Harde knallen uit de uitlaat na gas los *pop pop pop pop POP*

27 feb 2019
80
11
Hier
Heb mijn motorblok gereviseerd en nu knalt hij opeens uit de uitlaat als ik mijn gas loslaat. Voorheen, met precies dezelfde uitlaat/setup deed hij dit niet 🤷‍♂️🤷‍♂️

Het is een injectiemotor.

Waarom nu opeens wel? Slangen zagen er goed uit en goed aangesloten, dus geen valse lucht. Injectie deed het gewoon goed voor ik hem demonteerde.

Iemand hier ervaring mee of weet iemand wat vaak het probleem kan zijn bij deze symptomen?? Hoor het graag!!
 
Wat heb je allemaal gedaan tijdens de revisie? Welke merk -type - bouwjaar is het.

db
Gilera Nexus 2007. Heb alle pakkingen vervangen, nieuwe zuigerveren, nieuwe kvs pomp. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald voor inspectie.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad op mijn 916.
Toen bleek er een pakking tussen cilinder en spruitstuk uit te liggen.
Dat ga ik noteren.
 
Voor wat
Slangen zagen er goed uit en goed aangesloten, dus geen valse lucht.
Onderschat de kans op "valse lucht" niet. Er is amper wat nodig om aanzienlijk valse lucht te trekken.
Als ik in het voorjaar de bronpomp en zwembadpomp gereed maak voor het nieuwe seizoen heb ik al meermaals meegemaakt dat beide pompen lucht trokken. Een wartel een kwart slagje verder draaien kan al het verschil maken..........
 
denk de kleptiming
Als je de klepspeling van de in- en uitlaatkleppen bedoeld dan kan dat het niet zijn. Die staan perfect. Maar ik zat te denken en ik ben zo ver gekomen:

Het kan aan een van de drie dingen liggen: Luchttoevoer (te hoog), brandstofinspuiting (te weinig), sensoren (Foute metingen)

Brandstofinspuiting > Is goed want het verbruik is per snelheid/toerental/acceleratie hetzelfde gebleven.
Sensoren > Ze deden het voorheen goed, dus ik zie niet waarom de sensoren nu opeens wel fout meten.
Luchttoevoer> Slangen en spruitstuk zitten echt goed vast, maar.......

Dat geknal gebeurt pas als de vlinderklep in mijn gaskleppenhuis dicht is (aka gas los). Ik heb tijdens de revisie ook mijn gaskleppenhuis helemaal schoongemaakt/ gereinigd. En ook heel lichtjes met schuurpapier de doorgang voor, om en achter de vlinderklep geschuurd om het vuil weg te halen. Zou het kunnen zijn dat hij nu meer lucht krijgt dan voorheen? ^Waardoor dit dus de reden is dat hij te veel lucht krijgt als ik het gas loslaat?^

Ook heb ik aan de stationairschroef van de kleppenhuis gezeten, want ik merkte al dat hij stationair hoger liep.

Is iemand het niet eens met bovenstaande logica?
Zo niet: Wie weet hoe ik dit moet oplossen?
 
Dat geknal gebeurt pas als de vlinderklep in mijn gaskleppenhuis dicht is (aka gas los). Ik heb mijn gaskleppenhuis helemaal schoongemaakt/ gereinigd. En ook heel lichtjes met schuurpapier de doorgang voor, om en achter de vlinderklep geschuurd om het vuil weg te halen. Zou het kunnen zijn dat hij nu meer lucht krijgt dan voorheen? ^Waardoor dit dus de reden is dat hij te veel lucht krijgt als ik het gas loslaat?^
Met beleid gedaan hoop ik toch ......
 
Met beleid gedaan hoop ik toch ......
Voor mijn gevoel wel, maar ik weet niet hoe gevoelig en hoe luchtdicht de klep moet zijn in gesloten positie.
Ik weet nog dat ik het testte door de klep in het licht te houden en te kijken hoeveel licht erdoorheen kwam als hij dicht stond. Hij was niet 100% dicht, ik zag wel een klein beetje licht langs sommige plekken van de klep schijnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan