GS 500 kopen

Duitsland dus, niet echt veel zin in, maar voor zo'n mooie motor moet je wat overhebben. In hoeverre is een GS500 eigenlijk 'knutselbaar'. Ik bedoel, mocht er iets mis mee zijn, moet je dan meteen naar een dealer toe, of zijn de kleppen/carburateurs/kettingen e.d. zelf aan te spannen/bij te stellen?

Naja, Griffen, veel plezier ermee in ieder geval, en laat weten of hij echt de moeite waard is.
 
Ik ga bijna alles zelf doen, vriend van me stelt de carbs voor me, aleen kleppen stellen word dealerwerk denk ik.
 
Prima fiets!

Ik was 58 euro kwijt aan BPM 8-) voor een 92'er, was een maand of 2 geleden.

Rij zelf ook sinds een kleine maand op een GS500E, bevalt prima.
Het valt me trouwens op dat de GS500E best veel genoemd wordt op het forum. Ze zijn best populair onder de beginners. Verbaasd me niks want het is een ideale beginnersfiets.
Lekker low-budget, stuurt goed, betrouwbaar, licht, handelbaar, zuinig, lekkere roffel uit het blok, remt redelijk goed. :]
Enige minpunt: vering, vooral de voorvering is veeel te zacht maar dat is met wat opvulbussen en dikkere vorkolie zo opgelost.

Ik zal dadelijk even een foto van mijn GS500e plaatsen.
 
Moet ik volgende week nog doen.

De olie: 15W vorkolie.

de bussen moet je zelf op maat maken. De originele bussen zijn 28,5 mm in diameter. (moet ik nog wel even controleren). Ik haal gewoon een cilindervormige staaf van een materiaal dat oliebestendig is (nylon of pvc bijvoorbeeld) en die zaag ik NETJES op maat waarna ik ze netjes vlak schuur. Op verschillende site's hebben ze het over een lengte van 3 cm. Ik houd het eerst op 2 of 2,5 cm omdat ik niet zo zwaar ben. (desnoods probeer ik een paar verschillende maten)Deze bussen stop je gewoon bovenin de vorkpoten onder de doppen. Heel simpel klusje. (zorg wel dat je de goede hoeveelheid olie erin stopt.)

Voor meer info zie: http://www.gstwin.com en http://www.bikepower.net
Allebei heel goede site's. En anders roept u maar.

een setje veren van WP. Technoflex of Hyperpro samen met andere vorkolie zal wel een iets beter resultaat geven maar dan geef je 120 euro uit i.p.v. 2 tientjes voor bovenstaande methode. Ik hou het liever zo low-budget mogelijk en ik ga er toch niet het circuit mee op. Verder komen er nog wat meer aanpassingen (voornamelijk uiterlijk) maar die zijn ook allemaal redelijk goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Lees net die how-to op GSTwin, ziet er idd niet moeilijk uit... nu heb ik op mijn GS voorvorken die je op voorspanning kan instellen, kheb die laatst op zijn hardst gezet, denk dat ik eerst even ga proberen hoe dat aanvoelt... moet zowieso binnenkort mijn voorvorkkeerringen vervangen ben ik bang, ze beginnen ietwat te zweten, dus als ik dan toch die vorken uit elkaar ga trekken kan ik er ook zo die bussen bij mikken...
 
Ik heb ze ook al op z'n hardst gezet. Het scheeld iets, maar lang niet genoeg. En daar komt ook nog eens bij dat de demping net zo slecht blijft. Daar heb ik bij snelle bochten het meest last van. Het enige wat daartegen helpt is dus dikkere olie.
 
Zodra ik de voorvorkkeeringen ga vervangen komt er ook dikkere olie in.. wel balen overigens dat al die kleine klusjes weer precies op het moment dat het lekker weer is gedaan moeten worden :P
 
Hoi,
Ik heb ook net een gs500 gekocht, 25 kw steje erin gezet, staat al goed op kenteken. Maar met setje erin trekt ie gewoon niet verder dan 120! Heeft iemand daar ervaring mee? Hoop dat dat niet de bedoeling van het setje is.
:]
 
He Sandraa,

Met setje zou ie toch nog zo'n 140 moeten kunnen lopen. Tenzij je tegen de wind in reed, want dan komt ie inderdaad met moeite boven de 120.

maar ja, volgens de vrienden in Den Haag mag je ook niet harder dan 120...
 
Hoi,
Ik heb ook net een gs500 gekocht, 25 kw steje erin gezet, staat al goed op kenteken. Maar met setje erin trekt ie gewoon niet verder dan 120! Heeft iemand daar ervaring mee? Hoop dat dat niet de bedoeling van het setje is.
:]

Wind idd, 40km/u verschil in topsnelheid door de wind is niet vreemd.
 
tis een beetje laat maar ja beter laat dan nooit :)
roest op de uitlaat is makkelijk bij te werken met een tube potkachelpoets
Niet meteen gaan lachen das prachtig spul om een ZWARTE :P
uitlaat/bocht weer netjes te laten smoelen ;)

grtz.
Dr.Ed"Gratis-Tip-Van-De-Dag"Gaskett
 
Hoi,
Ik heb ook net een gs500 gekocht, 25 kw steje erin gezet, staat al goed op kenteken. Maar met setje erin trekt ie gewoon niet verder dan 120! Heeft iemand daar ervaring mee? Hoop dat dat niet de bedoeling van het setje is.
:]


Das nie pluis!

Is de motor zelf wel helemaal in orde? En is de set wel een 25kW en geen 20kW set? Laat het even nakijken.
De mijne kwam uit duitsland en ging niet harder dan 125. Ander setje deed wonderen en hij loopt nu zo'n 160. Wind of geen wind tegen. Met of zonder duo scheelt wel iets. Khep nu een erg "gezond" exemplaar. :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn idd verschillende setjes. De mijne liep ook niet harder dan 125 tegen de wind in, 140 van de wind af. je kunt proberen om het nog iets te verbeteren door sproeiers te wisselen, stationairschroef iets rijker te zetten of de gasnaalden iets hoger te hangen. Als je n exemplaar hebt met 25 kW op t achterwiel gaat ie wel over de 140.

Mijn vol-vermogen GS loopt 185 km/h als t windstil is. (das wel met wat aangepaste afstelling).
 
ok... 185... Dan is er bij mij dus ws meer aan gedaan dan alleen rondom afgeveerd met WP en een andere uitlaat! 'k heb nl al 200 op de klok gezien! }) Zijn die 185 ook klok-kilometers, of werkelijke kilometers?
Mijn Gs uit '91 staat ondertussen op een dikke 60.000 km.... Zo'n ding is toch om te :] ?! En ja, het is de perfecte budget-bike! alle reparaties zelf doen, alles "maar" in 2-voud en betaalbaar... :}
 
het zijn dus wel dikke kilometers, maar ze zijn helaas niet echt, de gs heeft een kwaaltje dat ie boven de 50 een flinke afwijking heeft, kheb een fiets computertje opgezet die het onder de (echte) 100km/h perfect doet( daarna wordt dat ding ook al onnauwkeurig gok ik, ze zijn er niet voor gemaakt) bv. als de teller zegt dat ik 80 rij, rij ik eigenlijk 73 echte km/h. onder de 50 geven de teller en fiets compu hetzelfde snelheid weer. maareh je moet met een 25KW zeker 140 echte km's pu moeten halen.
 
ok... 185... Dan is er bij mij dus ws meer aan gedaan dan alleen rondom afgeveerd met WP en een andere uitlaat! 'k heb nl al 200 op de klok gezien! }) Zijn die 185 ook klok-kilometers, of werkelijke kilometers?
Mijn Gs uit '91 staat ondertussen op een dikke 60.000 km.... Zo'n ding is toch om te :] ?! En ja, het is de perfecte budget-bike! alle reparaties zelf doen, alles "maar" in 2-voud en betaalbaar... :}


Ja, dat zijn wel klok-kilometers :P En die wijkt dus flink af. Maarre, als die van jou 200 haalt.... Hoe doe je dat :? Alleen met andere afstelling en uitlaat, of heb je dr ook een kuip omheen zitten? K ben benieuwd, meer is altijd beter 8-)


PS. Ik heb het sterke vermoeden dat hoe ouder ze worden, hoe harder ze lopen })
Die van mij wilde 10000 km geleden maar 170, nu met 41000 km erop loopt ie 185.
Post je ff weer als je er 80000 km op hebt staan? :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan