Gekochte Tracer 900 blijkt schadeverleden te hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan ben ik dus niet de enige die zo redeneert.
Geen importfiets of je zou 'm zelf moeten importeren. Maar ja, daarna bij verkoop willen anderen 'm weer niet.
Verder zijn er voor Blackbird, maar ook veel andere fietsen met een paar PK meer, dat ze nog wel eens op 100PK zijn begrensd in het buitenland.
Je wil natuurlijk GEEN snelle fiets die maar halve kracht draait!!

Mijn huidige BB is in NL op de weg gezet. Het kenteken was op Marktplaats ook gewoon leesbaar!
Heeft 2 eigenaren gehad, waarvan de laatste 12 jaar. Hij wilde een nieuwe BMW 1000XR.

Wanneer je de historie met km standen kan aantonen is dat toch geen probleem? Misschien scheel het een stukje, maar je hebt er zelf ook minder voor betaald.
 
......... en ook de belasting-klasse wordt dan hoger. (begrepen dat dat geldt in België)

@ meneer René: Kijk dat zijn dus dingen die jij, maar ook anderen niet weten.
Kom je trots thuis met je Ducati Panigale, blijkt dat je een mak schaap met slechts 100PK in de garage hebt staan!
...........en daarna het ergste: Wordt je door je maten met je nieuwe Duc volledig ZOEK gereden!!

Van mijn Blackbird heb ik begrepen dat je die niet effe 1-2-3 op normaal vermogen hebt staan.
Verder zou dat ook snel €1000 gaan kosten. Wil je 't netjes doen, dan moet ie ook nog naar de RDW.
Alles bij elkaar is 't dus heel snel wegwezen met zo'n import-fiets!!
 
Laatst bewerkt:
Het is best laat geworden, maar dit lees ik nu pas :)

Het is inderdaad mijn gevoel. Ik zeg volgens mij nergens dat alle importfietsen onbetrouwbaar zijn, maar het lijkt er op dat het importeren het wel veel makkelijker maakt om te rommelen met bv. tellerstanden en onderdelen.
De motor, een in 1997 Nederlandse verkochte motor, die ik vorig jaar kocht had sinds 1997 nog geen 58000km gelopen. Dat is in die 23 jaar amper vijfentwintighonderd kilometer, is die dan toch teruggedraaid geweest aangezien alleen Italianen posters zijn en hier.... vat je ‘m? Het klopt soms wel dat er geknoeid is maar dit word een heksenjacht nu omdat we elkaar napraten en incidenten gaan zien als of dat altijd gebeurd. En nou ken ik heus wel de betekenis van het woord incidenteel maar procentueel gezien op het hele motorpark van Nederland?
Alsof er in de periode vóór de import een grijs gebied is van een aantal jaar dat niet te controleren valt (en dat is misschien wel zo). Een soort wasmethode waarbij je de historie van de motor in één klap wist. Dat trekt bepaalde types aan die makkelijk geld willen verdienen en geen moer geven om iemands veiligheid.
En daar wringt de schoen dan ook, de bepaalde types die net als “influencers“ het onnozele volk lopen gek te maken, vee dat ander vee volgt. Gaat lekker zo. Nou is het wel zo dat deze types de boel verstieren waar anderen de dupe van worden.
Natuurlijk kun je ook prima spul halen uit het buitenland en het is mooi dat jij dat ook gedaan hebt.Ik vond het daarentegen al lastig zat om een nette, betaalbare motor te vinden bij een particulier en had geen zin in een extra stukje risico. Wilde graag weer rijden, met zoveel mogelijk kans op iets goeds. En dan staat import niet bovenaan mijn lijstje. Dit verhaal bevestigd inderdaad mijn gevoel, maar ik snap ook dat alle eigenaren die wél een goede importmotor hebben, niet allemaal een juichtopic openen.
Ik heb dus een mooie uit 1997, slechts 4000km gelopen want ik heb er een nieuwe teller op gezet, helemaal uit Nederland en nieuw verkocht door een echte door H-D usa goedgekeurde dealer in Amersfoort, je zult werkelijk helemaal niks negatiefs kunnen vinden over deze ‘unieke’ one of a kind motorfiets. En als je der intrapt dan gooi ik de originele teller wel voor je weg.

Dat is ook waarom ik de originele teller hou, dat is een optelsom die de volgende eigenaar mag maken als ik hem ooit verkoop.

Nogmaals, beter een goede import dan een twijfelachtige autochtoon.

Wat ik geinig vond is dat bij m’n 2011 CB1000R die echt lang te koop stond want import, ik nog sporen uit Italië aantrof, toen ik de tank lichtte om de Rapidbike evo te installeren vond ik een klein steentje en iets van een plantje die hier niet groeit bij de radiateur. Als hij bij een crash betrokken was geweest had dat daar nooit kunnen zitten.

Minder grappig vind ik dat nu door deze spookverhalen de import als onbetrouwbaar word gezien en straks dealers met zeer betrouwbare handel blijven zitten want het klootjesvolk denkt “me fikken nie brandde” maar het maakt nu niets meer uit wat er gezegd gaat worden, de trend is ingezet.
 
Om nou te stellen dat Gwiedert zijn huiswerk gedaan heeft voor de aankoop ben ik niet met je eens.
Het extreem lage BPM bedrag was 1 kenteken check te zien, daarnaast geeft hij aan dat achteraf toch te zien was dat het frame overgespoten was, en er aan het frame onafgewerkte lassen te zien waren.

Dan heb je dus gewoon niet heel goed opgelet bij de aankoop.

Ik wil Gwiedert hiermee niet zwart maken, maar het is gewoon niet zo dat je voor elke motor aan koop meneer van Lent in moet schakelen.
Het lijkt wel een groot reclame topic te worden voor die man.

Ik weet zeker dat er heel wat mensen rondlopen die genoeg kennis van zaken hebben om een motor te herkennen die total loss geweest is.
Het blijft belangrijk om niet te snel verlieft te worden op een motor, en goed te kijken hoe hij er technisch aan toe is, en daarbij zijn er wel bepaalde punten waar je goed op kan letten. Dan kun je gerust een import motor kopen.

Er was 1 lasspot te vinden die wat roest vertoonde door het ontbreken aan lak. Deze las was verborgen achter een hoop kabels en onderdeel van het framepje waarme de tellerunit, de ruit en de komplampen tegen het hoofdframe aangebout zijn.

Het echte frame had achter de valdop een kleine schuine kant zitten, die nauwelijks opviel maar na inspectie van de schadefoto's wel een belletje deed rinkelen. Spuitwerk was niet opgelapt maar keurig in zn geheel overgespoten.

Ik durf hier gerust te beweren dat jij zelf die punten niet had gevonden bij een inspectie voor de aanschaf ;)

Uiteraard had ik de BPM waarde kunnen controleren, maar ik was ook schuldig aan de hier boven genoemde "verliefdheid"8)7
 
Ik vind het verhaal van de verkoper ook belangrijk
De verkoper van mijn motor deet niets van de prijs af,hij kreeg bij inruil van de motor duizend minder als dat hij er bij mij voor vroeg
Hij had al een ducati streetfighter besteld ,nog plus minus 25 pk meer
 
......... en ook de belasting-klasse wordt dan hoger. (begrepen dat dat geldt in België)

@ meneer René: Kijk dat zijn dus dingen die jij, maar ook anderen niet weten.
Kom je trots thuis met je Ducati Panigale, blijkt dat je een mak schaap met slechts 100PK in de garage hebt staan!
...........en daarna het ergste: Wordt je door je maten met je nieuwe Duc volledig ZOEK gereden!!

Weet je wat nog veel erger is? Dat je met je vol vermogen Duc volledig zoek gereden wordt, door een iemand op
een motor met hooguit 75 pk... :+
 
Er was 1 lasspot te vinden die wat roest vertoonde door het ontbreken aan lak. Deze las was verborgen achter een hoop kabels en onderdeel van het framepje waarme de tellerunit, de ruit en de komplampen tegen het hoofdframe aangebout zijn.

Het echte frame had achter de valdop een kleine schuine kant zitten, die nauwelijks opviel maar na inspectie van de schadefoto's wel een belletje deed rinkelen. Spuitwerk was niet opgelapt maar keurig in zn geheel overgespoten.

Ik durf hier gerust te beweren dat jij zelf die punten niet had gevonden bij een inspectie voor de aanschaf ;)

Uiteraard had ik de BPM waarde kunnen controleren, maar ik was ook schuldig aan de hier boven genoemde "verliefdheid"8)7
Je kunt vooraf niet alles weten, zeker als dit bijvoorbeeld je eerste motor is...
Wat je wel kunt weten, is dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, het waarschijnlijk ook zo is.

Jij zoekt een Tracer uit 2017, maar op dat moment zijn de aangeboden Tracers een stuk duurder.
Als je er dan eentje ziet die zomaar 1500 of meer goedkoper is, dan moet je dus gaan nadenken... ;)

Verder kijk ook ik altijd naar het kenteken, dat check ik op Ovi.rdw.nl
Is het kenteken niet te zien, dan vraag je er om als je die lui belt.
Vraag ook naar schades en laat het desnoods op de nota zetten.

Verder weet je nu een hele hoop meer, na deze ervaring.
Dus je weet ook dat je volgende keer goed het frame zal bekijken en de stuurnokken.
Wat je nu is overkomen, gebeurd je nooit meer... ;)
 
Wellicht handig om een 'sticky' te maken met punten zodat in één oogopslag te zien is waarop je kunt letten bij het kopen van een 2ehands motor.
- 1e toelating en 1e afgifte in NL niet gelijk -> geïmporteerd
- BPM bedrag te laag ->waarschijnlijk schadefiets
- Check kenteken bij Finnik
- etc->graag aanvullen
Ik noem maar wat, maar het lijkt me voor veel mensen wel handig..
 
De motor, een in 1997 Nederlandse verkochte motor, die ik vorig jaar kocht had sinds 1997 nog geen 58000km gelopen. Dat is in die 23 jaar amper vijfentwintighonderd kilometer, is die dan toch teruggedraaid geweest aangezien alleen Italianen posters zijn en hier.... vat je ‘m? Het klopt soms wel dat er geknoeid is maar dit word een heksenjacht nu omdat we elkaar napraten en incidenten gaan zien als of dat altijd gebeurd. En nou ken ik heus wel de betekenis van het woord incidenteel maar procentueel gezien op het hele motorpark van Nederland? En daar wringt de schoen dan ook, de bepaalde types die net als “influencers“ het onnozele volk lopen gek te maken, vee dat ander vee volgt. Gaat lekker zo. Nou is het wel zo dat deze types de boel verstieren waar anderen de dupe van worden.
Ik heb dus een mooie uit 1997, slechts 4000km gelopen want ik heb er een nieuwe teller op gezet, helemaal uit Nederland en nieuw verkocht door een echte door H-D usa goedgekeurde dealer in Amersfoort, je zult werkelijk helemaal niks negatiefs kunnen vinden over deze ‘unieke’ one of a kind motorfiets. En als je der intrapt dan gooi ik de originele teller wel voor je weg.

Dat is ook waarom ik de originele teller hou, dat is een optelsom die de volgende eigenaar mag maken als ik hem ooit verkoop.

Nogmaals, beter een goede import dan een twijfelachtige autochtoon.

Wat ik geinig vond is dat bij m’n 2011 CB1000R die echt lang te koop stond want import, ik nog sporen uit Italië aantrof, toen ik de tank lichtte om de Rapidbike evo te installeren vond ik een klein steentje en iets van een plantje die hier niet groeit bij de radiateur. Als hij bij een crash betrokken was geweest had dat daar nooit kunnen zitten.

Minder grappig vind ik dat nu door deze spookverhalen de import als onbetrouwbaar word gezien en straks dealers met zeer betrouwbare handel blijven zitten want het klootjesvolk denkt “me fikken nie brandde” maar het maakt nu niets meer uit wat er gezegd gaat worden, de trend is ingezet.
Ik herinner me dat de sfeer van “beetje oppassen met import” al hing in de tijd dat er in Rotterdam een motorzaak een apart pand had voor US import. En da’s dan 30 jaar geleden ofzo.

Wij zetten hier op MF geen trend in denk ik, die trend is al lang geleden ingezet, hoewel ik niet het idee heb dat men nu heel veel negatiever staat tov import. Er hangt een zweem van voorzichtigheid omheen. zoals @mean-machine al aangeeft, dat zie je direct terug zodra je een verkooppoging doet. Import = lagere waarde. Terecht of niet...

Het feit dat bv. Duitse importauto’s massaal (en vaak extreem!) worden teruggedraaid, ontgaat mensen ook niet door internet en TV programma’s waarin dit meerdere malen is getoond. En import is import, daar kan niet iedereen onderscheid in maken. Da’s jammer, maar zoiets lost zichzelf uiteindelijk op.
 
Een vriend van mij kocht een jaar of 3 geleden een mooie "nederlandse" Yamaha FJR bij een handelaar in Venray. Mooi ding, weinig kilometers en zag er als nieuw uit. Handelaar had een hele nette showroom en werkplaats dus ook dat zag er vertrouwd uit. Motor was in de tussenliggende periode wel uitgevoerd geweest en door de handelaar opnieuw ingevoerd naar nederland. Bij het naar huis rijden bleken er toch wat probleempjes te zijn met bijvoorbeeld de richtingaanwijzer die het toen niet altijd deed. Hij is naar een yamaha dealer in zijn woonplaats geweest om te laten checken of alle terugroepacties etc uitgevoerd waren. Toen kwamen er nog wat meer dingetjes aan het licht. Het bleek dat de motor van een rijschool uit Tilburg geweest was en met meer dan 100000 kilometer op de teller plat was gereden (Die vriend kocht de motor met 46000 op de teller). Hij heeft toen de toenmalige eigenaar (rijschool) gebeld en ook die motor bleek total loss verklaard. De handelaar deed of hij daar niets van wist en ook hij heeft m "geschrokken" teruggekocht. Hij wist echt van niets verzekerde hij hem. Maar ondertussen had hij de "winst" op de inruilmotor al in z'n zak. Deze motor zou niet meer in de handel komen want dat was levensgevaarlijk zei deze handelaar. Een maand later stond die weer gewoon op z'n eigen site te koop. Dus ergens in nederland rijdt nu iemand op een plat gereden "lesmotor" met een teruggedraaide (of nieuwere) teller. Moraal..... het gebeurt niet alleen met importmotoren en ze zijn zeer beducht op negatieve reviews en daarom kopen ze terug. Ondertussen gaan ze met deze handel gewoon door want blijkbaar is er toch zeer veel geld mee te verdienen. Dus check goed wat je koopt en doe gedegen vooronderzoek. Het scheelt achteraf een hoop ellende.
 
Het klopt soms wel dat er geknoeid is maar dit word een heksenjacht nu omdat we elkaar napraten en incidenten gaan zien als of dat altijd gebeurd. En nou ken ik heus wel de betekenis van het woord incidenteel maar procentueel gezien op het hele motorpark van Nederland? En daar wringt de schoen dan ook, de bepaalde types die net als “influencers“ het onnozele volk lopen gek te maken, vee dat ander vee volgt. Gaat lekker zo.

Minder grappig vind ik dat nu door deze spookverhalen de import als onbetrouwbaar word gezien en straks dealers met zeer betrouwbare handel blijven zitten want het klootjesvolk denkt “me fikken nie brandde” maar het maakt nu niets meer uit wat er gezegd gaat worden, de trend is ingezet.
Eens ik blijf er bij dat ik liever een motor beoordeel op zijn huidige technische status dan op land van herkomst. In Duitsland of Italie doen ze ook aan onderhoud. Het zijn de excessen die breed uitgemeten het beeld bepalen.

En het geval van Gwiedert was natuurlijk heel extreem (en verborgen, dus onderstaande slaat niet op dit specifieke geval), maar we zijn er hier in Nederland ook heel goed in om technisch prima motoren tot "schademotor" te bestempelen die we niet willen. Ik heb een paar keer (bewust)zo'n motor gekocht. Een scherp deukje in de tank omdat iemand zijn tuingereedschap er tegenaan heeft laten vallen maakt een motor soms totaal onverkoopbaar, behalve voor een sterk gereduceerd bedrag. Dat deukje kun je zien als schade, maar die 5 ml minder inhoud boeit me voor een woon-werkmotor objectief bezien totaal niet.... "schade" die je kunt overzien, makkelijk oplossen of mee kunt leven is geen probleem, maar raar genoeg hebben we in NL ook een motorcultuur waar we er dat probleem vaak wel van maken.
 
De motor, een in 1997 Nederlandse verkochte motor, die ik vorig jaar kocht had sinds 1997 nog geen 58000km gelopen. Dat is in die 23 jaar amper vijfentwintighonderd kilometer, is die dan toch teruggedraaid geweest aangezien alleen Italianen posters zijn en hier.... vat je ‘m? Het klopt soms wel dat er geknoeid is maar dit word een heksenjacht nu omdat we elkaar napraten en incidenten gaan zien als of dat altijd gebeurd. En nou ken ik heus wel de betekenis van het woord incidenteel maar procentueel gezien op het hele motorpark van Nederland? En daar wringt de schoen dan ook, de bepaalde types die net als “influencers“ het onnozele volk lopen gek te maken, vee dat ander vee volgt. Gaat lekker zo. Nou is het wel zo dat deze types de boel verstieren waar anderen de dupe van worden.
Ik heb dus een mooie uit 1997, slechts 4000km gelopen want ik heb er een nieuwe teller op gezet, helemaal uit Nederland en nieuw verkocht door een echte door H-D usa goedgekeurde dealer in Amersfoort, je zult werkelijk helemaal niks negatiefs kunnen vinden over deze ‘unieke’ one of a kind motorfiets. En als je der intrapt dan gooi ik de originele teller wel voor je weg.

Dat is ook waarom ik de originele teller hou, dat is een optelsom die de volgende eigenaar mag maken als ik hem ooit verkoop.

Nogmaals, beter een goede import dan een twijfelachtige autochtoon.

Wat ik geinig vond is dat bij m’n 2011 CB1000R die echt lang te koop stond want import, ik nog sporen uit Italië aantrof, toen ik de tank lichtte om de Rapidbike evo te installeren vond ik een klein steentje en iets van een plantje die hier niet groeit bij de radiateur. Als hij bij een crash betrokken was geweest had dat daar nooit kunnen zitten.

Minder grappig vind ik dat nu door deze spookverhalen de import als onbetrouwbaar word gezien en straks dealers met zeer betrouwbare handel blijven zitten want het klootjesvolk denkt “me fikken nie brandde” maar het maakt nu niets meer uit wat er gezegd gaat worden, de trend is ingezet.

Die domme roze bril thuis laten 👍
Of t import ,zelfbouw of weet ik veel wat is onbelangrijk
 
Overigens, mijn 1e motor, een Kawasaki ZZR-600 uit '93, geïmporteerd in 2003, gekocht in '12. Reed perfect, nooit problemen gehad, In 8 jaar alleen slijtage onderdelen gehad, nooit gezeur of gelazer.

Nu mijn KTM uit '07, in '13 geïmporteerd, kocht in '20. Wederom geen issues so far.
 
Die domme roze bril thuis laten 👍
Of t import ,zelfbouw of weet ik veel wat is onbelangrijk
Ja. of koop iets dat openlijk "beperkt beschadigd" is. Bij leeftijd en gebruik horen natuurlijk slijtagesporen.
Als iets er te mooi uit ziet om waar te zijn is het dat meestal ook. Als een motor na een x-aantal jaar en 40.000 kilometer strak in de lak staat zonder een enkel fijn krasje rond de knieen of vorkpoten (steenslag werkt altijd, hoe je ook poetst) en voorzien van niet-afgesleten handgrepen en rem/koppelingshandels kùn je dat een "goed onderhouden fiets" noemen, maar waarschijnlijker is dat hij dan "geverfiseerd" is om hem er beter uit te laten zien.
 
Ja. of koop iets dat openlijk "beperkt beschadigd" is. Bij leeftijd en gebruik horen natuurlijk slijtagesporen.
Als iets er te mooi uit ziet om waar te zijn is het dat meestal ook. Als een motor na een x-aantal jaar en 40.000 kilometer strak in de lak staat zonder een enkel fijn krasje rond de knieen of vorkpoten (steenslag werkt altijd, hoe je ook poetst) en voorzien van niet-afgesleten handgrepen en rem/koppelingshandels kùn je dat een "goed onderhouden fiets" noemen, maar waarschijnlijker is dat hij dan "geverfiseerd" is om hem er beter uit te laten zien.
Was m n ZRX ook ,kuipje was te barsten ,verder was hij 👍
Ik heb t later zelf nog ff beter naar de bliksem geholpen 👍.
Dus 2 kuipjes verder en een bak geld 🥳
 
Fantastisch gedaan Gwiedert, ben de hele ochtend kwijt hahaha! Succes met het vinden van je vervolg motor.


Wellicht handig om een 'sticky' te maken met punten zodat in één oogopslag te zien is waarop je kunt letten bij het kopen van een 2ehands motor.
- 1e toelating en 1e afgifte in NL niet gelijk -> geïmporteerd
- BPM bedrag te laag ->waarschijnlijk schadefiets
- Check kenteken bij Finnik
- etc->graag aanvullen
Ik noem maar wat, maar het lijkt me voor veel mensen wel handig..

Ben het helemaal eens met een Sticky creëren
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan