Nou Ralph, ik hoor er ook niks meer van...Verzendkosten zijn zeker te veel? Ik bewaar hem nog wel even.
Vandaag verder gegaan met het cilinderblok.
Het blok opgespannen op de freesbank, lichtjes vastgezet:
De hoonsteen opspannen in de boorkop wou niet, niet genoeg ruimte in de Z-as(hoogte).
Dan maar in de spantanghouder, zo'n 5cm ''winst''.
Ik heb geprobeerd te honen met de koelvloeistof wat in het koelsysteem zit, maar dat was geen succes (bij gebrek aan wat anders). De stenen gingen dicht zitten. Het oppervlak werd te glad, maar wel mooi egaal...
Voor het geval dat, had ik mijn accuboormachine meegenomen met twee volle accuus.
In de spoelbak met een straal ontvetter erop nagehoond en toen kreeg ik wel mooie krasjes,
laag toerental gebruikt en grote slagen gemaakt.
Maar ik denk dat de stenen te fijn waren.
Dit is het resultaat, niet helemaal zoals het hoort maar ik vind het goed zo:
De maatvoering is eigenlijk niet veranderd, alleen de cilindriciteit is verbeterd (nu 0,01mm, was 0,02mm).
De onrondheid gemeten en is ongeveer 0,01mm. Dat heb ik hier mee gemeten:
A: dit is de meettift met hardmetalen kogel en deze beweegt heen en weer, zit in verbinding met de meetklok (rechts op de foto).
B: dit is de vaste pen, ook met een hardmetalen kogel.
C: vaste pennen met verschillende lengtes.
D: dit zijn de vulringen om aan de goede beginmaat te komen.
De lengte van het hele zakie (van kogel tot kogel) moet ongeveer 1mm langer zijn dan te meten diameter, om de juiste meetdruk te krijgen.
Daarna 8 schijven gemaakt om de boringen te beschermen tegen het stralen en toen nog 4 kunststof propjes gemaakt om de oliekanalen af te schermen:
Ook nog wat pakkingresten weggeschraapt, ongelofelijk hoe vast dat kan zitten!
Nou, wat mij betreft is het cilinderblok klaar om te stralen. Ik zal mn directeur as Maandag eens lief aankijken. Hopenlijk kan ik volgende week ofzo het hele blok stralen en dan schiet het op!
Morgen moet ik in Oldebroek (vlak bij Zwolle) zijn, daar haal ik spullen op voor mn GSR900 project.
Kan ik mooi weer wat doen op mn werk. Dan ga ik met de cilinderkop verder.