(her)starten motor lukt niet na blok heet is. Moet 10-15 min wachten voor die weer wilt starten (1983 SUZUKI GSX 400 F)

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
335
170
Na ik de motor uit zet na een lange rit om bijvoorbeeld te tanken, start die daarna niet meer.

Hij loopt wel over maar hij start niet, moet dan 10-15 min wachten tot die een beetje is afgekoeld en dan start die wel maar moeizaam.

Hij loopt ervoor, en na het starten gewoon perfect. Dus ik snap niet zo zeer waar ik moet beginnen.

Heb zelf al accu en laadsysteem gecheckt, accu blijft altijd voltage geven, en laadt gewoon op aangezien die voltage blijft houden.

Nogmaals, het is specifiek het starten wat niet lukt na die heet is. Eenmaal gestart na 10-15 min koelen loopt die weer prima zoals gewend voor de gehele rit.
 
Eensch.. doch als electrische start, en niet-frisse bobine blijft er misschien te weinig prik over om de gare bobines voldoende te voeden?
Zomaar theoriedinges..

TS kan trachten de electroden van de bougies 50% naar elkaar toe te buigen en kijken/hier melden of 't wat helpt.
 
Heb voor de zekerheid toch even de kleppen gecheckt, waren best uit spec. Meeste waren losser dan 0.13mm en 1 setje was te strak. Misschien dat door de warmte en het uitzetten van metaal onder hitte door de kleppen die te los stonden net niet genoeg compressie was om te kunnen starten?

Zal het in ieder geval in de gaten houden.
 
Mijn advies
Eerst motor nazien , dus kleppen controleren ,compressie ,nieuwe bougie carburateur van binnen schoon maken en nazien . connector ontsteking en bedrading nazien. Benzine aanvoer controleren .
Nu motor goed warm tijden thuis stoppen . Uit zetten een minuut wachten starten ja / nee
Bij nee. Controleer bougies op goede vonk .
Bij nee, bobine uitwisselen nog geen goede vonk . Cdi van werkende motor ( vrienden dienst ) er even op . Tussen tijds proberen te starten . Wel goede vonk en bougies zijn droog /schoon start hulp gebruiken (extra benzine va luchtfilter inspuiten ) nog niet starten .
Cdi nazien / uitwisselen .
 
Hoe loopt je benzineslang (van de tank naar de carburateurs) en wat voor benzinefilter zit er tussen.
En in navolging daarvan: is het beter of slechter als je volle choke gebruikt bij een warme start (dat kan je je bougies kosten, dus probeer het svp als je thuis komt met warme motor, of ergens waar je het komende uur goed zit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan