Gezocht: Voelermaatjes omgeving Hengelo

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Nee het is niet voor mijn vrouw :P

Ik ben mijn klepspeling aan het controleren maar heb natuurlijk niet de juiste maat voelermaatjes B| (Dank je wel Gamma)

Ze verspringen met 0.05 mm maar de klepspeling op de inlaat moet 0.13 zijn. Net als met de klepspeling op de uitlaatzijde. Die moet 0.28 zijn.

Nou heb ik al geconstateerd dat 0.10 te klein is en 0.15 te groot maar of dit nou een juiste manier van bepalen is

Iemand in de buurt van Hengelo met de juiste maten voelermaatjes ?
 
Hoever kun je daar trouwens mee gaan. Ik heb het idee dat ik die 0.15 er echt niet tussen krijg. Kun je met die voelermaatjes nog iets slopen ?
 
Tja, ikzelf stel 0.13 gewoon met een 0.15 voelermaat. Gewoon iets krap stellen, echter is dit niet de officiele manier. Ik zie kleppen sowieso graag iets wijd dan krap staan. Ik heb dan ook nog "ouderwetse tuimelaars" ipv stelplaatjes.
2 honderdste speling kunnen in mijn ogen geen kwaad, 2 honderdste te weinig kunnen veel meer schade aanrichten.
 
Reken die milimetermaten is om naar inches, en dan een inch voelersetje bestellen

0.13mm = 0.005 inch
0.28mm = 0.010 inch :9

Dit zijn afgeronde waarden maar kloppen wel.

Bij japanners rekenen ze klepspling bijna altijd in inches, vraag mij niet waarom :? :? :? :? :?

@dave gsx 600, jij hebt dus een inch voelermaatsetje geen mm
 
Gedore, made in germany :z , no. 702/21M, 0,10 - 0,50 mm, 21 Blatt.

Heb ik hier, zitten stuk of 20 plaatjes in.

En dan nog:

0,05 - 1,00 mm, 20 blatt.

Geen idee of je hier wat aan hebt. Kan ze vanavond opzich nog langs brengen.

edit: volgens mij toch wel.
 
Laatst bewerkt:
Maar nu ik er met mijn gezonde verstand over nadenk......

De klepspeling wordt toch nooit minder, alleen maar meer ?

In dat geval is het namelijk in orde want ik kan er van uit gaan dat de speling niet te klein is want dan had ik al eerder problemen gehad. En te groot is ie ook niet want dat heb ik al bepaald door een kleinere voelermaat te gebruiken dan de maximale speling.

Dus kan ik ervan uitgaan dat de klepspeling binnen de marge zit


Of denk ik nu veel te simpel :?
 
Maar nu ik er met mijn gezonde verstand over nadenk......

De klepspeling wordt toch nooit minder, alleen maar meer ?

Of denk ik nu veel te simpel :?

Ja, je denkt te simpel. :P

Als je klepzitting of rand van de klep slijt zal de klep dieper in de kop vallen, richting stoter en/of nokkenas. Daardoor zal de speling verminderen. De klepsteel en de nokkenas slijten zelf nauwelijks of zo goed als niets, waardoor er hierdoor eigenlijk geen vergroting van de speling optreedt, anders zou je wel gelijk hebben.
 
Eehh, daarom stel je toch ook kleppen met koude motor :?

Of wordt mijn cilinderkop langzaam groter
Weet nie hoe dat bij honda zit maar ik moet de eerste langzaam groter wordende cilinderkop nog tegen komen :P

Met dat na verloop van tijd bedoel ik een heeeeeel aantal km's.
Je klepzetels slijten dus je klep komt dieper in je kop te liggen.
Je speling is in dat geval ook kleiner worden.

Als je rijd zal je klepspeling wel iets afnemen doordat je kop uitzet.
Door de technieken en matrialen van tegenwoordig zal dit minimaal wezen.
 
Weet nie hoe dat bij honda zit maar ik moet de eerste langzaam groter wordende cilinderkop nog tegen komen :P

Dat bedoel ik ;)

Met dat na verloop van tijd bedoel ik een heeeeeel aantal km's.
Je klepzetels slijten dus je klep komt dieper in je kop te liggen.
Je speling is in dat geval ook kleiner worden.


Die snap ik ff niet. Als de klep dieper in de kop komt te liggen wordt de afstand tussen mijn klepstoter, die op de krukas zit, en de klep toch groter ?

Voor mijn motor word de speling opgemeten als een bereik, zoiets van: 0,03..0,013 ofzo (voorbeeldje).


Klopt, het opgegeven bereik is voor de inlaatkant 0.13 tot 0.19 en voor de inlaatkant 0.28 tot 0.34
 
Reken die milimetermaten is om naar inches, en dan een inch voelersetje bestellen

0.13mm = 0.005 inch
0.28mm = 0.010 inch :9

Dit zijn afgeronde waarden maar kloppen wel.

Bij japanners rekenen ze klepspling bijna altijd in inches, vraag mij niet waarom :? :? :? :? :?

@dave gsx 600, jij hebt dus een inch voelermaatsetje geen mm

Heb je de mijne in je handen gehad dan??? B|
Heb hem nu voor mij liggen en begint zeer dun 0.0015inch/0.038mm
tot 0.35inch/0.889mm de mm lopen op met omgeveer 0.020mm
 
Weet nie hoe dat bij honda zit maar ik moet de eerste langzaam groter wordende cilinderkop nog tegen komen :P

Met dat na verloop van tijd bedoel ik een heeeeeel aantal km's.
Je klepzetels slijten dus je klep komt dieper in je kop te liggen.
Je speling is in dat geval ook kleiner worden.

Als je rijd zal je klepspeling wel iets afnemen doordat je kop uitzet.
Door de technieken en matrialen van tegenwoordig zal dit minimaal wezen.
Deze moderne VTR heeft grote spelingen vind ik. Duidt er volgens mij op dat de boel behoorlijk uitzet en heet wordt. Daar is het dat hele gedoe met klepspelingen om te doen.
Een van de gevaren is een te kleine speling waardoor bij warme motor de klep altijd een beetje open zal blijven staan. De hete gassen kunnen er constant langs en ze zullen verbranden (uitlaatzijde).
 
Die snap ik ff niet. Als de klep dieper in de kop komt te liggen wordt de afstand tussen mijn klepstoter, die op de krukas zit, en de klep toch groter ?

(Afbeelding)

Waar de klep en de cilinder kop tegen elkaar komen(NR 5 op afbeelding) daar slijt het!! de nokas drukt de klep naar beneden (NR 1) een veer(NR 3) trekt de klep dan weer omhoog!! elke keer komt dus de klep met een vaart tegen de cilinder kop! en dat geeft wat slijtage waardoor de klep dus steeds hoger komt. hierdoor word de speling tussen de nokas en de klep(NR 1) dus steeds kleiner.

Snap je het?? :P

Wat betreft het groter worden van het blok/kop /motor!!
Het is niet zo dat hij altijd maar groter word!! door de hitte die ontstaat van de onbranding en wrijving in de motor gaat het metaal uitzetten!!!
En als het weer afkoelt dan krimpt het weer!

Waarom denk je dat stalen bruggen soms niet meer open gaan in de zomer!!
 
Laatst bewerkt:
(Afbeelding)

Waar de klep en de cilinder kop tegen elkaar komen(NR 5 op afbeelding) daar slijt het!! de nokas drukt de klep naar beneden (NR 1) een veer(NR 3) trekt de klep dan weer omhoog!! elke keer komt dus de klep met een vaart tegen de cilinder kop! en dat geeft wat slijtage waardoor de klep dus steeds hoger komt. hierdoor word de speling tussen de nokas en de klep(NR 1) dus steeds kleiner.

Kijk, dat zijn de plaatjes :} nu snap ik het.

Maar zou dit inslijten nu al optreden na 25000 KM :?
 
Kijk, dat zijn de plaatjes :} nu snap ik het.

Maar zou dit inslijten nu al optreden na 25000 KM :?

uhm je hebt het wel over minder dan een honderste van en mm wat er gesteld moet worden he!! dat is dus heel weinig eigenlijk.

kleppen stellem is normaal iets om de 12.000 km!! en misschien hoeven niet alle kleppen gestelt te worden!! bij mij hoefde ik maar 3 aan te passen van de 16 *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan