Gasnaald afstellen

Reptielenfreak

Die hard MF'er
9 jan 2008
822
1
Hallo mensen,

ik zou graag wat meer informatie willen over het effect van het aanpassen van de stand van de gasnaald clip. wat gebeurt er precies en wat is het gevolg als je hem of te hoog of te laag in steld. ik heb het wel is geprobeerd en naar mijn idee pakte de motor ( hoe lager de gasnaald stand ) hoe eerder hij optrekt maar vervolgens iets te kort komt naarmate er meer toeren en snelheid bij komt kijken. weet iemand de standaart stand van de gasnaald van een gs500

groetjes

ps trouwens nog een gelukkig 2010 allemaal *O*
 
hoe eerder hij optrekt maar vervolgens iets te kort komt naarmate er meer toeren en snelheid bij komt kijken.
Dan zal die wel verzuipen en te rijk lopen. ;)

Hoe hoger het clipje, hoe armer de motor, en vica versa.
Rijden, clipje veranderen, rijden, clipje veranderen, nieuwe bougie, checken op kleur.
Echt goed checken doe je op een Dynojet of Tovami bank. :P
 
tis namelijk zo dat ik heb lope kutte met de gasnaald een hele tijd terug.. nu heb ik als ik aan het rijde ben in eerste instantie geen enkel probleem. totdat ik de snelweg op kom en meteen op naar de 130-140 ga en na 1 a 2 km ongeveer ineens de motor zwaar begint in te houden ( ik kan wel gewoon doortrekken maar als ik hem constant wil houden. de hele handel stort als het ware in elkaar, totdat de snelheid is terug gezakt naar + - 80 en vervolgens weer gewoon kan door rijden zonder een probleem.. maar als ik nu eerst of een aantal km 100 rij of 120 en daarna doortrek dan is er geen probleem.
 
tis namelijk zo dat ik heb lope kutte met de gasnaald een hele tijd terug.. nu heb ik als ik aan het rijde ben in eerste instantie geen enkel probleem. totdat ik de snelweg op kom en meteen op naar de 130-140 ga en na 1 a 2 km ongeveer ineens de motor zwaar begint in te houden ( ik kan wel gewoon doortrekken maar als ik hem constant wil houden. de hele handel stort als het ware in elkaar, totdat de snelheid is terug gezakt naar + - 80 en vervolgens weer gewoon kan door rijden zonder een probleem.. maar als ik nu eerst of een aantal km 100 rij of 120 en daarna doortrek dan is er geen probleem.
als je daar voornamelijk de laatste tijd last van hebt klinkt het mij enigszins als carb-icing in de oren.
 
Carb icing kan, al treedt dat al vrij snel op na het starten van de motor. Tenzij je naast de snelweg woont, moet het al eerder optreden.
Je kunt dat simpel controleren: gooi er een keer Moto forte 2 in. Loopt ie dan wel goed, dan is carb-icing je probleem.

Een andere optie is dat de vlotter te laag staat afgesteld, waardoor de motor benzine te kort komt bij hogere toerentallen. Nog een optie is versleten naaldbuizen, waardoor de zaak verzuipt.
 
Kan iemand mij enigszins uitleggen wat een gasnaald precies doet in een carburateur? Ik probeer de werking een beetje uit te vogelen, maar ik raak een beetje de weg kwijt door allerlei sproeiers en naalden ;)

Ik heb wel dit plaatje al gevonden, dat verduidelijkt een hoop:
598px-Carburetor.svg.png


Maar ik vroeg me af hoe dat nou zit met die gasnaald!
 
Terug
Bovenaan Onderaan