Gordels en dan geen helm?

Oldwood

MF'er
2 okt 2015
64
33
Ik zag onlangs ergens een zijspan te koop met de mededeling: "er zitten gordels in, dus geen helmplicht" .... 🤔
Heb ik iets gemist?
 
In nederland is een zijspan voor de wet een deel van een motorfiets en helmplichtig, gordel of geen gordel.... grappig is wel in de nederlandse wetgeving dat wanneer een gordel is aangebracht deze gedragen MOET worden. Met andere woorden: een gordel is niet verplicht aanwezig, maar indien aanwezig wel verplicht te gebruiken.
 
In nederland is een zijspan voor de wet een deel van een motorfiets en helmplichtig, gordel of geen gordel.... grappig is wel in de nederlandse wetgeving dat wanneer een gordel is aangebracht deze gedragen MOET worden. Met andere woorden: een gordel is niet verplicht aanwezig, maar indien aanwezig wel verplicht te gebruiken.

KLopt dit helemaal?

Een C1 is een motorfiets met een gordel en daar hoef je geen helm op heb ik wel eens begrepen.
Of een quad als je geen gordel hebt moet je ook een helm op (oke, geen motorfiets)
 
On-topic, ik zou de passagier sowieso een helm op laten doen, gordel of niet..... Oftewel wil je het zelf wel, je passagier mee zonder helm op?
 
C1 heeft speciale ontheffing vanwege de kooiconstructie en staat los van de zijspanvraag
 
klopt van die kooi op de C1. Bestuurder moet dan wel de gordel aan en iemand die achterop het broodje gaat zitten moet gewoon een helm op en maar zien hoe hij zich vasthoud.

Ik snap de discussie ook niet helemaal. Lijkt het op een motor dan draag je een helm, die verkapte onzin als maar dan wordt mijn vrijheid beperkt niet zeuren. Enig goede argument dat ik kan bedenken is met kleine kinderen en een motorhelm, die is al vaak te zwaar voor de nekjes. Pak dan een skihelmpje voor kinderen (naast gordels en aangepast rijgedrag).

Gordels zelf aanbrengen is ook geen goedgekeurde oplossing. Als de fabrikant een certificering heeft ondergaan ervoor (en dat is niet de gordel maar de bevestiging aan het voertuig) dan is het anders maar dat doet geen een zijspanbouwer.
 
KLopt dit helemaal?

Een C1 is een motorfiets met een gordel en daar hoef je geen helm op heb ik wel eens begrepen.
Of een quad als je geen gordel hebt moet je ook een helm op (oke, geen motorfiets)
Ja, dat klopt, een quad is een auto, geen motor.
 
Ik vind het wel een interessante discussie. Ik heb de regeling voertuigen er op nageslagen en daarin staat wetgeving over gordels met betrekking tot autoś , bedrijfswagens, driewielige voertuigen, brommobielen etc, maar de gordel lijkt juridisch een niet bestaand item in relatie tot een motorfiets. ook niet in relatie tot een zijspan.
Nou ben ik geen jurist, maar ik ben erg benieuwd hoe een jurist tegen die C1 aankijkt eigenlijk, want als ik dit zo lees is die hele "rolkooi met gordel en dus geen helmplicht" van de C1 in Nederland gewoon illegaal en zou je daarop braaf een botsmuts op moeten. Een "speciale ontheffing" in Nederland heb ik in ieder geval nergens kunnen vinden (behalve op fora, en dus met waarde "borrelpraat"), dus hoe je als C1-rijder daar een verbaliserende agent van wilt overtuigen is me een raadsel.
 
Laatst bewerkt:
Bron van die ontheffing? Volgens mij is het omdat er een driepuntsgordel in zit.
Even verder gespeurd: er is inderdaad een vrijstelling voor die dingen. De vrijstelling is te vinden onder "bijzonderheden" op het kentekenbewijs. Een agent overtuigen is dus alvast gemakkelijk @Nejra

Het staat omschreven in Artikel 60.2.c van het RVV. 60.2 gaat over de uitzonderingen van de helmplicht:

de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van een autogordel, mits van deze autogordel gebruik gemaakt wordt. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
 
ah oke.. Op het kentekenbewijs. dat is natuurlijk niet te vinden voor een niet-C1-bezitter. Artikel 60.2.c van het RVV. 60.2 heb ik dan in ieder geval gemist. Overigens wel bijzonder dat de regeling voertuigen hier dan - in tegenstelling tot alle andere relevante vervoersmiddelen- niet beschrijft waar die gordel aan moet voldoen, maar dat is een andere discussie.

Bedankt voor de opheldering in ieder geval!
 
het begrip veiligheidscel geldt vast niet voor het polyester, alu, plaatstalen bakje van het gemiddeld span. De zelf geknutselde gordel valt er vast ook niet onder.

die speciaal gebouwde, geteste en gecertificeerde C1 dan weer wel

benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan