Helm uit 2007. Veilig..?

Gaat inderdaad om de norm. Zo valt een oude helm met keurmerk ook binnen de norm die de afgelopen 20 jaar niet veranderd is. Dus als je een nieuwe helm koop dan voor een ece22.06 gaan, dat is/wordt de nieuwe norm. Maar ik vermoed dat veel ece22.05 helmen daar ook wel doorheen komen

Jawel,

Er is een prima onderzoek geplaatst in dit topic.

Dus alleen wat anders kopen als comfort en pasvorm niet goed is
Op basis van een test van fietshelmen kun je geen conclusies trekken over de levensduur van motorhelmen. Je zou hooguit enige hoop kunnen hebben.

aaah weer een isdezehelmnogveilig-topic

Ik schets alleen even een scenario

Jij gaat lekker rijden met de vriendin.
Je komt een koekwaus tegen die jullie tegen de grond rijdt
Je komt net verkeerd terecht met de nodige consequenties
Een arts zegt: sorry, maar u had niet in de lappenmand gezeten als u een goede helm had gedragen
"Ja, MaAr Op MoTuRfoRuM zEiDeN Ze DaT HiJ nOg VeiLiG wAs"

Of, je geeft nu wat extra geld uit voor je gemoedsrust

Jij mag kiezen :)

Op basis van een test van fietshelmen kun je geen conclusies trekken over de levensduur van motorhelmen. Je zou hooguit enige hoop kunnen hebben.
Uit welk materiaal bestaat een motorhelm grotendeels?

Uit welk materiaal bestaat een motorhelm grotendeels?
Bespaar je de moeite. Hij heeft die onderzoeken en posts niet gelezen voor hij z'n mening gevormd heeft, dus dat gaat hij achteraf ook niet doen

Bespaar je de moeite. Hij heeft die onderzoeken en posts niet gelezen voor hij z'n mening gevormd heeft, dus dat gaat hij achteraf ook niet doen
Het simplisme viert hoogtij. Zoek maar eens op wat dat betekent.

Het simplisme viert hoogtij. Zoek maar eens op wat dat betekent.
Hoef ik niet op te zoeken. Als je het onderzoek gelezen had, dan had je begrepen dat je de resultaten kunt extrapoleren naar andere typen helmen met eenzelfde constructie en materiaalgebruik. Maar je hebt het niet gelezen. En dat ga je ook niet doen. Geeft niet hoor :W

aaah weer een isdezehelmnogveilig-topic

Ik schets alleen even een scenario

Jij gaat lekker rijden met de vriendin.
Je komt een koekwaus tegen die jullie tegen de grond rijdt
Je komt net verkeerd terecht met de nodige consequenties
Een arts zegt: sorry, maar u had niet in de lappenmand gezeten als u een goede helm had gedragen
"Ja, MaAr Op MoTuRfoRuM zEiDeN Ze DaT HiJ nOg VeiLiG wAs"

Of, je geeft nu wat extra geld uit voor je gemoedsrust

Jij mag kiezen :)
Ja, want dit gaat een arts inderdaad zeggen.
Het gaat mij meer om de vraag of het marketing is, of dat het daadwerkelijk waar is wat de verkopers/fabrikanten zeggen.

Ik ben over het algemeen benieuwd naar de wetenschap erachter i.p.v. het de commercie erachter.

Betreft mijn vriendin en haar veiligheid: ik weet helemaal niet eens óf ze het leuk vindt. Ik ga niet een heel pak aanschaffen terwijl daar twijfels over zijn. Een klein ritje binnen de bebouwde kom kan naar mijn idee al antwoord geven of ze dit vaker wilt doen of niet.
Wilt ze het, dan komt er direct een eendelig leren pak en een Alpinestars R10 Team Carbon helm.

Laatst bewerkt:
Hoef ik niet op te zoeken. Als je het onderzoek gelezen had, dan had je begrepen dat je de resultaten kunt extrapoleren naar andere typen helmen met eenzelfde constructie en materiaalgebruik. Maar je hebt het niet gelezen. En dat ga je ook niet doen. Geeft niet hoor :W
Jij weet niet wat extrapoleren betekent.

Het lijkt me dat de keuze hier is tussen iets waarvan je niet zeker weet of het nog 'veilig genoeg' is en iets kopen waar je van uit mag gaan dat je dat wel van weet.

Laatst bewerkt:
ik heb nog helmen die veel ouder zijn en die ik gerust nog zou dragen...
Het is net als met banden denk ik, sommige durven niet eens met een band te rijden die 10 jaar oud is.
Soms wel, meestal niet. Net zoals een band, het is een klein stukje materiaal die je beschermt tegen ernstig letsel.

Soms wel, meestal niet. Net zoals een band, het is een klein stukje materiaal die je beschermt tegen ernstig letsel.

Zit er ook rubber in een motorhelm? Het is gewoon bewezen dat EPS na 20 jaar nog steeds binnen de norm valt

Nog een bron

"Age did not affect any of the dependent variables"

Laatst bewerkt:
Uit mijn studietijd toen ik nog in de kunststoffen werkte, dit zal sinds 2004 niet veranderd zijn

Kunststoffen (polymeren) bestaan uit lange, met elkaar verbonden moleculaire ketens. Worden thermoplastische kunststoffen aan een voortdurende warmte eigenlijk hitte, blootgesteld, splitsen de lange, aan de thermoplast zijn sterkte gevende polymeerketens zich af. Dit verkorten van de macromoleculen leidt tot toenemende brosheid van het materiaal. Zijn mechanische sterkte verminderd zich. Dat is wat we kennen als veroudering van kunststof.

Het opnemen van aromatische en andere mesomere structuren in het polymere verminderden de veroudering en laten maximale toepassingstemperaturen van meer dan 250 °C toe.
Dit gaat dus op voor de normale buitenschalen. Wat piepschuim doet binnen in die schaal zal niet veel anders zijn.

Al het andere is bullshite en bangmakerij.

Is dit marketingpraat of is het de waarheid?
Sowieso marketingpraat maar met een vleugje onderliggende waarheid als je de verdraaing uit context getrokken informatie weer in juiste vorm weet te krijgen en die middels begrijpend lezen tot je kan nemen.

Vaak is de binnenvoering het probleem die vergaat.

Ik rij nog steeds rond, met vólste vertrouwen, met een Davida jet uit 2007..ECE-R-22.05.
Helm ligt altijd binnen in een hoes, en komt alleen in het licht als ik op de brommer zit.
Voering is uitneem- en wasbaar, gebeurt eens in de 3 jaar ofzo.

Een schaal zal vast verouderen, maar het is vooral marketing..
Ik acht mezelf in staat om visueel een helm te beoordelen.
Vaak bu-j te bange

Laatst bewerkt:
vorig jaar ook nog "ambrass" gehad met nen helm-verkoper. was op zoek naar een nieuw vizier voor mijn 5 jaar oude Scorpion.
Verkoper : maar meneer, die helm is te oud en ge moet ne nieuwe kopen
ikke : ik ben hier voor een vizier, niet voor een helm.
verkoper : veel blah blah blah over veroudering etc ....
ikke : kan zijn maar helm ziet hooguit 10keer per jaar UV en er scheelt verder niks mee
verkoper : jamaar ...
ikke : niks jamaar, hebt ge een vizier liggen en wilt ge van "uwen ouwen brol" af of nie ?

het was precies dik tegen zijn zin dat hij van zijnen "ouwen brol" toch nog een vizier kon verkopen |(

Een soortgelijke discussie had ik toen ik een nieuw anti-fog plaatje in mijn vizier van een 8jr oude systeem helm wilde hebben, waarmee ik rij als de Vif mag draven.
"Dat u dat dúrft met zo'n oude helm!" zei de verkoper van een bekende franchiser..
"tuurlijk wel, thuis draag ik ook gewoon m'n berevel en Vikinghelm..."

Nog nooit iemand zó schaapachtig zien staan kijken

Terug
Bovenaan Onderaan