Gerommel in de garage van Ram

Gisteren geprofiteerd van het goede weer (wat betreft temperatuur) en de tank van de CB eindelijk een laag 2K blanke lak gegeven:
-g5ikToyFP2nxW3jKgzLk5DZL0ZBbFqZspctAYw15SzCfUJnG7jUqK9Nl58gHqKL52yo0y2X-jk9znh7K17PiDlZc3Z3K0_KhLCSf_zrgi8kzudNJ3qA1cCHizhjIE2qlQQJqZKbZ6MFTKIz1s8ZSctE_bN9Lb4Ge99tFwNwj7pEbyIlXCphA9S-avkx7hYtf8hFRrJRaX5AYUH_2xp5LstQIJ2f0UhnC4gITbuyTy6sYRxGn4m4jS6SbYvZ63LeFHhaAvtRPTYXLF1pUnO-15zGPPgRimzrV43_tdAiS-KUUAIhMgsfvcbQN-MhYgjxyKXEeGpK1i5O3g8-KBjaNgOL9H-xAu9bCrzKZCypHTPdW0Iwp8vyHg1_bik9kqZXYxzXU7Cx71Ec4bNzaI4uZa2azAL6Nx8tRHAUpHD7ous5fr8yh6qgjt9s1Eyu-ZQQIe9JGbPUusk9b59gv_iNpeVUDvY_Sw3Zp1w9rkJRn52qO48OsDaCMwAhKbPwJo89OtwUDR2ZUCdm33c4UEuCz9ja_KFuDoSA_YUwKD8zehB3Q8zWYW0lE2o-xgT0CmR4Jy9Wu2Wz7-eX-dTAI0xAl13DfeQRK286KVoBHB6DxnYqN0nnuaez6Sc_i7C5zX2C_ibpnERwpTMpxLvM0O96Ozgi1A=w878-h658-no


Met de binnenkant gecoat en de buitenkant gelakt zou hij in de toekomst niet meer verder mogen roesten :) Er moesten nog wel een paar kleine zaken gemonteerd worden op de tank:
bNphq89Lk9i12jAvWW-OxfsD2dECTJPxHlXyZyZ0LqukBWvmZzSdPJw6PXD8T2m5gmlDCtFKolVZGdory0VMBFmb5BClgD-aVApNgfqSYaDMm_9OyUkNgoTlGurRElb9lLZnbiycjpy_l2UCh_7_UHyq6R2Bl3Q5WxSfoMPHr2kawLttS5PM52gGi8WTAjaxzDvxJpbw0a44q3cIBeT_xVlsvFmTV_wqtoTZliDXh1mY9pcInKP555iFS0oD731zNiETE3dGhM1gvsgG2lpEExsJCWJqc53zjH0Gn3uG_sbucs1xIRB3yuegcriHT61FlxJIcKQiujdrdXNzhkwvFUah_zhyL_4_Rlays_WKUSZfwiBVx4bwQV0y1bnXOSsFy36-2nIVf_9AwgTZNf0hxaXupLijbacdVBRp6sWHpCUUdnBVurqLJNeQ9JSgsY3gKLY_jrDQH0pGsQQPZ69fwjxbL72f4nEXAGnMaPzCTLXtl55kXtkRkH08_BQsAZGaBDSnLu9DwbtDXprExe3qctgeSXKjrHMljNPO5egbkiMv-sS7AuRmPKJF2-ExAM1yEULL-_b-WCw3_5OFpIMyOUIibTNA7kN27dBc3V1-2_FEb6ZlTuKf1qj0Zcw04VgSRkeh_rbzNyAezuWUeVfV8kGtLA=w878-h658-no


De seal op de tankdop was helemaal vergaan, heb geen nieuwe kunnen vinden, maar wel een soortgelijk van een ander model. Even passen:
XrxbrRWjOkr1vgeU8SbY4Pn2jPGRX7YRC8EN-YsY_mQQ9N9YOa0bPvH2C-HAdHft3fftETqKp7XSlA17-9y_wFsXtaoEjiZZaXTgAVZjxytNzbjr2-OolkZpiqKMz8hXSR886A4TZnrTMTsIb1_z2FoCGfpmgIb9HVBrVroM-QPL2A76cYgtq6z6c6aQLxOYrl70CdkUOiaVtZQGAt2kr_bQ7hiRy2s0uwyRkc-GOfHxbnKmb8HusWjxISJZjgi4GTXLQXB8BEx0Qm9tugypsp92QJeHgfbK-knbrsjjAYmpzVFQP3-ZXTbzy4T3tDkHDLLUojhDgyitiQ85lML_mnl71fGk35WAwh57WXzltKcI20S6GOwH9J6vXn2GSXCNp6KLySYDd8llEBZNJPMv7LRK-t5TMoW3_Dl9YHbqW8SnSEG5OqarEbKz5c-EIRcGGTXZYXJoi2ZXPaWfgidNT5isf5Yas7z8AfliELja4CwyNpit8LixRQZ_A3RV7cLBj23hkQ_e1WLY3OSmPU64ck1tj1Gh7zbOO4LNnrVApTd7pnYTgL67gD60RihfdzBG2pPJpm2HPl26OQqs61wlduR2fvaloO1-2-doO3vUM3DyfIZupsQeCPPxeAj0blwqH49vds2Rv_5MHy5btL5_vUcaBQ=w878-h658-no


Binnendiameter mag een beetje groter, wat voorzichtig bewerken met een Stanleymes verder past het gelukkig wel:
WFfgB1ac5o61E1L8g81IIGKdoyfR6I7_VWlzfIsiHK7JpuV2brXmumKLR954A1pPkYopDWLRgV5xSHt1A6wm6EtSdltUt21sJLGi8rkUUk2J_gpdV6gLFC8g_g98yaHnzin-Yj-daN448hwl0MYN5ZTBp6HXSMOSRuaMfYVXygIB5x-BWFz_AF_c9wmeow1jL_4CnvoncPsaZofjDo6ViHutOs1Y6N9rj5R7LBRbiY4QOqlZn4k26HGgQJn4MW7T7aNB7CqzPGu8fjA21piQ1h9ALIigZEpnyd1nSnV7173Wolu-910AuhNdB3WlTE1W5xX3MXa2q47E95mkoG_s5gSnawEI4j17kxCh-_0z1WDNrqcIKTufOPjZEpcIzj98ZhEoNwwKjoNvo8cGEL9tgSLs8SKbGEM5ldAIk7Nr6klaSagYpZuabdVZagqMjEnS4aIwcAJrBSiazAjkdQZED3yXouwNUEa98P2H9-BVFNhGoZrg14oEgPt551MOoEbm1FVzSW2v8tBTm2GNxDasFJ3cvIsGD3qYOMD_Lie2lrmLNCHUxirW--NhobeujaeyO_TKPrSsVfB4nWB2H143J07R8KQw7cKAdIpmkW4K4SBP1-is9QkdOfQzYfmiZZUWRSitP-9uxX6tROYyCwx6AhlPHQ=w878-h658-no


Op de foto ook al meteen het tankslotje gemonteerd. Benzinekraan ook op zijn plek:
UgYtDrilOvjnMaXSVpm1HnZGnVMsXtU2XMqIyk47EufrAreocpihB_j3sHzc-fFHSRJNX8TQaqUIxdOe059RPCg-5VF3gusxzPjbA_T8QSfSHwQN0iLAd2FhDKBgz1y_1YsDTmUg_2NiK7OdUgCPVioV667D68IFQ_rixm5Sxn68bclTro8dldu2b6qNA7jnE1kQ2AmxNSwfpoxU4xSYFY5ivv9KRZYcEX_JVCAymw4J5gZ2liXh28dGZWv-glrESfgd9izb4iSDGoqugAtithnPFdKrTyuX6EpYCdn4x08rxTQrk8furD5YmTU7O1Hl3_F8SeZNevME4Ik8e2olV6Rb0aHEFbMbSwqcb36SMEaIh0Fz6_DWU-hnroqQPTQehHkJNxbsjN5CjPXGG087bmWC0tSIPRw_NrLii8bjgvmfDCMpMr7kHSis9HjV-OwFWgrsYpjr8i2RkIxtgpqH7aKOGhdqGyGqt7rmtLY1ARJxJvNDO4BJYsLIAZImQRoaijWOx6CicWHhvgIawedqoU4ui0rCPdaTuETUABoBxnHI30zE65L66DxlgSxDxIdiPyyrMf16Yi18VXqD0dNB90kiysUltecuUps8Nm4iFv0AGUKzXE7mwdgG2M30DX-gCAAoNN5a3OjQM2TOwrJl9zjT-w=w878-h658-no


En dan natuurlijk alles op de motor, benzinenleidingen ingekort, slangklemmen geplaatst, etc.:
bAjcSlZwZduRvoWBnGNPNLIRWdFOSMLg9r-KLMHjzKGZwrE2UG0eUHFMRtEjxey3mAAWfZOLfSOT43v466vLls8W9REmdl7vNKrk-M4dqCpk0ceXrXfAfAhHUcStG5LAJYluLrfbAlAWBolcsixmWqI9qztjKdF1RghMgoKaA3-HSx98bxeyK-Elre5QHtaGK2cwTwdEnh4iwMRaJtttbfpQqUKyL3Kj5ewW-yTvTlegaisg-3yiPn3jGhc0Fee3OG1MokuPnQnarvM6cZfB8F6BLshSdCLrsKsbPZh7pps_2VlmsET6WyDZvtEQ1gRiy8MosSCuwIEIqedLCgdvxXFGr0_wYtB7zsTi9BWKlXC3A2Yi5T-Wcr82WyPr1ZF4wQuXBupcojCPVEr8GOQl-1PHLxfsal8be4OTH4gP1bya6tx0x9saiGrnOWLEP7yWquSbsaroFYEVI07bdjgo6-Xg0SQQtKv1aYjpdZorpoVZPVOfpmOWZDMpOcIh_KQWrQIMiRKsoquI5__H3nwWJAIlPQzhxmITr-C_YAf7RcpDS6_DVfzDJjgXcwR3ymzu5iZCdX6opKu8vqFYZ2QqGMeC22ZJJ6Ghbyp7YDnqYavPnXytLLQGwHld1lzV_gKy_5VgfyE2DyXTq-iat5-Htyg_xg=w878-h658-no


En zo is hij/zij klaar om plaats te maken voor iets anders:
A6HhnskUo-2c3ShGg30bjhAMcRQ8NI_yKLVv7GMGqbQq6rBJfogzEVAMmVIEeq1gCYuPJS0e2D0PzCRKDSOHErdkO1YSjUjuEygrZguWWNSme9GJ-GbgFF0VAybD6G-Aeu-8F49s36Nbcw5jZoaKUrzPzgsa_TA76SdhYNrpVx9UrhDOjzBN8IIH6J0za0X6HVJatCvhDqe8MuS3TAYUYK1Blg6xRQWPK6Iz2UMM1D2W0xMgAmg5H6QuUT8XGh3b9U0D58HevmEhoJAZUa_UZMAAb2pCZUAfGtui7vr28lwC1JdugYsr9MSX7VLnexc03iFNxvN2whYNtSKHGmMaNGVTbpkbb1MyaGLupXKFvF2KUEzNstAUUvKMPC7BJ3rDp65qnOJLkmx-vQQlZolPla4nRJNwRoPaPKZdPZ4LI9_CTWJ15e1bwrkz0DOsB6KCGFAfQ2fLuM0RMSNn2gB0N3Vo7nBlsk4SYpygUAp8jolgiWEZF_FSAP4xHcMGpFW_YqkjTHoVaOQb8VgQ5bDkFEqEAnHZDX2IO6DuADvgwpInKWfEULFSEuh7pyeL3_P4hNVoiTBEX18kmUJKdvjnXyt9H_K8Aq_wKvja0QFbh5a0fgcIKlUJTaPELdQjVQ16f7LE1womV2bYV8yJjRDurFxRbQ=w878-h658-no


Prettig weekend! :W
 
zit in roest geen zuurstof waardoor het gewoon door blijft gaan? :)
 
zit in roest geen zuurstof waardoor het gewoon door blijft gaan? :)
Als er geen zuurstof / vocht aan kan, kan het ook niet verder roesten. Roest (ofwel ijzeroxide) bevat inderdaad zuurstof, maar als het die zou kunnen gebruiken voor het proces, dan wordt het in plaats van ijzeroxide gewoon weer ijzer en zou het zichzelf dus ontroesten :D
roestvorming-728x496.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Mooi is het geworden zo.

Het lastige met roest is dat het oppervlakte allesbehalve glad is, en het moeilijk is om het echt goed afgesloten te krijgen van de buitenlucht dacht ik. Maar zolang je deze motor niet buiten zet zonder hoes of afdak lijkt het me inderdaad dat het niet zo weer verder roest met die lak er over
 
Mooi is het geworden zo.

Het lastige met roest is dat het oppervlakte allesbehalve glad is, en het moeilijk is om het echt goed afgesloten te krijgen van de buitenlucht dacht ik. Maar zolang je deze motor niet buiten zet zonder hoes of afdak lijkt het me inderdaad dat het niet zo weer verder roest met die lak er over
Thanks :t Tank is nu wel mooi glad, de 2K blanke lak ligt er goed dik op. Maar inderdaad, vaak zal hij niet in de regen rondrijden ;)

Afgelopen week is de eigenaresse hem komen ophalen om hem te kunnen inschrijven (serienummer was ook in gebruik voor een Honda Dax ofzoiets, dus moest ze er mee langs de politie). Dus nu weer wat plek in de garage :)
QJ-PITnE-e5TRywNH7TWyavludizLm1aG6Yh7zdNdDlxiXeOm7njXSVIkPu2w-NWN2OsjDU1J-N1yAiJB8MwywCBD2uJQf5GmiqGYA163w_toRYIzVJVaHSazxoxjqATkrG8UjNQ3qJLkDlhOhB2gN-u8h_K1phyFsu1knI8TOmuRCUfyTs9Q4oiafrJ2DBE0xqqOHbIZOpn6i7DtSqoU6WCDs54LRTxMYLgjfnrW9zq2oQJYkzWI8vRQQY2hB4Dq9Hklyi7nV2566PWIN1u7JvAxsQmTlzyLVM8l6I9Uo-MY4gXj3uzeP-1oCxyp46FUqUu4s__dQKnUEpmoLe4LTIt6BX5lMUotbrqn2uFcY01Yy2tk6NByzt3vR2x1Ncu9D5J7qUjCUHd8yPCnDL4bdr0iVoInp8AnldUOx3E2uftxhO8aj0p9kTeYWMIbr2YNLwVhmbUqvp9oQB-c6YG-umUfiOBGOh2wf4yexpGqwX93oSR4KqspZlQnp8NjKxz5ZxnBH28XCaDAu7-IhT8N9nvkdYcHNyfgxBz2zkAyHXcPlGYI0RKrCs83-JvSm-CXQZYBgaoqTU8qcAaEXJ5ZOBsb3ha2QU59b4Oz-qq-9YIURILGy9V-5T1BKMVQf5j1qDSTmBgQBwwdQ0QExUm2iSzGQ=w878-h658-no
 
Hoop niet dat de eigenaresse een heel mager dametje is, man wat lijkt mij dat verschrikkelijk nar op op een houten plank met griptape te moeten zitten tijdens een tochtje...

Wel gaaf gelukt! Uitlaatje is eigenlijk enige dat ik minder vind. Bewonder je werk!
 
Hoop niet dat de eigenaresse een heel mager dametje is, man wat lijkt mij dat verschrikkelijk nar op op een houten plank met griptape te moeten zitten tijdens een tochtje...

Wel gaaf gelukt! Uitlaatje is eigenlijk enige dat ik minder vind. Bewonder je werk!
De demper toch alleen hoop ik ;) Dat is persoonlijke keuze van de eigenaresse :) Die is inderdaad wel een mager dametje, maar er komt nog een soort van kussen op, handvaten komt nog tape rond, etc. Ze heeft er nog een beetje werk aan :)
 
Hey grote rooie!
Gebeurt er nog wel eens wat?
Je updates worden gemist...
De DR al in de benen??

Groetjes 👋
 
Hey grote rooie!
Gebeurt er nog wel eens wat?
Je updates worden gemist...
De DR al in de benen??

Groetjes 👋
Hey Frank,

Het enige "gerommel" dat er momenteel in mijn garage is, is dat van vallende stenen en puin :') Muur tussen de garage en de wasplaats er uit gesloopt zodat in de toekomst de garage "groter" is:
2IB6Q0Htd79v_da6rh9hnCLrnnGPZBNi1DzbhOziysZe8uhoSdXSvpc3h_PwxxA-BQYM4Ac8qnJVFsFnT6J-ZwhBUMr0Bcs8NrIoThnrBPo71Ey618BVrx_QM2Z6nc6ZSzxWznLkJxTdFKaAhrVvJb4c7Quod8ECc41PGq7YzW1XTPp6Eekbwrnjw3snuPYgb2ftD3VX9BmK4ty7ZxcuOtwSiaxAF5DA78Bju0fNUacNxoGJOhfDr_GsnxuPpjo4YO9Ck67kd9RpeGghuLq3_P72eeTLDlmrnXkAi0dfr1AVobP1puhnx8dl525Y8O8DGyaCciMYNcJIe14dbpbknvzWBU3C795_Y_kxDsfOjb8Td1EcO98x0DDYslNBdfSA4SC3cLzvsLmXVk3EDLL1kK6XS6I_XxKi8kgTUXv9ETwSLS_6UIiA4EOKhJ13LAOvw_2t5BRKcrAmimAimLYS9z7GwL0NVbNzRaAhy3ntj_9GL3RMUtiW-_xLndC_XqECaepaHcLX-c-1FS7SMNm6rf8WBZrR76rz_75MuTbeUVeMCdSDEVEkLUpU0B9ta9HAgnLj9xd1Rjk8-eK2m2vF9Z8e_w4PHObqfppgqBglQUxC_ZAmmlA9d1kwadZfsSlStQEOhi2IWdT8-NVXnKXaC7EHj-h2NO-_=w817-h1089-no


De motoren slapen buiten, want op de plek waar ze eerst stonden (in de garage) staat nu een keuken van de IKEA te wachten op montage, na dat de 1e verdieping klaar is..
Nyptp9Qi87d0KaubORyD17LOdDiTbiM8weRmSFtDxcD5FKf2BLjEth4qLviCPzhuQ6Fvp_SAPEhN8TjVc43CU5o33ujRP-WQ-AUTJVl-JIHMBDO_ul8OpwdVWjmtRaciTpKpmp0gP8ZrxUaLuNvr6IDyYr9bRTQryQZ9pJuVVezznD5LQ7MD2JaIJg-3iPBat5Df0ofq700Zm2zIc-jPv6RhEcjL_BzAZwV7VyxXOd1vVrGfkxQ8E0ZsRnmlqDLg22SNy3W460VbIX61Edzd-r1jMsOlTqQsfhc41Km56p0Jw-qoir9SOk9jZpjB1DWQkIxfgqJbZUX6Zig1S79Dl8U4_G4sW3jtBeAHVRrNDHjoFUJOD5R6g16AbscpU8XkRs2fSEhurjPDEd6vJeUrYd-Br8KirVEapj6eV_D0V95lStU7pdKtBUoNMM2E-FoFpRz_v6-iV8EvRsebjy6vmV5vtilXiIPiSXJDF-SBnmqusfVRgju3ltiK0hnNrMb0CTCHZTOLaAo4dU-04QLL4Qw-JyBBAdDEpY05RWllPq-YCy6JKgLZSsdGG0SUBit_8Kb9mR-ii7D8vVRBdGjF0a1feT5DE0WIHEGcXLNulsj6ztztHWtexnnglyWTNgFv6csFG9iffbe0XKkeyW80lCQYI1WeseyZ=w1452-h1089-no


wc2Zu-sDhhfksAdjr1v9jrVf-mr5rHqigM0bI763L3oNI6SJUvUzapYuNGpVqggVJqZp6Kn4bvKFLQUpuUa2-yy5dh9Xq2qby0JR3jM3Ss3aSaRmWuc4r1yYPUkY8pnkbSZcUiyzoS44ishVNVKwhU27QWV3V0hFNDNe35UECBY3gpYW_ppWPrNKnsxKYznBCv0NylTwM1e-5fv4yN6vOHQdvsXFflpF71uYabCbw-bfDlyXJ6tGzJVDcOXAd-qMtE22BjFnnH72aw4lFKnMgjeJUt0tjzB1290d6JfbDD7bwQkAlr_OdR3xpG1iWvMGTB6KhHVEudURAdVJHvpPFs8IwJeD1bmEnTaPltAbxsZpZdb-3WQHjkImTbhPKhCvio5QEG0NzRBbwN0WAU0gHFPk-YEMcHcNmVyW-qCHIZszaS6EVBi5R4tJlH6-ObdejTSy2xO4RA63YyhyKLBCcqhH3BvDxSqyFDAT9u-aFpdPZqOKfmybKYawHSshtgddxWJUhAL34Pyr94eOhaCDSM8Vft4BY_JTDOLLJWnP_ZCs7QxOpttM-KDUuDyG68rnvYHWcRdsITrrbUXjy2yqK4TcP2cskJynXmolu6OFED5W-U0KiT-HHndbNy9luwk-QxKN8s3rF1A7x2HQ0ysY1GQ0JjZj8TMA=w817-h1089-no


Van mijn vriendin mag ik pas beginnen met het verbouwen van de garage als de rest klaar is, omdat anders het huis nooit klaar gaat zijn. Ze heeft gelijk daarin, maar dat wil dus wel zeggen dat er weinig sleutelwerk mogelijk is momenteel. Al mijn materiaal zit immers gewoon in dozen wat het niet makkelijk maakt om even iets tussendoor te doen:
Q6UM4kjkN7zG9r5_qXQRa21khQnxnrT3UknHlnx2hSM3vzs_Ky7O7RDFQRsptt4XREa4XzPw4KJ4zRgkedF7voFkaJFMbCTwdnjq5c-zX3V9urNM9P0LWPsFRU1qrVd1b2WhglRSE-sC7pbcuXVBaOyYFIOY8MK4oXB7pzCHT3ZSVs4PAquWrmdqyM2dt-HvJ6ktP0msYxcNJLPGRlkry2TXDpJ2PIrBwqD9KKwYzfgYSEJYad45fJVgbfN2h8Vq9j2hwDerIBzowAlSRZZ6UYp_ls06_OurHWnmfPpVFL8c1DWGqgC1W3DZmNTPceM8tYL0VFYyH4snEmaxcwXq-irz4ZGb8RHsLXu90pGba3-G5h-cifKkkpS-gB4T90q7MaFmh6Q6jtZc0Z-jItZzfroRswRPz_JkNbV8mviOYouNrH5LjzzuA_kYWmOYBB03OltM1RW8jfkRL6SPPD4GVPUlCqPojs78YzcoSnkdokN-6G69hEcxIGnoS0QdrJ_GxmBnvaiWqveWnNt-Nt6z6pAc0xo7a_bFqSNYfqoQdimSIwzTzyfETVIur9FVglDzHZl4HUpP4Ii8TcSq9tNt-6Ty81A6IK3RhFa6N591NepL0Fn7Cq6kZo3XJHe84A7OFv_voDhG3C6LkM-eMqZZCUqSxdXULb56=w817-h1089-no


Prioriteiten stellen heet zo iets, volgens mij..
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ik was er al bang voor.
Wel verstandig om eerst het huis af te maken.
Ik merk dat ik ook liever aan het rommelen ben in mijn klushok dan met het huis bezig, onderdorpel van de buitendeur wacht al een maand op de laatste verflaag _O- en zo zijn er nog duizend en 1 klusjes die nu wat minder snel afkomen.

Succes met je toko en we horen hier vanzelf wel weer van je. :t
 
Ai, een huis met werk er aan is de 'doodsteek' voor de motorprojecten :+
Maar, wel een idee om eerst de garage in orde te maken, want daardoor gaat het klussen in huis beter (als je werkplek hebt en je spullen kan vinden).

succes met de woning!! en tot over 2 jaar :+;)
 
Ai, een huis met werk er aan is de 'doodsteek' voor de motorprojecten :+
Maar, wel een idee om eerst de garage in orde te maken, want daardoor gaat het klussen in huis beter (als je werkplek hebt en je spullen kan vinden).

succes met de woning!! en tot over 2 jaar :+;)
Ben ik weer, +/- 2 jaar later :') Het huis is bijna klaar (de trap en een paar binnendeuren nog schilderen), de garage moet ik nog aan beginnen, maar er staan twee nieuwe projecten in de garage waarvan ik er graag 1 zo snel mogelijk rijdende zou willen hebben, dus maar weer eens een beetje leven in dit topic blazen :) Momenteel staat de garage er zo bij:
IMG_20210727_075048 (1).jpg


Met achteraan in de rij de KTM SMT uit 2011 die ik een paar weken geleden heb opgepikt, deze zal de BMW R1100RT gaan vervangen als 'daily driver':
IMG_20210723_190451.jpg


De prijs was een heel stuk onder de marktwaarde voor een soortgelijke hier in BE, maar natuurlijk is er nog wel wat werk aan (onderhoudshistoriek niet aantoonbaar, dus...):
- Grote beurt (olie + filters + koelvloeistof + bougies + kleppen controleren/stellen)
- Brandstoffilter vervangen
- Preventief reviseren van de waterpomp
- Preventief vervangen van de oliedrukveer
- Preventief vervangen van de radiateurdop + thermostaat
- Voorvork reviseren (linker poot zweet olie, eerst schoonmaken, daarna nieuwe glijlagers + olie)
- Nieuwe remblokken achter (+ eventueel schijf, moet de dikte nog even opmeten)
- Nieuwe set banden

Na de eerste sleutelwerken komt daar nog bij:
- Throttle Position Sensor vervangen (FI-light foutcode 6)
- Mogelijks de hydraulische nokkenaskettingspanners, hier wacht ik nog even af wat de nieuwe olie + drukveer gaan doen voor de oliedruk en wat de invloed daar van zal zijn op de spanners

Daarmee zou dan al het eventueel achterstallig onderhoud + alle 'zwakke' punten van dit model moeten zijn aangepakt

En optisch/praktisch gezien:
- Lichte valschade wegwerken op tank
- Wellicht een stickerset plaatsen
- GPS-houder plaatsen / fabriceren
- Verwijderen van SAS / 2e gaskleppen + kleiner voortandwiel om rijden binnen bebouwde kom beter te maken (nog te bekijken na dat ik er effectief wat mee heb gereden :+)

Goed, het plan is eerst de fiets motorisch in orde maken, dan pas verder geld uitgeven. Bestelling geplaatst bij KTM-shop.nl:
IMG_20210810_113844.jpg


Motor laten warm draaien, waarbij goed te merken is dat de TPS niet helemaal meer fris is (zie ook de knippercode van het FI-lampje):

Stop er uit en olie laten weglopen in de opvangbak:
IMG_20210810_170814.jpg


De magneet van de oliestop ziet er gelukkig niet uit als een discobal, altijd fijn:
IMG_20210810_170933.jpg


Zelfde verhaal voor de stop van het oliereservoir:

IMG_20210810_180600.jpg


Ook geen gekke zaken teruggevonden in de oliezeef:
IMG_20210810_171647.jpg


En de zeef in de olietank:
IMG_20210810_180515.jpg


En als laatste het oliefilter:
IMG_20210810_182119.jpg


Zo te zien is er nog geen / weinig lek van de waterpomp naar de olie, in dat geval zijn er namelijk 'golven' te zien in het oliefilter doordat de pomp moeilijk kan aanzuigen door een filter waar koelvloeistof op / in zit en zo het filter gaat vervormen. Uiteraard een mooi setje originele filters en afdichtingen aangeschaft ter vervanging:
IMG_20210810_172020.jpg


Ondertussen was de motor weer fris genoeg om zonder risico de koelvloeistof af te tappen, te beginnen bij de radiator:
IMG_20210810_192551.jpg


En vervolgens verder aan het waterpomphuis:
IMG_20210810_194005.jpg


Deksel van de pomp er af:
IMG_20210810_194527.jpg


En alles goed doorspoelen om eventueel vuil weg te spoelen:
IMG_20210810_195659.jpg


Vanmiddag na het werk weer verder met het verwijderen van het carterdeksel en het demonteren en wellicht al weer terug monteren van de waterpomp.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag na het werk weer verder met het verwijderen van het carterdeksel en het demonteren en wellicht al weer terug monteren van de waterpomp.
En zo geschiedde, eerst een hoogtechnologisch hulpstuk gemaakt om het blad van de waterpomp te kunnen blokkeren en deze los te maken:
IMG_20210811_190319.jpg

IMG_20210811_191754.jpg


Carterdeksel er af:
IMG_20210811_195527.jpg

IMG_20210811_195535.jpg


Wat lichte veegsporen in de lagerbus van de krukas in het carterdeksel, zoals te verwachten na 53k:
IMG_20210811_195542.jpg


Om de as van de waterpomp te vervangen + lagers en keerring, eerst de as er uit tikken (die meteen de oude keerring meepakt):
IMG_20210811_200516.jpg


Wat lichte loopsporen zichtbaar, maar deze generatie van LC8 motorblokken heeft duidelijk minder last van het inlopen van de waterpomp (of hij is ooit al eens vervangen geweest):
IMG_20210811_200743.jpg


Om de lagers er zonder teveel geweld uit te krijgen moet het deksel warm gestookt worden, vrouw des huizes gaf in de onderhandelingen aan dat ik zowel de gewone als de combi oven niet mocht gebruiken voor deze werkzaamheden.. Daarom de mannen-oven maar gebruikt *O*
IMG_20210811_202555.jpg


Werkte goed (Allen Millyard doet het immers ook al jaren zo :+) en de lagers + circlips er tussen waren er snel uit:
IMG_20210811_203633.jpg


Nieuwe lagers (uit de diepvries) en circlips er terug in tikken:
IMG_20210811_204129.jpg

IMG_20210811_204837.jpg


En dan verder met de waterpomp as, nieuwe circlips er rond, stukje krimpkous over de scherpe randjes om de keerring niet te beschadigen bij montage:
IMG_20210811_211046.jpg

IMG_20210811_211241.jpg


En daarna de as en keerring terug op zijn plek tikken en het schoepenwiel terug monteren met Loctite:
IMG_20210811_211704.jpg

IMG_20210811_212454.jpg

IMG_20210811_213946.jpg


Ik stond vervolgens al weer op het punt dat ik de nieuwe pakking tegen het blok had zitten, carter op zijn plaats, bouten er terug in, om me toen te bedenken dat ik de oliedrukveer ook nog moest vervangen :') Dus de bouten terug los gezet, het was inmiddels 22u, en er mee gestopt om vanavond terug verder te werken en het blok dan weer definitief dicht te gooien :)
 

Bijlagen

  • IMG_20210811_203633.jpg
    IMG_20210811_203633.jpg
    182,4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20210811_211241.jpg
    IMG_20210811_211241.jpg
    68 KB · Weergaven: 7
Gisteren niet heel veel tijd gehad 's avonds, ik moest nog wat boodschappen doen, een vriend gaan helpen om een stalen draagbalk van een +/-400kg te helpen verzetten, etc. Online had ik al de nodige informatie gevonden over het vervangen van de veer in de oliepomp, de meeste mensen verwijderen daarvoor de koppeling + koppelingskorf om er goed bij te kunnen. Maar blijkbaar is het ook mogelijk om er bij te kunnen zonder de koppeling te verwijderen, toch als je alleen de veer wil vervangen.
oil_bypass_2.jpg


Maar er zijn 2 types pompbehuizing, 1 waar de veer / zuiger gemonteerd zit met een circlip (oudste versie):
unnamed (1).jpg


En 1 waar alles intern zit (nieuwste versie, waar je de veer dus niet kan vervangen zonder demontage):
unnamed.jpg


3x raden welke er op mijn SMT zit..
IMG_20210812_165130.jpg


Daarom momenteel er maar voor gekozen om hem te laten zitten en het blok weer dicht te schroeven. Ik zal hem ooit wel eens aanpakken als ik de koppeling moet doen (of deze ooit vervang door een slipper clutch).

Nog even een nieuwe pakking in het waterpompdeksel:
IMG_20210812_171821.jpg


En alles weer dichtgeschroeft:
IMG_20210812_172416.jpg


Waterpomp nog niet aangesloten, want ik moet eerst nog even de thermostaat vervangen en daarvoor een paar mooie klemmen scoren om de buizen weer vast te zetten :) Volgende werken zullen vanaf de bovenkant zijn:
- Snuit + tank verwijderen
- Luchtfilterbox verwijderen
- Throttle bodies verwijderen
- Klepspeling controleren + tegelijk de nokkenaskettingspanners controleren
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week / dagen niet bijster veel aan de KTM gedaan, begonnen aan het laatste schilderwerk in huis dus dat heeft even prio boven 'rommelen' :+ In de tussentijd nog een inie-mini bougiesleutel ontvangen voor de mini bougies van de KTM:
IMG_20210819_173753.jpg


Verder mij nog bezig gehouden met de 'clutch oil jet', die moet tegelijk met de oliewissels gecontroleerd worden blijkbaar. Kapje van het voortandwiel er af en dat ziet er al lekker smerig uit:
IMG_20210822_181629.jpg

IMG_20210822_182314.jpg


Eerst de koppelingscilinder verwijderen:
IMG_20210822_181948.jpg


Om daarna een bitje in de afdopbout te kunnen monteren, spanningsregelaar even aan de kant gehangen voor wat meer werkruimte:
IMG_20210822_183548.jpg


Daarna een ander bitje gebruiken om de sproeier los te draaien;
IMG_20210822_184402.jpg


En met wat prutswerk met een pincet de sproeier er uit vissen:
IMG_20210822_191400.jpg


Het is een vreemd modelletje, met een verhoging aan de kant met de sleuf:
IMG_20210822_191926.jpg

IMG_20210822_192000.jpg


Gaatje is van de ene kant wel te zien, van de andere kant niet. Moet dus nog even aan de slag om er voor te zorgen dat er weer olie door kan stromen :)
 
En wat is de bedoeling van dat sproeiertje :?
Oh, dat ding dient dus om de hoeveelheid olie te regelen die rond / langs de ontkoppelingsas stroomt en daarbij zorgt voor de smering van het binnenwerk van de koppeling. De sproeier is een maatje 30, er zijn mensen die een grotere sproeier (0,5mm doorlaat) plaatsen voor betere / meer smering en daardoor makkelijker schakelen. Maar dat gaat blijkbaar weer ten koste van het gemakkelijk in neutraal krijgen. Ik ga het voorlopig origineel houden denk ik, indien er nood aan is kan ik bij een volgende oliewissel altijd de sproeier veranderen :)
 
Vergeet ook de koppelingscilinder op je blok niet.
Ook een veelvoorkomend zwak punt op de ktm's.
Google even op clutch slave lc8.
Vervangen door oberon of sigutech.
 
Vergeet ook de koppelingscilinder op je blok niet.
Ook een veelvoorkomend zwak punt op de ktm's.
Google even op clutch slave lc8.
Vervangen door oberon of sigutech.
Die staat op het lijstje, maar eerst zien dat hij fatsoenlijk draait en het getik van de achterste cilinder weg is. Daarna pas geld uitgeven aan 'niet strikt noodzakelijke' dingen voor het draaien van de motor ;) Zo staat nog op het lijstje:
- Voorvorkrevisieset
- Adventure 1190 spiegels
- Rem revisiesetjes voor/achter
- Koppelingspomp revisie set
- Remblokken achter
- Setje banden
- Voetsteunverlagers
- GPS houder
- ...
 
Vorige week een weekje vakantie gehad en, tussen het schilderen van de trap door, nog eens wat tijd kunnen besteden aan de KTM. KTM is een voorstander van Torx schroeven en mezelf daarom maar getrakteerd op een Facom setje, bijpassend bij de inbus sleutels van hetzelfde merk/type die ik al heb:
IMG_20211105_184426.jpg


Ook nog een setje steeksleutels aangeschaft, ik had immers alleen Facom steeksleutels met ratel aan 1 kant en soms heb je toch 2 sleutels nodig van dezelfde maat O-) Goed, de KTM dus, een paar gaatjes gemaakt in de achterbrug:
IMG_20211104_195326.jpg


Er durft wel eens water in de achterbrug te lopen via de ophanging en als er genoeg in blijft staan dan gaan de kettingspanners vastzitten. Aan de linker kant kwam er geen water uit, aan de rechter kant was er wel de nodige vloeistof:
IMG_20211104_195215.jpg

IMG_20211104_195233.jpg


Na het aftappen nog wat WD-40 op de kettingspanners gespoten via de binnenkant, we zullen zien hoe gemakkelijk alles wil bewegen als het achterwiel er eens uit moet. Ik ben verder 'onderweg' naar het controleren van de klepspeling en daarvoor moet eerst wat kuipwerk aan de kant. De front en zijpanelen waren er snel af, waaronder de tank zichtbaar werd:
IMG_20211104_210858.jpg


Op de tank zaten op enkele plekken stukken ducttape geplakt, dit om wat slijtplekken te bedekken (ik vermoed dat door de trillingen er wel wat wrijving is tussen kuipdelen):
IMG_20211104_210904.jpg


Maar ook over iets wat lijkt op 'putcorrosie' (maar dan voor plastic) of wat het ook mag zijn:
IMG_20211104_210910.jpg


Daar moet ik dus nog even naar kijken, maar zolang de tank niet lek is maak ik me er niet zo druk om. Er zijn voor de SMT erg mooie (persoonlijke mening) stickersets te verkrijgen die alles (tank, panelen, etc.) bedekken. Dat is dus wellicht ook het plan om de SMT weer optisch helemaal fris te maken :)

KTM zonder het voorste kuipwerk:
IMG_20211104_212436.jpg


Onder het luchtfilterdeksel trof ik een filter aan in best redelijke staat, dus die zal niet gigantisch lang geleden vervangen zijn geweest:
IMG_20211104_212946.jpg


En zo staat hij momenteel nog in de garage. Volgende keer het luchtfilterhuis en de throttle bodies volledig verwijderen zodat ik bij de kleppendeksels kan om de klepspeling te controleren, NAKS's te controleren en dan wat onderdelen bestellen om alles weer dicht te schroeven. In de tussentijd dan nog de throttle bodies goed schoon maken, de bovenste vlinderkleppen verwijderen, ECU aanpassen en dan zijn we al weer een heel stuk dichter bij het vervolledigen van het motorisch onderhoud *O*
 
De 'bovenkant' van het huis is zo goed als klaar, dus ik heb van mijn vriendin eindelijk de toestemming gekregen om ook aan de garage te mogen beginnen *O* Een van de dingen die mij momenteel het meeste stoort is het 'gereedschapshok':
IMG_20211217_133919.jpg


Eerst maar eens leeg maken:
IMG_20211217_163034.jpg


Laagje egalisatie er over:
IMG_20211219_151122.jpg


En met een mooie nieuwe breedvakstelling ziet het er momenteel zo uit:
IMG_20211223_195514.jpg

De leidingen links aan de muur komen in de toekomst ergens anders, dan kan ik tegen die muur mijn plastic sorteerbakken hangen. Maar goed, jullie komen natuurlijk niet naar het MF om naar verbouwfoto's te kijken ;) Ik heb hier en daar ook nog wat aan de KTM gewerkt, nog wat meer materiaal gedemonteerd:
IMG_20211121_170003.jpg


Radiatordop vervangen door een nieuwe (durven wel eens problemen te geven blijkbaar op de KTM's):
IMG_20211121_172622.jpg


Kleppendeksels er af om de klepspeling te controleren:
IMG_20211225_155853.jpg

Alle klepspelingen waren binnen de marges, enkel de rechter inlaatklep van de voorste cilinder zit tussen de 0.15 en 0.16 (moet 0.10-0.15 zijn), dus die ga ik nog even laten zitten tot de volgende beurt. Dat gaat het probleem in ieder geval niet zijn / oplossen van het getik uit de achterste cilinder. Daarvoor denk ik eerder aan de hydraulische nokkenaskettingspanner:
IMG_20211225_165143.jpg

IMG_20211225_165311.jpg


De spanner van de achterste cilinder lekt lichtjes op plaatsen waar dat niet zou moeten, die vooraan was weinig aan op te merken. Speling ook nog even opgemeten en de kettingen lijken nog in orde wat betreft de rek. Aangezien het makkelijker is om het nu te doen maar weer wat geld uitgegeven:
IMG_20220201_185418.jpg


Nieuwe spanners, met ook iets langere afsluitdoppen (KTM upgrade) voor wat meer druk:
IMG_20220201_190050.jpg


Nieuwe O-ring voor de oliedop:
IMG_20220201_191247.jpg


Ook nog een O-ring voor de neutraalschakelaar, waarvoor ik iets wat zaken moest verwijderen / schoonmaken:
IMG_20220201_192913.jpg

IMG_20220201_193202.jpg


Nog een nieuwe oliedrukschakelaar:
IMG_20220201_200726.jpg


Nieuwe oorklemmen + tang voor de thermostaat die ik al had aangeschaft:
IMG_20220201_203516.jpg

IMG_20220201_203830.jpg


En om af te sluiten nog wat 'elektronicagepruts', na het starten durfde hij wel eens rond de 2.5-3k toeren te beginnen draaien en bij het uitlezen van de computer kwam er een fout naar boven met de TPS. Die zijn best duur vanuit KTM, maar die van een Polaris past / werkt ook (mits het aanpassen van de connector):
IMG_20211226_144740.jpg


En na een beetje knippen/strippen/krimpen:
IMG_20220111_192251.jpg


De komende dagen:
- Throttle bodies + injectoren schoonmaken
- Motorblok terug dicht maken / afwerken
- Brandstoffilters en oude brandstof vervangen
- Alles terug monteren tot de motor weer gestart kan worden
- Hopen dat het getik weg is bij de achterste cilinder, zodat ik kan beginnen met de rest van het onderhoud aan de KTM :)
 

Bijlagen

  • IMG_20220201_203830.jpg
    IMG_20220201_203830.jpg
    158,4 KB · Weergaven: 3
De komende dagen:
- Throttle bodies + injectoren schoonmaken ✔
- Motorblok terug dicht maken / afwerken
- Brandstoffilters en oude brandstof vervangen
- Alles terug monteren tot de motor weer gestart kan worden
- Hopen dat het getik weg is bij de achterste cilinder, zodat ik kan beginnen met de rest van het onderhoud aan de KTM :)
De throttle bodies eerst zo ver als ik zin had (zonder allerlei geborgde zaken uit de fabriek los te moeten maken) uit elkaar gehaald:
IMG_20220210_180318.jpg


Om ze daarna in bad te stoppen:
IMG_20220210_181746.jpg


Ze leken best schoon om te beginnen, maar er komt toch altijd genoeg van af:
IMG_20220210_183854.jpg


Een van de injectorrubbers had een klein 'hapje' in het oppervlak. Ik heb verschillende dealers gebeld + ben zaterdag nog bij een grote dealer langs geweest maar die 'hadden ze zelfs nog nooit in stock gehad', ok dan.. Maar goed, de beschadiging zit aan de bovenkant van de middelijn, dus dat gaat normaal toch niets uitmaken voor de afdichting:
IMG_20220210_185220.jpg


Alle metaaldelen uit de ultrasoon en schoon / droog geblazen:
IMG_20220210_191509.jpg


Dan de injectoren zelf nog, via Amazon een simpel injectorflusher setje gekocht:
IMG_20220213_105318.jpg


En een busje Motip carburateur cleaner gehaald om ze door te spuiten:
IMG_20220213_105507.jpg


Jammer genoeg geen foto's van tijdens het backflushen/flushen, daar heb je immers 2 handen voor nodig 😅 Goed, alles is weer schoon, dus kan het weer terug in elkaar:
IMG_20220213_122721.jpg


Vanavond / morgen (het is immers Valentijnsdag, dus..) het contact van de SMT nog eens opzetten en verbinden met TuneECU om de nieuwe TPS te kalibreren en te controleren of de 2e set vlinderkleppen goed staan (bij montage leek het alsof het motortje voor de verstelling wat verdraaid is geweest, dus ik ben benieuwd of ze nog goed staan). Daarna kan ik verder met punt 2 van de lijst: het motorblok verder afwerken door het monteren van de radiator, airbox, etc. etc. :W
 

Bijlagen

  • IMG_20220213_105318.jpg
    IMG_20220213_105318.jpg
    206,8 KB · Weergaven: 3
Vanavond / morgen (het is immers Valentijnsdag, dus..) het contact van de SMT nog eens opzetten en verbinden met TuneECU om de nieuwe TPS te kalibreren en te controleren of de 2e set vlinderkleppen goed staan (bij montage leek het alsof het motortje voor de verstelling wat verdraaid is geweest, dus ik ben benieuwd of ze nog goed staan). Daarna kan ik verder met punt 2 van de lijst: het motorblok verder afwerken door het monteren van de radiator, airbox, etc. etc. :W
De klep stond niet helemaal goed, zo bleek, maar dat was gelukkig snel opgelost: servomotor los, klep verzetten, servomotor weer monteren 👍

Verder met monteren, eerst de radiator weer op zijn plek:
IMG_20220218_182022.jpg


Om vervolgens de thermostaat aan te kunnen sluiten en de nieuwe Oertiker / 1-oorklemmen aan te spannen:
IMG_20220218_182011.jpg


Verder met de 'bovenkant' van de motor, onderkant van het luchtfilterhuis schoon gemaakt, gemonteerd en vervolgens de throttle bodies er op:
IMG_20220218_185357.jpg


Nieuw luchtfilter op zijn plaats:
IMG_20220218_185920.jpg


En dan het deksel er weer op:
IMG_20220218_191535.jpg


De oplettende kijker zal zien dat ik alles origineel heb gehouden (2e vlinderkleppen niet weggenomen, SAS nog op zijn plaats, ...). Ik heb al genoeg 'projectmotoren', het is altijd fijn als er gewoon 1 origineel is i.v.m. politie / toekomstige motorkeuring in BE / ... ;)

Voor dat er gestart kan worden moeten er natuurlijk eerst nog wat vloeistoffen in het blok, te beginnen met de (verschrikkelijk dure) Motorex motorolie:
IMG_20220219_125245.jpg


En de koelvloeistof:
IMG_20220219_142040.jpg


Natuurlijk mag je die volgens de handleiding niet op een normale manier vullen, maar moet je een 'stationaire wheelie' uitvoeren waarbij het voorwiel minstens 50cm van de grond is.. Een beetje creativiteit et voila:
IMG_20220219_141405.jpg


Na het vullen van de radiator en het koelcircuit en nog wat knijpen in leidingen en dergelijke het compensatievaatje nog even aanvullen:
IMG_20220219_145940.jpg


De oude 'peut' aftappen:
IMG_20220220_132809.jpg


En de brandstofpomp demonteren om daar een setje nieuwe brandstoffilters in te kunnen monteren:
IMG_20220220_140407.jpg

IMG_20220220_140905.jpg


Pomp helemaal uit elkaar:
IMG_20220220_141941.jpg


Of het een goed idee was om de filters te vervangen? Ik denk het wel :+
IMG_20220220_141945.jpg


Ik wil maar zeggen, het filter viel vanzelf uit elkaar:
IMG_20220220_142107.jpg


Weer terug in elkaar, met nieuwe filters:
IMG_20220220_145458.jpg


En dat is dat ook weer geregeld 👍Motor naar de deur geduwd, kont naar buiten gestoken, paar liter nieuwe Euro 98 er in, startknopje duwen en na een 3 seconden starten kwam de motor weer tot leven *O* Ik had van tevoren de motor al even zonder brandstofpomp op de starter rond laten gaan, hij had immers al een tijdje stilgestaan en ik had dus graag al wat smering door het blok moest de motor meteen aanslaan. Ook de nieuwe NAKS's konden op die manier al een beetje olie krijgen en op spanning komen.

Goed, de motor gestart, 15 minuten laten draaien om op temperatuur te komen + te kalibreren na het vervangen van de TPS en dat klinkt weer zoals het moet (zonder tikkende NAKS'):

Vandaag nog even de koelvloeistof verder aanvullen en dan is het motorblok in orde. Na het draaien de oliesproeier van de koppeling vervangen, links wat er uit kwam, rechts een nieuwe:
IMG_20220220_155945.jpg


Heel duidelijk is het niet, maar in de linkse is dus geen gat meer te bekennen, ondanks dat er wel '30' op staat. Verder ook nog even de GSM-houder van de vorige eigenaar van de motor gehaald:
IMG_20220220_133725.jpg

IMG_20220220_133847.jpg


En de stickers er af, waar nog meer gaten onder te vinden waren:
IMG_20220220_134126.jpg


Daar moet ik dus 1 grotere sticker voor zoeken, danwel een nieuw kapje aanschaffen mettertijd :) Goed, dat was het weer wat betreft de update en daarmee is ook de belangrijkste taak afgerond: het tikken van het blok verhelpen. Dat is gelukt, dus nu heb ik het vertrouwen om 'echt' geld uit te gaan geven om hem eerst (veilig) rijdvaardig te maken en daarna wat optische opsmuk te doen. Eerste zaken op het lijstje:
- Rempompen demonteren en schoonmaken
- Remvloeistof vervangen
- Koppelingspomp demonteren en schoonmaken
- Koppelingsvloeistof vervangen
- Voorvork reviseren

Daarna de motor inschrijven en een eerste ritje maken om te kijken wat er eventueel nog aangepakt moet worden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan