GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een GS850 dus, zag ik net op Motorstek.
Die heb ik ook gehad.
 
Inderdaad een GS850.
Het was echt een vreselijke roestbak.
Maar dat moest ook........
Ben de laatste klusjes aan het blok (kleppen 'roderen') en de wielen (spuiten) aan het uitvoeren.

Zag er zo uit:



full


Van dichterbij zag t er een stuk slechter uit.
Lekkende kop. Lekkende voorpoten. Liep op 3 cilinders. En roest, veel roest.....



En nu:



full


Frame kaal gemaakt en gespoten.
Blok helemaal uit elkaar gehaald en gereviseerd (volgens t boekje...)
Voorvork gerepareerd en gespoten.
Etc, etc.......







full








full



 
Nou, dat ziet er weer strak uit! Wat een werk, he? Maar wel leuk en leerzaam!
Dat carterdeel herken ik, die heb ik gezien op Robinjo's topic. Jij hebt geen topic over jouw 850, he? Jammer.
Ik had een ouder model 850, ik meen van 1980. Die zag er wel gewoon goed uit. Ik zal eens een foto posten.
 
Begint weer wat te worden. En dat voor de eerste keer zonder technische kennis..... :?
Althans van restaureren/opknappen.... :?
Heel leerzaam. Verschrikkelijk veel werk. Vooral schuren, ontvetten, etc.
Ik probeer zoveel mogelijk van jullie op te steken. Dank daarvoor :} :} :}
Carterdeel staat idd bij de katana van Robinjo en Karen.
Een topic heb ik nog maar niet aangemaakt. Verbleekt bij die van jou, Robinjo en Jerryt......
Doe ik wel bij de volgende fiets. Want dit is zeker niet de laatste.

Al die 850'er modellen verschillen niet zo heel veel. Kickstarter, ontsteking en wat optische zaken.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik zag dat je niet bepaald technisch werk doet. Des te knapper wat je nu doet!! En dan ook nog de eeste keer...
Complimenten, hoor!
Wanneer jij ook een topic opent, kunnen daar toch ook weer anderen van leren? Iedereen doet het weer op zijn eigen manier en heeft eigen iedeeen/oplossingen. Mijn ideeen/oplossingen waren ook niet altijd goed, maar dat maakt niet uit. Zo leer je alleen maar, toch?
Ik heb ook een volgend projekt in de wacht staan, het is verslavend!

PS: we hebben de zelfde dempers. Jamo 4wegsysteem... _O-
 
Laatst bewerkt:
Hey Raymond, fijne vakantie gehad?
De startmotor krijgt de motor gewoon rond, dus daar ligt het niet aan.
Ben nu lekker aan het prutsen, de claxon wat gunstiger geplaatst zodat er meer koeling over het kleppendeksel kan stromen. Verder alle bouten wat na kunnen trekken.
Filmpje moet nu ook goed zijn:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xj_lM2Kncd0"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/xj_lM2Kncd0" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>

Wel een rare link, hoor!
FF zien of het goed gaat...

De Vakantie zit er nog niet op. Blijf nog twee weekjes in de Achterhoek. Weer is goed, vandaag 560km gereden, Deels Duitsland, waarbij ik Teutenburgerwald heb aangedaan. Mooie route en veel door de bossen. Lekker koel. VF draait als een zonnetje.

Inrijden"?? Gewoon gaan... Lage toerentallen betekenen slechte smering en slechte koeling. Gewoon open, maar niet te extreem. Rijden tussen 5 en 8 is geen probleem. Maar af en toe ook eens lekker doorhalen. Jammer van die olielekkage overigens. Geeft zo'n bende over het blok. Normaal is pitje 1 en 4 iets donkerder daar deze cylinders iets koeler zijn. Echter 4 ziet er inderdaad zwart uit vanwege olieverbruik of een zeer rijk mengsel.

Na ja, voorlopig heb je wat kilometers genoten van al het werk. Nu nog even de laatste loodjes. Geniet van wat je hebt bereikt. De rest komt vanzelf goed.

Raymond
 
Ja, ik zag dat je niet bepaald technisch werk doet. Des te knapper wat je nu doet!! En dan ook nog de eeste keer...
Complimenten, hoor!
Wanneer jij ook een topic opent, kunnen daar toch ook weer anderen van leren? Iedereen doet het weer op zijn eigen manier en heeft eigen iedeeen/oplossingen. Mijn ideeen/oplossingen waren ook niet altijd goed, maar dat maakt niet uit. Zo leer je alleen maar, toch?
Ik heb ook een volgend projekt in de wacht staan, het is verslavend!

PS: we hebben de zelfde dempers. Jamo 4wegsysteem... _O-

Thanx.
Als 't chassis (frame + aandrijving + wielen) klaar is ga ik misschien wel een topic openen.
Ben toch nog wel iets van plan...... :9 Maar of dat gaat lukken weet ik nog niet ;)
Het is in ieder geval een redelijke verbouwing.......
 
Raymond, ik wil toch liever even wat rustig aan doen. Cilinders heb ik gehoond...
En ik heb nieuwe banden, daarbij komt dat ik al lang niet motor gereden heb (plus ik moet vertrouwen krijgen in dat ding).
Gisteravond voor het eerst, met een motorfiets, in het donker gereden. Het is toch anders dan in een koekblik. Maar het ging lekker, het gaat steeds makkelijker en vloeiender. Koplamp moet hoger gesteld worden.
Olielekkage valt mee, hoor! Het is gelukkig niet zoveel dat daardoor een bende ontstaat.
Ik hou het in het snotje.
Hoe kun je eigenlijk het mengsel beinvloeden?

Martin, laat zien wat je van plan bent! Ben benieuwd...
Dit was mijn GS850, in de midden jaren tachtig:

full


Het enige wat ik daar aan gedaan had, was een voorvorkstabilisator gemaakt van RVS. Ja, toen al... (op deze foto nog niet aanwezig) Wat een lelijk zadel, he?
 
Laatst bewerkt:
..............

Martin, laat zien wat je van plan bent! Ben benieuwd...
Dit was mijn GS850, in de midden jaren tachtig:

[afbeelding]

Het enige wat ik daar aan gedaan had, was een voorvorkstabilisator gemaakt van RVS. Ja, toen al... (op deze foto nog niet aanwezig) Wat een lelijk zadel, he?

Helaas kan ik dat soort dingen (nog) niet maken. Draaien, frezen, etc.....
Maar is ook (nog) niet nodig.
Ik wil eerst wat spullen verzamelen voordat ik in de lucht kom. Misschien kan het helemaal niet. Maar als t lukt dan wordt t een vrij unieke fiets (volgens mij).
Ik hou je op de hoogte.
Maar je hebt gelijk als je 'rustig' wilt beginnen. Zeker als je al een tijd niet hebt gereden.
Misschien is een VRO-cursus een idee. Daar leer je aardig je motor te beheersen.
Kost een paar centen maar het heeft zeker z'n nut. Ik heb m (jaren geleden) ook gedaan.

Ik vind t zadel juist wel mooi. Vrij uniek toch? Kwestie van smaak.
Is die foto misschien in Den Helder genomen?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, de foto is in Den Helder gemaakt. Mijn broer woont daar (ex marineman). Vuurtoren wordt daar de Lange Jaap genoemd.
Toenet nog een stuk gereden (ong 30km), viel mijn kilometerteller stil onderweg.
Oorzaak, de kabel is tussen de aanslag en frame gekomen! |( Gelukkig heb ik nog een paar kabels, ga hem zo ff vervangen en dan zo vastzetten dat het niet nog eens gebeurd! :N

kapottekilometertellerkwk6.jpg


Motor is ook voor een verkeerslicht stilgevallen en weer niet kunnen starten. De benzinemeter stond tegen het rode aan, heb ik hem op Prime gezet. Toen wou die weer. Daarna op Res gezet.
Kennelijk moet ik de GS nog leren kennen...
Ik heb nu ook wat feller gereden en af en toe iets meer toeren gedraaid, zo tegen de 5000t/pm aan.

Klokkie anders vast gemaakt:

klokkie2is0.jpg


klokkie3lw3.jpg


Totaal aantal km's: ong 220.

:W
 
Dacht t al..... Bekende vuurtoren. Is bij mij om de hoek (mwah bijna....).

Kabel is pech. Maar je hebt er nog dus dat komt goed. Je kunt eventueel van (dik) staaldraad een 'uithouder' (weet ook niet hoe je dat precies heet) buigen en onder een bout vastzetten. Net zoiets als onderin bij je wiel.

Het stilvallen van de bike klopt als een bus. Nu weet je ongeveer wanneer je naar 'res' over moet schakelen. Op sommige 'moderne' fietsen bestaat dat niet eens meer. Mijn gsx heeft alleen een benzinemeter. Wel digitaal maar toch. Ook al een keer stilgestaan omdat er minder in zat dan ik dacht........
 
Leuk dat brikken, he? :Y We verzinnen allerlei listige oplossingen voor de problemen, die we tegenkomen. En een kabel vergeten we ff vast te zetten _O- _O-

(zag gisteren, dat de verlichting van de km-teller het niet deed. Das gek, net nieuw lampje ingezet. :? . Oh, stekkertje er weer inpluggen scheelt gelijk enorm O-) )

:W
 
Laatst bewerkt:
Ik had die kabel verkeerd gemonteerd, hij moest tussen de verchroomde sierkap en onderste balhoofdplaat doorlopen. Ik had hem achter de plaat zitten. |( Dus eigen schuld dikke bult! :Y Wat zijn we toch erg technisch he?
Ja hoor, hartstikke leuk zo'n oud ding. :Y Ik heb erg nog geen spijt van.

Ik kreeg toenet nog complimenten van een voorbijganger, dat de GS zo mooi liep. Ja zeg ik, en dat voor z'n oudje... Zegt ie: is ie van de jaren zestig? Ik zeg: nee, van '84. Hij weer (verbaasd): nou dan zijn ze tegenwoordig niet veel veranderd... :? _O-

Gijs, goed dat je over stekkers begint! Ik moet ook nog een stekkertje ergens indrukken: die van de remlichtschakelaar vd voorrem.

:W
 
Ik heb ook weleens gehoord dat je met inrijden juist beter rustig wat kleinere stukjes kan rijden dan in 1 keer bv 500 km.
Met inrijden wil men dat alles op elkaar in slijt en dat gaat beter als men bv 10 keer 50 km rijdt dan 1 keer 500 km.
Juist als men start en de beginnende kilometers slijt het allemaal beter op elkaar in dan dat je 1 keer start en direct 500 km neerzet.

De theorie erachter klinkt logisch maar of het "officieel erkend" :+ is weet ik niet!
 
Laatst bewerkt:
het is weer s wat anders op je bike. In plaats van een wipkip een wipklok. :+
 
Let maar op, dit wordt de nieuwe rage. Ik vraag meteen octrooi aan! _O-

Ik heb hier een kostenplaatje, om jullie een indruk te geven wat zo'n operatie kost.
Dit is zonder het gebruik van materiaal (rvs, brons ed) wat bij mijn werkgever vandaan komt.

Kostenplaatje Suzuki GS550E ’84.

Aanschaf motor 250 euro.
Poedercoaten frame, achtervork enz 120 euro.
Balhoofdlagers 26 euro.
Pakkingset 60,50 euro.
Onderdelen van Ralph (RaffelGS) voor niets (2x verzendkosten a 6.20).
Wielen en schokdemperveren coaten 75 euro.
Spuitbussen: 272,35 euro, inclusief 12x ontvetter.
Uitlaten (226euro) en diverse verchroomde spullen, plus kettingwielen (totaal 275euro).
Inlaatrubbers en oliefilter 72,48 euro.
Aluminium gietdelen zandstralen 10 euro. (door collega)
Verreden benzine 30euro op 19-06 (naar Zwolle om te klussen).
Bandenzwart 0,95 euro (niet gebruikt op de nieuwe banden).
Chroompoets 1,89 euro.
Achterrem-schijf 15 euro.
Het demonteren banden door Kwik-Fit, 4 pakken koeken 5 euro.
Oliekeer-ringen 4 stuks 20 euro.
Voorvorkolie 10W40 11 euro.
RVS bouten, moeren en ringen 63,00 euro.
Zandstralen vorkpoten en zadelframe 10 euro.
Ketting voor niets (paar klussen voor Robinjo).
Nieuwe banden monteren plus uitbalanceren 224 euro.
Zadel opnieuw bekleden 150 euro.
Schuur/polijst spullen 20 Euro.
Kabelbundelaar Hema 7 Euro. (overbodig geworden, maar tel ik wel mee)
Isolatietape 3 Euro.
O-ringen carbs 6 Euro.
Tochtstrip voor luchtfilter 5 euro.
Anti-slip voor accubak 2,20 euro.
RVS slangklemmen voor uitlaat-hitteschilden 8 euro.
Reparatieset hoofdremcilinder 28 euro.

Totaal tot nu toe 1787 Euro.

Er komt nog wat bij voor het aanpakken vd tank, spatbord, zijkappen en kontje.
Zou ik hem willen verkopen aan een andere gek, dan haal ik de kosten er lang niet uit.

Voor iets meer (nou ja iets meer: 100euro), zou ik een nette Suzuki Bandit 600 bj 1996(qua model vergelijkbaar) kunnen kopen en me een boel ellende/tijd kunnen besparen.

full



:W

PS: maar dan zou ik dit alles gemist hebben!
 
Laatst bewerkt:
GSR900!
De RF is niet meer... _O-
Ik zag een filmpje op youtube van een RF900 met 140pk op een rollentestbank. })
BRRRR!
 
Ik heb nu 420km gereden en het gaat nog steeds goed. Nu heb ik de motor af en toe 5000t/pm laten draaien, dan rijd ie 100km/u in zijn 6.
Ook heb ik de motor harder laten werken.
De eeste afstelling van 3,5 slag terug was toch niet zo goed. Nu ben ik naar 2,5slag gegaan en nu zien de bougies er zo uit:

bougiesbij25slagka3.jpg


Bougie 1 (de linker) staat iets te arm, schroefje vd carb op 2 slag terug gezet.

Ik heb nog een sticker geplakt, die vd bandenspanningstabel:

pressurestickerye6.jpg


De spiegels die op de GS zaten heb ik eraf gehaald en vervangen door de spiegels vd RF900.
Een hele verbetering!

Nog een paar probleempjes: bij gas terug draaien, komt de motor niet naar stationair toerental.
Loopt op naar 2000/2500t/pm. Moet ik nog naar zoeken.
Ook krijg de remschakelaar vd voorrem niet goed.
Olie lekkage valt mee (bij de geposte foto met de bout, een druppel per rit), wel heb ik een nieuw lekkagepunt gevonden: de automatische nokkenas-kettingspanner. Kom ik niet bij, carbs zitten in de weg...
De titalak (niet hittebestendig) verkleurd nog steeds niet, ben ik wel blij mee! *O*

:W
 
Ik vind je bougies er wit uitzien dat duid toch op een te arm mengsel!
Als je die luchtstelschroef indraait wordt het mengsel nog armer.
Indraaien betekend dat je het luchtkanaal smort,uitdraaien laat je iets meer lucht toe.
Dus ik zou ze allemaal maar eens uitdraaien,gewoon maar op 3,5 proberen zoals voorgeschreven.
Kijk daarna eens naar de kleur van je bougie,s.

Hier staat het mooi beschreven:
http://images.google.nl/imgres?imgu...images?q=bougie+kleur&ndsp=18&um=1&hl=nl&sa=N
Hoewel de afgebeelde bougie minder wit is dan de jouwe.

Of je moet je gasschuif naalden iets hoger zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze op 3,5 slag terug gehad en zelfs 4 en 4,5. Was alleen slechter.
Bougies beginnen nu juist minder wit te worden, behalve vd eerste dan.
Dat bijstellen doe ik toch nog steeds met deze schroeven, he?

full


Stelschroef no. 7 dus. Verder valt er niks te verdraaien, wat het mengel kan beinvloeden.
Ik zal eens kijken hoe het zit met die gasnaalden.

Ohja, ik heb een motorjas besteld en een muuranker. Muuranker wou ik eerst zelf maken, maar thuis heb ik er de middelen niet voor.
 
Die link van jou, Allan. Dat gaat over bougies in een tweetakt. Ik denk dat die vergelijking niet helemaal opgaat.
Volgens deze link zouden mn bougies nog wel goed zijn:

http://www.motorvitamine.eu/?q=node/70

Ik heb helaas verzuimt om te kijken of er wel de juiste sproeiers in zitten.
Maarja, waarom zouden ze niet de juiste zijn? Die ga je toch niet vervangen bij een standaard motor? :N
 
Laatst bewerkt:
Oh....das een nog mooiere site.
Lijkt mij ook niet dat ze zomaar de sproeiers veranderen,maar volgens mij kan je ook een betere kleur(dus verbranding) krijgen door bv de gasnaald 1 of 2 streepjes hoger te zetten.
Volgens mij is die luchtschroef trouwens alleen voor de stationair afstelling...
Die link gaat idd over een 2-takt maar wilde alleen even de juiste bougie kleur laten zien...en denk dat die koffie bruin kleur(met melk :+ )zowel voor 2-takt als 4-takt motoren geldt.
 
Laatst bewerkt:
Een grijs-witte tot geel-grijze kleur zou ideaal moeten zijn:

full


Normaler Gebrauchszustand:

Diese Zündkerze ist in einem normalen, guten Zustand. Der Isolator besitzt eine grau-weiße bis gelb-graue Färbung und beweist, dass die Kerze im optimalen Temperaturbereich arbeitet. Hier stimmt der Wärmewert, die Zündung bzw. das Gemisch sind richtig eingestellt, die Elektroden sind nicht abgenutzt, haben meist nur geringste Ablagerungen und die Kerze hat den richtigen Elektrodenabstand. Sie ist damit noch gut für viele weitere Kilometer.
Es ist zu beachten, dass die früher oft erwähnte "rehbraune" Idealfarbe von Bleizusätzen im Benzin stammte und heute so nicht mehr häufig vorkommt.

Waarschijnlijk moet ik de eerste schroef niet op 2 slagen zetten maar op 3 slagen.
Probeer het morgen gewoon uit.

Nog even over het verhoogde stationair toerental bij gas geheel terugnemen:
wanneer ik de koppeling heel iets laat opkomen, zakt het toerental wel naar de 1200t/pm. :?
 
Laatst bewerkt:
Aha,als je kijkt naar die link die jij hebt gestuurd,zie je afbeelding 14(mooi koffiebruin) daar staat de beste bij... :+
Maar alle bougie's er rondom heen zijn ook allemaal goed.Dus iets donkerder of iets lichter (waar die Duitsers het over hebben..) is ook prima.
Van de meeste brommers of motoren die ik heb gehad en goed reden waren de bougie's echt bruin...
We moeten er ook niet al te moeilijk over doen...wit en zwart is niet goed en alles er tussen in in principe wel! :)
Zal eerdaags ook ff de bougie's checken van m,n GS want die vind ik nogsteeds niet optimaal rijden....
Ik vind dat die te lang "koud" blijft rijden....dus dat die na zo,n 3000 toeren blijft hangen en niet echt verder wil door trekken...pas kilometers verder is dat verdwenen.
Of is dat typisch GS eigen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan