Geluid max 95dB in Oostenrijk?

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.049
7.270
Veluwe
Ik lees op motor.nl een artikel over een max van 95db voor bepaalde wegen in Oostenrijk. zie Oostenrijk 95dB
Op het kaartje is te zien om welke wegen het gaat. Kaartje
Je mag ook verwachten dat als dit blijkt te werken, dat er (veel) meer wegen onder dit regime gaan komen.
Dan kan je in de toekomst met je open pijp Harley alleen nog op de Autobahn!

Maar nu vraag ik mij af hoe wordt dat precies bepaald of je er wel of niet aan voldoet. Om €220 euries kwijt te raken, daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Bijv mijn FZ produceert stationair 94 dB. Rijdend is voor mijn FZ de geluidsdruk niet geregistreerd. Maar dat zal dan rijdend echt wel boven 95dB uitkomen.............???
Iemand enig idee hoe dat dit precies werkt? (of heb ik geluk dat mijn semi-oldtimer aan deze limiet ontkomt?)
 
Laatst bewerkt:
Gelijkvormigheids-attest?
Waar zou ik dat kunnen vinden? RDW-ovi is de plek waar ik dan met zoeken?

Topic 'Duitsland herriemotoren' was ik al een tijdje afgehaakt na over en weer met modder smijten..................
 
Gelijkvormigheids-attest?
Waar zou ik dat kunnen vinden? RDW-ovi is de plek waar ik dan met zoeken?
..

Kun je hier aanvragen: CVO

Maar dat kost ruim 31 euro.
Je kunt gewoon de gegevens van het RDW aanhouden, inderdaad hier:
ovi rdw

En dan onder Motor & Mileu
Milieuprestaties blad.
voorbeeld:
U.1. Geluidsniveau stationair. 88 dB(A)
U.2 Geluidsniveau toerental motor. 5250 min-1

Dus stilstaand bij 5250 toeren mag de motor 88 db(A) hebben tijdens de meting.

Wanneer hier niets staat geld het lijstje wat gepost is in dat andere topic en waar je al op gereageerd had.

Ik weet niet of je die CVO nodig hebt wanneer je bv Tirol inrijd, volgens mij kunnen ze gewoon de gegevens opvragen, maar niet zeker.
 
Bij de meeste moderne Motoren staat er dB waarde icm bijbehorend toerental op het typeplaatje (meestal op of rond het balhoofd te vinden)
Als daar een waarde staat die hoger is dan 95db dan mag je die wegen in Oostenrijk niet op.
 
Lijkt me lastig hard te maken als t ding org. is,zou toch wat raar zijn :?
 
Bij de meeste moderne Motoren staat er dB waarde icm bijbehorend toerental op het typeplaatje (meestal op of rond het balhoofd te vinden)
Als daar een waarde staat die hoger is dan 95db dan mag je die wegen in Oostenrijk niet op.

Precies dat.
Er wordt niet meer gemeten, er wordt alleen naar de gegevens gekeken.
In "dat andere" topic werd de vergelijking met milieuzones gemaakt. Het is gewoon een administratieve beperking.
 
95db stationair toerental staat er bij de mijne,en 80db rijdend?
Wel grappig is dat mijn wagen er 105db stationair uitbraakt blijkbaar.
 
99db heeft de mijne dus,nog even en hij mag alleen nog in de garage gestart worden O-)
 
95db stationair toerental staat er bij de mijne,en 80db rijdend?
Wel grappig is dat mijn wagen er 105db stationair uitbraakt blijkbaar.

Kan die stationair is wel het geluid bij het opgegeven toerental wat er onder staat. Dus niet stationair ;)
En die 80 db is volgens mij een dynamische rijdende geluidsmeting. (nog niet echt in verdiept wordt ook nog niet veel opgegeven)

Maar je mag dus net Tirol in :]
 
99 dan weer niet, idd in de garage blijven jij }):+
Ik ga Honda aanklagen
Kan die stationair is wel het geluid bij het opgegeven toerental wat er onder staat. Dus niet stationair ;)
En die 80 db is volgens mij een dynamische rijdende geluidsmeting. (nog niet echt in verdiept wordt ook nog niet veel opgegeven)

Maar je mag dus net Tirol in :]
Fock ik ga Honda aanklagen :-)🤣🤣😇
 
Kan die stationair is wel het geluid bij het opgegeven toerental wat er onder staat. Dus niet stationair ;)
En die 80 db is volgens mij een dynamische rijdende geluidsmeting. (nog niet echt in verdiept wordt ook nog niet veel opgegeven)

Maar je mag dus net Tirol in :]
Het stationair slaat in dat geval op de gehele motorfiets en niet het toerental. De motorfiets staat stil.
Die rijdende meting wordt op grotere afstand gemeten met een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling.

Volgens mij is die rijdende waarde belangrijk voor de typegoedkeuring. Als hij die 80db haalt, kijken ze vervolgens wat hij stationair produceert en dat wordt op het typeplaatje gezet.

Dus je kan 3 verschillende Motoren hebben die bijv stationair 85, 95 en 105db produceren. Die zouden dan alledrie als ze bijv met 50km/u in 3e versnelling voorbij komen op een bepaalde afstand 80db moeten geven.
 
Het geldt zelfs voor de mensen die er zelf wonen. Hier tekst uitleg en welke wegen het betreft. Kun je je route aanpassen als toch die kant op wilt.
 
Het lijkt me dat deze geluidsbeperking nu vooral nog een pilot is.
Als dit goed werkt dan is het heel simpel om aan knoppen te gaan draaien.
Het dB-getal kan simpel naar wens van de Behörden worden aangepast.
Maar ook wegen naar believen toevoegen. Op bepaalde wegen meer of juist minder dB toestaan.
Net als nu op veel wegen een eigen snelheidsbeperking krijg je dan ook een gedifferentieerde geluidsbeperking.

Het is nog niet zo ver, maar dat zit er vlgs mij wel aan te komen.
Met je open uitlaat Harley of brullende Duc ben je dan nergens meer welkom! Mag wel, maar dan wel KASSA €220.
Ja, mss alleen nog welkom op de snelweg tussen 020 en 030 of zoals Erwinblade achter de gesloten garagedeur.
 
Gaaf, met me 93,5 db stationair op de papieren mag ik dus gewoon tirol in met me tot dragpipes omgedoopte stijgerpijpen.
Volgens hun regels voldoen me papieren specs dus lachen als er een of andere @mean-machine uit ee achter me blijkt te rijden.

me harlie met ultra vette doofheidveroorzakende klappen uit me stijgerpijpen.

*O*})

zonne grote vuurbal jongheuhh
 
Het lijkt me dat deze geluidsbeperking nu vooral nog een pilot is.
Als dit goed werkt dan is het heel simpel om aan knoppen te gaan draaien.
Het dB-getal kan simpel naar wens van de Behörden worden aangepast.
Maar ook wegen naar believen toevoegen. Op bepaalde wegen meer of juist minder dB toestaan.
Net als nu op veel wegen een eigen snelheidsbeperking krijg je dan ook een gedifferentieerde geluidsbeperking.

Het is nog niet zo ver, maar dat zit er vlgs mij wel aan te komen.
Met je open uitlaat Harley of brullende Duc ben je dan nergens meer welkom! Mag wel, maar dan wel KASSA €220.
Ja, mss alleen nog welkom op de snelweg tussen 020 en 030 of zoals Erwinblade achter de gesloten garagedeur.
😥😣😪
Wil iemand nog een fireblade kopen veur weinag ?
😂🥳
 
Met m’n 2015 Multistrada 1200s produceer ik statisch 100 dB(A), terwijl ik normaal toerend “maar” 77 dB(A) achter me laat.
Het geval wil nu dat men klaagt over lawaaierige hordes motoren, die jaarlijks een periode hun habitat verstoren. Kan ik inkomen. Maar ga echt niet voor een huis stilstaan en doodleuk een peukie opsteken, terwijl m’n Duc staat te “rommelen” met originele uitlaat 🥱. Nee, ik zoef stilletjes met m’n 77 dB(A) op gepaste snelheid voorbij. Het is duidelijk; mij zien ze niet meer in Tirol. Erg jammer, keek er erg naar uit dit jaar. Natuurlijk kan ik elders m’n bestemming gaan zoeken, maar de spoeling wordt steeds dunner, helaas.
Naast de gevolgen van Corona voor o.a. het toerisme en wederopbouw, komt dit er nog overheen. Dit gaan de uitbaters en bepaalde voertuigfabrikanten niet prettig vinden. Begin van het einde. Teleurstellend.
 
En weet je wat vlgs mij het geval is dat iemand die op kenteken 94dB maakt en de katalysator verwijderd en een open pijp er op zet (en ver boven de 95dB uitkomt) gewoon door mag rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan