GPX 750 - shimmy

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.538
6.720
Helmond
Oplossing staat onderaan deze post.

De motor:
GPX 750 R uit 1988

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Momenteel start en loopt het blokje en doet die het meer dan prima. De eerste korte ritjes zijn dus grotendeel succesvol verlopen, met nog wat kleine issue's.

Wat er al is gebeurd:
  • Motorblok genoeg liefde en aandacht gegeven om weer netjes te rijden. Met wat hulp van jullie.
  • Banden vervangen (Pirelli Sport Demon).
  • Wielen gebalanceerd.
  • Remmen nagekeken en waar nodig delen vervangen.
  • Balhoofdlager uit elkaar, oud vet eruit, nieuw vet erin en gecheckt op putjes/beschadigingen.
  • Vorkolie gewisseld voor verse.
  • Ketting schoonmaken/op de juiste spanning zetten.

Het probleem:
Bij 70km/h zit er een behoorlijke shimmy (trilling van links naar rechts) in het stuur. Ik ben van andere motoren gewend dat het een beetje aanwezig kan zijn, vooral als je je handen los hebt, maar het is in dit geval zo erg dat ook al hou ik het stuur stevig vast, je nog steeds het stuur ziet bewegen.


Wat heb ik vervolgens gecheckt?
  • Vorkolie vervangen.
  • Balhoofdlager is goed (heb ik ook iemand die monteur is laten checken).
  • Geen speling op de wiellagers.
  • Geen speling op de achterbrug.
  • Hoogteslag, in de achterband zat een beetje hoogteslag, bleek door de montage te komen. Is opgelost.
Aanvullende informatie:
In mijn bezit heeft deze motor dit altijd gedaan. Ik heb op de oude banden niet gereden. Die waren 11 jaar geleden eigenlijk al aan vervanging toe.

Oplossing:
Balhoofd een kwartslag strakker gezet. Geen shimmy meer.
 
Laatst bewerkt:
Is de voorband wel goed recht,ik heb wel meegemaakt dat er in een nieuwe band een slag zat.
Ook moet de band goed in de velg liggen.En natuurlijk de juiste bandenspanning hebben
Verder zou het balhoofd te strak kunnen staan.
 
Is de voorband wel goed recht,ik heb wel meegemaakt dat er in een nieuwe band een slag zat.
Ook moet de band goed in de velg liggen.En natuurlijk de juiste bandenspanning hebben
Verder zou het balhoofd te strak kunnen staan.
Balhoofd heb ik laten checken.

Voor de voorband ben ik net nog even de garage in gedoken. Daar zit zowel in de hoogte als breedte geen slag in.

Geometrie te agressief?
Motor is verder zover ik weet helemaal standaard. Vorkpoten zijn ook niet doorgestoken of iets dergelijks. Lijkt me dat het met de af-fabriek specs goed moet zijn.

Bedenk me nu wel dat ik de luchtdruk in de achterveer niet heb gecheckt. In het handboek staat 0 tot 21psi. Betekend dat dat ik eventueel ook alle lucht eruit kan laten?
 
Als het luchtvering is wel,dan zou je daar ook wat mee kunnen experimenteren.
De bandenspanning is ook volgens de fabrieksopgaven?,sommige motoren zijn daar behoorlijk gevoelig voor.
En is wel de originele bandenmaat gemonteerd,ook kan het zijn de wangen van je banden te slap zijn,ik had dat
vroeger bij een Honda 750,die begon te slingeren bij een bepaalde snelheid,daar zaten niet originele banden onder,
ik heb die toen vervangen door de originele Bridgestones,die hebben een veel stijvere wang,het slingeren was toen weg.
Ook heb ik het zelfde gehad als wat jij meemaakt met de Kawa bij een oude 1972 CB 750 Honda,vreemd genoeg deed hij dat alleen maar metMichelin banden.In bijvoorbeeld Duitsland zijn ze super streng op welke banden je monteert,alleen die goedgekeurd zijn door de fabrikant
van de motor mogen gemonteerd worden,andere komen niet door de TUV keuring.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dan van de week eens klooien met de druk in de achterveer. Kijken of het wat uitmaakt.

Banden die ik erop heb gelegd werden ergens op internet aangeraden, en ik heb met het type al goede ervaringen. Ik zou dus verwachten dat het dan bij mijn motor ook zou werken.

Bandenspanning is wel volgens het boekje.
Net als de bandenmaat. Was nog wat extra geklooi omdat ze een 18 inch achterwiel en een 16 inch voorwiel hebben, maar de maat die eromheen hoort zit erom.
 
Op de band staat een streep, gewoon een rubber verdikking die een streep vormt. Vlakbij de velgrand. Als je het wiel draait moet deze streep exact parallel aan de velg voorbij komen. Is dat niet zo heb je al een probleem (te pakken)
Je kan je achterband ook even met die gegevens controleren. Als dat niet goed is voel je dat ook in het voorwiel. Onder dat ik dit tiep bevestigd RG-Gamma dit.

Kijk ook even of de schijven niet krom of onevenwijdig zijn. Je denkt misschien dat je remmen gelijkmatig slepen maar dat kan plussen en minnen zijn, op enig moment sleept de ene rem op het andere moment de andere... Het kan zelfs nog door een te strakke ketting komen die op een plek meer uitgerekt is dan een andere. Zit je voorvorkstabilisator er op of istie gebroken of los?

Begin nog maar eens met de balans, dat voel je het heftigst. Ik lees nergens inmiddels dat het voorwiel gebalanceerd is. Dat is het belangrijkste dat er bestaat
(een nieuwe band op mijn RDwieltje kon vanwege de dunne as niet gebalanceerd worden. Toen heb ik gezegd: doe wat je moet doen om hem te balanceren, ongebalanceerd laat ik hem gewoon staan!) O-) (stoer he?)
Je moet het laatste zoeken in de niet draaiende bewegende delen.
Als het zo heftig is kan je het wiel ook eens aanslingeren tott de shimmy-snelheid, dan is dat wiel het enige dat beweegt
 
Laatst bewerkt:
Het moet toch ergens vandaan komen,al moet ik zeggen dat 16inch voorwielen er gevoeliger voor zijn dan bv 17 inch.
Weet je zeker dat de banden helemaal goed om de velg liggen,goed kijken aan de zijkant van de banden of ze ergens niet goed
om de velg liggen.Misschien kan je hier nog wat mee, https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjGqaGostvfAhWvNOwKHWHhBjsQFjAAegQIBxAB&url=https://www.amt.nl/techniek/artikel/2004/11/juist-balanceren-van-motorfietswielen-2004-11-10113288&usg=AOvVaw3fOpGlGbhiJF6X3of8XjF7

Dat is ook precies mijn gedachte.
Ik ga als ik thuis ben die streep die @Rob RD beschrijft bij de voorband checken. Bij de achterband hebben we dat al gedaan bij de zaak waar de band erop gelegd werd.
 
Dan is de vraag is de band statisch of dynamisch gebalanceerd,als het statisch is gebeurd zou je het nog een keer dynamisch kunnen laten doen.
Ook zou je nog wat met de bandenspanning kunnen experimenteren,dat maakt best veel verschil uit.
 
- Een motor kan ook shimmiën als er helemaal niets aan de hand is. Sommige doen dit al af fabriek.
- Een minimale slag van 1 mm in het voorwiel kan de oorzaak zijn.
- Soms past het merk of type band niet bij de motor, met een shimmie als gevolg.

Al het bovenstaande uit eigen ervaring.
 
- Een motor kan ook shimmiën als er helemaal niets aan de hand is. Sommige doen dit al af fabriek.
- Een minimale slag van 1 mm in het voorwiel kan de oorzaak zijn.
- Soms past het merk of type band niet bij de motor, met een shimmie als gevolg.

Al het bovenstaande uit eigen ervaring.
Enigszins shimmy ben ik al wel aan gewend. Mijn thundercat doet het niet, maar verder alle andere motoren die ik heb gehad in elk geval wel met handen los. Dit is alleen niet meer rijdbaar te noemen. Lijkt me niet dat dit de bedoeling vanaf fabriek is.

Heb net de rand van de voorband gecontroleerd waar die in de velg ligt, maar ook die zit op zn plek.

Merk / type zou nog kunnen, maar koop liever niet meteen nieuwe banden nu.

Zitten de stuur-end-gewichtjes er nog op?
Ja. Juist mijn best voor gedaan om te zorgen dat ze er netjes uit zien weer.
 
Ja het zou ook aan het profiel van de band kunnen liggen,sommige motoren zijn daar gevoelig voor,
de eerder door mij opgenoemde Michelin op mijn oude CB750 was daar een voorbeeld van,met een Dunlop had
ik er geen last van.Zoal ik al eerder aangaf probeer het eens met een andere bandenspanning,iets hoger zou je kunnen
proberen.Bijvoorbeeld van 2,3 naar 2,5.Bij mijn huidige motor ook gedaan en dat scheelde best veel.
 
Jawel, we zijn weer terug. Er heeft even wat vakantie en andere smoesjes tussen gezeten maar ondergetekende is afgelopen weekend (behoorlijk pissig dat dat ding het nog steeds niet deed) terug gegaan de garage in. Balhoofd kwartslag strakker gezet en klaar.

Volgens mij werd dat gesuggereerd door iemand, maar die post kan ik zo 123 niet vinden. In elk geval: 100 punten worden binnenkort bijgeschreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan