de biedingen. Klein beetje werk niet doen kan je zo 1000 euro minder opleveren.
Bij wijze van neem je er een dag vrij voor. 1000 per dag verdien ik niet vaak.
Misschien doe ik dat dan wel. Maar het enige wat er nog gedaan moet worden, is een lekkende benzinekraan fixen, klepdekselpakking vervangen en de koppeling nakijken, meer niet. En een accu kopen. Hij loopt verder prima toen ik hem met behulp van m'n z650 gestart heb, en een fles benzine aan een touwtje, met slangetje naar de carbs.
 
Dat zijn serieus de klusjes die ik nog even zou doen.
Accu, kleppendeksel pakking en benzine kraan is een uurtje werk. Maar zonder heb je een niet startende motor waar op verschillende plekken vloeistof uit komt. Verkoopt erg slecht 😅
 
Ik denk erover m'n CB 400 f te verkopen.
Nou weet ik niet wat ik ervoor zou moeten vragen, hij is op wat kleine dingetjes na, eigenlijk best in mooie conditie.
Zie foto:
Bekijk bijlage 1806817
Op de uitlaatdemper, en het ontbreken van de reflectortjes op de lamporen is ie origineel. Hoofdremcylinder is op de foto ook niet origineel, maar een originele is erbij, net als het originele gereedschapssetje.
Er is maar weinig werk aan, maar ik heb eigenlijk geen tijd ervoor..
Nou de liefde is gauw bekoeld😳,geen tijd vind ik altijd zo,n slap excuus :Y ,zal eerder geen zin zijn:z,tijd kan je maken🤔
Alleen de kleppendekselpakking vervangen zal aardig wat werk zijn want als ik het mij goed herinner moet het blok daarvoor uit het frame.
 
Laatst bewerkt:
Nou de liefde is gauw bekoeld😳
Nee, dat is ie niet. Ik heb andere motieven...
Hij kost echter geen drol in de verzekering, dus dat is niet het probleem. Misschien hou ik hem wel, ik twijfel echt om hem te verkopen.
Maar heb gewoon geen fut meer om in de garage bezig te zijn..Als ik 50km gereden heb dit jaar is het veel, alles staat maar te staan.
 
Nou de liefde is gauw bekoeld😳,geen tijd vind ik altijd zo,n slap excuus :Y ,zal eerder geen zin zijn:z,tijd kan je maken🤔
Alleen de kleppendekselpakking vervangen zal aardig wat werk zijn want als ik het mij goed herinner moet het blok daarvoor uit het frame.
Bij de 650 hoefde dat niet iig.
 
Nee, dat is ie niet. Ik heb andere motieven...
Hij kost echter geen drol in de verzekering, dus dat is niet het probleem. Misschien hou ik hem wel, ik twijfel echt om hem te verkopen.
Maar heb gewoon geen fut meer om in de garage bezig te zijn..Als ik 50km gereden heb dit jaar is het veel, alles staat maar te staan.
Ja die periodes heb ik ook gehad,vooral toen ik er 14 had staan,dan word je gestoord van het werk om het rijdend
en netjes te houden,dus grotendeels verkocht aan liefhebbers en het leven zag er weer een stuk vrolijker uit.
 
Nou de liefde is gauw bekoeld😳,geen tijd vind ik altijd zo,n slap excuus :Y ,zal eerder geen zin zijn:z,tijd kan je maken🤔
Alleen de kleppendekselpakking vervangen zal aardig wat werk zijn want als ik het mij goed herinner moet het blok daarvoor uit het frame.
Ahh, je hebt nog wat toegevoegd...Niet echt netjes, zo over me te oordelen vind je niet? Je weet niet hoe ik lichamelijk achteruit aan het gaan ben.
Maar laat verder maar.
 
Ik denk erover m'n CB 400 f te verkopen.
Nou weet ik niet wat ik ervoor zou moeten vragen, hij is op wat kleine dingetjes na, eigenlijk best in mooie conditie.
Zie foto:
Bekijk bijlage 1806817
Op de uitlaatdemper, en het ontbreken van de reflectortjes op de lamporen is ie origineel. Hoofdremcylinder is op de foto ook niet origineel, maar een originele is erbij, net als het originele gereedschapssetje.
Er is maar weinig werk aan, maar ik heb eigenlijk geen tijd ervoor..
Hoi Coert,
Indien je deze motor nog overweegt te verkopen, heb ik wellicht serieuze interesse. Ik heb je zojuist via Facebook messenger al een wat uitgebreider bericht gestuurd incl. mijn telefoonnummer.
Ik hoor graag van je.
Hartelijke groeten, Laurent
 
Terug
Bovenaan Onderaan