Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Ik snap dat verbruik dingetje wel. Ik ben daar zelf ook wel mee bezig en t geeft me ook een goed gevoel als ik een hele tank leeg heb gestuurd op sportieve slingerwegen en hij heeft dan bijna 1:20 gelopen.
Komt ook wel doordat ik t toch altijd blijf vergelijken met mijn zijspan die op LPG wel heel voordelig de kms weg bromt. Tegenwoordig is de prijs verhouding altijd minimaal 1:2,5 en dan rijd je omgerekend naar benzine verbruik toch 1:28.
En het is helemaal niet zo dat ik nu zo enorm veel kms per jaar rijdt, maar t is zo lekker om na bijna 500 km toch nog maar voor een euro of 25 te hoeven tanken.
Ik laat de CBX er niet voor staan met een verbruik van 1:10-12, maar is wel de reden dat ik m niet heel snel op erg lange tochten meepak
 
Heb wel een hele mooie SC57 gezien. Wordt alleen gekocht als ik de 954 verkocht heb. En ja ook bij mij speelt de emotie alhoewel ik toch ook wel een beetje relativeer.


Maar dan wel een heel klein beetje. :-)

*D
Op het circuit verbruikt ze ongeveer 3.5 liter de sessie dan springt in het laatste rondje het lampje aan. Op de weg ben ik er mee naar Italië gereden toen ze standaard was toen reedt ik ongeveer 240 km dan ging het lampje aan maar dat waren wel snelweg km. Vind de Sc 57 een hele fijne motor fijne zithouding op het circuit. Op de weg vindt ik hem wel heel erg compact de houding maar ben ook 1,89 90 kg.
Met standaard Ecu software vindt ik response van het gas niet alles maar daar schijnen meer motoren last van te hebben.
 
Op het circuit verbruikt ze ongeveer 3.5 liter de sessie dan springt in het laatste rondje het lampje aan. Op de weg ben ik er mee naar Italië gereden toen ze standaard was toen reedt ik ongeveer 240 km dan ging het lampje aan maar dat waren wel snelweg km. Vind de Sc 57 een hele fijne motor fijne zithouding op het circuit. Op de weg vindt ik hem wel heel erg compact de houding maar ben ook 1,89 90 kg.
Met standaard Ecu software vindt ik response van het gas niet alles maar daar schijnen meer motoren last van te hebben.
Een PowerCommander is dan de oplossing.
 
Hoe zit het eigenlijk met het onderhoud en zwakke onderdelen? De SC28 had een slecht achterwiellager en de vering was te slap. Het 16 inch voorwiel was wennen maar net op tijd ging ik over op de SC50. Dus nooit problemen met banden gehad. Problemen met SC50 is mij niet bekend. Heb met de twee die ik had opgeteld ca 150k km gereden. Maar mogelijk hebben anderen wel problemen? De kapotte 4e versnelling was eigen schuld door de QS op te lage toeren in te stellen. Van de SC57 weet ik niets maar het model erna schijnt problemen met olieverbruik te hebben. Zuigerveren te veel of te weinig spanning. Ben dat even kwijt. Ben dus benieuwd naar de reacties.
 
Ik durf 10cm luchtruim al een wheelie te noemen 🤭
Super gaaf als je t echt kan... Maar het lukte mij ook al nooit om met de fiets meer dan twee trapper omdraaiingen het wiel hoog te houden en balans vinden lukte alleen maar nadat ik al plat op mijn rug lag..
Er is me verteld dat de oliepomp van een SC28 lucht hapt als je een serieuze wheelie maakt doordat je olie naar achter in het blok zakt. Daardoor valt je oliedruk weg en daar kan de krukas niet tegen.
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb ooit onderdelen gekocht van een jongen die met zijn SC28 een paar seconden een wheelie had gemaakt en daarna een tik in zijn blok had.
Daarom houd ik mijn oliepeil altijd op maximum.
 
Hoe zit het eigenlijk met het onderhoud en zwakke onderdelen? De SC28 had een slecht achterwiellager en de vering was te slap. Het 16 inch voorwiel was wennen maar net op tijd ging ik over op de SC50. Dus nooit problemen met banden gehad. Problemen met SC50 is mij niet bekend. Heb met de twee die ik had opgeteld ca 150k km gereden. Maar mogelijk hebben anderen wel problemen? De kapotte 4e versnelling was eigen schuld door de QS op te lage toeren in te stellen. Van de SC57 weet ik niets maar het model erna schijnt problemen met olieverbruik te hebben. Zuigerveren te veel of te weinig spanning. Ben dat even kwijt. Ben dus benieuwd naar de reacties.
Mij is juist vertelt dat de oude problemen heeft het eerste model sc57 heeft een slechtere krukas slechtere versnellingsbak en een andere kop kleiner diameter remschijven. Maar moet zeggen dat mijne geen druppel olie verbruikt na 35 k me bak heel soepel schakelt. Maar heb het geprobeerd op te zoeken maar kan het zo 123 niet vinden.
 
Mij is juist vertelt dat de oude problemen heeft het eerste model sc57 heeft een slechtere krukas slechtere versnellingsbak en een andere kop kleiner diameter remschijven. Maar moet zeggen dat mijne geen druppel olie verbruikt na 35 k me bak heel soepel schakelt. Maar heb het geprobeerd op te zoeken maar kan het zo 123 niet vinden.

Door de andere krukkas en kop heeft die meer compressie maar als je de dingen vergelijkt zie je dat ook de hoogte minimaal verschilt net andere wiel basis. Eigenlijk is het gewoon een 2.0 en zoals Honda het altijd doet hele kleine subtiele veranderingen
 
Mij is juist vertelt dat de oude problemen heeft het eerste model sc57 heeft een slechtere krukas slechtere versnellingsbak en een andere kop kleiner diameter remschijven. Maar moet zeggen dat mijne geen druppel olie verbruikt na 35 k me bak heel soepel schakelt. Maar heb het geprobeerd op te zoeken maar kan het zo 123 niet vinden.
Toen ik op zoek was heb ik getwijfeld om een vroege (2008) sc59 te kopen. Heb toen redelijk wat gelezen over dat olieverbruiken. Lang niet allemaal maar wel redelijk veel van de 2008 en 2009 blades gaan veel olie verbruiken. Ergens in de 2009 serie hebben ze de zuigerveren aangepast om dit probleem op te lossen. Om veilig te zijn zou je dus vanaf 2010 moeten zoeken of geluk moeten hebben.
Voor zover ik heb gevonden hebben de sc57s geen problemen met overmatig olieverbruik.
Grootste verschil tussen de 2004-2005 en 2006-2007 blade is een groter achtertandwiel voor betere acceleratie. De motor heeft 3pk meer en een redline die van 11.5k naar 12.2k is gegaan zodat de versnellingen ondanks groter tandwiel ongeveer even lang blijven. Verder is de geometrie aangepast zodat hij iets scherper instuurt en wat levendiger voelt. (Kritiek op de 2004 blade was dat het net iets té veilig/saai stuurde) Subtiele verbeteringen dus.
 
Er is me verteld dat de oliepomp van een SC28 lucht hapt als je een serieuze wheelie maakt doordat je olie naar achter in het blok zakt. Daardoor valt je oliedruk weg en daar kan de krukas niet tegen.
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb ooit onderdelen gekocht van een jongen die met zijn SC28 een paar seconden een wheelie had gemaakt en daarna een tik in zijn blok had.
Daarom houd ik mijn oliepeil altijd op maximum.
Jaren terug toen ik nog bestuurslid bij de KNMV was en het blad Motor op krantenpapier gedrukt werd las ik ook een dergelijk verhaal. Toen was er nog geen Fireblade en om welke motor het wel gaat weet ik niet meer.

Neemt niet weg dat dat lucht happen (schijnt dus bij elke motor voor te komen) voorkomen kan worden door geen wheelies te maken.
Bij de blade die ik zag zijn de keeringen van de voorvork vervangen. Bij mijn Blades nog nooit nodig geweest. Denk dat dit ook een gevolg is van wheelies. Evenals balhoofdlagers?

Denk dat ik mijn 954 maar houd en de swingarm maar laat spuiten of poedercoaten. Zwart natuurlijk.

Allen een goed weekend.
 
Toch super dit Blade forum. Daar waar je elders wel wat kunt vinden per model krijg je hier over alle modellen direct antwoord. :t
Klopt, maar logisch, want het is de allermooiste sportfiets die er bestaat. :] 8)7 :+

Gisteren discussie met paps. Suzuki is ook wel mooi.
Ik. Nee, nee nee nee, er komt een Honda bij. End of Story.

edit;
mijne hapt ook lucht maar loopt momenteel zonder einddemper, dus verklaarbaar.
 
Tsja wat gaat er meestal kapot bij blades,
Het gebruikelijke:
Spanningsregelaars
Dynamo's
Nokkenaskettingspanners


Tenminste bij mijn sc33 het geval...
Tevens vreet hij kettingen en achterbanden maar dat ligt misschien meer aan de bestuurder. :+
Verder staat er nu bijna 55K op de klok rag ik hem elke dag meerdere keren in het rood en heb ik geen idee of de kleppen nog binnen toleranties zijn, voor zover ik kan zien is het klepdeksel er nooit af geweest zit er aan te twijfelen om het te doen of niet want het kost wel het een en ander en weet niet of ik dat er nog in wil steken (zal wel goed zijn):]. Maar ja voor die 3-400 euro heb je ook geen nieuwe motor.

Verder verbruikt ze geen olie schakelt ze nog messcherp en trekt ze nog goed hard dus qua blokkies en versnellingsbakken weten ze bij Honda wel wat ze doen.

Ben benieuwd hoelang ze het nog vol houdt, volgende motor wordt misschien weer een blade 2004-2006 of een gsxr 1000 k1-k2.
 
Dying. Hahaha.
Tsja wat gaat er meestal kapot bij blades,
Het gebruikelijke:
Spanningsregelaars
Dynamo's
Nokkenaskettingspanners


Tenminste bij mijn sc33 het geval...
Tevens vreet hij kettingen en achterbanden maar dat ligt misschien meer aan de bestuurder. :+
Verder staat er nu bijna 55K op de klok rag ik hem elke dag meerdere keren in het rood en heb ik geen idee of de kleppen nog binnen toleranties zijn, voor zover ik kan zien is het klepdeksel er nooit af geweest zit er aan te twijfelen om het te doen of niet want het kost wel het een en ander en weet niet of ik dat er nog in wil steken (zal wel goed zijn):]. Maar ja voor die 3-400 euro heb je ook geen nieuwe motor.

Verder verbruikt ze geen olie schakelt ze nog messcherp en trekt ze nog goed hard dus qua blokkies en versnellingsbakken weten ze bij Honda wel wat ze doen.

Ben benieuwd hoelang ze het nog vol houdt, volgende motor wordt misschien weer een blade 2004-2006 of een gsxr 1000 k1-k2.
Eens. Mijn duurste grap met de 929 44 dan;
Piekspanning en alles aan mosterd, van de boordcomputer (ECU? tot de verlichting, accu en spanningsregelaar. Man man.
 
Van de sc59 weet ik alleen iets,dat is dus dat het 2008 model een vanaf fabriek een lagere veervoorspanning had van de zuigerveren waardoor hij een behoorlijk hoog olieverbruik had.
Vanaf model 2009 is dit verholpen,wat echter wel voorgekomen is ,is dat er ook in 2009 modellen van 2008 verkocht cq op kenteken gezet zijn.
Hierdoor bestaat de misvatting dat ook het 2009 model soms nog een lagere veervoorspanning heeft ,maar dit is dus niet waar.
 
Hallo medeBlade liefhebbers, ik heb wat problemen met mijn koelvloeistof die begint te koken, daar heb ik een topic voor lopen in Techniek: Koelvloeistof kookt – Fireblade uit 2000

In het kader van de troubleshooting heb ik het gasklephuis los gehaald om de thermostaat te kunnen verwijderen, nu zit ik met een slangetje waarvan ik niet meer weet waar die hoort. Zou iemand kunnen meekijken in dit topic en mij helpen (pagina 2.)?

Ik vermoed dat het slangetje onderdeel is van het 'evaporative emission control system' dat alleen op het Californie model zit en hier dus gewoon nergens op uit komt. Maar misschien kunnen jullie dit bevestigen, of juist niet :)
 
Toen ik op zoek was heb ik getwijfeld om een vroege (2008) sc59 te kopen. Heb toen redelijk wat gelezen over dat olieverbruiken. Lang niet allemaal maar wel redelijk veel van de 2008 en 2009 blades gaan veel olie verbruiken. Ergens in de 2009 serie hebben ze de zuigerveren aangepast om dit probleem op te lossen. Om veilig te zijn zou je dus vanaf 2010 moeten zoeken of geluk moeten hebben.
Voor zover ik heb gevonden hebben de sc57s geen problemen met overmatig olieverbruik.
Grootste verschil tussen de 2004-2005 en 2006-2007 blade is een groter achtertandwiel voor betere acceleratie. De motor heeft 3pk meer en een redline die van 11.5k naar 12.2k is gegaan zodat de versnellingen ondanks groter tandwiel ongeveer even lang blijven. Verder is de geometrie aangepast zodat hij iets scherper instuurt en wat levendiger voelt. (Kritiek op de 2004 blade was dat het net iets té veilig/saai stuurde) Subtiele verbeteringen dus.
Der zijn best wat interne veranderingen in het blok bij tovami zeiden ze als ik mijn onderdelen op een 2006 blok zou hebben dat ik dan 170 plus pk op het wiel had en nu was er niet meer dan 166 uit te halen ik vindt het trouwens meer dan genoeg hoor want bij het uit komen van strubbel of de gt wil die niks liever dan me wiel de lucht in gooien.
 
Hallo medeBlade liefhebbers, ik heb wat problemen met mijn koelvloeistof die begint te koken, daar heb ik een topic voor lopen in Techniek: Koelvloeistof kookt – Fireblade uit 2000

In het kader van de troubleshooting heb ik het gasklephuis los gehaald om de thermostaat te kunnen verwijderen, nu zit ik met een slangetje waarvan ik niet meer weet waar die hoort. Zou iemand kunnen meekijken in dit topic en mij helpen (pagina 2.)?

Ik vermoed dat het slangetje onderdeel is van het 'evaporative emission control system' dat alleen op het Californie model zit en hier dus gewoon nergens op uit komt. Maar misschien kunnen jullie dit bevestigen, of juist niet :)

Ik heb net gereageerd in dat topic, het slangetje hoort inderdaad op de sensor die je zelf al omcirkeld had ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan