GPS die alle actueel bereden wegen bijhoudt

Henri-Alexander

Die hard MF'er
23 feb 2018
448
403
Utrecht, Utrecht
Ik vroeg mij af of er een GPS dienst is die de echt bereden wegen bijhoudt. Ik gebruik nu als ik navigatie nodig heb Waze of Google Maps maar ik was nieuwsgierig of het mogelijk was om automatisch al mijn gebruikte wegen bij te houden. Zo kan ik zien waar ik uiteindelijk het minste kom en zo met opzet een kleine tour die kant uit opzetten. :] Ook geeft het een direct inzicht dat ik in plaats van een standaard route misschien een kleine omweg kan pakken en zo weer een nieuwe omgeving mee krijg.

Mijn laatste losstaande GPS/Navigatie apparaat is een TomTom XL van enkele jaren terug en die kon iets als dat ik beschrijf niet. Ik vroeg mij af of er dus een losstaand systeem of app is die dit mogelijk maakt. Gratis of betaald maakt niet uit. Mijn hoofdzakelijke focus betreft Nederlandse wegen, buiten Nederland kom ik alleen met geplande opzet.

Ik heb geen ervaring met navigatiesystemen speciaal voor motorfietsen. Ik heb meerdere GPS-specifieke fora doorgelezen maar niets als dit voorbij zien komen. De forum zoekfunctie helpt mij hier ook niet bij. Google is een lastig karwij (of ik gebruik gewoon de verkeerde zoektermen). Enige tips of persoonlijke ervaringen zijn zeer welkom!
 
Garmin Zumo 550 deed dit. Ik neem aan (let op!! Neem aan!!) dat Garmins dit nog steeds doen.
Kwam in een apart te downloaden log bestand, die je weer kon plotten in bijvoorbeeld Google Maps.
Dat ging vrij nauwkeurig. Ik maakte ooit in de Eifel een bermvluchtje door het weiland omdat ik een bocht miste. Die zag je tot op de meter nauwkeurig terug.
 
Garmin Zumo 550 deed dit. Ik neem aan (let op!! Neem aan!!) dat Garmins dit nog steeds doen.
Kwam in een apart te downloaden log bestand, die je weer kon plotten in bijvoorbeeld Google Maps.
Dat ging vrij nauwkeurig. Ik maakte ooit in de Eifel een bermvluchtje door het weiland omdat ik een bocht miste. Die zag je tot op de meter nauwkeurig terug.
Dat klinkt precies als hetgeen ik zoek. Bedankt voor je reactie. Komt alle historie in één bestand te staan of krijg je per rit een bestand met je historie? Ik zou het voor het overzicht namelijk wel bijeen willen zien.

Kan een actuele Garmin gebruiker bevestigen dat de hedendaagse systemen dit nog hebben? Dan is de keuze namelijk snel gemaakt.
 
Mijn Garmin houdt losse ritten in ieder geval wel bij (nieuw model). Je kunt dan precies terug kijken waar je gereden hebt.

Of er ook een totaaloverzicht te vinden is weet ik niet.
 
Alle Garmins houden een tracklog bij. Meestal meerdere dagen per bestand, totdat het bestand een bepaalde grootte heeft gekregen. Daarna wordt het in een archiefmap geplaatst; het aantal bestanden daarin is beperkt tot een stuk of twintig. Als de limiet bereikt is zal het oudste bestand verwijderd worden. In één bestand zullen dus meerdere ritten staan.
Alles bij elkaar zien kan eenvoudig met het programma BaseCamp van Garmin.
 
In deze GPS (en ik neem aan dat dat in de meeste GPS'en te doen is) kun je een track-log inschakelen.
Sterker nog, je kunt het niet eens uitschakelen...

Met het programma JaVaWa GPS-tools | JaVaWa Device Manager kun je vervolgens al je gereden routes teruglezen op de kaarten van BaseCamp™ | Garmin | Netherlands
Dat is toch niet de functie van JaVaWa Device Manager... Inlezen van de tracks kan BaseCamp prima zelf.
 
Overigens zijn er talloze apps voor je smartphone die het ook kunnen.
Nadeel is alleen dat het een extra handeling vergt: bij permanent gebruik gaat je batterij veel te snel leeg, dus moet je de app steeds handmatig in- en uitschakelen.
 
De afgelegde route dat doet Google Maps ook per dag. Helaas daar ook geen compleet overzicht. Het complete overzicht is dus het lastige. Vroeger heb ik het met vakanties en dergelijke altijd met wegplattegronden bijgehouden, mooi met een highlight de route markeren. :)

Ik zal de BaseCamp software eens goed bekijken en anders ga ik weer terug naar het handmatige werk. Bedankt voor alle informatie tot dusver!
 
Zelf gebruik ik hiervoor de MyRoute-app App. (Gratis)

Het voordeel van tracks opnemen met MyRoute-app is dat deze direct in de MyRoute-app Cloud gezet worden.
Dus om de opgenomen track te benaderen hoef ik geen extra stappen uit te voeren om de track op mijn computer te zetten.

Nadeel is inderdaad het door JaVaWa genoemde batterij verbruik. (Zelf heb ik mijn telefoon op de motor in een X-Grip en aan de lader dus dat hoeft geen probleem te zijn.)
Ook moet je bij het starten even een naam opgeven en niet vergeten hem weer te stoppen.

Mijn TomTom Rider 550 kan ook tracks opnemen met de "Leg route vast functie" maar deze moet ik met een USB kabel of MicroSD kaart weer afhalen. Dit vind ik dus veel te veel gedoe. (Misschien dat in de toekomst TomTom deze tracks ook zichtbaar maakt in MyDrive)

Bij mij oude Garmin (Zumo 390) ergerde ik mij juist altijd aan vervuiling op het toestel door onder andere de tracklogs. Ook moest alle communicatie tussen toestel en PC altijd via USB. Het gebruik van de Cloud door TomTom en MyDrive-app werkt voor mij veel beter.
 
Laatst bewerkt:
Ook moet je bij het starten even een naam opgeven en niet vergeten hem weer te stoppen.
Dat is een nadeel, zoiets vergeet ik altijd... Geldt trouwens ook voor de TT Rider, daar gaat het ook niet automatisch.
Bij mij oude Garmin (Zumo 390) ergerde ik mij juist altijd aan vervuiling op het toestel door onder andere de tracklogs.
Valt wel mee, er zit een limiet aan de hoeveelheid tracklogs.
 
Valt wel mee, er zit een limiet aan de hoeveelheid tracklogs.
Maar soms is dat weer juist heel jammer.
Na mijn vakantie bleek dat de oudste tracklogs er niet meer op stonden........................

Eigenlijk zou bij Garmin een optie moeten komen of je tracklogs wilt en hoe lang te bewaren.
Maw normaal zet je 'm op UIT en op vakantie zet je 'm op 3 weken.
 
Wat sowieso belachelijk is, is dat de opslagcapaciteit van die apparaten van Garmin zo klein is dat op die iets oudere heel West-Europa er ternauwernood op kan. Geheugen kost als jaren geen drol meer. Zelfs op de Nav VI van BMW zit maar 16gb, een fractie van wat er tegenwoordig op een smartphone zit. Ik kocht voor mijn camera een Micro-Sd in de snelste versie voor 4K filmen a 128gb voor nog geen €35 en dan zit er in een apparaat van ruim €800 16 gb, eigenlijk te zot voor woorden.
 
Toen ze geïntroduceerd werden hadden ze voldoende geheugen, foto's maken of ermee filmen kan toch niet...
Na verloop van tijd zal het inderdaad te krap worden, maar dat is eenvoudig op te lossen met een SD-kaartje (dat geen drol kost).
 
Helemaal eens met Sphymidus. Belachelijk dat geheugen zo beperkt is. Het kost idd geen drol.

Het is zeker zo dat geheugen niet is overbemeten. Ook in mijn Zumo 345!
Tijdens mijn laatste vakantiereis kreeg ik meldingen dat het geheugen VOL was...................:X
Ergste is dat je er dan nog weinig aan kan doen als er geen mogelijkheid is voor Basecamp.
Toen heb ik enkele opgeslagen routes verwijderd die ik reeds had gereden.

De les die ik nu heb geleerd is om veel meer op te slaan op het SD-kaartje.
 
Zelfs als er 128 GB in die zumo gezeten had zou je nog steeds die melding krijgen... Het SD-kaartje helpt daar niet bij.

Probleem is dat je teveel routes en/of waypoints in het apparaat wilt laden, daar zit gewoon een limiet op.
Nu kun je wel zeggen "Belachelijk! Die limiet moet veel hoger!", maar ja, hoe hoog dan? Er is altijd wel iemand die tegen die limiet oploopt.
 
Dat is een nadeel, zoiets vergeet ik altijd... Geldt trouwens ook voor de TT Rider, daar gaat het ook niet automatisch.
Het stoppen van de App(s) is bij mij een automatisme geworden bij het verwijderen van de telefoon van de motor.
Zowel de Myroute-App app als de TomTom Go App die ik als uitgezoomd tweede navigatie scherm gebruik stop ik dan.

Het lezen over de limieten op de Garmin waren destijds voor mij ook de oorzaak van mijn opschoon fetisj. (nog dank voor jou mooie tooltje)

Een zeer groot voordeel van de TomTom vind ik dat bij het maken van een route op het toestel zelf je niet telkens op N wegen rijdt zoals met de Zumo. Of dat je telkens op dezelfde wegen rijdt als met de OnRoute kaarten.
Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en stiekem mis ik toch ook wel wat kleine Zumo voordeeltjes.
 
Maar als ik het goed begrijp hebben alle bovenstaande oplossingen enkel betrekking op tracking per rit of per dag, en niet doorlopend? Dan doen ze allemaal dus zo'n beetje precies hetzelfde, maar totaal niet hetgeen wat mij de inzichten geeft die ik zou willen hebben.

Ik zal de bovenstaande opties wel bekijken of ze op een andere manier nog kunnen helpen. Bedankt voor de reacties!
 
In MyRoute-app Gold (de betaalde versie van 30 euro per jaar) kun je meerdere opgenomen Tracks tegelijk openen in dezelfde kaart.

Je krijgt dan een overzicht van alle bereden wegen in een bepaalde tijd.

Wel zul je elke keer als je gaat rijden het opnemen aan moeten zetten en weer uit na het rijden. GPS vergt nu eenmaal veel van de accu.

Zelf gebruik ik de opgenomen tracks meer om te vergelijken met de uitgezette route om thuis eventuele foutjes te herstellen en verbeteringen aan te brengen.
(Ik rijd veel in de Eifel en daar kom ik regelmatig kaartfouten tegen)
 
Toen ze geïntroduceerd werden hadden ze voldoende geheugen, foto's maken of ermee filmen kan toch niet...
Na verloop van tijd zal het inderdaad te krap worden, maar dat is eenvoudig op te lossen met een SD-kaartje (dat geen drol kost).
Ik deel dat niet. Op de 550 paste de kaart van Europa niet, zonder dat er verder wat op stond. Ook op de Navigator 5 gaat het allemaal maar net. In die tijd hadden. Smartphone’s zat toen al veel meer geheugen.
Geheugenkaartjes zijn inderdaad goedkoop. Maar de maximale grootte is dan ook weer beperkt tot 64gb. Goed ik koop zo’n kaartje van 64gb (SanDisk) en dan blijkt dat het in werkelijkheid 66gb te bevatten en wordt het niet herkent door de Navigator, zucht....
 
De zumo 550 is dan ook al weer ruim 12 jaar geleden geïntroduceerd, om daar nu nog over te klagen...
Dat gezegd hebbende, ik gebruik mijn zumo 500 (met nóg minder geheugen) nog steeds. Daarmee kun je met de standaard deelkaartenkeuze in Garmin Express niet meer uit de voeten, maar door zelf de kaart over te zetten met MapSource of MapInstall kun je precies bepalen wat je erop zet.

Een SD-kaartje dat groter is dan wat erop staat, die moet ik nog tegenkomen. Meestal zijn ze juist kleiner...
Kaartjes van 64 GB en groter zijn SDXC-kaarten, die zijn te modern voor een 12 jaar oud apparaat; die kan ze niet lezen. Zo'n groot kaartje heeft ook helemaal geen zin in een 550, aangezien je er maar max. 4 GB aan kaarten op kunt zetten. Is overigens voldoende, samen met het interne geheugen heb je genoeg ruimte voor de hele City Navigatorkaart.
Bij nieuwere toestellen kun je meer kaarten op de SD zetten, maar dan nog is 64 GB veel meer dan je (de komende jaren) nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan