Helm uit 2007. Veilig..?

JeffreyB.

MF'er
Lid geworden
28 feb 2024
Berichten
244
Waarderingsscore
157
Locatie
Vlakbij Rotterdam
Beste allen,

Ik heb in 2007 (aan het einde van mijn mooie scooter-tijd) een SHARK S-650 (zie foto) gekocht die ik destijds een keer of 3 gedragen heb.
Daarna is hij netjes in het zakje gegaan en heeft hij weinig daglicht gezien.


Nu ik recent mijn rijbewijs heb gehaald en mijn vriendin ook soms achterop gaat dacht ik; hee, dat is top, ik heb nog een extra helm.

Daarna besefte ik mij dat de jaren toch wat sneller zijn gegaan dan ik dacht want de helm dateert dus helemaal uit 2007….

En ja, ik ken de verhalen over kunststoffen die na 7 jaar niet meer veilig zullen zijn enz. maar vandaar nu deze vraag:
Is dit marketingpraat of is het de waarheid?

1722458336866.jpeg
 
Geen idee of het marketing praat is.

Maar 17 jaar is wel erg oud...voor een helm dan😉. Ik zou alleen al voor de gemoedsrust een nieuwe helm kopen voor je meisje.
 
Helm van 17 jaar oud............ Ik zou het niet doen. Gewoon nieuwe kleding voor haar kopen. Zelf ben je ook niet hetzelfde als 17 jaar geleden. Alles wordt oud......
 
Volledig veilig, gewoon dragen die handel.

bronnen:

1. Age has a Minimal Effect on the Impact Performance of Field-Used Bicycle Helmets - PubMed
2. Een diepgaande studie wbt bescherming oude helmen 3. Samenvatting van bovenstaand onderzoek Update: Helmets Proven to Perform for Decades

"There are reasons to replace your helmet, but simple age is not one of them.

Extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. MEA Forensic announced at a May ASTM F08.53 technical meeting the results of their testing of 675 bicycle helmets, some as old as 26 years. "There is no justification for two to ten year replacement recommendations based on impact performance," said MEA's Alyssa DeMarco.

This is the first time anyone has applied rigorous science to assessing the effects of age on helmet foam liners. It is a welcome antidote to the strident marketing claims that foam deteriorates with age. There are other reasons to replace a helmet--crash damage, strap deterioration, improving fit--but simple aging of the foam liner is not one of them."



en als je het niet aandurft hoop ik dat je je helm wellicht kan doneren aan een of ander testcentrum zodat ze die marketingclaim kunnen toetsen wbt vervangen na x jaar ;)
 
Laatst bewerkt:
@Dark0z .. gaat dat over fietshelmen? En mag je dan wel iets zeggen over motorhelmen?

@TS; ik zou hem gewoon vervangen.. nieuwe helm kost 3x geen reet.. en is een belangrijk stuk veiligheid. Nog niet te spreken over de sprong die helmen gemaakt hebben qua veiligheid.
 
@Dark0z .. gaat dat over fietshelmen? En mag je dan wel iets zeggen over motorhelmen?

@TS; ik zou hem gewoon vervangen.. nieuwe helm kost 3x geen reet.. en is een belangrijk stuk veiligheid. Nog niet te spreken over de sprong die helmen gemaakt hebben qua veiligheid.

Ja, fietshelm is gemaakt van eps / polystyreen. Hetzelfde materiaal als in een motorhelm. Fietshelm heeft vaak geen gesloten buitenschaal dus de EPS is meer aan direct Uv licht onderhevig. Het eps in een motorhelm is goed weggewerkt dmv buitenschaal en binnenin een stoffe voering voor comfort.
 
Dank iedereen voor de reacties.

Uiteraard ga ik niet bezuinigen op de veiligheid van mijn vriendin, maar ik ben hier oprecht benieuwd naar.

Zelf dacht ik ook dat hij veel te oud zou zijn. Mijn rijinstructeur zei op zijn beurt dat het nonsens is dat een ongebruikte helm materiaal moeheid kent en de helm onveiliger zou maken.

Ik kan mij daar wel iets in vinden. Want als je crasht, dan blijft glasvezel/polyester/eps nog steeds super hard en zal niet opeens gaan barsten/breken?

Anyway, we moeten eerst uitzoeken of ze het leuk vindt dus om nu een nieuwe 2e helm te kopen.. 🤔
 
Pasvorm is ook belangrijk. Een te los zittende helm lijkt mij sowieso gevaarlijker dan een goed passende oude helm.

Daarnaast is alles vervangbaar. (Vriendin dan he)
 
Ik zou hem gewoon gebruiken als het voor een probeerritje is. Het EPS van de binnenschaal verouderd zeer weinig, het EPS dat er nu is zal nog lang bestaan als wij allemaal al lang deze planeet verlaten hebben. Ook de buitenschaal zal, als hij binnen heeft gelegen wel goed zijn. Enkel (een deel van) de zachte voering die zou wel eens uit elkaar kunnen vallen....en dat is nu juist het deel dat zorgt dat je helm lekker zit.
Als het ritje bevalt dan een nieuwe kopen.
 
Ik zou hem gewoon gebruiken als het voor een probeerritje is. Het EPS van de binnenschaal verouderd zeer weinig, het EPS dat er nu is zal nog lang bestaan als wij allemaal al lang deze planeet verlaten hebben. Ook de buitenschaal zal, als hij binnen heeft gelegen wel goed zijn. Enkel (een deel van) de zachte voering die zou wel eens uit elkaar kunnen vallen....en dat is nu juist het deel dat zorgt dat je helm lekker zit.
Als het ritje bevalt dan een nieuwe kopen.
Persoonlijk zou ik dit doen.
Eerst rustig paar ritten met misschien geleende beschermende kleding wat niet top zit, maar beter dan niets.

En als het haar dan bevalt dan aanschaf alles nieuw.
 
Pasvorm is ook belangrijk. Een te los zittende helm lijkt mij sowieso gevaarlijker dan een goed passende oude helm.

Daarnaast is alles vervangbaar. (Vriendin dan he)
Mijn kop was destijds blijkbaar wat kleiner dan nu. De pasvorm is wat ruim maar niet tè.

Ik zou hem gewoon gebruiken als het voor een probeerritje is. Het EPS van de binnenschaal verouderd zeer weinig, het EPS dat er nu is zal nog lang bestaan als wij allemaal al lang deze planeet verlaten hebben. Ook de buitenschaal zal, als hij binnen heeft gelegen wel goed zijn. Enkel (een deel van) de zachte voering die zou wel eens uit elkaar kunnen vallen....en dat is nu juist het deel dat zorgt dat je helm lekker zit.
Als het ritje bevalt dan een nieuwe kopen.
Als je de helm bekijkt zou hij zo uit 2024 komen. Je merkt oprecht niet dat hij ouder is.


Persoonlijk zou ik dit doen.
Eerst rustig paar ritten met misschien geleende beschermende kleding wat niet top zit, maar beter dan niets.

En als het haar dan bevalt dan aanschaf alles nieuw.
Ik denk inderdaad dat ik met een ritje even ga kijken of het iets voor haar is voordat we een heel pak gaan aanschaffen.
Uiteraard mijd ik de snelweg.

Ik zou geen advies vragen.
Bedankt voor je bijdrage8-).
 
Mijn kop was destijds blijkbaar wat kleiner dan nu. De pasvorm is wat ruim maar niet tè.
Buiten de leeftijdsdiscussie, pasvorm moet GOED zijn. Wat ruim is TE ruim, een helm hoort strak te zitten.
En ja, in mn jeugd reed ik waarschijnlijk ook met een veel te ruime 5e hands helm rond. Ik was jong en wist niet beter, inmiddels wel.
 
Je begrijpt waarschijnlijk niet wat ik bedoel.
Je krijgt tegenstrijdige adviezen naar aanleiding van jouw vraag. Hoe weet je welk advies je moet volgen? Je bent nu niet verder dan eerst.

Jawel,

Er is een prima onderzoek geplaatst in dit topic.

Dus alleen wat anders kopen als comfort en pasvorm niet goed is
 
Voor vandaag even een ritje zou ik hem prima opzetten. Maar ga je toch echt regelmatig op pad zeker even kijken naar een frisse.

De meest low budget helmen zijn al veiliger dan je oude helm. Niet alleen omdat die aan allerhande verstijving/verpulvering onderhevig is, maar dat de standaarden van toen en nu al best ver uit elkaar liggen.
Voor tientjes kun je dus al flink wat veiligheid en gemoedsrust kopen.
Als perfecte pasvorm en comfort er niet zo heel veel toe doet heb je bij webshops als XLMoto en Louis al onder de 50 euro een nieuwe.
 
De vraag is, hou je van je vriendin?
Ik neem aan dat daar een JA op volgt, mooi dan dus een nieuwe en goedpassende helm kopen voor haar, dat is ze jou toch wel waard toch?
 
.de meest low budget helmen zijn al veiliger dan je oude helm. Niet alleen omdat die aan allerhande verstijving/verpulvering onderhevig is, maar dat de standaarden van toen en nu al best ver uit elkaar liggen.
Voor tientjes kun je dus al flink wat veiligheid en gemoedsrust kopen.
Als perfecte pasvorm en comfort er niet zo heel veel toe doet heb je bij webshops als XLMoto en Louis al onder de 50 euro een nieuwe.

Sind 2003 heb je het ECE 22.05 keuring voor helmen. Pas dit jaar zijn we bij ECE 22.06 keuring beland.

Daarnaast is er ook veel kritiek op het keurmerk want een simpele fabrikant kan hun helm zodanig ontwikkelen dat die geslaagd is voor alleen de test. Hoeveel bescherming de helm biedt buiten de testgebieden is maar de vraag

Ook genoeg reviews gelezen dat goedkope helmen betere presteren in de ECE 22.05 keurmerk tests Dan dure gerenomeerde merken. Natuurlijk voldoet elke helm aan de norm, maar er is veel verschil onderling

Dus een helm kopen en ervan uitgaan dat het vele malen beter is dan je andere helm met hetzelfde keurmerk, nee, helaas niet. ECE keurmerk bied geen garantie.
 
Sind 2003 heb je het ECE 22.05 keuring voor helmen. Pas dit jaar zijn we bij ECE 22.06 keuring beland.

Daarnaast is er ook veel kritiek op het keurmerk want een simpele fabrikant kan hun helm zodanig ontwikkelen dat die geslaagd is voor alleen de test. Hoeveel bescherming de helm biedt buiten de testgebieden is maar de vraag

Ook genoeg reviews gelezen dat goedkope helmen betere presteren in de ECE 22.05 keurmerk tests Dan dure gerenomeerde merken. Natuurlijk voldoet elke helm aan de norm, maar er is veel verschil onderling

Dus een helm kopen en ervan uitgaan dat het vele malen beter is dan je andere helm met hetzelfde keurmerk, nee, helaas niet. ECE keurmerk bied geen garantie.
Volgens mij zijn alle helmen die aan de norm voldoen veilig (in ieder geval veilig genoeg om verkocht te mogen worden in de EU), de norm beschrijft een minumum eis. Dat de ene helm beter kan presteren dan de ander wil niet zeggen dat de minder presterende helm onveilig is
 
Terug
Bovenaan Onderaan