Help!!! 'Newbie' op zoek naar een antwoord/advies..

misschien ook een denken aan thundercat is prima begin motor. zou ik eerder doen als een 400.
Wil je toch een 400 zou ik voor Yamaha gaan, oudere kawa's zijn vaak duurder in onderhoud. Ik vind yamaha gewoon leuker als honda.

Succes met kiezen
 
Liever een milde 600cc als de GSX600f dan een KTM EXC450 :)
Karakter van de motor is natuurlijk veel belangrijker dan de cilinderinhoud.

Toen ik begon heb ik een groot aantal verschillende motoren geprobeerd (veel motorrijders in de familie en vriendenkring) en ik heb als beginner de GSX600f als een heel geschikte motor ervaren. Rijdt prima, mild, genoeg vermogen, fijne fiets en zeer goedkoop.
Mijn broer heeft hem uit eindelijk verkocht voor 650 euro. Dr moesten wat kleine dingetjes aan gebeuren maar was een prima fiets.

Honda heeft ook zoiets, de CBR600f, maar op 1 of andere manier wordt daar over het algemeen meer voor betaald.
 
Laatst bewerkt:
Misschien denk ik 'iets te voorzichtig'... FZR600, CBR600 zal ik iig eens proefrijden! Da's zeker. De reacties tot nu toe leveren me weer nieuwe inzichten op, hartstikke goed.
De genoemde Suzuki GSX 600 lijkt me daarbij ook nog wel wat, in die categorie.

Moet zeggen dat ik vooral via AutoTrader ziet te 'scouten' cq zoeken.... Zie veelal dezelfde namen van dealers/motorhandelaars voorbij komen.... Zijn er nog notoire figuren in de lande waar je vooral GEEN motor moet kopen???? (afstand is me om het even)
 
Echter, vooral de 400cc'tjes hebben heel veel toeren gedraaid en daarbij slijt een motor nou eenmaal, ook als hij warm is. Een 400cc met bijv. 70.000 km zou ik minder gauw kopen dan een Blackbird met hetzelfde aantal km's.

Weer +1
De meeste 400cc-tjes zijn toerenblokjes.
Op de snelweg kan dat best snel vervelen en een beetje kracht onderin is vaak ook heel fijn.

Er zijn legio topics geweest over 'de beste beginnersmotor'.
Gebruik de zoekfunctie maar en bereid je voor op een paar avondjes lezen.
Een knip en klaar antwoord zal je dan nog niet echt hebben.

Mijn mening in deze is dat hoe zwaarder, sportiever of pittiger de motor des te kleiner wordt je foutmarge.
Als je eens een misser maakt op een 'tamme' (en lichte) 600 dan is dat veelal weer recht te breien. Soms eens een natte plek in je broek maar niets extreems.
Doe je dit op bijv. een Gixxer 1000 met 185 of zo PK dan kun je er van verzekerd van zijn dat je er bijv. af geworpen wordt.
Fouten worden harder afgestraft en je moet gewoon meer ervaring en inzicht hebben om daar veilig genoeg mee op pad te kunnen.

Maar een 600 of tamme 750 (geen supersports) als beginnersfiets....waarom niet?
 
Hulde voor alle reacties tot nu toe mensen... Even een antwoord op wat vragen die leven, zo te zien:"

Idd...geboren in 1981, dus 'gewoon' zware motor en niet <25kw

En waarom 400?? Simpelweg omdat ik meende te horen/lezen dat dit misschien beter was dan een 600 (bijv CBR600 of FZR600) om op te beginnen.

Maar die zijn dus ook prima om als beginnersmotor te doen, begrijp ik hieruit.

Enne, dank voor de feli's... Heb wel 459 vreugdedansjes gemaakt vandaag haha!!! :D

Joh, elke motor gaat hard genoeg om jezelf in de vernieling te rijden ;)

Ik heb dit seizoen mijn eerste gekocht. Een leuke GSX750F van 10 jaar oud voor 2000E.
Die 4 cilinder daarvan rijd lekker soepel in vergelijking tot die 2 cilinder CBF500 lesmotor. :)
Het heeft duidelijk merkbaar meer vermogen als een les motor, maar ik vond het vrij snel wennen.
Gewoon nemen wat goed voelt als je rijdt :) En probeer is een motor met wat meer vermogen met een proefrit. je merkt snel genoeg of het wat voor je is.

Er zijn dan best wel wat modelen die dan in je budget liggen.
Zoals een ZZR600, GSX600F, GSX750F of CBR600F bijvoorbeeld. Allemaal best lollige fietsjes met een niet al te buikschuiverige zit :)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!

Enne, er is niks leukers dan een motor uitzoeken.
Maar ik zou denk ik ook gewoon in het 600-segment gaan neuzen.
Daarin is het aanbod nu eenmaal vele malen groter, en kan je tegen scherpe prijzen vaak hele mooie fietsen vinden.

Bijvoorbeeld een Yamaha Thundercat, of een Honda CBR600F.
(Zomaar even twee willekeurige modellen, er zijn er natuurlijk nog veel meer)

Succes met shoppen!
 
Ik heb ook een honda cbr600f als beginnersfiets en dat is zeker niet te veel cc. Het zit wat minder sportief dan de RR en hij is wat makkelijker te sturen, dat maakt het ook een geschikte motor.
Zo ook de soes gsxf 600, maar die rijd wel best anders, daarvoor moet je echt proefrijden.
 
De lelijke eendjes raken inderdaad een beetje op maar ik zie het verband in deze niet echt? :?

Dan zou je, je zelf eens wat meer moeten verdiepen in het karakter van een motorblok. Ik had het niet over rij gedrag maar natuurlijk over het ontplooien van het vermogen. Dit is over het algemeen niet linair en 'kickt' er in ene in. Nu hebben 2 cilinders daar over het algemeen minder last van dat is veel geleidelijker.

:P
 
Dan zou je, je zelf eens wat meer moeten verdiepen in het karakter van een motorblok. Ik had het niet over rij gedrag maar natuurlijk over het ontplooien van het vermogen. Dit is over het algemeen niet linair en 'kickt' er in ene in. Nu hebben 2 cilinders daar over het algemeen minder last van dat is veel geleidelijker.

:P

Denk helaas niet echt dat nog veel mensen me iets wijs kunnen maken wat betreft motorkarakter.
Niet om je af te zeiken of iets anders maar een 2 of 4 cilinder motorfietsblok vergelijken qua algeheel karakter met een auto gaat er bij mij niet in.
Dat kun je i.m.h.o. echt op geen enkele juiste manier vergelijken. :N
 
Potverdikke, wat enorm veel reacties al. Ben natuurlijk nieuw hier, maar wat is dat mooi om te zien hoezeer mensen dan willen helpen of van advies willen dienen.

Bevestigt weer eens wat ze altijd zeggen over motorrijders: sociaal volk! Leuk!! Dank!
Voel me nu al helemaal thuis :Y
 
Toergerichte 600cc viercilinders zoals ze hier genoemd zijn werken prima als eerste motor. Ik heb bijvoorbeeld gelest op een Bandit 600.
 
Je hebt zelf de controle over je gashendel.. Een 600cc is onderin zoveel sterker dat het veel lekkerder rijdt op rustige toeren. Wordt niet meteen verliefd op de eerste de beste motor. Als er bijvoorbeeld een versleten band op zit o.i.d. dan weet je dat de eigenaar misschien wel nalatig is, je koopt dan meestal andermans ellende.

Als je de kosten van het onderhoud dan laat doen had je net zo goed een motor bij de motorzaak kunnen kopen die gewoon klaar is voor de komende 6000 km zonder onderhoud. Garantie is erg fijn bij het kopen van een motor, klein dingetje mis even langs de dealer en het wordt geregeld.

Met een budget van 2000 is er nog best wat keuze maar meestal mag je bij een particuliere motor meteen een grote onderhoudsbeurt tegenaan gooien...
 
Ach ja, vroegâh, toen nog niemand op dat idee van 25KW was gekomen waren fietsen zoals de CBR 600F etc. etc. 600cc-tjes en tamme 750's juist de beginnersmotoren.

Maarrrrrrrrrr, vergeet terloops ook niet dat een bijv. een ZX-6R in 2008 of zo er 131 pk uit perste op 167 Kg en een '95-er 105Pk op 182 Kg.
Nu ziet dat er niet zo spectaculair uit maar ruw gerekend toch 30% meer vermogen op een lager gewicht.
 
ben zelf jaren geleden begonnen op een fazer600 en heb hier met veel plezier
en vertrouwen 3 jaar op gereden, is inderdaad een allemans vriend die als je
hem echt gaat uitknijpen ook sportief van zijn plek komt zonder dat je het
gevoel hebt hem niet meer in de hand te hebben, en nooit wat mee gehad.

een 4 cilinder is meestal soepeler en rustiger bij aan/uit reactie van het gas
daar tegenover heeft een twin meer karakter dus keuze is persoonlijk

veel plezier met je zoektocht en alvast veel veilige kilometers toegewenst

:W
 
Voor wheelies is een 2cilinder wel weer fijner vind ik persoonlijk. Door de remmende werking wanneer je het gas loslaat. Maarja weet niet of je dat meeneemt in je keuze....

@Zeemeeuw Ben het met je eens <600cc is handig voor als je 25kw moet rijden maar 600cc is prima om mee te beginnen. We zijn toch niet gemaakt van snijkoek...?
 
@Friesemotormuis Ben blij te horen dat je als ''newbie'' gaat voor de motorzaak bespaart je mogelijk een hele hoop ellende...
 
Denk helaas niet echt dat nog veel mensen me iets wijs kunnen maken wat betreft motorkarakter.
Niet om je af te zeiken of iets anders maar een 2 of 4 cilinder motorfietsblok vergelijken qua algeheel karakter met een auto gaat er bij mij niet in.
Dat kun je i.m.h.o. echt op geen enkele juiste manier vergelijken. :N

Dat komt omdat er geen 2 cilinder autoblokken meer worden gemaakt ;) O-)

Je hebt natuurlijk gelijk het valt totaal niet te vergelijken, ik probeerde alleen het idee dat men dient op te stappen op een 2 cilinder omdat, dat makkelijker zijn dan een 4 cilinder wat te verminderen omdat een 4 cilinder net zo, zei het niet makkelijker, is om op te stappen.

Ik was ook van plan om juist NIET bij een particulier te kopen, maar juist WEL bij een motorzaak ( a la Motoport etc)

Helemaal top idee wat mij betreft, zoalang je het echter niet bij Motoport koop. Ken net zo goed Ikbenteduurport heten.

Kijk voor goede info ff op baatsen.com. Zijn een hoop goede zaken, maar een enkeling wil je een arm uitdraaien.
 
Ik zou een Honda VFR750 kopen. Een fatsoenlijke heb je al van rond de 1300,- eur. Weliswaar 23 jaar oud, maar het zijn betrouwbare blokken en met een beetje zoeken kun je wel een mooie op de kop tikken.
 
Hallo, nieuw hier... Vanochtend (!!!) mn rijbewijs gehaald, jawel! :Y
Vooropgesteld: de vraag die ik nu stel is misschien vaker gesteld, maar niet zo specifiek als het om een vergelijk van exact deze 3 types gaat volgens mij (heb idd al ff gezocht, zoals het hoort)...

Met een budget van slechts hooguit 2000 zoek ik natuurlijk een beginnersmotor, maar wel met sportieve uitstraling. Na al veel te hebben gelezen en gezocht op wat nu beschikbaar is her en der, kwam ik tot deze drie.... simpele vraag: welke zou JIJ me aanraden als 'newbie'???

- Honda CBR 400 RR uit 1989 - 37.000 km - 1300e (wit,rood,zwart)
- Yamaha FZR 400 uit 1992 - 36.000 km - 1500e (blauw, zwart)
- Kawasaki GPZ500 uit 1994 - 56.000 km - 1300e (rood, wit)


Help me out... benieuwd! B.v.d!

Ik denk dat je eerst moet weten welke motor dé motor voor jou is. Het is geen brood wat je koopt bij de supermarkt, een motor is meestal emotie op wielen.
Gewoon lekker op het internet kijken, diverse motorzaken bezoeken, een type uitkiezen dat bij je budget past en de beste opzoeken. Je komt vanzelf jouw motor tegen. Mocht dat voor het budget niet lukken, gewoon over de winter doorzoeken. De wereld staat vol met motoren die te koop staan hoor, je keuze is enorm, ook in jouw budget.
 
AT74duc ben ik het volledig mee eens als je overhaast door enthousiasme een motor koopt dan kijk je door alles heen en denk oh dat geeft niet en dit maak ik wel en dat doe ik wel. Neem de tijd! Bekijk net zoveel motoren totdat er een echte goede tussen zit...
 
Ik zou voor de GPZ500. Da's nog een redelijk gangbaar type. De 400'en zijn vrijwel zeker (Japanse) import machines. Da's hoeft niet erg te zijn, juist leuk zo'n exotisch apparaat, maar onderdelen kon nog wel eens lastig worden.

En idd kun je dan wat meer geld uitgeven aan goede kleding waar je flink wat jaren mee vooruit kan.

HJ
 
Terug
Bovenaan Onderaan