Ik heb mijn topic nog eens terug gelezen en ik heb de nokkenassen de eerste keer wel goed gemonteerd (pag 32, post 19 April). Dus komt het doordat ik de kettingspanner vergeten was.
Nooit weer doen dus, oen...
Maar daarom moet ik nog wel compressie hebben, er moet een andere oorzaak zijn.
Die oorzaak is gevonden en is vrij eenvoudig op te lossen.
Ik heb bij een aantal kleppen negatieve klepspeling. De klepstelplaatjes zijn nu te dik, nadat ik de kleppen had ingelept (en eentje net schoon afgedraaid). Ik had dus de klepspeling niet goed gemeten (op een te laat tijdstip).
Eerst maar een tooltje gemaakt om de nokvolger naar beneden te drukken, deze heb ik gemaakt uit een oude steeksleutel van 10mm.
Hier ben ik bezig om mijn blunder te corrigeren:
Tooltje zie je op de achtergrond, in het midden een schroevendraaiertje om het plaatje omhoog te wippen en op de voorgrond een imbusseuteltje iod om de nokvolger naar beneden gedrukt te houden. In de nokvolger zit een uitsparing, waar dus een schroevendraaiertje oid inpast. Deze uitparing kan verdraaid zitten omdat deze kan ronddraaien, doordat de nok vd nokkenas uit het hart vd nokvolger en dus ook vd stelplaat zit.
Op de volgende foto kun je zien dat de klepstelplaat ronddraaid, dit om de slijtage van de nok op de plaat te verdelen.
Op blanke gedeelte (rechter plaat op de foto) zie je de slijtage van de nok en op de andere zijde met het ingeetste getal 2,75 zie je een blanke ring. Dit is dan weer slijtage van het ronddraaien op de nokvolger. Deze plaat is aan deze zijde ietsje hol geslepen/gelept, vandaar die ring.
De te dikke klepstelplaatjes vervang ik nu door dunnere plaatjes uit een andere kop ( komt die kop van Ralph toch nog van pas) en voor de ontbrekende diktes ik draai van een aantal ietsje af. Ik let dan natuurlijk wel op dat het plaatje evenwijdig blijft en het afgedraaide vlak leg ik dan op de nokvolger.
Vanavond heb ik bij de cilinder die geen compressie gaf, de klepstelplaten van 2,75mm vervangen door afgedraaide exemplaren van 2,45mm dik. Nu heb ik daar 0,1mm positieve speling en ik heb bij die betreffende cilinder ook weer compressie! Joepie.
Nu de rest nog.
Ps, hij/zij
ZAL strarten de 19de, dat kreng!! Verdikke nogeensantoezeg...