geduwde swingarm van een Watsonian zijn ondingen ??

GL1000PALMA

Rookie
4 mrt 2012
22
0
Weert
Ik heb een Palma van Watsonian en deze heeft een geduwde swingarm.
Nu gaat het gerucht de ronde dat dit een onding is.
Het schijnt nog al te stuiteren, zeker wanneer de bak niet beladen is.

Iemand hiermee ervaring en is er wat aan te doen ?
 
Voor een swing arm maakt het niet uit of hij geduwd of getrokken is. Maar heeft een Palma soms torsievering? Daarvan kan ik me voorstellen dat het comfort wat minder is als met een hydraulisch gedempt wiel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn bak heeft een geduwde torsieveer, en bij een wat slechter wegdek gaat ie wel wat stuiteren, en ja dat voel je op de motor, maar of dat nou hinderlijk is, met zijspanwiel door de berm met gaten erin, niet zoveel last. Dus net of het met kleine korte onevenheden meer last dan grotere oneffenheden. Let wel is een torsieveer zonder schokdemper.
 
Nee geen torsievering maar een hydraulische demper.
Het is een vrij kort armpje dat een behoorlijke slag moet maken.
Wanneer dit armpje naar onderen gericht is krijg je eerst een horizontale verplaatsing van het wiel tegen de rijrichting in.
Dit veroorzaakt een stuitergedrag bij plotseling inveren.
Is volgens mij wel wat aan te doen door de ophanging van de demper te verleggen waardoor het armpje in rijstand mooi horizontaal staat en de negatieve horizontale verplaatsing er dus niet is.
Snap je wat ik bedoel ?
 
Lijkt me geen slecht idee. Maar hoever staat de arm nu naar beneden? Ik zou hem niet helemaal horizontaal zetten, maar iets naar beneden. Zodanig dat als de arm half staat in geveerd hij horizontaal staat.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me geen slecht idee. Maar hoever staat de arm nu naar beneden? Ik zou hem niet helemaal horizontaal zetten, maar iets naar beneden. Zodanig dat als de arm half staat in geveerd hij horizontaal staat.
:^ Hij moet wel slag hebben om uit te veren. Belast horizontaal is mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan