GSX R1000 K6 stuurlager speling.

pvd2707

NavyPiet
7 jan 2019
57
37
Nijmegen
Facebook
Twitter
Nieuwe uitdaging:
Speling op de stuur lagers en na demonteren van voorwiel ook zware punten in draai beweging van stuur. ga de zaak demonteren.
welke speciale sleutel kan je beter zelf maken? word vervolgd. heb reeds lagers gekocht, geen kogels maar rollen.

20210713_200144_Burst01.jpg


20210714_143914.jpg
 
Voor zover ik weet heb je geen speciale sleutel nodig. Als je een stuk rond staal hebt liggen kun je de oude lager schalen er makkelijk uit tikken. Of een oude schroevendraaier.
 
Hier kan je je een beetje inlezen hoe je de lagers moet vervangen.


 
vervolg 1: na demontage alles schoon gemaakt. Lagers zien er zeer goed uit. Aan de bovenkant in de outer race zin aan de achterkant ( op de hartlijn van de motor ( 6 o'clock ) een zeer klein merkje. Even droog inelkaar gezet "hand vast"en het draait als een zonnetje.
Denk dat de afstelling niet goed was en de speling de dent veroorzaakt heeft. kan die bovenschaal 90 graden draaien - goed in het vet zetten en mooi laten zitten ( gaan met die banaan voor de volgende 40000km )

20210714_162413.jpg


20210714_162546.jpg


20210714_162727.jpg


20210714_162957.jpg
 
Zonder speciaal gereedschap vond ik het wel klote om de schalen te verwijderen maar nog vervelender om ze weer terug te plaatsen.

De oude heb ik uiteindelijk gedeeltelijk doorgeslepen met een dremel en kapot getikt met een beiteltje (wel bril op).

Op de foto's is niet te zien wat de staat is, te onscherp. Het zijn overigens niet alleen de schalen (die zijn kneiter hard) maar ook de kogellagers en kooi.

Als je al dode punten voelde dan gaat het er niet beter op worden als je de boel weer strakker gaat zetten en het feit dat je speling voelde betekend al dat de boel versleten is.

Je hebt hem toch liggen, ik zou ze gewoon vervangen.
 
Zonder speciaal gereedschap vond ik het wel klote om de schalen te verwijderen maar nog vervelender om ze weer terug te plaatsen.

De oude heb ik uiteindelijk gedeeltelijk doorgeslepen met een dremel en kapot getikt met een beiteltje (wel bril op).

Op de foto's is niet te zien wat de staat is, te onscherp. Het zijn overigens niet alleen de schalen (die zijn kneiter hard) maar ook de kogellagers en kooi.

Als je al dode punten voelde dan gaat het er niet beter op worden als je de boel weer strakker gaat zetten en het feit dat je speling voelde betekend al dat de boel versleten is.

Je hebt hem toch liggen, ik zou ze gewoon vervangen.
Mee eensch.
 
mee eens. de beschadiging is bijna niet zichtbaar. met wat druk op het lager toch wel voelbaar. Ik zie een beetje op tegen die onderste binnen schaal. bedankt voor het duwtje, ik ga ze vervangen. Ik heb een dremel en een aantal slijpschijfjes.
Pffffff........ word vervolgd
 
Oud potje met motorolie op het kookvuur.
als het begint te walmen is het de hoogste tijd.
je krijgt een veel gelijkmatigere opwarming in een oliebadje dan droog op de rooster in een oven.
80 a 100 graden is prima, als je een thermometer hebt.

naar beneden tikken met een stukje pijp.
 
Zonder speciaal gereedschap vond ik het wel klote om de schalen te verwijderen maar nog vervelender om ze weer terug te plaatsen.
Zeer makkelijk om de lagerschalen uit je frame te verwijderen!

Lagerschalen eerst schoonmaken en dus vetvrij.
Vervolgens aan de binnenzijde (dus op de plek waar de kogels lopen) een stuk lasrups leggen.
Na afkoeling zal de schaal iets zijn gekrompen. Dan kan je 'm er zo uitpakken of anders met weinig moeite met schroevendraaier uittikken.

Plaatsen mbv 2 dikke ringen en een draadeind bijv M20.
Rand invetten, aandraaien en klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan