Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Allan, ik heb mijn vinger in het bougiedraadgat gestopt en vergeleken (op gevoel) met de andere cilinders.
Roel, zuigerveren vergeten? Je maakt het helemaal spannend!
Nee, ik had de motor rond laten draaien zonder de automatische kettingspanner. Zie tweede post op 31 Mei. De kleptiming klopt nu niet meer. Waar ik bang voor was is kennelijk gebeurd: ketting over de nokkenastandwielen geschoten. Of ik heb tijdens het opbouwen vh blok het verkeerde merkteken op de ontstekingsvervroeger gebruikt: ipv de ''T'' van cilinders 1-4, dus de ''T'' van cilinders 2-3.
Maar hoe dan ook, ik zou dan toch enige compressie moeten voelen. Toch?
Ik ben er mee bezig...
 
Ik heb mijn topic nog eens terug gelezen en ik heb de nokkenassen de eerste keer wel goed gemonteerd (pag 32, post 19 April). Dus komt het doordat ik de kettingspanner vergeten was.
Nooit weer doen dus, oen...
Maar daarom moet ik nog wel compressie hebben, er moet een andere oorzaak zijn.
Die oorzaak is gevonden en is vrij eenvoudig op te lossen.
Ik heb bij een aantal kleppen negatieve klepspeling. De klepstelplaatjes zijn nu te dik, nadat ik de kleppen had ingelept (en eentje net schoon afgedraaid). Ik had dus de klepspeling niet goed gemeten (op een te laat tijdstip).

Eerst maar een tooltje gemaakt om de nokvolger naar beneden te drukken, deze heb ik gemaakt uit een oude steeksleutel van 10mm.
Hier ben ik bezig om mijn blunder te corrigeren:





Tooltje zie je op de achtergrond, in het midden een schroevendraaiertje om het plaatje omhoog te wippen en op de voorgrond een imbusseuteltje iod om de nokvolger naar beneden gedrukt te houden. In de nokvolger zit een uitsparing, waar dus een schroevendraaiertje oid inpast. Deze uitparing kan verdraaid zitten omdat deze kan ronddraaien, doordat de nok vd nokkenas uit het hart vd nokvolger en dus ook vd stelplaat zit.
Op de volgende foto kun je zien dat de klepstelplaat ronddraaid, dit om de slijtage van de nok op de plaat te verdelen.



Op blanke gedeelte (rechter plaat op de foto) zie je de slijtage van de nok en op de andere zijde met het ingeetste getal 2,75 zie je een blanke ring. Dit is dan weer slijtage van het ronddraaien op de nokvolger. Deze plaat is aan deze zijde ietsje hol geslepen/gelept, vandaar die ring.
De te dikke klepstelplaatjes vervang ik nu door dunnere plaatjes uit een andere kop ( komt die kop van Ralph toch nog van pas) en voor de ontbrekende diktes ik draai van een aantal ietsje af. Ik let dan natuurlijk wel op dat het plaatje evenwijdig blijft en het afgedraaide vlak leg ik dan op de nokvolger.
Vanavond heb ik bij de cilinder die geen compressie gaf, de klepstelplaten van 2,75mm vervangen door afgedraaide exemplaren van 2,45mm dik. Nu heb ik daar 0,1mm positieve speling en ik heb bij die betreffende cilinder ook weer compressie! Joepie.
Nu de rest nog.



Ps, hij/zij ZAL strarten de 19de, dat kreng!! Verdikke nogeensantoezeg...
 
Laatst bewerkt:
Kijk, stug doorgaan en de volhoudert wint. Achteraf logisch. Maar ja, das altijd zo.

(als ie ut doet, moet je hem vooral eens in zuid/zuidoostelijke richting inrijden ) Weet ik nog wel een koffieadres

 
DE zit toch in het noorden des lands?
 
(als ie ut doet, moet je hem vooral eens in zuid/zuidoostelijke richting inrijden ) Weet ik nog wel een koffieadres

Zeker het adres van Frans Bauer?("de koffie staat altijd klaar....")

Veel succes ermee Hapo!!
 
Vrijdag een aantal klepstelplaatjes op verschillende diktes afgedraaid en vandaag op mijn gemak de overige kleppen gesteld. De speling is nu 0.05mm tot 0,10mm.
De regenbuien afgewacht en de carbs er weer opgezet. En weer vergeet ik de gaskabel eerst te monteren! Nou ja, dan maar ff zonder. De coke kabel kan ik wel monteren met de carbs gemonteerd. Gasgeven doe ik dan wel even rechtstreeks vanaf de carbs.
Tank erop gezet, bougiekappen erop en de accu aangesloten.
Toen maar eens de stoute schoenen aangetrokken een weer poging gewaagd.
Met dit resultaat:

ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs

Ik hoop dat het lukt met het filmpje...
 
Hij loopt!

Verder geen commentaar want ik heb nu geen geluid op m'n computer maar ik zag de tellernaald bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn eigen eerste filmpje bekeken en het is goed gegaan!
Olielampje gaat braaf uit, dat is goed. Motor loopt niet optimaal, maar dat komt wel.
Ik had de motor al eerder gestart (starte vrijwel direct!) er kwam ff lekker veel rook uit, maar dat duurde maar een paar seconden.
Nu kan ik verder met het afbouwen... Hehe!

 
Mooi, Hans! Gefeliciteerd.

Klinkt nog wat rauw, maar dat krijg je nog wel goed.

 
Hallo Hans,
Gefeliciteerd hoor,goed gedaan jochie
de rest komt ook wel goed,zeker weten.
 
Tuurlijk niet! Wie wil er nou een motor met een doorgezaagd frame hebben?

 
Tuurlijk wel!
Zo'n mooie aanmekaar gefotsjopte motor die het niet goed doet met een doorgezaagd en weer dichtgelast frame ben je toch zo kwijt?



PS; hij loopt nog steeds niet goed. Hij loopt op 3, soms 2 cilinders (de middelste 2).
De middelste twee uitlaatbochten worden heet, de buitenste twee koud tot warm.
Ik heb de carbs er weer afgehad, uitelkaar gehaald, schoongemaakt en een klein gaatje doorgeprikt. Resultaat: loopt wat regelmatiger en reageert nu op het gas ipv alleen op de choke. Ik vermoed dat het aan een bobine (die van cil 1-4) ligt, zal ze binnenkort eens verwisselen.
Ik ben er dus nog niet...
 

HAPO, geweldige prestatie! Petje af hoor, echt mooier als uit de fabriek!
Enne, de aanhouder wint, die laatste hobbels met het lopen van het blok los je ook wel op.
 
Hoi HAPO, hier een van de "stiekume" meelezers, ik vind de GS echt te gek, hij ziet er fantastisch uit, ik denk dat je hem ook wel aan het lopen krijgt naar hoe hij eruit ziet!!
Trouwens als ze deze motor bij Suzuki te zien krijgen gaan ze zich afvragen of ze niet ergens een nieuw exemplaar zijn verloren of zo!!!
Keep up the good work.

Grtz Eagle.
 
CB750F2:

ontsteking is elektronisch, aanzuigrubbers zijn nieuw (maar ik kan wel kijken naar de aansluitboutjes aan de zijkant, die zitten niet erg vast en ik kan ze niet echt vast draaien. zitten in rubber gedraaid).
Ik heb mijn twijfels over een goede en constante vonk. Bougie testen door ze tegen het blok te houden heeft geen zin, blok is gespoten... Moet ze op het blank gemaakte draagvlak vd bougiedraad houden.
Is dat synchroniseren zelf goed te doen, ervaring mee?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.