Gezakt voor AVD

Vertragen op de motor is prima; en totaal niet slecht voor je versnellingsbak. Examinator zal zelf wel geen motor hebben.. want wil die vent wel eens zien rijden in de bergen zonder motorrem.

Je mist het punt. Tuurlijk gaat afremmen op de motor prima. Het gaat er echter om dat je ZICHTbaar maakt dat je vertraagt.
 
Je mist het punt. Tuurlijk gaat afremmen op de motor prima. Het gaat er echter om dat je ZICHTbaar maakt dat je vertraagt.
Ja daar heb je idd gelijk in..

Ik pak zelf altijd m'n remhendel/voetrem erbij.. maar denk er überhaupt niet meer over na..

Bij sommige motoren gaat ook pas heel laat het remlicht branden bij inknijpen van de hendel/indrukken van het pedaal.
 
Exact dit had ik vorig jaar tijdens het lessen. In de auto blijf ik ook graag rollen en rem ik vrij veel op de motor af. Toen ik begon met motorlessen, viel mij direct op dat op een motor dit nog veel effectiever is.

Mijn instructeur zei precies hetzelfde. Prima dat je het doet, maar laat wel even aan het verkeer achter je weten dat je afremt. Sindsdien de gewoonte om idd het voetje op de achterrem te leggen zodra ik van mn gas af ga. Vaak check ik ook nog even mn spiegel, tijdens het vertragen, om zeker te zijn dat degene achter me ook afremt.
 
Laatst bewerkt:
Voor de personen die het 'onzichtbaar rijden' niet begrijpen. Ga eens de KNMV-cursus risico herkennen volgen.
In die cursus word je duidelijk gemaakt dat je als motorrijder onzichtbaar bent voor het overige verkeer. Dit heeft niet altijd met afleiding of slecht opletten van het overige verkeer te maken.

Mocht je in Drente of Friesland wonen dan kan je flinke korting krijgen op deze cursus.
 
Exact dit had ik vorig jaar tijdens het lessen. In de auto blijf ik ook graag rollen en rem ik vrij veel op de motor af. Toen ik begon met motorlessen, viel mij direct op dat een motor dit nog veel effectiever is.
Hangt wel van de motor af. Mijn ST1100 en de ZR7 die ik als eerste motoren had remden beduidend minder hard af op de motor dan de Transalp, 2 GS-en en Versys die ik daarna had. Zal ook niet helemaal toevallig zijn dat die eerste 2 viercilinders waren en de latere motoren allemaal tweecilinders.
 
Hangt wel van de motor af. Mijn ST1100 en de ZR7 die ik als eerste motoren had remden beduidend minder hard af op de motor dan de Transalp, 2 GS-en en Versys die ik daarna had. Zal ook niet helemaal toevallig zijn dat die eerste 2 viercilinders waren en de latere motoren allemaal tweecilinders.
Ik heb juist alleen ervaring op mn lesmotor (Honda CB650R) en mn eigen motor (Suzuki GSF600 Bandit).
Beiden 4 cilinders en ik vind het al indrukwekkend hoe deze afremmen op de motor in vergelijking met mn boodschappenautootje. Ben eigenlijk nu wel erg benieuwd om een keer een 2 cilinder te proberen.
 
Ik rij zelden tot nooit in een auto, dus ik kan het verschil met een auto niet goed vergelijken. Het verschil tussen die motoren was wel erg duidelijk.
 
Wat bedoeld de examinator met niet defensief rijden? Was de snelheid alleen te hoog, te hard optrekken, verkeerde positie op de weg, of een combinatie van alle genoemde?Ik zelf zou vlot rijden waar het kan, als het eenweg is zonder zijwegen, gewoon lekker vlot optrekken. Maar als er een examinator met auto achter je rijdt, dan is dat wat anders, auto's trekken wat langzamer op. Motor is ongeveer 2 x zo vlot.
 
Allereerst balen dat je gezakt bent.

Het afremmen op de motor is idd niet slecht voor het motorblok. Wel willen de meeste examinatoren graag zien dat je even de rem aantikt voordat je gaat vertragen. Van mijn instructeur moest ik het aantikken van de rem altijd al doen tijdens het lessen en bij voorkeur met de voorrem.
Mijn ervaring met de examinator was dat mijn instructeur na afloop van het examen kritischer was op de rit die ik had afgelegd.
Een vlotte rijstijl kan op zoveel manieren geïnterpreteerd worden, kan snelheid zijn, positie op de weg, remgedrag, kijkgedrag, bochtgedrag, anticiperen, oplossen gevaarlijke situaties of een combinatie van alles. Valt eigenlijk alleen maar iets zinnigs over te zeggen als we het met eigen ogen hadden gezien.
Nogmaals, balen dat je gezakt bent. Niet te lang bij stil blijven staan en focussen op het volgende AVD examen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Wat het afremmen op de motor betreft: ik rijd bijvoorbeld 50 in de vierde versnelling en er komt een rotonde aan. Dan schakel ik met tussengas terug naar de derde en daarna de tweede versnelling en laat de motor tussendoor in die versnellingen afremmen naar 20. Is dat hoe het hoort?

Verder wat betreft het CBR. Mijn examinator zei "We willen dat je vlot gaat rijden.". Maar daar zijn momenten voor en dat moment was op mijn examen bij het invoegen op de A5 waar ik 150 op de teller kreeg om het zo veilig mogelijk te houden. Maar richting het einde heb ik dan weer achter een lesauto aangetuft met 30 op een voormalig 50 weg. Mijn ervaring was dus toch dat ze er vrij relaxt in waren.
 
Laatst bewerkt:
Vlot rijden waar het kan: dat is gelukt en ben je niet op gezakt.

Waar je wel op zakt is vlot rijden waar het niet verstandig is vanwege de situatie, overzichtelijkheid en/of andere verkeersdeelnemers.

Wat betreft het gebruiken van de rem: altijd beide remmen bedienen.

Als je vertraagt op de motor, iniedergeval even je remlicht laten branden.

Dit zijn allemaal dingen die beschreven staan in de rijprocedure A (de bijbel voor examinatoren en instructeurs)

Veel succes de volgende keer, gaat vast goedkomen.
 
(reed nergens extreem hard, 8/10% hoger dan de toegestane snelheid)

Dat is dus officieel gewoon te hard. Je hoort je aan de maximum snelheid te houden en als je daar 10% boven gaat zitten zou je bij een snelheidscontrole ook een bekeuring krijgen. Het is wel je officiële rij-examen, dan zijn de regels soms redelijk heilig. Vlot rijden is niet hetzelfde als 'te hard' rijden, al doet iedereen dat hier natuurlijk na het afrijden wel.

Verder nooit aannemen dat anderen je zien, maar dat is al gezegd. Ze willen graag zien dat je ontspannen, maar wel oplettend deelneemt aan het verkeer. Je remlicht laten zien is dan een duidelijk signaal. Mijn examinator gaf mij ooit het compliment dat ik goed wachtte voor een stoplicht:
Het werd net rood toen we aan kwamen rijden, dus ik zette hem in z'n neutraal toen we stilstonden en hield demonstratief mijn beide handen even los van het stuur. Vervolgens zette ik hem na een tijdje wel weer 'in z'n 1', zodat ik meteen weg kon rijden wanneer het licht op groen sprong.
De examinator vond het goed om te zien dat ik 'staartklaar' was bij groen licht en niet nog allerlei dingen moest doen, maar wel ontspannen even de neutraal gebruikte.
Let op: dit is natuurlijk de persoonlijke interpreatie van mijn examinator 15 jaar geleden, geen idee hoe 'ze' daar nu over denken.
 
Als ik jou een goedbedoeld advies mag meegeven: ga er op de motor nooit vanuit dat een auto weet wat je doet, of gaat doen.

Voor de personen die het 'onzichtbaar rijden' niet begrijpen. Ga eens de KNMV-cursus risico herkennen volgen.
In die cursus word je duidelijk gemaakt dat je als motorrijder onzichtbaar bent voor het overige verkeer. Dit heeft niet altijd met afleiding of slecht opletten van het overige verkeer te maken.

Mocht je in Drente of Friesland wonen dan kan je flinke korting krijgen op deze cursus.

Lang geleden alweer, de plaatjes doen het niet meer jammer genoeg.
 
Wat in het verhaal staat wordt ook nadrukkelijk in de cursus behandeld. Ze lieten ook een film zien waar een agent een pen omhoog houdt. De film duurt ongeveer 30 seconden, maar de aankomende motor werd pas in de laatste seconden zichtbaar achter de pen.
 
Dat is dus officieel gewoon te hard. Je hoort je aan de maximum snelheid te houden en als je daar 10% boven gaat zitten zou je bij een snelheidscontrole ook een bekeuring krijgen. Het is wel je officiële rij-examen, dan zijn de regels soms redelijk heilig. Vlot rijden is niet hetzelfde als 'te hard' rijden, al doet iedereen dat hier natuurlijk na het afrijden wel.
Ik ben wel benieuwd naar de examenlocatie. Mij werd op het hart gedrukt dat ik zou zakken als ik me overal aan de snelheid ging houden. Als basis moest ik 10 km/u te hard. Dat was in Amsterdam.
 
Ik ben wel benieuwd naar de examenlocatie. Mij werd op het hart gedrukt dat ik zou zakken als ik me overal aan de snelheid ging houden. Als basis moest ik 10 km/u te hard. Dat was in Amsterdam.
Ik moest ook die +5 binnen de kom en +10 buiten de kom aanhouden van mn instructeur en heb er op mn examen niets negatiefs van mn examinator over gehoord. Wel willen ze zien dat je het beheerst en veilig doet. Dus niet met 60 over een zebrapad die net naast een (uitgaande) school ligt bijvoorbeeld.
Het hangt allemaal van de situatie af, daarom is vlot en dynamisch rijden niet hetzelfde als overal aggressief het gas d'r op.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat het een opstapeling van een paar kleine dingen is waardoor je helaas gezakt bent. Zou er niet teveel over inzitten, het met je instructeur bespreken en op naar het volgende examen waar je hopelijk wel slaagt!
 
Nou, herexamen staat ingepland. Wat maakt het CBR er een lekker zooitje van. Eerste mogelijkheid 16 november!!!! Weliswaar in Emmeloord I.p.v Harderwijk. Daar is de eerstvolgende mogelijkheid 3 december 😵. Met een beetje pech moet ik straks opnieuw me avd halen🫨
 
Nou, herexamen staat ingepland. Wat maakt het CBR er een lekker zooitje van. Eerste mogelijkheid 16 november!!!! Weliswaar in Emmeloord I.p.v Harderwijk. Daar is de eerstvolgende mogelijkheid 3 december 😵. Met een beetje pech moet ik straks opnieuw me avd halen🫨
Das balen. De wachtlijsten zijn idd een bekend probleem bij het CBR. Vaak reserveren rijscholen examens al zodra je begint met lessen en kunnen ze de tenaamstelling daarvan veranderen zodra een leerling klaar is voor het examen. Wellicht kun je in overleg met je rijschool toch iets eerder terecht? Als het echt kritisch wordt met je AVB vervaldatum, dan zullen ze vast hun best voor je doen om dat niet te laten gebeuren.
 
Das balen. De wachtlijsten zijn idd een bekend probleem bij het CBR. Vaak reserveren rijscholen examens al zodra je begint met lessen en kunnen ze de tenaamstelling daarvan veranderen zodra een leerling klaar is voor het examen. Wellicht kun je in overleg met je rijschool toch iets eerder terecht? Als het echt kritisch wordt met je AVB vervaldatum, dan zullen ze vast hun best voor je doen om dat niet te laten gebeuren.
Als er een plekje eerder vrij is laat ie het me weten! Voor nu moet ik het helaas hier mee doen:(
 
Als er een plekje eerder vrij is laat ie het me weten! Voor nu moet ik het helaas hier mee doen:(
Ja je hebt best kans dat er voor die tijd een examen uitvalt. Hou je agenda een beetje flexibel en hopelijk kan je binnenkort examen doen. 🤞🏻
 
Ik ben wel benieuwd naar de examenlocatie. Mij werd op het hart gedrukt dat ik zou zakken als ik me overal aan de snelheid ging houden. Als basis moest ik 10 km/u te hard. Dat was in Amsterdam.
Groningen. Ik zeg niet dat ik absoluut aan de snelheid moest houden, maar het is mij ook zeker niet verteld om boven de snelheidslimiet te gaan zitten. Wél om vlot te rijden en inderdaad geen rekening te houden met de examinator in de auto. Het zou toch raar zijn dat een examinator je aanbeveelt om de verkeersregels (snelheid) bewust niet serieus te nemen? Puur als professional? Overigens is het natuurlijk veiliger om niet stijf 80 op een 80km weg te rijden, maar bij het examen kan je een examinator treffen die de regels wel erg hoog heeft zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan