Gezakt voor AVD

deafmazter

Rookie
Lid geworden
23 jul 2024
Berichten
8
Waarderingsscore
23
Beste motor fanaten,

Helaas gister gezakt voor AVD, deels mijn eigen schuld. Echter, zijn er twee zaakjes waar ik wel eens de mening van een ervaren motorrijder wil horen.
De examinator had de volgende 2 punten:
- Ik reed volgens de examinator te vlot, hij had moeite om me bij te houden, volgens hem reed ik niet defensief daar waar het nodig was. Naja oké, maar is vlot dan wel de juiste interpretatie? Ze willen toch dat je gebruikt maakt van de snelheid van de motor (reed nergens extreem hard, 8/10% hoger dan de toegestane snelheid)
- het 2de punt was, en hier ben ik het deels niet mee eens. Was dat ik te veel afremde op de motor om mij zo rollend te houden. De examinator wilde graag dat ik bij vertragen, dus ook op de motor aangaf dat ik vertraagde door middel van mijn voetrem te gebruiken.

Met als tegenargument: zo weten de automobilisten achter jou dat je aan het vertragen bent, echter. Als ik op een rotonde afrijd, mag ik er toch vanuit gaan dat een auto weet dat ik ga vertragen? Mij is in de lessen geleerd zo veel mogelijk van het vertragen van de motor gebruikt te maken. Hier was de examinator het niet mee eens, dus waarschijnlijk een puntje persoonlijke voorkeur. Beste man zei ook dat je versnellingsbak dan sneller slijt maar dat is in mijn technische ogen ( ben een WTB-er) volkomen onzin. Mijn instructeur zei dat er examinatoren zijn die afremmen op de motor de hemel in prijzen en geweldig vinden.
Dus mijn vraag aan jullie, wat is jullie voorkeur?


Alvast bedankt en ik ga het gewoon nog een keer proberen 👊🏻
 
ik laat de motor eigenlijk nooit uitrollen. Mij is geleerd dat je altijd gas moet geven of moet remmen om stabiliteit te houden oid. (alweer enige tijd geleden)
 
Als je traag rijdt kun je prima op de motor afremmen, voet rem erbij om het verkeer achter je te laten weten dat je remt is een hele goede gewoonte.

Ik vind zelf vind hard kunnen remmen erg fijn en leuk om te doen, als je goed schakelt zul je altijd wat op de motor afremmen of wil je als je stilstaat nog gaan terug schakelen van z'n 6 naar z'n 1.

Je bent gezakt blijkbaar heb je de examinator niet genoeg vertrouwen gegeven dat je het kunt..
 
sja. In de praktijk rem ik heel veel af op de motor (verschilt ook per motor hoeveel je daadwerkelijk afremt). Als het rustig is laat ik hem rustig van bijv 80 naar 30 afremmen op de motor (die van mij remt vrij veel af, dus ik begin niet een km van tevoren al). Als het echter heel druk is/er zit iemand direct achter me zal ik eerder geneigd zijn om wat langer op snelheid te rijden en dan met de rem rustig af te remmen. Inderdaad om duidelijkheid te scheppen dat ik aan het remmen ben. Daarbij is het ook vervelend als je achter iemand zit die al ruim van de voren snelheid mindert waar je het misschien nog niet verwacht.
Overigens kan je ook de voetrem licht aantikken zonder dat je afremt, maar dan brandt je remlicht in elk geval wel
Dus sja, vervelend dat je gezakt bent, maar ik snap de redenen van de examinator wel (de rest van de rit ken ik natuurlijk niet, dus daar kunnen we niet over oordelen)
 
Ik rol bijna altijd uit, zo veel mogelijk timen op groen licht en energie "terug winnen."
Maar let dan wel op de drukte van het verkeer.
Hoe meer auto's achter mij in de spiegels, hoe minder ik het doe.
Bij het examen een beetje afwisselen en het verkeer achter je niet te duidelijk laten remmen.

En een vlotte rijstijl is veiliger om een beetje voor het verkeer uit te rijden maar bij het examen willen ze een vleugje sportiviteit de kop indrukken.
Zo ook gezakt, te snel van baan verwisselen, voorrang op rotondes opeisen. :]

Kalm aan. :+
 
Inderdaad om duidelijkheid te scheppen dat ik aan het remmen ben. Daarbij is het ook vervelend als je achter iemand zit die al ruim van de voren snelheid mindert waar je het misschien nog niet verwacht.
Overigens kan je ook de voetrem licht aantikken zonder dat je afremt, maar dan brandt je remlicht in elk geval wel

Exact dit!
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Je kan hem uit laten rollen zonder te remmen maar toch je remlicht laten oplichten door je voor of achterrem net genoeg te bedienen dat het remlicht aangaat. Ik kreeg juist van m'n instructeur een keer de vraag waarom ik afremde voor rotondes en hem niet gewoon op tijd op de motorrem liet rollen; toen heb ik hem gezegd dat ik dat wel deed alleen met net genoeg rem erbij om het remlicht op te lichten zodat ik wat meer opviel voor de verkeersdeelnemers achter mij. Toen vond hij het ok.

Wat dat 'vlot rijden' betreft; 'vlot' is niet per se 'vmax +8%'. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, en kan niet in de belevenis van de examinator kijken; maar wat ze graag willen zien is dat je gebruik maakt van de voordelen van de motor. DWZ acceleratie en wendbaarheid. Maar het belangrijkste is dat je veilig rijd. Dus 'vlot' wegkomen uit potentieel gevaarlijke situaties zoals blinde hoeken en zo. Misschien dat hij zoiets bedoelde? Goed positioneren. Dingen veilig oplossen.
 
Beste motor fanaten,

Helaas gister gezakt voor AVD, deels mijn eigen schuld. Echter, zijn er twee zaakjes waar ik wel eens de mening van een ervaren motorrijder wil horen.
De examinator had de volgende 2 punten:
- Ik reed volgens de examinator te vlot, hij had moeite om me bij te houden, volgens hem reed ik niet defensief daar waar het nodig was. Naja oké, maar is vlot dan wel de juiste interpretatie? Ze willen toch dat je gebruikt maakt van de snelheid van de motor (reed nergens extreem hard, 8/10% hoger dan de toegestane snelheid)
- het 2de punt was, en hier ben ik het deels niet mee eens. Was dat ik te veel afremde op de motor om mij zo rollend te houden. De examinator wilde graag dat ik bij vertragen, dus ook op de motor aangaf dat ik vertraagde door middel van mijn voetrem te gebruiken.

Met als tegenargument: zo weten de automobilisten achter jou dat je aan het vertragen bent, echter. Als ik op een rotonde afrijd, mag ik er toch vanuit gaan dat een auto weet dat ik ga vertragen? Mij is in de lessen geleerd zo veel mogelijk van het vertragen van de motor gebruikt te maken. Hier was de examinator het niet mee eens, dus waarschijnlijk een puntje persoonlijke voorkeur. Beste man zei ook dat je versnellingsbak dan sneller slijt maar dat is in mijn technische ogen ( ben een WTB-er) volkomen onzin. Mijn instructeur zei dat er examinatoren zijn die afremmen op de motor de hemel in prijzen en geweldig vinden.
Dus mijn vraag aan jullie, wat is jullie voorkeur?


Alvast bedankt en ik ga het gewoon nog een keer proberen 👊🏻
Samengevat: je deed niks verkeerd en moet het gewoon nog een keer proberen.

Enige wat je wel kunt doen is in je achterhoofd houden dat er nog iemand achter je aan rijdt die je bij moet kunnen houden. Dat zegt niks over tempo of bijvoorbeeld vlot inhalen, maar af en toe even rekening houden is alles.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Toen ik afreed in november 2022 werd mij van tevoren verteld dat ik geen rekening hoef te houden met de examinator in de auto achter mij, maar moest rijden alsof ik alleen was. En als ik hem zoek zou rijden hij me wel even zou laten wachten tot hij me weer bij was.
 
Met als tegenargument: zo weten de automobilisten achter jou dat je aan het vertragen bent, echter. Als ik op een rotonde afrijd, mag ik er toch vanuit gaan dat een auto weet dat ik ga vertragen?
Ik snap je argument, echter, Motorcycle 101: Everyone is drunk and you are invisible, beter om het even voor te zijn en je rode lampje even te laten flitsen dan dat er een half slapend koekblik achterop je motor zit.

oh en deze ken je wellicht ook wel: “assumption is the mother of all fuckups"
 
Ik snap je argument, echter, Motorcycle 101: Everyone is drunk and you are invisible, beter om het even voor te zijn en je rode lampje even te laten flitsen dan dat er een half slapend koekblik achterop je motor zit.

oh en deze ken je wellicht ook wel: “assumption is the mother of all fuckups"
Rij altijd alsof je onzichtbaar bent. Automobilisten kijken uit voor andere automobilisten, motoren worden soms gewoon over het hoofd gezien. Ze 'zien' ons wel, maar het registreert niet in de grijze massa.
 
Rij alsof je onzichtbaar bent, je hoort het heel vaak...
Wat betekend dat dan? Ik vind het nogal een niets zeggend kut advies.

Je moet rijden zodat je WEL ZICHTBAAR bent, dus goed positioneren op de weg en inderdaad goede gewoontes zoals je achterrem lichtjes aantikken zodat die gaat branden.
 
Rij alsof je onzichtbaar bent, je hoort het heel vaak...
Wat betekend dat dan? Ik vind het nogal een niets zeggend kut advies.
Simpel gezegd, ga er niet van uit dat iemand je gezien heeft en positioneer je zodat je niet geraakt word als ze van baan verwisselen, afslaan en zo. Rij en positioneer zo dat als ze je inderdaad niet gezien hebben en denken vrij baan te hebben dat je niet onder hun auto komt. Dus zorg dat je bij stoplichten snel weg kunt trekken naast de auto voor je als de auto achter je niet stopt zodat hij je niet van achter aanrijd, enzovoorts.

Rijden zodat je WEL ZICHTBAAR bent, met hoofdletters en alles, ja, maar ga er niet blindelings van uit dat ze je gezien hebben.
 
Toen ik afreed in november 2022 werd mij van tevoren verteld dat ik geen rekening hoef te houden met de examinator in de auto achter mij, maar moest rijden alsof ik alleen was. En als ik hem zoek zou rijden hij me wel even zou laten wachten tot hij me weer bij was.
:^

Dat dus..
Zelf ook mee gemaakt.
Al wachtende op het verkeer dat voorrang had.
Kreeg in het oortje te horen dat als ik een gaatje zou zien maar gewoon moest gaan, anders hadden we blijven staan.
Zo gezegd, zo gedaan.

Gaatje gevonden, en er van tussen.
NIet veel later in door het oortje dat ik effe en plekkie op moest zoeken, ze waren mij kwijt:X:X:X:X:X
En toch geslaagd die rit...

Dus ja, TSér
Het is en blijft een keuze van de examinator, en hoe hij het wil zien.
Misschien dat de volgende examinator weer anders kijkt naar je rijstijl.
Defensief rijden is vaak wel een pré, maar ook weer niet al te defensief..
 
Mij is in de lessen geleerd zo veel mogelijk van het vertragen van de motor gebruikt te maken. Hier was de examinator het niet mee eens, d
Mijn vrouw is op dit moment aan het lessen en krijgt voortdurend te horen "Het CBR wil zien dat je op je remmen vertraagt, vertragen op de motor is voor na het halen van het papiertje."
 
Toen ik afreed in november 2022 werd mij van tevoren verteld dat ik geen rekening hoef te houden met de examinator in de auto achter mij, maar moest rijden alsof ik alleen was. En als ik hem zoek zou rijden hij me wel even zou laten wachten tot hij me weer bij was.
Ja dat zei deze ook, ach gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt. Het is en blijft een moment opnamen. Ga het gewoon nog eens proberen 👊🏻
 
:^

Dat dus..
Zelf ook mee gemaakt.
Al wachtende op het verkeer dat voorrang had.
Kreeg in het oortje te horen dat als ik een gaatje zou zien maar gewoon moest gaan, anders hadden we blijven staan.
Zo gezegd, zo gedaan.

Gaatje gevonden, en er van tussen.
NIet veel later in door het oortje dat ik effe en plekkie op moest zoeken, ze waren mij kwijt:X:X:X:X:X
En toch geslaagd die rit...

Dus ja, TSér
Het is en blijft een keuze van de examinator, en hoe hij het wil zien.
Misschien dat de volgende examinator weer anders kijkt naar je rijstijl.
Defensief rijden is vaak wel een pré, maar ook weer niet al te defensief..
Idd, blijft helaas een moment opname.
 
Mijn vrouw is op dit moment aan het lessen en krijgt voortdurend te horen "Het CBR wil zien dat je op je remmen vertraagt, vertragen op de motor is voor na het halen van het papiertje."
Thanks voor de tip, goeie instructeur heeft je vrouw dan. Als ik het had geweten, maar heb er helaas tijdens de lessen nooit commentaar op gehad, de instructeur vond het juist goed. Wellicht verschil tussen wat het CBR wil en wat de meeste motorrijders fijn vinden. M’n instructeur is namelijk een die hard motorrijder
 
Ik remde vroeger ook hoofdzakelijk af op de motor, tot iemand me erop wees dat motoren harder afremmen op de motor dan auto's. En dat automobilisten dit weleens verkeerd kunnen inschatten.

Sindsdien altijd remmen op de motor met licht indrukken van de achterrem zodat het tenminste duidelijk is dat ik aan het remmen ben.

Over vlotte rijstijl kan niemand iets zeggen want we waren niet aanwezig. Te vlot is niet enkel snelheid maar bv ook te hard op een rotonde vliegen waardoor je niet voldoende hebt kunnen kijken of het wel echt veilig was.
 
Thanks voor de tip, goeie instructeur heeft je vrouw dan. Als ik het had geweten, maar heb er helaas tijdens de lessen nooit commentaar op gehad, de instructeur vond het juist goed. Wellicht verschil tussen wat het CBR wil en wat de meeste motorrijders fijn vinden. M’n instructeur is namelijk een die hard motorrijder
Dus wel zorgen dat je beide beheerst, zou ik zeggen :)
 
Het blijft een moment opname en volledig afhankelijk van de examinator. Weinig motorrijders rijden zoals ze doen op de dag van het examen nadat ze geslaagd zijn. En elke examinator heeft zo zijn eigen dingen. Ik wist op voorhand dat mijn examinator heel streng was op hoeveel je je hoofd draait bij links-rechts kijken, enkel je ogen gebruiken was niet genoeg hij moest echt je hoofd zien draaien, ookal is dat vaak onnodig.
 
Het blijft een moment opname en volledig afhankelijk van de examinator. Weinig motorrijders rijden zoals ze doen op de dag van het examen nadat ze geslaagd zijn. En elke examinator heeft zo zijn eigen dingen. Ik wist op voorhand dat mijn examinator heel streng was op hoeveel je je hoofd draait bij links-rechts kijken, enkel je ogen gebruiken was niet genoeg hij moest echt je hoofd zien draaien, ookal is dat vaak onnodig.
Een tip die ik hier gelezen hebt is je spiegels zo afstellen dat je echt bijna overdreven je hoofd moet draaien om ze goed te kunnen gebruiken. Zo kan de examinator duidelijk zien dat je ook idd spiegelt.
 
Het blijft een moment opname en volledig afhankelijk van de examinator. Weinig motorrijders rijden zoals ze doen op de dag van het examen nadat ze geslaagd zijn. En elke examinator heeft zo zijn eigen dingen. Ik wist op voorhand dat mijn examinator heel streng was op hoeveel je je hoofd draait bij links-rechts kijken, enkel je ogen gebruiken was niet genoeg hij moest echt je hoofd zien draaien, ookal is dat vaak onnodig.
Is voor je medeweggebruikers ook erg prettig als ze kunnen zien dat je uberhaupt aan het kijken bent, ook als je je rijbewijs al hebt.
Want anders moeten ze er vanuitgaan dat jij niet kijkt, en dus acties ondernemen die mogelijk weer anderen hinderen. Zeker als je ook nog eens donkere vizieren e.d. gebruikt, dan is het draaien van je helm gewoon functioneel onderdeel van veilig verkeersgedrag.
 
Dit zijn beide geen redenen om iemand te laten zakken..

Valt onder dezelfde redenen als onderstaand.
- Je rijd niet vlot genoeg of juist te vlot.
- Je kijkt niet genoeg
- Je gaat niet goed genoeg met het verkeer mee
- Je reed (recht) over een putdeksel

Allemaal onmeetbare/vage dingen waar alleen de examinator iets van kan vinden. En als de examinator dan een slechte dag heeft of iets anders om te zeiken dan zak je. Niet iedereen kan slagen op een dag bij het CBR. Dus volgende keer slaag je wel.

Vertragen op de motor is prima; en totaal niet slecht voor je versnellingsbak. Examinator zal zelf wel geen motor hebben.. want wil die vent wel eens zien rijden in de bergen zonder motorrem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan