Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Als het begonnen is na je service beurt zal daar wel de oorsprong liggen. Lijkt 'simpelweg' een verstopping. Wat heb je allemaal losgehad?
Wel raar dat het maar om 1 en niet om 2 cilinders gaat.
was groot onderhoud,dus
olie,filter,kleppen gesteld en alle oliën ververst
daarna kleppendeksel er terug op en de carbs gesynchroniseerd.
benzinetank er terug opgelegd en alles klaar gemaakt voor een testrit.
tijdens de testrit zat er toen precies een vogel in de motor(gepiep,drooglopen nokkenas)en fluctueerde het motortoerental.
terug naar de werkplaats gereden en gemerkt dat de nokkenas droogstond aan de rechtse cilinder.
de 3de cilinder stond nog gesmeerd.
het is effectief de smering onder de brug waar de nokkenas mee vastzit die niet doorgeeft. bij de 3de cilinder krijgt hij nog smering van bovenaf via de leiding die van vanonder aan de achterzijde van de kop binnenkomt
na losleggen van de linkse en rechtse brug over de inlaatnok merk je duidelijk dat er olie word geduwd,enkel bij de rechtse gebeurd dit niet
en aan de staat van de uitlaatnok te zien is dit ook het geval voor de uitlaat nok :-(
aan de inlaatnok is er ook een klein beetje aluminiumbraampjes te zien dus hij was al aan het inslijten.

;(

ik weet niet of de te maken kosten intressant zijn om uit te voeren
 
Neen, alles van dichting en filter zijn origineel suzuki. Geen vloeibare pakking oid gebruikt.
Je kan mooi zien aan de nokkenas dat de rechtse oververhit is door droogdraaien.
Oorzaak? Verstopping oliekanaal ?
Maar als je de doppen aan de zijkant verwijderd is het net of er nooit olie is doorgelopen , stonden droog en waren precies nog nieuw. Maar kan me niet voorstellen dat er 41000km word gereden zonder die smering
Wel heel raar dat het kurkdroog is, in het kleppendeksel zitten ook oliekanalen voor de koeling, is die nu verstopt/geblokkeerd geraakt ofzo? Al lijkt het me sterk dat je daar 41K km mee kunt 'smeren'.

Kun je luchtdruk in het gat van het lager zetten en vloeit dit dan ergens heen?
Stroomt de olie wel lekker door nu of is er uberhaupt bijna geen flow meer?
 
In je kleppendeksel zitten ronde seals die de bougiegaten afsluiten. Die toevallig verdraaid gemonteerd? Krijg je 1. Lekkage in bougiegat en 2. Minder smering bij die nokkenas.
 
Wel heel raar dat het kurkdroog is, in het kleppendeksel zitten ook oliekanalen voor de koeling, is die nu verstopt/geblokkeerd geraakt ofzo? Al lijkt het me sterk dat je daar 41K km mee kunt 'smeren'.

Kun je luchtdruk in het gat van het lager zetten en vloeit dit dan ergens heen?
Stroomt de olie wel lekker door nu of is er uberhaupt bijna geen flow meer?
Hebben gisteren al perslucht geblazen viabhet oliedrukcontact. Kwam niks uit aan de rechtse cilinder, wel aan de linkse(hadden aan beide zijdes de brugjes afgehaald)
 
Hebben gisteren al perslucht geblazen viabhet oliedrukcontact. Kwam niks uit aan de rechtse cilinder, wel aan de linkse(hadden aan beide zijdes de brugjes afgehaald)
Als het echt in het onderblok zit moet de boel uit elkaar totdat je iets uit een leiding hebt gepeuterd… maar aangezien je al slijtage hebt is dat wellicht sowieso nodig. Hoe erg zijn de loopsporen? De kop is een stuk minder hard dan de nokkenas, en er valt weinig aan te reviseren als die lagering eenmaal is ingelopen helaas.

Feit is wel dat als dit direct na een beurt is begonnen, het vrijwel zeker een menselijke fout is geweest. Dus denk even heel goed terug aan de stappen die je gedaan hebt…
 
Als het echt in het onderblok zit moet de boel uit elkaar totdat je iets uit een leiding hebt gepeuterd… maar aangezien je al slijtage hebt is dat wellicht sowieso nodig. Hoe erg zijn de loopsporen? De kop is een stuk minder hard dan de nokkenas, en er valt weinig aan te reviseren als die lagering eenmaal is ingelopen helaas.

Feit is wel dat als dit direct na een beurt is begonnen, het vrijwel zeker een menselijke fout is geweest. Dus denk even heel goed terug aan de stappen die je gedaan hebt…
De slijtage is minimaal, als de nokken eruit zijn zal alles eens nagemeten worden. Zou zowiezo de inlaatnok veranderen voor een gsxr nokkenas, uitlaat hetzelfde laten.kop is idd aluminium
Motor zal uit elkaar gaan, men vriend die het oh uitvoerde en ik zijn samen nieuwsgierig naar wat de oorzaak kan zijn. Ik vrees ook voor een menselijke fout.
 
Iemand toevallig nog de luchtfilterkapjes liggen in het zilver van een GSF600 waar die vanaf wil?


Voor een paar tientjes ben je klaar ;)
 
Zadel had 2 scheurtjes.
Voorzien van een nieuw lapje stof!
 

Bijlagen

  • C3891716-D6D9-4823-BD4D-D767F8F33E1E.jpeg
    C3891716-D6D9-4823-BD4D-D767F8F33E1E.jpeg
    210,2 KB · Weergaven: 21
Ik gebruik een outdoor skai leer.
Belangrijk dat die goed waterdicht is en schimmelvrij.
Kijk anders even op www. Skai-leer.nl

Ik heb nog een stuk over voor 1 zadel overigens.
 
Hallo iedereen

Aantal maanden geleden een Bandit 400 gekocht, staat al ruim 10 jaar stil. Nu begonnen met demonteren, plan is eerst draaiende te krijgen. Vanmorgen de carburateurs los gehaald, alles is vergaan verteerd en verstopt. Dus maar even nadenken of een vervangende set vinden of de carburateurs restaureren...
 

Bijlagen

  • IMG_20220716_163637.jpg
    IMG_20220716_163637.jpg
    274,4 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20220716_163647.jpg
    IMG_20220716_163647.jpg
    264,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG_20220723_104248_957.jpg
    IMG_20220723_104248_957.jpg
    292,4 KB · Weergaven: 27
Hallo allemaal!
Ik heb mezelf eigenlijk nog niet eens voorgesteld dus bij deze:
Mijn naam is David, 38 jaar en sinds kort in het bezit van een zwarte Bandit S 600 uit 2000.

Tot nu toe erg tevreden en aangezien ik net pas mijn rijbewijs heb leek mij dit een prima motor om mee te beginnen.

Ik heb in oudere topics wel eens een Bandit voorbij zien komen met een seatcover om er voor het oog een mono-seat van te maken en dat lijkt mij ook wel wat aangezien ik dit zadel wat lomp vind overkomen.

Hebben jullie misschien meer voorbeelden hiervan of goede sites om zoiets te bestellen?

Groetjes David
 

Bijlagen

  • IMG-20220527-WA0009.jpeg
    IMG-20220527-WA0009.jpeg
    147,4 KB · Weergaven: 24
  • IMG_20220527_194109.jpg
    IMG_20220527_194109.jpg
    395,6 KB · Weergaven: 24
Hallo iedereen

Aantal maanden geleden een Bandit 400 gekocht, staat al ruim 10 jaar stil. Nu begonnen met demonteren, plan is eerst draaiende te krijgen. Vanmorgen de carburateurs los gehaald, alles is vergaan verteerd en verstopt. Dus maar even nadenken of een vervangende set vinden of de carburateurs restaureren...
Leuk nog een 400 :) welkom!
Ik heb alle rubbers en verbindingen aan de buitenzijde ook nodig. En 1 van de membranen is ook gescheurd. Dus de carbs zijn in zeer slechte conditie. Ik ga opzoek naar een betere vervanging set

Ik heb mijn revisiesetje hiervandaan: Suzuki Bandit 400 Carburettor Kits GSF-400
Is wel uit taiwan maar dit is een van de weinige setjes met echt de goeie maten voor de 400. En van Viton dus gaat lang mee.

Membramen kan je van librane.de krijgen. Je kan die van de GS500 <1998/2001 bestellen. Die heeft dezelfde carbs (BST33SS). Ook handig als je een 2e hands setje carbs zoekt voor onderdelen.

Let er wel op dat (gezien je dubbele schijfremmen voor) je misschien een duits model hebt met BST32 ipv BST33.

En anders opzoek naar een 2e hands setje carbs / sloop GSF400 :)
 
Leuk nog een 400 :) welkom!


Ik heb mijn revisiesetje hiervandaan: Suzuki Bandit 400 Carburettor Kits GSF-400
Is wel uit taiwan maar dit is een van de weinige setjes met echt de goeie maten voor de 400. En van Viton dus gaat lang mee.

Membramen kan je van librane.de krijgen. Je kan die van de GS500 <1998/2001 bestellen. Die heeft dezelfde carbs (BST33SS). Ook handig als je een 2e hands setje carbs zoekt voor onderdelen.

Let er wel op dat (gezien je dubbele voor schijfremmen) je misschien een duits model hebt met BST32 ipv BST33.

En anders opzoek naar een 2e hands setje carbs / sloop GSF400 :)
Super bedankt voor deze informatie 👌😎👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan