Geen knalletje, maar grote BOEM

Jooks

Die hard MF'er
26 okt 2002
541
1
Heist-op-den-Berg (België)
Facebook
Vandaag ben ik nog eens lekker gaan rondvlammen met mijn Kawasaki Supermotard. Na eerst een kwartiertje rondgetoerd te hebben, kreeg ik weer een aanval van "acuut snelheidsgebrek". Ben ik dus gaan beulen met me fiets, zoals nooit tevoren :9
Hier komt ie; na een lang recht stuk vol gas gereden te hebben,los ik mijn gas en laat ik mijn fiets uitrollen, geeft die daar een KNAL in zijn uitlaat. Echt ni gewoon meer, een schok door heel mijn fiets en een geluid waar een bazooka jaloers op word. Mijn eerste reactie was; heb ik mijn bijde benen nog? :+
Vroeger had ik een lek in mijn uitlaatsysteem waardoor deze plofte bij gas loslaten. Dit lek is gerepareerd geweest en sindsdien heeft ie geen enkele plof meer geproduceerd. De knal die mijn fiets vandaag gaf, was echter veel gemener dan zo'n naverbrandingkje in de uitlaat. (de knal ging gepaard met een schok, en een schok heb ik nooit gevoeld bij een naverbranding)
Heeft iemand een idee wat die knal was? Tot hiertoe is het nog maar 1 keer gebeurd trouwens.
 
Gas loslaten, grote knal. Ht klinkt toch als een backfire. Hoewel als het echt zo hard is er toch wel veel onverbrande brandstof in de uitlaat moet zijn gekomen. Hoe is het eigenlijk met je uitlaat sinds die knal, geen gaten er in gekomen en zo?
 
Mogelijk was de sinusoïdale fluxlijn te groot tov de voorijlende tangesiale kracht waardoor een verschijving in het krachtveld tot uiting komt gepaard met een luide knal (geluidsmuur dus).

OF

'Backfire'
Heb er eigenlijk geen verstand van! :P
 
heel toevallig knalt die van mij wel regelmatig, maar laatst remde ik dus ook, tikte hem 2 keer terug, koppeling op laten komen, en ook zon vette klap!veel harder als normaal!! klonk vet, reed net onder een tunnel! :P
heeft dit verder consequenties?

gr.sjoerd!
 
heel toevallig knalt die van mij wel regelmatig, maar laatst remde ik dus ook, tikte hem 2 keer terug, koppeling op laten komen, en ook zon vette klap!veel harder als normaal!! klonk vet, reed net onder een tunnel! :P
heeft dit verder consequenties?

gr.sjoerd!
COOL!! dat wil ik ook, zulke knallen waar je U tegen zegt. :P helaas ploft de mijne maar een beedje. Maar kan ik niet gaan sjoemelen om ook zulke kanonschoten te krijgen? (cb400f met een half open uitlaat)
 
"VROEGER" zat op heel ouderwetse motor-fietsen een schuifje waarmee je de ontsteking vroeger en later kon zetten.
Tegenwoordig gaat practisch alles automatisch/electronisch en lopen de moderne motoren ook enorm beter / harder.

Maar het regelbereik van die echt oude beesten was vaak zo groot dat je ook de vonk pas (of reeds) kon laten komen als de uitlaatklep open was ...

Had je genoeg vliegwiel-werking of volle vaart dan bleven 1 of 2 of 3 explosies weg en dan ... soms zelfs geen uitlaat meer. Slecht voor de ramen. Ook toch wel vaak wat meer materiaal-schade.

Een scheut diesel-brandstof in de (koude) uitlaat gieten geeft behalve veel rook ook SOMS "ergens later" GEEN ontploffing, meestal wel dus maar niet echt te timen, soms na MINUTEN en GOED GEVAARLIJK, ook voor de berijder. Ik kwam daar achter toen ik gemakzuchtig meende, lang geleden, daarmee rijdend de aangekoolde uitlaat van mijn brommer Zündapp schoon te krijgen. Ja, het lukte bij de 2e keer een soort, net toen ik even stationair draaiend gestopt was en er was zowaar niets kapot maar ik was wel een kwartiertje misselijk en tamelijk doof.
ECHT foute boel, hoor.
 
Bij mij ook 1 keer voorgevallen. Lekker wegrijden bij de dealer na een onderhoudje... 200 meter rijden en tijdens het optrekken opeens een KNAL en daarna niks meer. Wilde ook niet meer starten.

Terug duwen naar de dealer. Om een lang verhaal kort te maken: de stekker van de computerunit zat los en was eruit getrild. Terug erin gestoken en hij ging weer als tevoren. Dus misschien kan het bij jou ook een los contact zijn o.i.d. ???
 
heb ik zoveel electronica dan?volgens mij nie :P !

uitlaat klep staat een fractie van een seconde gelijk open met inlaatklep zodat de uitstromende gassen de binnenkomende gassen mee trekken...daardoor komt er wat benzine in de uitlaat!
correct me if i'm wrong....
 
Lange stukken volgas rijden is niet gezond voor een KLX (voor andere 1pitters ook niet)
Dit is niet echt schadelijk voor een KLXR. Het is een husky zonder oliepomp die daar zeer slecht tegen kan.... Een KLX is voorzien van 2 oliepompen speciaal om heel te blijven bij volgas. En op mijn KLXR is 2 km al een héél lang recht stuk (dient tenslotte om in bochtjes te gooien :P )
Heb je piccies van je Kawa
Zo ja, posten dan
Speciaal op verzoek;
18630

18631
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan