Het gastvrije Moto Guzzi toermotor topic deel 2

wat is het stil hier, zijn alle guzzi rijders nog in winterslaap?
Ik heb een setje nieuwe banden gekocht voor de stelvio en dacht dit is een mooi moment om ze te monteren (pirelli trial 2). Ik heb zon hbm setje om de banden zelf te vervangen en met een hoop gevloek en gescheld lukt het mij altijd wel om een bandje zelf te vervangen.
vervolgens zag het er best wel vies uit, dus ik dacht , ik ga de vering maar eens checken en smeren, dan kan die er ook weer even tegenaan.
IMG-20240202-WA0075.jpeg

bij mij lopen dit soort dingen altijd heel erg uit de hand, want als hij dan toch uit elkaar ligt kan ik het volgende ook wel ff checken.
In dit geval wel nuttig, want dit waren ooit(in een ver verleden) naaldlagers:
stelvio.jpg

muur vast, niet meer los te krijgen zonder te beschadigen, dan maar een andere bestellen. gelukkig heb ik er een op marktplaats gevonden, hopen dat die in beter staat is dan de mijne.
Gelijk maar even kleppen stellen, voorvorkolie en keerringen verversen, olie vervangen en alles wat maar olie of vet nodig heeft langslopen en dan zou hij weer klaar moeten zijn voor 2024.
 
"Even" wat onderhoud zegt ie _O-
Nee hoor lekker bezig man 🤟
Ik heb inmiddels al weer een paar honderd km gereden op de Cali, nog wat puntjes op de i zetten, en hij/zij is klaar voor het seizoen
 
wat is het stil hier, zijn alle guzzi rijders nog in winterslaap?
Ik heb een setje nieuwe banden gekocht voor de stelvio en dacht dit is een mooi moment om ze te monteren (pirelli trial 2). Ik heb zon hbm setje om de banden zelf te vervangen en met een hoop gevloek en gescheld lukt het mij altijd wel om een bandje zelf te vervangen.
vervolgens zag het er best wel vies uit, dus ik dacht , ik ga de vering maar eens checken en smeren, dan kan die er ook weer even tegenaan.
Bekijk bijlage 1970777
bij mij lopen dit soort dingen altijd heel erg uit de hand, want als hij dan toch uit elkaar ligt kan ik het volgende ook wel ff checken.
In dit geval wel nuttig, want dit waren ooit(in een ver verleden) naaldlagers:
Bekijk bijlage 1970778
muur vast, niet meer los te krijgen zonder te beschadigen, dan maar een andere bestellen. gelukkig heb ik er een op marktplaats gevonden, hopen dat die in beter staat is dan de mijne.
Gelijk maar even kleppen stellen, voorvorkolie en keerringen verversen, olie vervangen en alles wat maar olie of vet nodig heeft langslopen en dan zou hij weer klaar moeten zijn voor 2024.
Lekker als je plek enz hebt om dat allemaal zelf te doen 👍
 
Ik ben deze winter hoofdzakelijk bezig geweest met een 40 jaar oude Honda VF750F die 20 jaar stil gestaan heeft weer (low budget) rijklaar te maken. Vooral het low budget is nogal lastig te realiseren. Ik leen de accu van de Guzzi regelmatig om e.e.a. te testen.

Grtz,
Cees
 
Ik ben deze winter hoofdzakelijk bezig geweest met een 40 jaar oude Honda VF750F die 20 jaar stil gestaan heeft weer (low budget) rijklaar te maken. Vooral het low budget is nogal lastig te realiseren. Ik leen de accu van de Guzzi regelmatig om e.e.a. te testen.

Grtz,
Cees
Lekker bezig, ik ben met een cb550 uit 1977 om op te knappen en een intruder bezig, die mag een bobber worden.
 
Rap gedaan 👍. Welke bandenspanning hou jij aan als ik vragen mag?

Ps als mijn Stelvio uit haar winterslaap komt, neem ik nog ff contact met jou op over die mapping.
ja zeker rap. op marktplaats nette onderdelen gevonden, zondag verstuurd, maandag binnengekomen en dan ga ik niet netflixen hoor.
de workshop manual zegt 2,5bar voor en 2,9 achter, dus dat doe ik maar netjes.
ik hoor je wel over de mapping, dat zit erop voor je de koffie op hebt.
 
Dat linksysteem wordt bijna altijd vergeten, ook door motorzaken.
Ik had er hier pas nog een die had ook een beurt gehad en was klaar voor het seizoen, nou niet dus hij liep al niet mooi dus gesynchroniseerd en de remolie achter was zwart, deze ook maar even ververst, linksysteem was kurkdroog.
Bij de guzzi gebeurt er niet zoveel als de link droog is of verroest behalve dat je veel speling krijgt en ook in het bochtenwerk gaat merken.
Bij andere merken, bv FJR zijn er al serieuze ongelukken gebeurt omdat gewoon de dogbones afbraken tijdens het rijden door niet het linksysteem te smeren.
Goed bezig dus, mooie Guzzi ook trouwens .
 
Dat linksysteem wordt bijna altijd vergeten, ook door motorzaken.
Ik had er hier pas nog een die had ook een beurt gehad en was klaar voor het seizoen, nou niet dus hij liep al niet mooi dus gesynchroniseerd en de remolie achter was zwart, deze ook maar even ververst, linksysteem was kurkdroog.
Bij de guzzi gebeurt er niet zoveel als de link droog is of verroest behalve dat je veel speling krijgt en ook in het bochtenwerk gaat merken.
Bij andere merken, bv FJR zijn er al serieuze ongelukken gebeurt omdat gewoon de dogbones afbraken tijdens het rijden door niet het linksysteem te smeren.
Goed bezig dus, mooie Guzzi ook trouwens .
ja, 'vergeten'...Mijn vorige motor was een FJR, fantastische motor, daar had ik een soortgelijk probleem. is allemaal wel op te lossen, maar je moet er niet aan denken dat zon ding afbreekt als je erop rijdt. Bij de stelvio voelde ik wel al dat hij wat minder soepel veerde en voelde ook een soort klik. ik hoop dat dit het was anders moet ik doorzoeken.
 
bij mij lopen dit soort dingen altijd heel erg uit de hand, want als hij dan toch uit elkaar ligt kan ik het volgende ook wel ff checken.
In dit geval wel nuttig, want dit waren ooit(in een ver verleden) naaldlagers:
Bekijk bijlage 1970778
Wat voor kilometerstand heb je erop staan? 😕 Heb een breva 850 staan uit dezelfde bouwjaren en mag die dan ook wel eens gaan controleren dan.
 
Wat voor kilometerstand heb je erop staan? 😕 Heb een breva 850 staan uit dezelfde bouwjaren en mag die dan ook wel eens gaan controleren dan.
Ongeveer 70.000km. Die lagers zouden bij normaal onderhoud wel langer mee moeten kunnen, maar het kan zekergeen kwaad om dat even te checken.
 
Ongeveer 70.000km. Die lagers zouden bij normaal onderhoud wel langer mee moeten kunnen, maar het kan zekergeen kwaad om dat even te checken.
Moet dan ook alles los of kan je het ook zo smeren? Als alles los moet is dat wellicht ook de reden dat t niet vaak gebeurt tijdens een beurt in de garage?
 
Om de een of andere reden zijn de fabrikanten uiterst spaarzaam met vet :? als je motor nieuw is zit er eigenlijk al te weinig vet in bvb balhoofd en link lagers, vocht en daardoor roest heeft dan vrij spel.
 
Moet dan ook alles los of kan je het ook zo smeren? Als alles los moet is dat wellicht ook de reden dat t niet vaak gebeurt tijdens een beurt in de garage?
Dat weet ik eigenlijk niet zeker, maar het valt het allemaal wel mee. De achterband zit met 4 bouten vast, de remklauw met 2, abssensor met 1 boutje. Cardanklok met 4 bouten. Achterbrug met 1 as en dan benje al bij de vering aangekomen. Ohja, uitlaat zit in de weg, 2 bouten. Alles bij elkaar minder dan 15 minuten werk. Dan het veersysteem, smeren, weer in elkaar en dan ben je zo 3 kwartier tot een uur bezig, dat telt wel op met een uurloon van een monteur en daarom doen ze het misschien niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan