GPz 550 van Paul Z

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste allemaal,

na hier en daar al wat vragen te hebben gesteld ook maar een eigen voorsteltopic. Mijn naam is Paul. Ik ben pas begonnen met lessen. Dan ga je 's avonds een beetje motors kijken op MP, voordat je het weet doe je eens een bod op dat leuke jaren 80 ding wat je ergens ziet staan, en vervolgens ben je de eigenaar van een Kawasaki GPz 550 in fantastisch zwart/oranje/rood. 8-)

De motor werd "rijklaar" aangeprezen, maar dat blijkt toch net ietsjes genuanceerder te liggen ;) .

Zaken tot nu toe:

Hij startte niet de dag na aankoop. Na wat geklooi, gezond verstand en forum-support bleek er kortsluiting in de startknop te zitten. Nadat ik die met wat elektro-tape had verholpen en de accu weer opgeladen had start en loopt hij als een zonnetje.

Zaken die in ieder geval moeten gebeuren:

- Nieuwe banden: achterband is kaal, de voorband is uit 2001.
- Er zit een scheurtje in de verder (op het oog) harde uitlaat. Even laten lassen dus.
- De hele voorkant is baggervet, inclusief de schijven en de blokken. De vork lekt in ieder geval behoorlijk, ik moet nog checken of de remklauwen nog goed zijn. De blokken zijn in ieder geval aan vervanging toe, net als de blokken achter (daar is er 1 helemaal weg). De vork heeft in ieder geval nieuwe olie en keerringen nodig...
- De koppeling gaat wat zwaar, maar ik weet niet of dat normaal is. Mijn enige referentie is mijn lesmotor, maar die is dan ook geen 27 jaar oud... _O-

Er is gelukkig een Haynes onderweg en ik heb de schuur maar eens goed opgeruimd. De motor staat al op een geïmproviseerd bokje, als de Haynes binnen is eerst de voorkant maar eens demonteren, de remmen checken en de vork herstellen. Af en toe zal ik mijn voortgang en de vragen die ongetwijfeld gaan komen stellen. Alvast wat snel genomen fotootjes:







En een filmpje van het glorieuze moment dat ik de motor weer aan de praat had *O* :

 
Laatst bewerkt:
hele leuke sleutel motoren
voorvork kan idd bagger zijn , let goed op de keerringen en schuiflagers als er anti duik installatie op zit deze ook goed controleren en desnoods vervangen .
 
Wordt die anti-duik installatie misschien aangestuurd via het remcircuit? Er zit namelijk aan beide zijden een aftakking in de remleiding die naar twee "kastjes" voor op de vork leiden. Met mijn beperkte kennis kon ik die nog niet echt plaatsen.

De keerringen zijn zeker aan vervanging toe. Als ik de binnenpoten helemaal droog en schoon maak zitten ze na 1 keer inveren weer helemaal onder de olie. Daarbij druk ik de vork bij stilstand vrijwel de volledige veerweg in, en dat is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling...
 
Ja word aangestuurd door remdruk.
In de antiduik zit een klepje die een oliekanaaltje in de voorvork afsluit bij stevig remmen, daardoor word de vork stugger en veert minder makkelijk in.
Dit antiduik systeem zit vaak vast waardoor de vork OF continue slap is OF continue stug.
Dit laatste zorgt weer voor vele lekke keeringen.

Hoe ik aan deze wijsheid kom?
http://www.gpzzone.co.uk/gpzzone/technical/antidive.html

Wel een ander type motor (gpz900) maar het antiduik werkt hetzelfde.
 
Bedankt voor de link :) ! Inmiddels heb ik de beschikking over een Haynes en heb ik gisteravond de eerste vorkpoot uit elkaar gekregen, dus ik had een aardig beeld gekregen van de werking. Het artikel uit jouw link leest wel een stuk duidelijker dan de Haynes ;)
Ik ga in ieder geval de werking van de veer en de O ringen extra checken en de remleiding extra ontluchten als ik alles weer in elkaar heb.
 
leuke motor :Y
heb vroeger een gpz750 gehad (spijt dat ik'm weggedaan heb '( ), het dashboard met lampjes en digitale benzine meter is een feest der herkenning *O*

Ik heb nu een gpz900, behalve de topkuip een compleet andere motor.
 
Dank je :) . Ik vind het zelf echt een heel geinig ding. Ik heb hem vooral gekocht vanwege de combi goedkoop en ultieme jaren 80 uitstraling. Het sleutelen valt me tot nu toe redelijk mee, de techniek is tot nu toe redelijk overzichtelijk. De tijd die ik nog bezig zal zijn met lessen kan ik mooi gebruiken om hem in orde te krijgen.

Dingen die ik tot nu toe heb gedaan:

Kortsluiting in startknop verholpen
Voorkant schoongemaakt
Wiel en vork gedemonteerd
Vork gedeeltelijk uit elkaar gehaald voor revisie
Nieuwe banden besteld
Remblokken besteld.

Omdat ik ook de kuip, kappen en tank er af heb gehaald maakt het nogal een troosteloze indruk ;( . Snel weer in elkaar als de vork weer gemaakt is... :]
 
Het is weer tijd voor een update. De vork is inmiddel gereviseerd. Volledig uit elkaar gehaald, goed schoongemaakt, seals en keerringen vervangen en nu staan ze in de schuur te wachten op montage.

Ik twijfelde nog of ik de remklauwen voor zou reviseren. Die beslissing werd me erg gemakkelijk gemaakt toen ik bij het testen van de rem per ongeluk de zuiger uit de klauw perste omdat het blokje wat ik er tussen had gezet te dun was |( .

Maar goed, het is niet zo erg om de klauwen een keer goed uit elkaar te halen, schoon te maken en van nieuwe ringen te voorzien. Nieuwe remvloeistof kan waarschijnlijk ook geen kwaad bij zo'n oud beestje. Nieuwe remblokken voor en achter waren al binnen. Als de remmen gereviseerd zijn is het een kwestie van nieuwe banden en dan heb ik hem weer op de weg. Afgelopen week ook mijn theorie gehaald, dus ook het eerste stapje om te mogen rijden is gezet :]
 
Een korte update en een vraag.

De gereviseerde vork heb ik weer gemonteerd. De remklauwen heb ik ook helemaal gedemonteerd, schoongemaakt en van nieuwe seals voorzien. Die liggen op de werkbank klaar om weer gemonteerd te worden. Het voorwiel heeft inmiddels een nieuwe band, als de voorkant weer in elkaar zit kan het achterwiel er onderuit en wordt ook daar de band vervangen.

Over de vork:

De vork heeft een air-unit, waarmee de vork op druk gezet moet worden. Dit is niet veel meer dan een verbinding tussen de twee poten waarbij op 1 kant een ventiel zit. De o-ringen die de unit aansluiten op de binnenpoten waren op het oog netjes en nog flexibel, dus met het monteren van de vork heb ik de air-unit met wat vorkolie voorzichtig over de binnenpoten geschoven. Als ik de vork op druk wil zetten hoor ik alleen de lucht weglopen. Het kan ook bijna niet anders, de air-unit oogt niet echt als een systeem wat makkelijk druk kan houden.

Als ik links en rechts wat lees over het systeem lees ik vooral dat het systeem eigenlijk altijd lekt. Het schijnt dat je de air-unit achterwege kunt laten als je een stuggere veer monteert. Maar ja, ik heb de vork net gereviseerd dus ik heb niet zo veel zin om alles weer uit elkaar te halen, daarbij de seals te slopen etcetera -O- .

Wat is wijsheid? Kun je gewoon rijden met zo'n vork die zijn druk niet houdt? Een alternatief wat ik nog kon bedenken is de air-unit te vervangen door een aangelast ventiel op elke poot, dan kan ik de poten los van elkaar op druk zetten.

Wie heeft er goede raad?

Rijles-nieuws: mijn voertuigbeheersing gaat aangevraagd worden, dus het lijkt er op dat ik einde van het seizoen kan rijden als alles een beetje wil lukken :] (en ik de kawa in elkaar krijg natuurlijk)
 
Is geen probleem om mee te rijden, je kan een setje progressieve veren overwegen, airunit zou ik gewoon laten zitten. Veren verwisselen heb je zo klaar, hoeft de vork toch niet helemaal voor uitelkaar. :W
 
Als je de lucht al hoort weg lekken dan moet er wel wat aan gebeuren want in een niet luchtondersteunde voorvork helpt de luchtkamer die over blijft boven de olie ook mee in de vering en demping van de vork. Nu zal je waarschijnlijk een hele "slappe en deinerige" voorvork over houden.
Dus of alles lekvrij maken of de gaatjes in de vorkpoten dicht maken.
 
Laatst bewerkt:
He gek, ik had gereageerd maar mijn reactie is weg...

@gpzguru: O ja, dat was ik vergeten, veren wisselen gaat natuurlijk relatief makkelijk.

@daddyphilpsen: ik ga eens kijken hoe hij zich in praktijk houdt. Combi stuggere veren en gaatjes dicht is misschien wel de meest fool-proof oplossing.
 
Zo, het is vakantie dus er gebeurt weer wat aan de Kawa.

Voor de vork heb ik een wat onorthodoxe maar redelijk solide workaround gevonden.

De vorkpoten bleken niet alleen te lekken op de aansluiting met de air-unit, maar ook via de topplug, waarvan de o-ringen niet meer 100% bleken.

Ik heb de air-unit vervangen door twee stukjes MTB binnenband met ventiel die ik precies voor het gaatje in de vork heb geplaatst. Vervolgens heb ik aan beide zijden van het ventiel een slangklem geplaatst. Zo kan ik beide poten, los van elkaar, op druk brengen zonder dat het lekt:



Het ziet er een beetje houwtje-touwtje uit, maar het werkt goed en zit verrassend solide vast.

Bleef het probleem over van de lekkende topplug. Dat heb ik opgelost door de top-cap (zie plaatje) die in de binnenpoot gedraaid wordt te monteren met een stevige lik Loctite 577 voor een gasdichte verbinding:



De vork is nu dus weer op druk te zetten, hopelijk dat hij daar iets stugger van wordt.

Nog een paar vragen over het uiterlijk van mij als beginner:
Door al het geklus staat de Kawa al een tijdje zonder kuip op de oprit, en dat ziet er eigenlijk (imho) een stuk beter uit dan met kuip. Hij oogt iets meer gedrongen, en dat vind ik wel mooi.



Een nieuwe koplamp, knippers en van die mickey mouse achteruitkijkspiegels doen dat effect natuurlijk weer grotendeels teniet. Kleine lampjes en knippers zouden misschien beter zijn. Ik heb wel wat lopen struinen op internet, maar ik weet niet goed waar ik moet zoeken. En van die achteruitkijkspiegels in het einde van je stuur, werkt dat een beetje?

Tips voor een koplamp (of lampjes), knippers en achteruitkijkspiegels of waar ik online een aardig aanbod door kan struinen zijn welkom!
 
@KwaSuz: Na een avondje struinen op het www begin ik zelf ook weer te neigen naar origineel... Het kost wel heel veel gedoe om hem niet-origineel te krijgen ;) Die kuip is natuurlijk plug en play. Ik zet hem er voorlopig maar weer even op, dan is de motor in ieder geval rijklaar.
Morgen eerst mijn AVB maar eens halen :]
 
Het heeft geholpen, gehaald! *O* *O* *O* Ik verprutste bijna het achtje (de enige oefening waarvan ik vind dat ik er écht goed in ben :+ ) maar de examinator was relaxed. Nu verder voor de AVD!

Gefeliciteerd! En ook de complimenten voor de McGyver oplossing met de mountainbikebinnenbandventielluchtveringdingetjes :+

P.S. En +1 voor de kuip er weer op :Y
 
Bedankt Boskawouter! Vandaag na het examen voor het eerst de snelweg op geweest. Ook best een goed argument voor een kuip :Y Hij zit er trouwens al op, een andere oplossing wordt toch geknutsel en de vraag is of dat nou echt zo mooi is.
 
Bedankt Boskawouter! Vandaag na het examen voor het eerst de snelweg op geweest. Ook best een goed argument voor een kuip :Y Hij zit er trouwens al op, een andere oplossing wordt toch geknutsel en de vraag is of dat nou echt zo mooi is.

Ja, die snelweg vond ik de eerste keer ook wel een ervaring qua wind :o

Qua kuipruitje moet ik wel zeggen; ik heb nu nog niet zolang een GSX550, maar dat kuipje leidt alle wind precies naar m'n helm... :/
 
Ik heb zelf de grote zus van de GPZ 550, een GPZ 750 uit 1984. Het was mijn eerste motor. Ik noem haar zus, omdat ze zeker in het begin veel aandacht nodig had. Uiteindelijk heb ik haar nog steeds. De voorvork en remissues komen mij bekend voor.

Over het verbouwen... Tja iedereen heeft zij eigen mening, maar aan het einde van de dag is het jouw motor...
 
Feliciteerd, volgende stap....

Wat een geneuzel allemaal met dat A rijbewijs tegenwoordig B| theorie, bijz verr, praktijk....

Blij dat ik gewoon kon gaan rijden/lessen , examen, klaar.....
Ik had wel al B dus de theorie hoefde niet nóg eens...

Ben alleen nèt te jong om het "E" tje er gratis bij te krijgen :/ destijds.....
 
Nou, het is weer tijd voor een kleine update.

Wat betreft de motorlessen is het rustig, want mijn instructeur heeft 3 weken vakantie -O-
Het lijkt er wel op dat ik nog voor de winter af kan gaan rijden, hopelijk kan ik dan voor het echt beroerd wordt nog een beetje KM's maken.

Qua looks van de Kawa is de kogel wel door de kerk, ik heb hem toch naked gemaakt. Aanvankelijk had ik een ronde koplamp en oren gekocht, maar ik hoefde de lamp er maar voor te houden om te zien dat ik dat toch geen goed idee vond, er moest een vierkante op! Toen ik de originele lamp uit de kuip sleutelde viel me op hoe stevig hij op zijn plek zat in het kuipframe. 1 en 1 was 2 en toen heb ik het frame uit de kuip gehaald en onderworpen aan een behandeling met de haakse slijper. Wat losse hoeken van het kuipframe af, schuren, in de primer en netjes zwart gemaakt.





Ik vind hem persoonlijk toffer zo dan met kuip. Dat is maar goed ook, want die kuip kan er nu natuurlijk niet meer op :)

Wat betreft de air-unit: het fiets-binnenband truukje leek solide, maar de slangklemmen hielden de zaak toch niet genoeg luchtdicht. Omdat ik geen zin meer had om verder te klooien heb ik in beide gaatjes een heel kort snij-parkertje gedraaid met wat transparante kit. De vork zit dicht, zij het met iets minder druk dan de fabrikant ooit bedoeld heeft. We zullen in de praktijk zien of de vering voldoet.



Die praktijk laat nu wel op zich wachten,want op een gaatje in de uitlaat na is de motor nu toch echt wel klaar. Waar blijft dat roze papiertje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan