Hercules

Is geen spam hoor, het is immers een hercules topic ;)
Mooi dat je er ook een hebt, foto?

Verder kan je je tank makkelijk ontroesten via elektrolyse. Dit weekend post ik hier foto's van de elektrolyse van een tank. Mijn tank is ook geroest namelijk.

Verder kan je nog wel een andere tank vinden via de links die ik in de OP heb gepost.
 
Elektrolyse is echt heel simpel.
Het enige wat je nodighebt is een gelijkstroomlader, beetje kabel, stukje hout, een op te offeren stukje ijzer en duktape.

sam1167.jpg

sam1168k.jpg

sam1169d.jpg


Dan maak je het op te offeren stukje ijzer vast via het houten plankje. Zorg ervoor dat het ijzer nergens de tank raakt of je hebt kortsluiting. In het water los je wat soda op voor de geleiding.
De plus sluit je aan op het op te offeren stuk ijzer, de min op de tank.

sam1172l.jpg

sam1173u.jpg

sam1174.jpg



Daarna is het geduld hebben. Veel geduld.
Na een halfuurtje is het al duidelijk wat er aan het gebeuren is:

sam1180o.jpg

sam1185b.jpg


Nu nog een dagje laten verderdoen. Het roest wordt omgezet in hematiet, een zwarte neerslag. Die krijg je er uit met wat zuur. Dus na de elektrolyse gaat er verdund citroenzuur in.
 
Laatst bewerkt:
Elektrolyse is echt heel simpel.
Het enige wat je nodighebt is een gelijkstroomlader, beetje kabel, stukje hout, een op te offeren stukje ijzer en duktape.

[http://img208.imageshack.us/img208/1106/sam1167.jpg (afbeelding)]
[http://img849.imageshack.us/img849/2459/sam1168k.jpg (afbeelding)]
[http://img805.imageshack.us/img805/3456/sam1169d.jpg (afbeelding)]

Dan maak je het op te offeren stukje ijzer vast via het houten plankje. Zorg ervoor dat het ijzer nergens de tank raakt of je hebt kortsluiting. In het water los je wat soda op voor de geleiding.
De plus sluit je aan op het op te offeren stuk ijzer, de min op de tank.

[http://img38.imageshack.us/img38/6449/sam1172l.jpg (afbeelding)]
[http://img855.imageshack.us/img855/2831/sam1173u.jpg (afbeelding)]
[http://img528.imageshack.us/img528/8454/sam1174.jpg (afbeelding)]


Daarna is het geduld hebben. Veel geduld.
Na een halfuurtje is het al duidelijk wat er aan het gebeuren is:

[http://img853.imageshack.us/img853/8498/sam1180o.jpg (afbeelding)]
[http://img214.imageshack.us/img214/1797/sam1185b.jpg (afbeelding)]

Nu nog een dagje laten verderdoen. Het roest wordt omgezet in hematiet, een zwarte neerslag. Die krijg je er uit met wat zuur. Dus na de elektrolyse gaat er verdund citroenzuur in.
Dus een paar flessen goedkope cola zal ook prima werken?
 
Roest lost toch sowieso wel op in cola?! google leerde mij via chemieforum van niet...

is dit niet wat?

http://www.bio-ontroester.nl/shop/index.php?item=bio-ontroester&action=page&group_id=10&lang=NL (linkjklik)
 
Ziet er profesioneel uit! Ga je de tank na deze behandeling nog bewerken met iets om roest in de toekomst te voorkomen? Hoe kom je aan een gelijkstroomlader?
Ik heb mijn Hercules net voor het eerst aan het draaien gekregen, ben helemaal high van de 2-takt dampen. Ik probeer later wat foto's te posten.
Ga straks even op mijn K180 rijden, heb de smaak te pakken!
 
Mooi Geurt dat die van jou ook weer loopt!!! Kicken is dat altijd he!
Als je nog in de buurt met je k180 komt Geurt: je bent welkom.

Die Elektrolyse aanpak ziet er ook goed uit. Heb dat nooit eerder gezien. Mooie info.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er profesioneel uit! Ga je de tank na deze behandeling nog bewerken met iets om roest in de toekomst te voorkomen? Hoe kom je aan een gelijkstroomlader?
Ik heb mijn Hercules net voor het eerst aan het draaien gekregen, ben helemaal high van de 2-takt dampen. Ik probeer later wat foto's te posten.
Ga straks even op mijn K180 rijden, heb de smaak te pakken!

Een gewone lader voor bv een autobatterij volstaat. Je kan zelfs een gewone lader nemen. Goed uitgelegd filmpje

images


Je moet gewoon zien dat het een gelijkstroomlader (DC, geen AC) is.
Denk niet dat ik ze verder ga behandelen. De tank is geroest omdat ze jarenlang zonder benzine zat. Zeker met de tweetaktolie er bij, en steeds met een volle tank wegzetten moet denk ik volstaan om roest in de toekomst te vermijden. Gewoon na elke rit thuis weer opvullen.

Jij hebt er twee dan? Ben benieuwd naar foto's!
 
Laatst bewerkt:
Tijdens elektrolyse:

15nx2k8.jpg


Na de elektrolyse was alle roest verdwenen en omgevormd:

2afzm1g.jpg

2s6amup.jpg


Daarna 400 gram citroenzuur in de tank gedaan, en gevuld met water tot de rand. Na 24 uurtjes trekken, en daarne heel veel spoelen krijg je dit:

o94pec.jpg


Prachtig gelukt dus.

Ook de benzinefilter nog proper gemaakt.

hwwi6f.jpg


Zo zag de tank er uit voor de elektrolyse:

314s686.jpg
 
Fantastisch zeg!! :}

Inderdaad, als je de uitleg nog iets uitgebreider maakt, met name welke laders allemaal geschikt zijn, dan is het een prima how-to om je tank te ontroesten!
 
Vandaag eens goed aan de slag gegaan met water en spons. Alles eens mooi gekuist.
Tevens de carburator terug gemonteerd, de bougie vervangen en de cilinderkop eens gelicht. Cilinder ziet er nog goed uit!

2lcpf9h.jpg

2hywad1.jpg

j8ksag.jpg


Oude en nieuwe bougie is een groot verschil:

ie1esh.jpg


Bij het monteren van de carburator heb ik het stuk van de motor gepoetst onder de carburator. Daar kwam dit naar voren van onder de smurrie:

64m3gx.jpg


Dit is de toegang tot de koppelingsolie. Nu nog eens zoeken hoe ik ze kan aflaten en vervangen.

Verder wou ik de ketting er opleggen, maar die krijg ik er niet op. Ik kom er net niet.
Ik vrees dat dit komt door het tandwiel 14 ipv 13, ketting heeft 114 schakels. Iemand enig idee of er een ketting voor dit model bestaat van 115 schakels? Of hoe ik de ketting beter kan aantrekken? Ze is natuurlijk erg vettig en dat maakt alles nog moeilijker. Achterwiel staat op het uiterste natuurlijk.

Zo staat hij er nu bij:

2ir5fty.jpg
 
Verder wou ik de ketting er opleggen, maar die krijg ik er niet op. Ik kom er net niet.
Ik vrees dat dit komt door het tandwiel 14 ipv 13, ketting heeft 114 schakels. Iemand enig idee of er een ketting voor dit model bestaat van 115 schakels? Of hoe ik de ketting beter kan aantrekken? Ze is natuurlijk erg vettig en dat maakt alles nog moeilijker. Achterwiel staat op het uiterste natuurlijk.

Zo staat hij er nu bij:

[http://i41.tinypic.com/2ir5fty.jpg (afbeelding)]

Andere ketting kopen denk ik en daar een paar schakels vanaf slijpen. :9
 
Vandaag voorwiel er uitgehaald om de voorrem eens te bekijken. Ook die is perfect, das dus weer een meevaller. Alles eens mooi poetsen en wiel kan er terug in.

Tevens ook de batterij gevuld met zuur en aangesloten. Zo kon ik eens kijken hoe het met de verlichting is gesteld. Ik heb voorlopig maar één knipperlicht, het andere moet ik nog aansluiten. Het knipperlicht brandt, maar knippert niet.

Het voorlicht brandt ook niet. Daar moet ik naar kijken. Achterlicht brandt, maar geen remlicht.
210kaz8.jpg
 
Vandaag geverifieerd of ik de ketting had met het juiste aantal schakels, wat het geval was.
Even praktisch nagedacht en op 2 minuten de ketting geklonken.

35lbuoz.jpg

2py6hwg.jpg
 
Vandaag eens goed aan de slag gegaan met water en spons. Alles eens mooi gekuist.
Tevens de carburator terug gemonteerd, de bougie vervangen en de cilinderkop eens gelicht. Cilinder ziet er nog goed uit!

[http://i44.tinypic.com/2lcpf9h.jpg (afbeelding)]
[http://i43.tinypic.com/2hywad1.jpg (afbeelding)]
[http://i43.tinypic.com/j8ksag.jpg (afbeelding)]

Oude en nieuwe bougie is een groot verschil:

[http://i41.tinypic.com/ie1esh.jpg (afbeelding)]

Bij het monteren van de carburator heb ik het stuk van de motor gepoetst onder de carburator. Daar kwam dit naar voren van onder de smurrie:

[http://i44.tinypic.com/64m3gx.jpg (afbeelding)]

Dit is de toegang tot de koppelingsolie. Nu nog eens zoeken hoe ik ze kan aflaten en vervangen.

Verder wou ik de ketting er opleggen, maar die krijg ik er niet op. Ik kom er net niet.
Ik vrees dat dit komt door het tandwiel 14 ipv 13, ketting heeft 114 schakels. Iemand enig idee of er een ketting voor dit model bestaat van 115 schakels? Of hoe ik de ketting beter kan aantrekken? Ze is natuurlijk erg vettig en dat maakt alles nog moeilijker. Achterwiel staat op het uiterste natuurlijk.

Zo staat hij er nu bij:

[http://i41.tinypic.com/2ir5fty.jpg (afbeelding)]


Onderaan het blok zal een plug zitten daar kan je de olie aflaten(ook de vulplug losdraaien,anders zou het blok vacuum kunnen trekken,weet niet of er een carter ontluchting opzit).
Voor de volledigheid,die olie smeert ook je versnellingsbak :)
 
Onderaan het blok zal een plug zitten daar kan je de olie aflaten(ook de vulplug losdraaien,anders zou het blok vacuum kunnen trekken,weet niet of er een carter ontluchting opzit).
Ik heb ergens gelezen dat de bout onder aan het motorblok iets te maken heeft met de kickstarter. Olie aftappen doe je dan door de carterzijkant aan de kant van de koppeling los te maken.
 
Voorwiel zit er terug in.

Weet iemand waarvoor de draaiknop aan het balhoofd dient? Ik kan er niets van terugvinden.
 
Voorwiel zit er terug in.

Weet iemand waarvoor de draaiknop aan het balhoofd dient? Ik kan er niets van terugvinden.
Dat is je stuurdemper.

Onder aan het balhoofd zullen een paar grote ringen zitten met iets van voeringmateriaal er tussen in. Door het aandraaien van die knop klem je het voeringmateriaal steviger tussen de ringen en dat is de demping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan